Köpa saltvattens kar

#1 - 3 oktober 2007 15:21
hallå läste trådarna om lasses akvarium, fantastiska:)

Har själv länge funderat på saltvatten men har varit för dyrt och dessutom har jag hört att det är mkt jobb

Nu blev jag bara mer sugen på saltvatten, har själv ett 200l sötvatten med lite blandade fiskar.

frågorna nu
om jag ska nu inskaffa saltvatten, hur mkt kostar det?
Ska jag skaffa nytt akvarium eller ha kvar mitt gamla?
HUr mkt tid lägger ni som har saltvatten om dagen?

finns det ngn bra länk till andra guider om att skaffa saltvatten?
Fattar ingenting om vad tex en skumare gör eller alla ph grejer ni snackar om:)

MVH Hampus
#2 - 3 oktober 2007 15:56
Kostnaden är svår att ge nåt exakt svar på, beror en del på burkens storlek och om du skall ha nya eller begangnade prylar.
Det som gör mycket är vad du tänkt ha i burken, ett rent fisk kar är billigare och enklare.
När du skaffar koraller växer kraven när det kommer till utrustning och skötsel.

Ju mindre du kan om saltvatten destu mer kommer du att behöva ängna tid åt att skrapa alger och lösa problem. Läs några böcker finns en på svenska men destu fler på engelska(reef secrets är en bra komplement bok). Saltvattensguiden har en nybörjar del där man kan läsa hur andra gjort.

På nätet så kan man även hitta reef central och reefkeeping magazine som är riktigt trevlig att läsa.

Tidsmässigt så varierar de, jag matar 1 gång per dag med korall foder och fiskfoder samt kollar att de finns osmosvatten i påfyllnings hinken.
Varannan dag fyller jag på med lite calcium (magnesium blandar jag i osmosen).
Osmosen fyller jag med ca 5dagars mellanrum, vattenbyte varannan vecka.
Så mellan 5 minuter till en timme med underhåll och tester.

Några generella råd...
-Det sämsta man kan göra är att skaffa sig prylar och lära sig vartefter.
-Lyssna gärna på råd från akvarister, men balansera de mot hur deras akvarium ser ut. Den som inte vill visa bilder har ofta en orsak till att inte göra så;)
-Ta hjälp av nån som har ett akvarium som du finner snygt/lockande dom kan oftast hjälpa dig att komma till ett liknande resultat.
-Låter de för bra eller enkelt så är de oftast nåt som inte stämmer, gäller de mesta här i livet.
-Försäljare finns de fler varianter av, utgå från att du alltid dubbelkollar med en bok eller annan akvarist...
-De tar tid så låt de ta tid, försök inte skynda på för mycket de enda som går snabbt är de som går snett.

Min tolkning av de hela, du kan lätt hitta fler versioner.
Lycka till
//NiXoN
#3 - 3 oktober 2007 15:57
Vad ett saltvattensakvarium kostar är oerhört variabelt, du kan köra begagnade grejor, enkla fiskar och biologiskt filter för runt 5000kr. Eller köra hightec, med kejsare, koraller, mh, skummare, nitrat/fosfatfilter osv och hamna på 200000kr. Men räkna ca 20-25000 för att konvertera ditt befintliga 200 liters till ett nybörjarrev.

Saltvattensakvarium kräver inte mycket jobb efter inkörningen. Matning och kontroll varje dag, mätning och ev vb en gång var 14 dag. Tvätta igenkalkade pumpar en gång i halvåret. Låt säga genomsnitt på 1 timme i veckan. Sen har man ju all tid för att inhämta kunskap samt titta och njuta, men det räknar jag inte som jobb.

Du får nog börja med att skaffa en bok. Ingen saltakvarist i världen kommer att sätta sig ner och lära dig allt de kan via ett forum. Ingen guide på nätet är tillräckligt omfattande för att lära dig allt du behöver. En bra bok är den första och bästa investeringen till ett lyckat saltvattensakvarium.
MVH
Magnus
#4 - 3 oktober 2007 16:26
exempel på kostnad

Så här e det med mitt kar

Akvarium 325liters :1500 begagnat
LS kostar ca 200kr/kg och ska vara ca 50kg i detta
Belysning: kör med 2st t8 vanlig ramp och 2st t5 saltramp pris ca 800 med rör för t8 och 2000kr för t5 ramp
Salt en spann på 25kg kostar ca 6-700kr
Skummare: deltec mc 500 2795kr
och sedan fiskar får du räkna mellan 300-1000 kr st beroende på sort
koraller och anemoner väldigt olika beroende på storlek och sort men säg mellan 100-1000 kr st

