Köpa UV på ebay?

#1 - 7 juli 2010 21:32
Någon som provat nått uv-filter från hong-kong?
Hittade ett 24w med extra uvlampa för 350kr inkl. frakt!

[LIST]
[*] [LEFT][FONT=Arial Unicode MS][SIZE=4]BRAND NEW in Box[/SIZE][/FONT][/LEFT]
[*] [LEFT][FONT=Arial Unicode MS][SIZE=4]Compact UV lamp included[/SIZE][/FONT][/LEFT]
[*] [LEFT][FONT=Arial Unicode MS][SIZE=4]Permanent control over algae blooms[/SIZE][/FONT][/LEFT]
[*] [LEFT][FONT=Arial Unicode MS][SIZE=4]Eliminates harmful microorganisms instantly[/SIZE][/FONT][/LEFT]
[*] [LEFT][FONT=Arial Unicode MS][SIZE=4]Features high clarity quartz glass chamber[/SIZE][/FONT][/LEFT]
[*] [LEFT][FONT=Arial Unicode MS][SIZE=4]Set up instantly, easy tool-free maintenance[/SIZE][/FONT][/LEFT]
[*] [LEFT][FONT=Arial Unicode MS][SIZE=4]Brand Name: Jebo[/SIZE][/FONT][/LEFT]
[*] [LEFT][FONT=Arial Unicode MS][SIZE=4]Power: 24W[/SIZE][/FONT][/LEFT]
[*] [LEFT][FONT=Arial Unicode MS][SIZE=4]Item length: 37cm[/SIZE][/FONT][/LEFT]
[*] [LEFT][FONT=Arial Unicode MS][SIZE=4]Connector fit pipe size from 12mm to 25mm diameter[/SIZE][/FONT][/LEFT]
[*] [LEFT][FONT=Arial Unicode MS][SIZE=4]Voltage [COLOR=#0000ff]220V 50Hz[/COLOR] (suitable for [COLOR=#0000ff]220-240V[/COLOR] electricity supply countries)[/SIZE][/FONT][/LEFT]
[*][FONT=Arial Unicode MS][SIZE=4]This listing include [COLOR=#002cfd]1 extra 24W spare bulb[/COLOR] (You will receive total 2 UV bulbs)[/SIZE][/FONT]
[/LIST]

Är väl bara att beställa ett å testa? Eller är det nån som avråder?

EDIT: Läste lite om märket JEBO.... tydligen rätt plastiga saker som kan börja läcka :(
#2 - 7 juli 2010 21:34
hmm du hittade, men inte jag igår när jag letade lite snabbt:p
hittade gjorde jag, men inte så billigt:p
#3 - 7 juli 2010 21:43
Vill du ha länk å prova ett först så jag vet hur de funkar ;)
#4 - 8 juli 2010 04:51
Hehe, nja jag kan ingenting om uv, det skulle säkert funka och jag blir jätte nöjd, men du kanske har andra krav eller använder det mer eller bara har oturen o beställa samma som sedan bara går sönder eller något. så jag vågar nog inte:p
#5 - 8 juli 2010 09:14
Vet du om du får fatt i extra lampor sedan de som kommer med är slut ? Det som är det största frågetecknet är kvaliten på plasten till koplinga o dylikt. Det är ganska stora skillnader på bra och dålig plast. Sedan är frågan är om du kan använda medföljande stickkontakt ser ut att var till en annan del av världen än den vi bor men det finns tolkar märk spänning och frekvens verkar vara OK.
#6 - 8 juli 2010 09:15
Handla och prova är ju inga större pengar om det inte skulle funka.
#7 - 8 juli 2010 09:51
Jag har inte köpt en hel UV, men flera gånger 9 och 11watts rör. Det funker bra, och är med frakt halva av priset i Sverige
#8 - 8 juli 2010 15:35
Mick13 skrev:
Vet du om du får fatt i extra lampor sedan de som kommer med är slut ? Det som är det största frågetecknet är kvaliten på plasten till koplinga o dylikt. Det är ganska stora skillnader på bra och dålig plast. Sedan är frågan är om du kan använda medföljande stickkontakt ser ut att var till en annan del av världen än den vi bor men det finns tolkar märk spänning och frekvens verkar vara OK.

Jo, det är just plstkvalitén jag är fundersam över....
Det brukar följa med adaptrar till de flesta uttag, annars finns det på kjell&company mfl.
Lampor fanns på flera ställen på ebay. Själva märket Jebo verkar säljas i "vanliga butiker oxå i tex. australien och USA.
#9 - 8 juli 2010 16:15
Kollade fel, priset för denna med extralampa är 450kr inkl. frakt....
350kr är utan extra lampa.

Det får gå ett tag till innan jag skaffar något uv-filter. Klarnar nog snart :)
Är ju ganska nystartat.
#10 - 9 juli 2010 07:55
Har du grått vatten i ditt kar iom att du vill köra UV filtrering?? Jag själv är en anhängare av old lowtech =) Tidigare körde jag ett luft drivet vadd filter i mitt 120L och har endast använt blåfiltermatta +vadd som är luft drivet till räk-karet på ca 35L =) har inte haft bekymmer med vatten kvalisorten =)
#11 - 9 juli 2010 08:42
Någon som provat nått uv-filter från hong-kong?

...EDIT: Läste lite om märket JEBO.... tydligen rätt plastiga saker som kan börja läcka :(

Är inte det där UV-ljuset dränkbart då? I så fall så är det bara att stoppa i karet. Att det går sönder till den grad att det blir ström i vattnet tror jag inte, om det är dränkbart d.v.s.
#12 - 9 juli 2010 11:39
Efter att ha läst på lite om UV filter + mina erfarenheter om varierande kvalitet från Hong Kong har gjort att jag idag köper ett
Aquael UV-C 11 watt istället....
Har kört akvariumet ca 7veckor nu och jag har inte nån gång sett vattnet klart!
Tror allt solljus är boven..... Men vad jag förstått räcker det att köra UV-filtret 3-4tim om dagen? Verkar finnas många teorier kring detta ;)
#13 - 10 juli 2010 08:16
Efter att ha läst på lite om UV filter + mina erfarenheter om varierande kvalitet från Hong Kong har gjort att jag idag köper ett

Aquael UV-C 11 watt istället....

Har kört akvariumet ca 7veckor nu och jag har inte nån gång sett vattnet klart!

Tror allt solljus är boven..... Men vad jag förstått räcker det att köra UV-filtret 3-4tim om dagen? Verkar finnas många teorier kring detta ;)

ja just Aquael har ju så bra kvalitet oxå...
Bilagor:
#14 - 10 juli 2010 12:12
Vad skulle jag köpt annars som är likvärdig då?
När jag skummade runt på nätet om UV-filter så ved det just aquael som kom upp oftast....

Annons