Holmby!
Jag är inte expert men jag har många gurami och har haft det ett längre tag, inte lika länge som andra (Jörgen41 bla) men ändå ett litet tag. Jag tycker helt enkelt att de är väldigt trevliga att ha å göra med. 150 liter är perfekt för stora guramisar, för små gurami oxå å då kan man ju ha några fler =).
Jag har två kar; ett större kar för stora guramisar och ett mindre 112-literskar för dvärggurami. Enligt mina erfarenheter så har inte mina dvärggurami varit känsliga överhuvudtaget. Faktiskt så har den stått emot en hel del; vita pricken i två omgångar (de har ej drabbats som andra invånare), nitrittopp och algbekämpning (utan medel med mycket rafsande och ansning). Vad den har haft svårt för så har det varit de snabba livliga fiskarna som barber, koppartetror och ett "elakt" par med blå gurami. Mina har föredragit "lugn och ro". Ett tag hade jag även större gurami i karet och det stördes de inte så hemskt mycket av. När jag flyttade alla större fiskar så kom dvärgguramisarna verkligen till sin rätt. De är så vackra så det inte är sant! (jo det är det) Min största och äldsta dvärgguramihane började gensat bygga skumbo när han fick större plats. Så söt när han likt en fågel samlade javamossa och andra bladdelar och spottade upp dem mot sitt bo. Riktigt synd om honom när han vaknade varje morgon för att upptäcka att pumpen blåst sönder hans bo medans han sovit.
I mitt stora kar har jag blandat olika sorters gurami; mosaik, marmor, guld, vita, två par lite mindre läppgurami. De funkar jättebra ihop och är ett sant smycke för ögat och hemmet. Ett tag hade jag ett par blå gurami men de var helt enkelt alldeles för aggressiva för oss. Någon i nån zooaffär förklarade det som så att de blå kan vara lite vildare eftersom de är närmare vildformen. Om det är sant eller inte tänker jag inte spekulera i eller ha några åsikter om men mina blå var helt galna. Numera bor de hos en vän till mig och där trivs de jättebra för där är tempot lite högre ihop med ett par palettciklider och några skalarer bla.
Barberna kan vara lite snabba och lite nyfikna på att nafsa på och smaka av fenor tycker jag men praktbotiorna borde vara jättebra sällskap! Bara synpunkter inte vetenskap. Vill vara noga med att säga det!
Nancy!
Vill till viss del hålla med dig om läppgurami. Jag har två par, ett guldläpp-par och ett originalrandigt par. Mina guldläppar är jättelugna, som vilken dvärggurami som helst. Min randiga hane däremot är ganska mycket kung i karet. Tror att han skall få byta kar så småningom. Just nu är han bland de största fiskarna i det karet. Eftersom mina stora guramisar har en del kvar att växa så väntar jag med spänning på att han skall bli "plutten" i karet så han får smaka på sin egen medicin! Fast han är inte så värst elak, lite territoriell bara, skräms mest. Sällan han nafsar sönder nån fena som mina blå gurami gjorde.
Jenny