Köpa red cherry.. var?

#1 - 13 mars 2006 17:03
Bor i västsverige, finns det någon i närheten som ev. har några shrimps till salu, eller vet ni någon butik i närheten av U-hamn, Borås som säljer?

Tack på förhand

/Robert
#2 - 13 mars 2006 17:06
Har du möjlighet att ta dig till göteborg så finns det på Trop Akvariefisk import.
#3 - 13 mars 2006 17:08
Trodde inte de hade på zooaffären i Borås, har ju varit mycket där men inte sett några. Ringde nu och kollade och jo... det fanns. Men för 69 kronor styck. Är det rimligt pris för körsbärsräkor?
#4 - 13 mars 2006 17:38
[quote=robinason]Trodde inte de hade på zooaffären i Borås, har ju varit mycket där men inte sett några. Ringde nu och kollade och jo... det fanns. Men för 69 kronor styck. Är det rimligt pris för körsbärsräkor?[/quote]

Det skulle jag absolut inte säga. Där som jag ska köpa mina körsbär (affären jag nämde i mitt förra inlägg) så tar dom 25 kr för en körsbärsräka.

Det hade varit ett ganska normalt pris om det hade varit en CR (Crystal red)
#5 - 13 mars 2006 18:11
Bra att veta, ska tala om det för dom, så får jag väl försöka pruta:-)

/R
#6 - 14 mars 2006 07:45
25 kr måste å andra sidan vara väldigt billigt(?). Där jag brukar handla kostar de 60 kr/st eller 50 kr/st om man köper flera. Då är det i och för sig vildfångade, kanske påverkar priset...
#7 - 14 mars 2006 08:10
[QUOTE=Annaica]... Det hade varit ett ganska normalt pris om det hade varit en CR (Crystal red)[/QUOTE] Eller om man bor t.ex. i Sthlm. 60/70 kr är väl ganska normalt här "uppe" om man inte hittar hobbyodlare.

Hejhopp. Ralp
#8 - 14 mars 2006 10:50
35 har ja betalat härnere för red cherrt
#9 - 14 mars 2006 16:29
[quote=Raven]35 har ja betalat härnere för red cherrt[/quote]

På Trop Akvariefisk Import säljer han dom för 25kr/st eller 10 för 195kr
#10 - 14 mars 2006 17:22
Nu är de iaf införskaffade till 69 kronor styck. Blev tre stycken. Två röda fina, och en nästan genomskinlig. Har detta med könet att göra? *hoppas* Vore ju kul om jag har två honor och en hane... Kan berätta att i samma affär så kostade crystal red 65 kronor så det får kanske i sammanhanget nästan anses som billigt.... eller? Hur gamla behöver de små liven vara för att kunna "bli fler"?:-)
#12 - 14 mars 2006 18:13
[QUOTE=Annaica]På Trop Akvariefisk Import säljer han dom för 25kr/st eller 10 för 195kr[/QUOTE]

när såg du dessa senast?.
#13 - 14 mars 2006 18:22
[QUOTE=MagicFingers]när såg du dessa senast?.[/QUOTE]
Han tog in dom för 2 veckor sedan nu, då hade han tagit in 200 st.
#14 - 14 mars 2006 18:28
hmmm

jag får ta en tur till troppen mao.. :/
#15 - 14 mars 2006 19:26
[QUOTE=robinason]Nu är de iaf införskaffade till 69 kronor styck. Blev tre stycken. Två röda fina, och en nästan genomskinlig. Har detta med könet att göra? *hoppas* Vore ju kul om jag har två honor och en hane... Kan berätta att i samma affär så kostade crystal red 65 kronor så det får kanske i sammanhanget nästan anses som billigt.... eller? Hur gamla behöver de små liven vara för att kunna "bli fler"?:-)[/QUOTE]

