Köpa nytt innerfilter. Vilket?

#1 - 19 januari 2008 17:09
Jag vill köpa ett nytt innerfilter till mitt 112 l akvarium. Jag köpte akvariet begagnat i somras och det ingick då ett Aquael FAN-2 men jag upplever att det inte räcker till. Det är rejält igensatt redan efter en vecka.
Vad rekommenderas? Ska jag köpa ett nytt Aquael men gå upp en storlek? Jag har en Fluval 2 plus i ett 60 l som jag tycker fungerar bra. Ska jag välja en Fluval och isåfall vilken storlek?
Vilka märken anses bäst? Är det något filter som "låter mer" än andra?
Tacksam för tips!:)
#2 - 19 januari 2008 21:33
aquael är en jättebra pump speciellt den nya "fan plus" men som alla innerfilter är det svårt att tillfredställa den biologiska filtreringen om man har en del fisk i karet... men om du inte vill ha ytterfilter så tycker jag du ska satsa på en aquael fan 3plus och även köra den du har paralellt! blir det strömmt kan du ju bara ställa ner flödet på pumparna
#3 - 20 januari 2008 07:14
aquael turbo innefilter är väldigt bra.
både gällande kapacitet och biologisk som mekanisk rening.
#4 - 20 januari 2008 08:32
Vore jag som du så skulle jag behålla det gamla filtret och köpa ytterligare ett filter och då ett Fluval 2 +eller 3+ och köra dom paralellt sedan kan du ev modifiera Fluvalen enl länken http://akvaforum.no/text.cfm?id=1883 om du vill öka filtervolymen.

Men även dom övriga förslagen låter bra.
#5 - 20 januari 2008 08:39
Fluval i all ära...men men...de sätter igen fort om du inte moddar dem...
Jag säger fortfarande Aquael Turbofilter 650 eller Tetratec IN 800 plus.
båda finns på www.pwss.se
#6 - 20 januari 2008 08:54
gke skrev:
Jag vill köpa ett nytt innerfilter till mitt 112 l akvarium. Jag köpte akvariet begagnat i somras och det ingick då ett Aquael FAN-2 men jag upplever att det inte räcker till. Det är rejält igensatt redan efter en vecka.

Vad rekommenderas? Ska jag köpa ett nytt Aquael men gå upp en storlek? Jag har en Fluval 2 plus i ett 60 l som jag tycker fungerar bra. Ska jag välja en Fluval och isåfall vilken storlek?

Vilka märken anses bäst? Är det något filter som "låter mer" än andra?

Tacksam för tips!:)

Själv har jag ett Aquael FAN-3 PLus till mitt 100liters kar och tycker det är perfekt, rengör varje 4-6månader, hade själv ett mindre innan och fick rengöra 1-2veckors mellanrum så jag kan absolut hålla med åheim att satsa på detta filter :)
#7 - 20 januari 2008 09:06
Jag köpte ett Eheim 2212 Aquaball och köpte till Eheim Substrat Pro som jag placerade i nedersta korgen och jag är så jäkla nöjd... filtret är så tyst så jag måste kolla ytvattnet för att se om den fungerar :) Filterytan är bra mycket större än på många andra märken i samma prisklass. Jag ser märket som en investering för fiskarna och räkorna som jag kommer kunna använda i många år framöver.
#8 - 20 januari 2008 12:15
patdah- klart en variant.
Men han får ju samma sak med aquaelturbon samt även yngelsäkert innefilter.
#9 - 20 januari 2008 15:52
När det gäller Fluval 2 eller 3 plus, så tycker jag att de fungerar bra rent cirkulationsmässigt (bra sprutt), MEN de har onödligt liten filteryta för att vara så stora! Det känns som att 80% är plast och så sitter en futtig liten filtermatta där inne...

Jag har en Fluval 2 plus till mitt 42-liters, tycker faktiskt den har för lite filteryta även till ett så pass litet akvarium. Den sätter inte igen så snabbt för jag har endast 6 små fiskar där i, men jag skulle ändå föredra lite mer filteryta.

Slutsats: Om Aquaels pumpar i samma storlek har MER filteryta så kör på dem! Be att få öppna förpackningen och titta hur stort filter som ligger i, för pumpen kan ju vara stor utan att filtret är stort.

Lycka till!
#10 - 20 januari 2008 16:01
men det går ju alltid byta ut den filtermattan som sitter i fluval 2 och 3 till en blå stor.
#11 - 20 januari 2008 16:19
Min erfarenhet av aquael turbo är att det är dålig sprutt i dom och att filtersvampen sätter igen fort, däremot är dom som sagt var ypperliga i yngelkar, nu har jag bara provat 350 moddellen och inte 650 så det är möjligt att det är bättre fart på dom, sedan bör man vara medveten om att filtermaterilalet som följer med förutom filtersvampen är Zeolit, men det går ju iofs att byta mot filtermatta om man så vill men då är man ju likafullt inne på att modifiera och då anser då jag i alla fall att Fluvalen är bättre.

