köpa nytt inför semester?

#1 - 23 juni 2008 08:39
Stor rea i akvariebutikerna, alltså läge att köpa nytt. Men hur smart är det att köpa nya firrar strax före semestern? Spelar det någon roll för fiskarnas välbefinnande att jag kommer att vara bortrest åtminstone någon vecka i taget - jag tänker på matning, vattenbyten och sådant, om det kan vara skadligt för de nya att komma till ett kar som kanske inte sköts helt enligt reglerna de första veckorna?
#2 - 23 juni 2008 09:15
Risken finns att något händer med fiskarna när dom är nya så bättre att vänta även om billigt nu. Kan bli dyrt istället om tex sjukdom bryter ut och du inte är hemma på en vecka.
#3 - 23 juni 2008 09:16
Varför inte köpa akvariet nu och fylla med fisk sen ;)
#4 - 23 juni 2008 09:31
Nina82 skrev:
Varför inte köpa akvariet nu och fylla med fisk sen ;)

För att jag redan har ett (två) kar ;):D
#5 - 23 juni 2008 09:54
[quote=nils_sverker;1156465]För att jag redan har ett (två) kar [quote]
Och? Att du har 2st redan vad gör det?
#6 - 23 juni 2008 11:29
För att jag redan har ett (två) kar ;):D

Aha [:o]. Trodde du skulle ha hela kittet med akvarium och allt :D
#7 - 23 juni 2008 14:24
vänta med köp av fisk
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 23 juni 2008 14:32
Den största risken för problem är när fiskar är nyinköpta.
Dels pga av att en transport i sig alltid är stressande för fiskarna.
Dels pga av att fiskarna hamnar i en ny miljö vilket är stressande.
Dels på att belastningen på ett akvarium ökar när nya fiskar släpps i.

Därför är det alltid extra viktigt att noga kontrollera akvariet den första tiden efter att nya fiskar har släppts i.
Så svaret är givet - köp aldrig nya fiskar innan man åker på semester.
Guest
#9 - 23 juni 2008 14:33
Jag skulle åxå vilja säga vänta med att köpa fisk av den anledningen eriahl ger och att:
De flesta zoobutiker underutfodrar sina fiskar, så detta med att de klarar sig (utan att ta skada) utan mat i 1-2 veckor gäller inte när de kommer direkt från zoobutik utan när de har fått äta upp sig till normalhull.
#10 - 24 juni 2008 07:07
Okej, som jag misstänkte - jag köper inget nytt före semestern!

Anettejt skrev:
Jag skulle åxå vilja säga vänta med att köpa fisk av den anledningen eriahl ger och att:

De flesta zoobutiker underutfodrar sina fiskar, så detta med att de klarar sig (utan att ta skada) utan mat i 1-2 veckor gäller inte när de kommer direkt från zoobutik utan när de har fått äta upp sig till normalhull.

Men: är det inte snarare så att de klarar sig bättre länge utan mat om de är underutfodrade? Äter man lite så vänjer sig kroppen ju vid det, äter man mycket så behöver kroppen snabbare ny energi.

Vilket för oss över till en relaterad fråga: de firrar jag har nu, klarar de sig på mat en gång i veckan? Att de klarar sig utan att få mat under en vecka är jag säker på, men frågan är om de klarar att bara få mat en dag i veckan under en hel månad? Vi kommer att vara på resande fot en hel del, dvs inte vara borta en månad men koma hem och tvätta, vattna blommor och mata fiskar max en dag i veckan. Och ju mindre jag behöver blanda in grannarna i matningen desto bättre....;)
#11 - 24 juni 2008 07:38
Ska fiskarna vara utan mat en längre tid ska dom ha fått äta lite extra under några veckor men inte så dom blir feta. Då har dom att ta av. Har dom fått äta på sig att ta av funkar det men släng inte i extra mycket när du är hemma så matrester ligger kvar på botten och vattnet blir dåligt.
Bilagor:
#12 - 29 juni 2008 10:47
Jag beställde akvarium, pump, håvar, luftpump, dekorationer, grus, osv. på en sida på internet (Allt utom akvariet) så jag har exakt allting jag kommer behöva på länge (Köpte t.o.m mal tabletter, helgfoder, semesterfoder, vanligt foder, och vattenberedningsmedel) förutom fiskar och växter. Nu på onsdag åker vi sedan iväg, och komemr hem från varberg sista Juli. Då fixar jag växter och vatten, och sedan ytterligare några dagar senare, fiskar. För man vill ju inte komma hem och se alla fiskarna ligga döda, växterna söndriga, vattnet brunt, eller glaset sprucket och golvet förstört, osv.

Annons