Köpa nytt akvarium!?

#1 - 15 februari 2007 11:31
Vad tror ni om denna tanke?
Jag tänka köpa mig ett nytt kar på www.pwss.se.

1: Akvarium, [COLOR=#800080]Aquael 200 liter. set1[/COLOR]
2: Innefilter, [COLOR=#800080]Fluval 4 plus[/COLOR]
3: Värmare, [COLOR=#800080]Tetratec doppvärmare 300 watt[/COLOR]

Det är det ja undrar mest över. Vad tror ni? Nå tips lr erfarenheter om märkena?
#2 - 15 februari 2007 11:52
värmaren är ju i det största laget..
#3 - 15 februari 2007 11:54
GRIZZLY skrev:
Vad tror ni om denna tanke?

Jag tänka köpa mig ett nytt kar på www.pwss.se.

1: Akvarium, [COLOR=#800080]Aquael 200 liter. set1[/COLOR]

2: Innefilter, [COLOR=#800080]Fluval 4 plus[/COLOR]

3: Värmare, [COLOR=#800080]Tetratec doppvärmare 300 watt[/COLOR]

Det är det ja undrar mest över. Vad tror ni? Nå tips lr erfarenheter om märkena?
´

Hejsan,

Det enda jag kan "klaga" på är filtret. fluval 4+ är ett klent filter. I klenaste laget för ett 200 liter tycker jag. Gå gärna upp en storlek i innefilter. Om inte det går, kör dubbla filter (vilket alltid är bra)
Nu beror iofs behovet av filtrering på flera faktorer, såsom fiskmängd, växtmängd och vattenbyten.
#4 - 15 februari 2007 11:54
ojj sry det står ju att den är till 100-150 liter, min 300watt jäger passar till max 1000 liters akvarie. Köp ett litet ytterfilter istället. typ Eheim 2213
#5 - 15 februari 2007 13:46
Stew skrev:
´

Hejsan,

Det enda jag kan "klaga" på är filtret. fluval 4+ är ett klent filter. I klenaste laget för ett 200 liter tycker jag. Gå gärna upp en storlek i innefilter. Om inte det går, kör dubbla filter (vilket alltid är bra)

Nu beror iofs behovet av filtrering på flera faktorer, såsom fiskmängd, växtmängd och vattenbyten.

jaha okej. det kanske man skulle kunna göra. hmm har du nå tips på nå annat innefilter då? Hitta några till jag annars.
Aquael Unifilter 1000,
Aquael UNI filter UV 1000,
Aquael Turbofilter 1100
Det är dom största ja hittar nu. Har inte direkt någon lust att lägga ut 2-3 tusen på ett filter heller :S
#6 - 15 februari 2007 13:48
GRIZZLY skrev:
jaha okej. det kanske man skulle kunna göra. hmm har du nå tips på nå annat innefilter då? Hitta några till jag annars.

Aquael Unifilter 1000,

Aquael UNI filter UV 1000,

Aquael Turbofilter 1100

Det är dom största ja hittar nu. Har inte direkt någon lust att lägga ut 2-3 tusen på ett filter heller :S

Tycker inte du ska lägga flera tusen på filter heller. Köp två fluvals istället. Eller 2 eheimfilter (som de flesta föredrar framför fluval, fast de är dyrare). 2filter är mycket bättre än 1 filter. Så hellre två små än ett stort. (Om de har samma filtermassa)
#7 - 15 februari 2007 13:51
Richard.R skrev:
ojj sry det står ju att den är till 100-150 liter, min 300watt jäger passar till max 1000 liters akvarie. Köp ett litet ytterfilter istället. typ Eheim 2213

Ja, a får inte upp vad dom räcker till så därför blir jag lite osäker :S Nja vill helst ha innerfilter. Nyrenoverat hemma efter vattenskada :S så helst inga ytterfilter.
#8 - 15 februari 2007 13:52
Okej om du zoomar på bilden på väramen du hade med som 3an så står det xxx-xxx L
#9 - 15 februari 2007 13:52
100-150 liters akvarier passar den till, köp ett aquael 240 liters istället 20 cm längre och inte så mycket dyrare
#10 - 15 februari 2007 13:53
GRIZZLY skrev:
Ja, a får inte upp vad dom räcker till så därför blir jag lite osäker :S Nja vill helst ha innerfilter. Nyrenoverat hemma efter vattenskada :S så helst inga ytterfilter.

aah. Innerfilter är ofta trevliga :)
Som sagt. dubbla fluval 4+. eller 2 liknande eheims tex http://www.pwss.se/product.php?productid=588&cat=620&page=1

