Köpa nytt 54-liters

#1 - 1 december 2006 10:09
Hej hallå!

Troligen så kommer jag köpa ett nytt 54-litersakvarium idag. Vad jag kan förstå så ska man ta det väldigt lugnt i början (har haft akvarium innan som inte riktigt gick sådär jättebra). Har läst lite på "starta upp akvarium" här på zoopet och tror det ska gå rätt så bra. Men hur länge ska man vänta med t.ex. växter, fiskar och så vidare? Kan jag köpa växter och starta akvariet redan ikväll, utan fiskar? Tror det ingick någon form av bakteriekultur också. Fiskarna sen, när kan man införskaffa dessa?

Förstår att man inte ska ha så många fiskar till en början, men hur många kan vara lagomt till ett 54-liters? Och hur många kan man på sin höjd sedan ha? Tänker satsa på lite enklare fiskar så som t.ex: Kopparbarber, neontetror, platy, eventuellt några räkor samt någon "algätande" fisk/mal. Något som låter såhär spontant helt fel?

Har tänkt köpa det på djurmagasinet (mycket tack vare priset). Märket är Neptun. Bra/dåligt?

Tacksam för lite hjälp =)
#2 - 1 december 2006 12:00
blopp skrev:
Hej hallå!

Troligen så kommer jag köpa ett nytt 54-litersakvarium idag. Vad jag kan förstå så ska man ta det väldigt lugnt i början (har haft akvarium innan som inte riktigt gick sådär jättebra). Har läst lite på "starta upp akvarium" här på zoopet och tror det ska gå rätt så bra. Men hur länge ska man vänta med t.ex. växter, fiskar och så vidare? Kan jag köpa växter och starta akvariet redan ikväll, utan fiskar? Tror det ingick någon form av bakteriekultur också. Fiskarna sen, när kan man införskaffa dessa?

Förstår att man inte ska ha så många fiskar till en början, men hur många kan vara lagomt till ett 54-liters? Och hur många kan man på sin höjd sedan ha? Tänker satsa på lite enklare fiskar så som t.ex: Kopparbarber, neontetror, platy, eventuellt några räkor samt någon "algätande" fisk/mal. Något som låter såhär spontant helt fel?

Har tänkt köpa det på djurmagasinet (mycket tack vare priset). Märket är Neptun. Bra/dåligt?

Tacksam för lite hjälp =)

Första tipset får bli att fundera på om du vill ha nån bakgrund. Jag gjorde nämligen misstaget att komma på det först efter några veckor och då var det ju lite sent eftersom jag i så fall är tvungen att tömma akvariet igen och fixa med bakgrunden. Du kanske har tänkt på det redan men eftersom jag inte gjorde det kände jag att det var värt att påpeka :)

Skulle du klara dig utan bakgrund och därför inte behöver trixa med det så kan du lägga i sand (rengör innan), växter och vatten redan idag med lite bakteriekultur. Sen bör du nog vänta nån vecka innan du sätter i de första fiskarna och det kan kanske vara lämpligt med platys först (någon annan får korrigera om jag är helt ute och cyklar). 1 hane och 2-3 honor då. Inget av det du skriver att du tänkt i låter helt fel med reservation för kopparbarber som jag inte vet något om överhuvudtaget. Malar för den akvariestorleken kan vara svårt att hitta men jag har Pitbull Plecos (eller LDA025 som de också kallas) i mitt 54 liters och ska du ha såna bör du ha 3-4 stycken, egentligen fler eftersom det är stimfisk men samtidigt kan du inte ha för många i ett så litet akvarie. Jag har 3 och de trivs alldeles utmärkt med mina platys, neontetror och min kamphane.

Du får säkert fler tips men detta är vad jag kunde bidra med.
#3 - 1 december 2006 13:04
Jo, en bakgrund hade jag väl tänkt ha. Men det får nog bli en enklare "affisch"-variant. Har inte riktigt pengarna att skaffa en BTN-bakgrund just nu känner ja. Men tur du sa det, inget jag tänkte på faktiskt.