Dom röda är helt säkert honor och den bleka kan vara en hane. Honorna är större, knubbigare medan hanarna ser liksom små och "spetsiga" ut.
Honorna får en sk äggfläck, en ljus "sadel" som syns under skalet i nacken ner mot ryggen. Det är blivande rom som syns. Hanarna har inte den ljusa fläcken.
Jag har bilder på både honor med rom och hanar i mitt fotogalleri, i räkmappen.
Körsbärsräkor verkar bli könsmogna väldigt tidigt, och växa fort. Fast jag har inte riktigt pejl på hur fort.
#16 - 14 mars 2006 20:58
Tack för dina svar igen Sonja!
#17 - 14 mars 2006 22:01
[QUOTE=robinason]Nu är de iaf införskaffade till 69 kronor styck. ... Kan berätta att i samma affär så kostade crystal red 65 kronor så det får kanske i sammanhanget nästan anses som billigt.... eller? [/QUOTE] Yapp. Körsbärs är mycket tåligare och förökar sig snabbare än CR. De är liksom "guppys" bland dvärgräkorna. I Tyskland t.ex. är de också bland de billigaste sorter av räkor. Men för grossister/akvarieaffärer här i Sverige spelar det nog ingen roll - iallafall än ;)
[QUOTE=robinason]Hur gamla behöver de små liven vara för att kunna "bli fler"?:-)[/QUOTE]3 månader. Ser till att din filter är räkyngelsäker. Räkbebisar är pyttepyttesmå och de sugs i vanliga filter.

Välkommen i räkträsket :D

Hejhopp. Ralp
#18 - 14 mars 2006 22:31
[quote=Annaica]På Trop Akvariefisk Import säljer han dom för 25kr/st eller 10 för 195kr[/quote]

de bryr ja mej inte om har en hona som bär på rom :D och en bunt småttingar :D men tänkte ta en tur ditut till våren när de blir lite varmare ute :)
#19 - 15 mars 2006 10:39
[QUOTE=Raven]de bryr ja mej inte om har en hona som bär på rom :D och en bunt småttingar :D men tänkte ta en tur ditut till våren när de blir lite varmare ute :)[/QUOTE]
håller ju på att tampas med vita prick sjukan i mitt kar. Men så fort jag har fått bukt på det så ska jag åka iväg och köpa räckor (och några guppys ^^)
#20 - 15 mars 2006 14:51
så här i början kanske jag är orolig i onödan... Hoppas det. Tycker nämligen att mina räkor är "skrämmande" stilla idag. Har gjort delvattenbyte, och sugit med en tung slang ganska nära dem på botten utan att de skuttat iväg. Brukar de bete sig på detta viset, eller mår de dåligt i sin nya miljö på något vis? De bor i ett kar utan cirkulation, men efter vad jag har förstått på diverse räksidor ska detta in vålla något problem om man gör vattenbyten osv. Hoppas jag oroar mig i onödan....
#21 - 15 mars 2006 15:00
ibland när ja röjer i akvariet får ja knuffa bort dom..
#22 - 15 mars 2006 15:28
Gjorde ju inte särskilt rent i den här baljan innan jag släppte i dem, hade ju läst att de trivs i ett väl ingånget akvarium.... Men nu tycker jag själv att det ligger lite väl mycket växtdelar och sit ihop med bottengruset. Hur mycket vatten kan jag byta dagligen utan att det är skadligt för de små liven? Bytte lite igår, och idag nästan hälften... Är det farligt att göra ett helt vattenbyte om jag ser till att jag fodrar med algtabletter eller dylikt? Vet ju inte vad de små liven tål...??;-)
#23 - 15 mars 2006 17:13
jag brukar röra runt med en finmaskig håv för att få upp gojset på bottnen...
sen gäller det att undvika räkorna när man håvar...
#24 - 15 mars 2006 18:49
Tack för tips och erfarenheter... fortsätter med små vattenbyten och "dammsuger" lite allteftersom har jag bestämt mig för.

/Robert
#25 - 17 mars 2006 14:54
Hej Robert,

tråden har nog skenad iväg lite. Ifall du behöver mer skötseltips så uppdatera oss gärna först hur ditt räkakvariet ser ut. Vattenvärden, volym, bottenmaterial, filterlösningen, medinvånare etc. Annars blir det lite svårt att ge konkreta tips.

Lite allmänt. Jag gör aldrig rent - altså damsuga eller liknande - i mina räkkar. Har man en fungerande filter och övermatar inte så funkar det nog väldig fint.

Hejhopp. Ralf

Annons