hallå läste trådarna om lasses akvarium, fantastiska:)
Har själv länge funderat på saltvatten men har varit för dyrt och dessutom har jag hört att det är mkt jobb
Nu blev jag bara mer sugen på saltvatten, har själv ett 200l sötvatten med lite blandade fiskar.
frågorna nu
om jag ska nu inskaffa saltvatten, hur mkt kostar det?
Ska jag skaffa nytt akvarium eller ha kvar mitt gamla?
HUr mkt tid lägger ni som har saltvatten om dagen?
finns det ngn bra länk till andra guider om att skaffa saltvatten?
Fattar ingenting om vad tex en skumare gör eller alla ph grejer ni snackar om:)
MVH Hampus
Hej!
Jag kör mitt salt ( 300L ) väldigt "basic", mycket har jag använt från sötvattenburken.
Det jag har köpt till är skummare, MH-belysning, Osmosanläggning.
All utrustning har jag köpt "beggat" och tekniken jag nämt ovan har gått på 2600:-.
Bli inte rädd för alla höga priser som nämns, det är inte alls nödvändigt att lägga ut så mycket pengar.
Allt beror på vilken nivå du vill lägga dig på men om du fastnar så är det klart att det kan dra iväg men det måste räknas som trivselpengar ;)
Jag har också köpt fisk och koraller som "tål nybörjare", som med annan fisk så finns det svårare och lättare fisk att hålla.
Anledningen till att jag började "basic" var att jag ville prova på för att se om intresse fanns och om det var så svårt som många påstår, hmm
Nu har man fastnat i salt"träsket" och nya större projekt är planerade och i det fallet så kommer jag att lyda råden ovan och planera noggrant.
Kan lätt bli onödigt dyrt och krångligt annars.
Har du baskunskaper om vattenkemi från söt så läs på lite om salt och kör igång, många fynd finns från personer som tröttnat och framför allt projekterar nytt.
Jag har kört salt i 1,5 år och det enda bakslaget var lite trådalger som stört mig men det är på väg tillbaka.
Det finns LS i stockholm för 120:-/kg men säljs på nätet från ca:50 kg.
Finns mycket att säga om salt men men........
P.S
Inte mycket mer jobb med salt, och vad menas med jobb när det är ens hobby ;)