Sedan har jag märkt ytterligare en liten nackdel med Turbofiltret och det är att det tappar sugen efter vattenbyte och man måste då vicka det på sidan så att det får upp sprutten igen,men det gäller iofs många filter, dock ej fluvalen som startar snällt utan problem.

Tetratec IN 800 och Aquael FAN kan jag inte uttala mig om eftersom jag inte testat dom men det är säkert bra filter det med.
#12 - 20 januari 2008 16:54
Wow vad mycket tips! Det är häftigt vad mycket kunskap det finns i det här forumet.
Jag tror det lutar åt en Aquael 3. De kostar inte så mycket och känns som ett prisvärt alternativ för mig.
#13 - 20 januari 2008 16:57
albjohn- varför skulle man vilja byta zeoliten mot filtermatta?
Gällande aquael turbos filtersvamp så sätter den igen om det finns massa slagg eller växtskit samt även om man matat förbaskat mycket.
Man kan ju byta den klumpen mot aquaels filtermatta för aquael fan filtrerna.

har sätt varianter av dem där man satt en t-koppling som delade insuget och sen har man trätt på två svarta filtermattor...
Hur förbaskat bra som helst...
Och där man också bytt zeoliten högst upp mot seras biforte.

Hur bra rening som helst...
#14 - 20 januari 2008 17:36
Zeoliten kräver ju sin skötsel så många byter ut den, men det är nog ett förträffligt filtermaterial om man sköter den ordentligt, jag har egentligen ingen större erfarenhet av den men det har diskuterats i flera trådar så jag ger mig inte in nån diskusion om dess fördelar och nackdelar utan påpekandet om Zeoliten var mest avsedd som info för ev köpare av filtret.

Tipset med T-kopplingen var bra och Turbofiltret är helt klart intressant mycket pga dess mångsidighet, men som sagt var jag är inte helt nöjd med flödet på mina 350 pumpar.

gke: Det blir säkert bra med det filtret, men kör även ditt gamla så blir det ännu bättre.
#15 - 20 januari 2008 19:25
gke skrev:
Wow vad mycket tips! Det är häftigt vad mycket kunskap det finns i det här forumet.

Jag tror det lutar åt en Aquael 3. De kostar inte så mycket och känns som ett prisvärt alternativ för mig.

Ett utmärkt val, riktigt stor filtervolym, knäpptysta och billiga, kolla bara så du verkligen har plats för ett för dom är riktigt stora, mitt eget står lite lätt nergrävt i sanden för att få plats.
Sen vill jag bara informera om en liten detalj som vissa missat och sen klagat på att vattnet inte blir riktigt rent, på själva pumpens insug ska man trä upp ett plaströr som sticker in i filtermattan, en del har låtit röret sitta i filtermattan och sen tryckt på bottenbehållaren utan att ordentligt trä upp röret först och resultatet blir att vattnet sugs mest utanför filtermattan och bara slussas runt, men tänker man på detta så funkar dom kanonbra :)
#16 - 20 januari 2008 21:17
Nu är det beställt. Jag hoppas akvariet räcker till. Har mätt vattennivån ner till gruset =33 cm. Räcker det? Ska sen försöka få till det med plaströret. Tack för tipset!
#17 - 20 januari 2008 21:54
gke skrev:
Nu är det beställt. Jag hoppas akvariet räcker till. Har mätt vattennivån ner till gruset =33 cm. Räcker det? Ska sen försöka få till det med plaströret. Tack för tipset!
om jag minns rätt så är filtret 28cm så du har lite till godo! det där med röret... en normalbegåvad förstår att det ska tryckas fast på pumpen och så sitter den ju redan fast där när man köper pumpen så hur man missar det förstår inte jag iallafall;) jag tycker faktiskt att den här pumpen har en fulländad teknisk lösning:)
#18 - 20 januari 2008 22:59
åheim skrev:
om jag minns rätt så är filtret 28cm så du har lite till godo! det där med röret... en normalbegåvad förstår att det ska tryckas fast på pumpen och så sitter den ju redan fast där när man köper pumpen så hur man missar det förstår inte jag iallafall;) jag tycker faktiskt att den här pumpen har en fulländad teknisk lösning:)

28cm kan nog stämma, mitt kar är bara 35cm högt så har man 33 till godo funkar det nog fint utan att gräva i gruset.
Att jag nämnde det där med röret är att det är faktiskt flera som klagat på detta filter och tyckt det va skit för dom inte förstått detta, när jag fick fram mitt ur kartongen va faktiskt röret löst och väl nertryckt i filtermattan så tycker att lite kanske onödig extra info aldrig kan skada iaf :)

Annons