Ska du inte ha så mycket fisk i, så kan det räcka med ett innerfilter...! Men... Satsa på filtrering om något. Du kommer tjäna in det med tiden...! Fiskarna mår (troligen) bättre.
#11 - 15 februari 2007 13:54
Stew skrev:
Tycker inte du ska lägga flera tusen på filter heller. Köp två fluvals istället. Eller 2 eheimfilter (som de flesta föredrar framför fluval, fast de är dyrare). 2filter är mycket bättre än 1 filter. Så hellre två små än ett stort. (Om de har samma filtermassa)

Hmm tror ja beställer två fluval 4+ filter. Får se vad allt stoppar på först. Tack för svaren iaf :)
#12 - 15 februari 2007 14:03
GRIZZLY skrev:
Här har du filtret;)
nästan 2L filtervolym och en behållare där du kan ha zeolit (följer med) eller makaroner eller filtermatta... (Fluval 4+ har ca:3dl filtervolym)

http://www.guldfisken.se/beta/catalog/aquael-turbo-1100-p-689?osCsid=d446c07a228dfc5ec7e4e78a4b190af2
#13 - 16 februari 2007 08:17
åheim skrev:
Här har du filtret;)

nästan 2L filtervolym och en behållare där du kan ha zeolit (följer med) eller makaroner eller filtermatta... (Fluval 4+ har ca:3dl filtervolym)

http://www.guldfisken.se/beta/catalog/aquael-turbo-1100-p-689?osCsid=d446c07a228dfc5ec7e4e78a4b190af2

jaha Hmm det tål att funderas på :) Tack för tipset :)
#14 - 16 februari 2007 08:49
Hmm

Stor filtervolym på ett innerfilter betyder ju att det TAR MER PLATS....
#15 - 16 februari 2007 08:52
Xul skrev:
Hmm

Jo. Självklart.
Men det viktigaste är väl att fiskarna trivs?

Edit:
Ytterfilter är ju givetsvis det bästa, så slipper de ta upp plats i karet :)
#16 - 16 februari 2007 08:54
Jag förstår inte rädslan för ytterfilter! Inga problem om dom monteras ordentligt! Jag har använt ytterfilter mer än 35+ år utan att läckor berott på dessa! Mer risk att akvariet börjar läcka! Och att jag föredrar ytterfilter är enbart för att jag vill ha skiten utanför akvariet inte i!

Tillägg! Jag använder minst två ytterfilter i mina akvarier, detta för att kunna rengöra filtren växelvis, och vid denna rengöring sker en total sanering utan att behöva tänka på alla nyttobakterier, dom finns ju kvar i det andra filtret!:)
#17 - 16 februari 2007 09:22
laerni skrev:
Jag förstår inte rädslan för ytterfilter! Inga problem om dom monteras ordentligt! Jag har använt ytterfilter mer än 35+ år utan att läckor berott på dessa! Mer risk att akvariet börjar läcka! Och att jag föredrar ytterfilter är enbart för att jag vill ha skiten utanför akvariet inte i!

Tillägg! Jag använder minst två ytterfilter i mina akvarier, detta för att kunna rengöra filtren växelvis, och vid denna rengöring sker en total sanering utan att behöva tänka på alla nyttobakterier, dom finns ju kvar i det andra filtret!:)

Håller med till fullo.

Dubbla ytterfilter måste ju vara det ultimata.
#18 - 16 februari 2007 09:51
laerni skrev:

Ja det är väl klart att det e vissa possitiva saker också men ja känner, hoppar nån slang snett lr nått så blir det juh katastrof. Speciellt när syrran sköter karen under veckodagarna. (3 veckor till).
#19 - 16 februari 2007 11:03
Jag tänkte skaffa mig ett 50l akvarium och jag undrar vilka ciklider är bäst i ett litet akvarium?
jag är väldigt tacksam för alla tips!
#20 - 16 februari 2007 13:19
Xul skrev:
Hmm

ja oftast så har innerfiltrena en stor filterbehållare och sen en fjuttig filterpatron inuti eller som fluvalen 2 tunna mattor... men aquael turbofiltret har inte dessa filterbehållare och spar därför plats!
#21 - 16 februari 2007 14:03
Gillar inte aquael .. samtliga filter jag haft från dom vrider sig övre kåpan med utblåset så den ändrar riktning hela tiden ...

Rekomenderar dig o införskaffa 2st Fluval 4+ eller ett ytterfilter.
#23 - 16 februari 2007 18:53
mayday skrev:
Gillar inte aquael .. samtliga filter jag haft från dom vrider sig övre kåpan med utblåset så den ändrar riktning hela tiden ...

Rekomenderar dig o införskaffa 2st Fluval 4+ eller ett ytterfilter.

jasså du. :S Hmm då får det bli 2 Fluval4+. Måste nog beställa snart tror jah :D Spännande :D
#24 - 16 februari 2007 18:54
#25 - 17 februari 2007 15:05
Stew skrev:
´

Hejsan,

Det ja tänkte ha i karet än antingen golden malawi å så eller en hög med guppy å nån guldbarb å klart en massa växter och några räkor.

Annons