lite prisuppgifter för dig iallafall
#5 - 3 oktober 2007 16:27
och glöm inte alla tester du behöver ligger runt 150kr st
nitrit,nitrat,ph, salthalt, till att börja med iallafall
#6 - 3 oktober 2007 16:34
200kr kg är i de dyraste laget, man kan hitta helt bra ny sten för en 140kr kg om inte ännu billigare.
Fisken går väl från 80-7000 på sånt jag sett i handeln...
Vill få fram lite att priserna kan variera kraftigt, jag köpte min detlec mce600 för 2000,- (ny).
Till ett 200liters skulle jag välja den nya lilla varianten tror den heter 300nånting går på1500.
#7 - 3 oktober 2007 16:37
Det lönar sig att jämföra priser.
#8 - 3 oktober 2007 16:52
Tropfrog skrev:
Vad ett saltvattensakvarium kostar är oerhört variabelt, du kan köra begagnade grejor, enkla fiskar och biologiskt filter för runt 5000kr. Eller köra hightec, med kejsare, koraller, mh, skummare, nitrat/fosfatfilter osv och hamna på 200000kr. Men räkna ca 20-25000 för att konvertera ditt befintliga 200 liters till ett nybörjarrev.

Vet inte var du får siffran 200 000 tusen ifrån, felskrivning kanske.

Jag har ett sk. hightec på 980 liter, ett färdigborrat akvarium och all teknik som fanns för 4 år sedan. Kostnaden blev då runt 70 000.
#9 - 3 oktober 2007 17:02
Köp värstingprylar så kommer du nog upp till 200000 om du vill, men jag vet inte om de blir så mycke bättre.
Sen om man fyller burken direkt med fullstora stenkoraller så lär de skena iväg med priset.
En skummare kan ju gå på 30papp om man vill ha en sån.
#10 - 3 oktober 2007 17:34
Vad kul att det börjar härja några andra saltisar här på zoopet också. Hur är det Tropfrog? Har du startat ditt saltkar än eller är det bara husrenovering som gäller? Nu får vi ta ett kraftag och göra hälften av alla zoopettare till saltisar - eller hur?

Kostnad - mitt Red Sea ligger nog på ca 16.000 allt som allt utslaget på 7 månader och då är det en enkel teknik. 57 liters clown kanske kommer att kosat en 4-5 000 när det är klart - inklusive levande. Det går mycket bra att starta på en låg nivå med de olika hotellen och de kombinerade karen. Man väljer bara fisk och koraller efter sin teknik. Man behöver som sagt var inte köpa en ferrari som första bil.

MVH Lasse
#11 - 3 oktober 2007 17:36
NiXoN skrev:
Köp värstingprylar så kommer du nog upp till 200000 om du vill, men jag vet inte om de blir så mycke bättre.

Sen om man fyller burken direkt med fullstora stenkoraller så lär de skena iväg med priset.

En skummare kan ju gå på 30papp om man vill ha en sån.

Ja det kan du ha rätt i.

Räknar man med alla koraller fiskar osv, så är jag väl uppe i runt 150 000 i kostnad på mitt 980 liters.
Ju större akvarium desto dyrare blir det.

Mitt 163 liters akvarium har kostat ca 8000 kr.
#12 - 3 oktober 2007 18:08
Hårdvaran i mitt kar hamnar väl kring 11-12 tusen när jag fått tag på allt men då handlar de mycket om automation och styr o regler.
Som det är nu så ligger det väl på 7tusen.
Inte så roligt att tänka på men det är ju min enda hobby som kostar nåt...

//NiXoN
#13 - 3 oktober 2007 18:28
ja inte fan är det en billig hobby iallafall
#14 - 3 oktober 2007 18:57
men lasse ditt clown kar, små kar är väl inte särskilt smart för nybörjare?
Var köpte du ditt annars? lite inyfiken:)

PS tack för alla svar......
#15 - 3 oktober 2007 19:54
attin skrev:
men lasse ditt clown kar, små kar är väl inte särskilt smart för nybörjare?

Var köpte du ditt annars? lite inyfiken:)

PS tack för alla svar......

Jag började med en 37l för nån månad sen. Och jag måste nog hålla med Lasse att visst funkar det... sen har man ju fått en hel del hjälp här på forumet och så. Men jag kan känna nu att det kanske hade varit bra att läsa nån bra bok för att få lite mer förståelse för vissa saker. Sen kan man ju aldrig få för mycket kött på benen... Men som sagt jag startade mitt utan minsta kunskap om salt. och ännu så läng funkar det ju hyfsat. En stackars fisk har gått åt. (nån vitapricksjukan) Men annars har det rullat på bra...
Så jag tycker helt klart att du ska prova... Men ställ så många frågor du kan till så många som möjligt för att kunna undvika dom djupaste groparna.
#16 - 4 oktober 2007 09:08
Lasse skrev:
Vad kul att det börjar härja några andra saltisar här på zoopet också. Hur är det Tropfrog? Har du startat ditt saltkar än eller är det bara husrenovering som gäller? Nu får vi ta ett kraftag och göra hälften av alla zoopettare till saltisar - eller hur?

MVH Lasse

Huset tar en del tid och sen är det trädgårdsdamm som hägrar, har varit tvungen att prioritera. Bygger trots det en hightec tanganyikakub med IKS, solnedgång, månfas, vågor och rubbet i vardagsrummet som på sikt skulle kunna konverteras till salt.

