Köpa systemkamera i Amerika?

#1 - 29 september 2007 19:39
Är det värt att köpa en systemkamera i Amerika istället för i Sverige?
Jag har hört att bla Canon har världsgaranti, är det någon som vet hur det ligger till med sådant? Finns det något att tänka på, så man inte står där sen och känner sej korkad föratt man inte kom på det innan man köpte den?
#2 - 30 september 2007 14:50
Det jag kan komma på på rak arm är ju att bateriladdaren kommar att var gjord för 110V/60Hz om den nu inte klarar både 110V/60Hz och 230V/50Hz
#3 - 30 september 2007 15:23
heeke skrev:
Det jag kan komma på på rak arm är ju att bateriladdaren kommar att var gjord för 110V/60Hz om den nu inte klarar både 110V/60Hz och 230V/50Hz

Jo, men skulle man inte kunna köpa en laddare här?
#4 - 30 september 2007 15:25
Canon har världsgaranti förutom i USA, där är den nationell.
Du kan handla billigt på B&H, men händer det något får du skicka det till USA.
Om du beställer från Sverige får du även tänka på moms och tullavgift.
#5 - 4 oktober 2007 16:57
NE skrev:
Canon har världsgaranti förutom i USA, där är den nationell.

Du kan handla billigt på B&H, men händer det något får du skicka det till USA.

Om du beställer från Sverige får du även tänka på moms och tullavgift.

Aha okej, hur är det med Nikon? Är det ändå värt att köpa i America tror du? Vi kommer åka dit så jag köper den där isåfall.
#6 - 4 oktober 2007 18:28
Jag har en polare som bor i staterna och var gång han ska hem hit så brukar han fråga mig om jag ska ha nåt i kameraväg ;)

Nu har jag beställt ett canon 60 mm macro och lite färgade filter som jag räkat ut att jag tjänar ungefär 1800 på om han tar med dom hit så hell yea jag handlar :)
#7 - 12 oktober 2007 17:09
Okej :) Har iaf bestämmt mej för en Nikon nu. Men vilket objektiv passar till att fotografera akvariefiskar?
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 12 oktober 2007 17:21
taxidermy skrev:
Okej :) Har iaf bestämmt mej för en Nikon nu. Men vilket objektiv passar till att fotografera akvariefiskar?

Ett macro (micro)-objektiv med en brännvidd mellan 50 och 70mm.
#9 - 18 oktober 2007 07:05
Jag har för mig att världsgarantin inte gäller kamerahuset men objektiven.
En annan pryl som nästan är ett måste vid fiskfotografering är en vettig blixt. Till Nikon är t ex SB-800 riktigt bra, men även SB-600 funkar fint.
#10 - 18 oktober 2007 15:12
Ett macro (micro)-objektiv med en brännvidd mellan 50 och 70mm.

Okej, passar det djur och naturfotografering också?
Skulle det här passa?
http://www.amazon.com/Nikon-60mm-Micro-Nikkor-Digital-Cameras/dp/B00005LE77/ref=sr_1_3/104-3403067-1991124?ie=UTF8&s=electronics&qid=1192720211&sr=1-3
#11 - 18 oktober 2007 15:16
Sonja skrev:
Jag har för mig att världsgarantin inte gäller kamerahuset men objektiven.

En annan pryl som nästan är ett måste vid fiskfotografering är en vettig blixt. Till Nikon är t ex SB-800 riktigt bra, men även SB-600 funkar fint.

Hm okej.. Är det stor risk att kameran går sönder?
Okej, då vet jag :) Men jag tror jag väntar med att skaffa en blixt, tills jag lärt mej mer om hur man använder en systemkamera..
Jag funderade på en Nikon D40 förresten..
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 18 oktober 2007 15:29
taxidermy skrev:

Blommor helt perfekt - men i övrigt är man ju lite låst vid brännvidden. Så man bör nog kombinera macrot med ett zoomobjetiv. Macrot i länken är samma objektiv som jag har och det är bra.
Tänk dock på att det tillkommer 3,9% i tull, 25% i moms samt 100 kr i admin.avgift till posten.

Hm okej.. Är det stor risk att kameran går sönder?

De gamla systemkamerorna gick nästan aldrig sönder - det är däremot relativt vanligt när det gäller digitalkameror.
#13 - 18 oktober 2007 15:37
Blommor helt perfekt - men i övrigt är man ju lite låst vid brännvidden. Så man bör nog kombinera macrot med ett zoomobjetiv. Macrot i länken är samma objektiv som jag har och det är bra.

Tänk dock på att det tillkommer 3,9% i tull, 25% i moms samt 100 kr i admin.avgift till posten.

De gamla systemkamerorna gick nästan aldrig sönder - det är däremot relativt vanligt när det gäller digitalkameror.

