Köpa snigel !

#1 - 28 oktober 2004 19:29
Jag vill veta om nån har sett några andra änn gula sniglar av Pomacea bridgesii.
I så fall vart.
Jag har en gul nu i mitt akvarium och är mycket nöjd, vilken turbo snigel.
Men jag vill ha nån mer men gärna en annan färg.
Kolla in länken.

http://www.applesnail.net/content/genetics.htm
#2 - 28 oktober 2004 19:38
Här är i alla fall olika sorters sniglar, välj och vraka:
http://www.interaquaristik.de/catalog/index.php?cPath=178&xanarioID=7346ac275510c8559cb06e86059a8ba4

Mvh Malawi´n
#3 - 28 oktober 2004 20:06
Jag har oxå sneglat lite på denna sidan, främst på lite olika räkor, någon som har erfarenhet av att beställa härifrån, framförallt hur de packas, transporteras
#4 - 29 oktober 2004 06:48
Det lär komma lite fler färgvarianter på den fina P. bridgesi så småningom. Håller på med avelslinjer för bridgesi och har för närvarande blå, vit, kastanj, mörk lila, gul och jade (mörk kropp med gult skal). Min förhoppning är att få ut lite vackra färger i handeln när jag fått igång odlingen på allvar (håller på att automatisera filter och vattenbyten, saker tar alltid längre tid än man tror...).

Bor du i Skåne så kan du hålla utkik om några månader!

Hälsningar Sabina
#5 - 29 oktober 2004 17:35
Bor tyvär inte i skåne.
Sabina har du några bilder på dom nya färgerna ?
Genom vilken grossist eller liknande kommer dom nya sniglarna ?
Ska höra med mina affärer om dom kan ta hem andra färger av sniglarna.
#6 - 30 oktober 2004 19:43
Jag har velat ta några bilder länge, men tyvärr så har jag inte kunnat låna hem digitalkameran från sambons jobb. Önskar att dagarna hade lite fler timmar på sig så man hann med lite mer...:-). Jag är så kallad "hobbyodlare" så jag säljer (än så länge) inte till några grossister. Vid mina tidigare kontakter med akvariumaffärer i Skåne så har de inte kunnat få tag i andra färger än de gula och bruna (vilket de kanske kan på andra ställen?) så jag importerade helt enkelt själv (från andra hobbyodlare i EU) och håller på att sätta upp några avelslinjer för att få lite fler trevliga färger.

Skulle du inte få tag i några så kanske jag kan bistå med hjälp när aveln väl kommer igång.

/Sabina

(som även hade tänkt lägga upp en hemsida med dessa vackra sniglar! Tid, tid, tid...)

#7 - 30 oktober 2004 20:26
Om man skaffar en snigel, kommer den kunna självbefrukta sig själv då och vips har man för många?
#8 - 30 oktober 2004 20:33
Man har nästan aldrig för många snäckor...
Om man har för många snäckor så har man för små snäckor...
De här tre-mm posthornsliknande varianterna som följer med växterna ibland...
Alla andra snäckor har man alltid viss kontroll över...
Men bara viss... man kanske inte kan bli av med dem (utan flubenol)...
#9 - 30 oktober 2004 21:27
Alltså, de här interaquaristik - säljer de verkligen levande djur per postorder till Sverige?
Nån som handlat av dem?
#10 - 30 oktober 2004 21:56
Ok, för jag funderade på det men jag vill hellst inte ha en invation av dem (vet hur det är med de som fått en massa små snäckor).
#11 - 30 oktober 2004 22:30
Anna: Äppelsnäckor är skildkönade, dvs man måste ha en hane & en hona för att de skall kunna fortplanta sig. De lägger sina ägg ovanför vattenytan i en stor klump som är lätt att plocka bort om man inte vill att de skall bli fler.

De flesta snäckor är både hane och hona, MEN kan inte befrukta sig själva. Dvs man måste ändå ha minst två snäckor.

Egentligen är enda undantaget i våra akvarier malajsisk tornsnäcka (Melanoides), som är självbefruktande. Dvs det är den enda snäcka där ett exemplar så småningom blir många.
#12 - 31 oktober 2004 03:05
Jag köpte två stycken zebravarianter (gul/svart) på mammut zoo i stockholm för ett par dagar sedan... riktigt coola! men hur det ser ut i resten av "landet falukorv" har jag ingen aning om :)
#13 - 31 oktober 2004 08:15
Ursprungligen skickat av Azur

Alltså, de här interaquaristik - säljer de verkligen levande djur per postorder till Sverige?

Nån som handlat av dem?

Jag har i alla fall köpt in levande foder (moina, bananflugor, grindalsmask och vinägermikro) från dem samt Triops i form av ägg. Dock varnring för dyr frakt bör tilläggas innan man köper något enstaka objekt. Mer än 20 Euro för bara frakten i mitt fall har jag för mej
#14 - 5 november 2004 15:39
Ok, tack för svaret :) Jo jag vet bara att endel sniglar parar sig själv så jag tänkte att det var säkrast att fråga. Håller de efter algtillväxten då?

Annons