Även om jag är "torr" just nu så är jag och kommer alltid att vara saltvattensakvarist. Din ambition att göra halva zoopet till saltisar skriver jag under på.
MVH
Magnus
#17 - 4 oktober 2007 15:44
Då har vi Lasse i rollen som saltvattensakvaristikens Don Quijote och Tropfrog som Sancho Panza[;)]Lycka till de skall bli kul att följa de hela!
#18 - 4 oktober 2007 18:13
attin skrev:
hallå läste trådarna om lasses akvarium, fantastiska:)

Har själv länge funderat på saltvatten men har varit för dyrt och dessutom har jag hört att det är mkt jobb

Nu blev jag bara mer sugen på saltvatten, har själv ett 200l sötvatten med lite blandade fiskar.

frågorna nu

om jag ska nu inskaffa saltvatten, hur mkt kostar det?

Ska jag skaffa nytt akvarium eller ha kvar mitt gamla?

HUr mkt tid lägger ni som har saltvatten om dagen?

finns det ngn bra länk till andra guider om att skaffa saltvatten?

Fattar ingenting om vad tex en skumare gör eller alla ph grejer ni snackar om:)

MVH Hampus

Hej!
Jag kör mitt salt ( 300L ) väldigt "basic", mycket har jag använt från sötvattenburken.
Det jag har köpt till är skummare, MH-belysning, Osmosanläggning.
All utrustning har jag köpt "beggat" och tekniken jag nämt ovan har gått på 2600:-.
Bli inte rädd för alla höga priser som nämns, det är inte alls nödvändigt att lägga ut så mycket pengar.
Allt beror på vilken nivå du vill lägga dig på men om du fastnar så är det klart att det kan dra iväg men det måste räknas som trivselpengar ;)
Jag har också köpt fisk och koraller som "tål nybörjare", som med annan fisk så finns det svårare och lättare fisk att hålla.
Anledningen till att jag började "basic" var att jag ville prova på för att se om intresse fanns och om det var så svårt som många påstår, hmm
Nu har man fastnat i salt"träsket" och nya större projekt är planerade och i det fallet så kommer jag att lyda råden ovan och planera noggrant.
Kan lätt bli onödigt dyrt och krångligt annars.
Har du baskunskaper om vattenkemi från söt så läs på lite om salt och kör igång, många fynd finns från personer som tröttnat och framför allt projekterar nytt.
Jag har kört salt i 1,5 år och det enda bakslaget var lite trådalger som stört mig men det är på väg tillbaka.
Det finns LS i stockholm för 120:-/kg men säljs på nätet från ca:50 kg.
Finns mycket att säga om salt men men........

P.S
Inte mycket mer jobb med salt, och vad menas med jobb när det är ens hobby ;)
#19 - 4 oktober 2007 18:27
Som Per/Haninge skriver så kan du komma relativt billigt undan om du köper beganat.
#20 - 4 oktober 2007 22:00
kan ju berätta hur jag trillade in på salt spåret fick ett bra beg pris
hehe nu kommer alla hata mig här
köpte kar 325 liters alu
skummare deltec mce500
belysning t5 ramp 2x 39w med nya rör
räkor o fiskar 5st
levande sten 20kg ca
lite anemoner och skivisar och annat kul
saltmätare och diverse tester
en 25 kg spann salt
och 200 liter färdigt vatten
diverse pumpar powerheads och cirkulationspumpar
gav 1500 för allt
så det behöver inte vara dyrt att börja
har dock köpt till mer ljus ,cirulationspump, mer ls och nån fisk och detta kostat mer än vad jag gav för karet
#21 - 5 oktober 2007 14:45
kan ju berätta hur jag trillade in på salt spåret fick ett bra beg pris

hehe nu kommer alla hata mig här

köpte kar 325 liters alu

skummare deltec mce500

belysning t5 ramp 2x 39w med nya rör

räkor o fiskar 5st

levande sten 20kg ca

lite anemoner och skivisar och annat kul

saltmätare och diverse tester

en 25 kg spann salt

och 200 liter färdigt vatten

diverse pumpar powerheads och cirkulationspumpar

gav 1500 för allt

så det behöver inte vara dyrt att börja

har dock köpt till mer ljus ,cirulationspump, mer ls och nån fisk och detta kostat mer än vad jag gav för karet

Ja, det kan löna sig att ha lite tålamod.

Det brukar finnas en hel del begagnade prylar till salu, det är många som ger upp sitt saltvattensakvarium alldeles för snabbt, dvs de har inte det rätta tålamodet.
#22 - 5 oktober 2007 16:47
ja precis , o glöm inte titta över sundet då danskarna har rätt mycket salt , kolla http://www.saltvandsforum.dk/ brukar vara massa till salu var dag
#23 - 14 oktober 2007 14:04
Nu är det lite billiga beganade grejer till salu på saltvattensguiden.
#24 - 22 oktober 2007 16:33
Till er som letar lämpligt akvarium i Stockholmstrakten

http://www.saltvattensguiden.se/annonser/showproduct.php?product=3480&cat=2&date=1193009092

MVH Lasse

Annons