Ah, okej.. Vad heter zoomobjektiv på engelska? Finns det kanske något bra "nybörjarobjektiv"? Eftersom vi antagligen ska dit flera gånger och vi har bekanta som hälsar på, så är det egentligen ingen brådska med objektiven, men jag vill gärna lära mej hur själva systemkameran funkar..

Blir det avgift till posten, fastän man köper den där?

Hm, okej.. Så det kanske är lika bra att köpa kameran här, och sen köpa objektivet/objektiven i Amerika?
Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 18 oktober 2007 15:51
taxidermy skrev:
Ah, okej.. Vad heter zoomobjektiv på engelska? Finns det kanske något bra "nybörjarobjektiv"? Eftersom vi antagligen ska dit flera gånger och vi har bekanta som hälsar på, så är det egentligen ingen brådska med objektiven, men jag vill gärna lära mej hur själva systemkameran funkar..

Blir det avgift till posten, fastän man köper den där?

Hm, okej.. Så det kanske är lika bra att köpa kameran här, och sen köpa objektivet/objektiven i Amerika?

Detta objektiv är rätt bra [FONT=Arial]Nikon AF-S DX 18-70/3,5-4,5G IF-ED[/FONT] men det finns flera som är bra. Vill ha ett som är bra på lite längre håll så bör brännvidden ligga mellan ca 55 och upp till 180/200.
Nej någon postavgift blir det inte - däremot moms på nya prylar som man har köpt. Så de som handlar så brukar skicka kartongen, garantisedlar etc. hem på posten - på så sätt är det omöjligt att kolla om man man har ett gammalt objektiv;)
#15 - 18 oktober 2007 22:08
Så de som handlar så brukar skicka kartongen, garantisedlar etc. hem på posten - på så sätt är det omöjligt att kolla om man man har ett gammalt objektiv;)

He! he! Jasså är det så folk gör :) Man upphör aldrig att förundras över människans påhittighet när det gäller att spara pengar ;)
Kjell Fohrman
Administrator
#16 - 19 oktober 2007 07:29
Sonja skrev:
He! he! Jasså är det så folk gör :) Man upphör aldrig att förundras över människans påhittighet när det gäller att spara pengar ;)

Fast jag köper faktiskt det mesta i Sverige - åtminstone vad gäller garantiprylar. Om man räknar in alla avgifter som tillkommer så är oftast inte skillnaden så där jättestor. Jag är ju rätt ofta i Singapore och de är ju kända för sin billiga elektronik men jag tycker inte att prisskillnaden är så stor att det är värt den ökade risken.
#17 - 19 oktober 2007 08:20
taxidermy skrev:

Jag funderade på en Nikon D40 förresten..

Om du köper en D40 (eller D40x) så har dom den lilla egenheten att du måste ha objektiv som heter något med AF-S. Har inte objektivet ett litet S på slutet kommer inte kameran att kunna fokusera. Men du kan fokusera manuellt.
Så makrot du länkade till skulle inte autofokusen funka på med ett D40-hus, däremot den lilla Zoomen som Kjell tipsade om. Den lilla Zoomen är ett riktigt bra och prisvärt objektiv för annat än fiskfoto.
#18 - 19 oktober 2007 08:23
Fast jag köper faktiskt det mesta i Sverige - åtminstone vad gäller garantiprylar. Om man räknar in alla avgifter som tillkommer så är oftast inte skillnaden så där jättestor. Jag är ju rätt ofta i Singapore och de är ju kända för sin billiga elektronik men jag tycker inte att prisskillnaden är så stor att det är värt den ökade risken.

En annan stor fördel är att bruksanvisningar och displayer mm är på svenska om man handlar i Sverige.
#19 - 21 oktober 2007 12:02
Ah okej.. Vad tycker ni om de paket där man får köpa både kamera och objektiv rätt billigt? Tycker ni jag borde köpa i Sverige istället? Det verkar ju nästan bättre med tanke på garanti osv..
http://www.amazon.com/s/ref=sr_pg_1/102-0254542-0108913?ie=UTF8&rs=&keywords=nikon%20D40&rh=i%3Aaps%2Ck%3Anikon%20D40&page=1
#20 - 21 oktober 2007 13:24
Dom hopsatta paketen brukar vara helt ok att börja fota med. Du måste bestämma själv var du handlar prylarna från. Är det bättre att tjäna några kronor på att köpa från utlandet men kanske inte få garanti fullt ut eller köpa från Sverige få full garanti och en kontakt att lätt kunna vända sig till vid problem. Det kan bara du avgöra. Iofs tycker jag det låter vettigt att handla ett färdigt paket i Sverige och kunna köpa fler objektiv och ev blixt när du är i USA.
Men vill du framför allt kunna fota akvarier är det vettigt med ett makro och en lös blixt också, speciellt makrot som gör att du kommer närmare. Den inbyggda blixten brukar det bli lite problem med reflexer mm när man fotar mot glaset. Men fotar man lite, lite snett mot glaset kan det funka ändå.

Annons