Ska bli så skoj å få börja lite idag då =). Ska se till att köpa med grus idag också då, samt växter. Fiskarna får väl vänta lite. Bättre det tar lite tid och blir rätt från början. Kopparbarber är förresten små och jag tror de passar bra faktiskt =).
#4 - 1 december 2006 15:18
Gör färdigt akvariet - dvs inred o.s.v med växter och allt..
Låt det stå i några dagar..upp till en vecka så vattnet mognar och klarnar.

Känner du någon i närheten med akvarium? Isåfall kan du "låna" filterbakterier från denne vilket påskyndar bildandet av bakteriefloran. Gör det isf den dagen du tänker stoppa i första fisken/fiskarna. Krama ur/häll i filterbakterierna nära din pump/filter på förmiddagen så sugs det in och klarnar på några timmar.
Sen kan du på e.m (eller tidigare) koppa in fisk.
Börja även med nyttobakterier typ Nitrivec...Denitrol el. dylikt i 10 dagar (tror jag det är).

Personligen skulle jag börja med 2 fiskar i ett så litet akvarium.
Ett par platytjejer kanske? Sedan efter ett par veckor fylla på med några fiskar till. Mal skulle jag skaffa ganska sent eftersom den inte har mycket "naturlig mat" i akvariet till en början.

Mata sparsamt & vakta nitrit.

Lycka till :)
#5 - 1 december 2006 16:33
vänta någon vecka efter du inredit akvariet med att släppa in fiskarna[:o] de har då fått en bra bakterieflora 2-3platy honor tycker jag låter väldigt bra vänta därefter 3-4veckor innan du köper mer fisk malar eller algätande fiskar kan du vänta ett tag med nästan så länge att man nästan ser att det börjar komma alger de har då tillräckligt med föda så du slipper mata dem med vanlig ONATURLIG fisk mat räkna med 1cm fisk till ca 1 liter vatten;) tänk på att det skadar inte om det är lite mindre[:o] själv tycker jag att du inte ska ha neontetror:mad: man behöver ha ganska mycket av dem för att de ska trivas(10 st ca) men det är ju min åsikt
hoppas det går bra /chriffan 100l akvarium
#6 - 1 december 2006 22:53
Hej!
Tänkte bara berätta att det blev ett Neptun 54-liters. Har satt i vattnet, växter, grus och viss inredning idag. Startade även pump och doppvärmare...riktigt? Hade även i vattenberedningsmedel som det stog. Så nu är det bara att vänta i ca 2 veckor då innan de första invånarna får flytta in. Får se om det blir platy som ni rekommenderar eller kanske någon enstaka kopparbarb...men kanske dessa ska gå i stim....hm. Har nämligen haft sån otur med platy förut...alla har dött i mina tidigare akvarium. Det kanske berodde på vattnet dock...alla andra fiskar överlevde utan problem. Kanske värt ett försök här också?
#7 - 2 december 2006 09:31
blopp skrev:
Hej!

Tänkte bara berätta att det blev ett Neptun 54-liters. Har satt i vattnet, växter, grus och viss inredning idag. Startade även pump och doppvärmare...riktigt? Hade även i vattenberedningsmedel som det stog. Så nu är det bara att vänta i ca 2 veckor då innan de första invånarna får flytta in. Får se om det blir platy som ni rekommenderar eller kanske någon enstaka kopparbarb...men kanske dessa ska gå i stim....hm. Har nämligen haft sån otur med platy förut...alla har dött i mina tidigare akvarium. Det kanske berodde på vattnet dock...alla andra fiskar överlevde utan problem. Kanske värt ett försök här också?

Det räcker gott att vänta EN vecka ;)
Platy klarar att gå två i ett tag - de är inga egentliga stimfiskar.
Men köp 2 honor då. Blandar du in en hane med endast en hona blir det jaga av, och två hannar kan revirträta..
Helt rätt att köra igång doppvärmare & pump!
Vattenberedningsmedel är rätt att ha i. Börja däremot inte med några nyttobakterier förrän fisk finns i akvariet - de gör ingen riktig nytta annars :)
#8 - 2 december 2006 09:41
Jasså det räcker med en vecka, det var ju skoj, hehe. Men antar man ska börja väldigt försiktigt. Får nog prova med två playhonor då och hoppas det går bättre med platy den här gången.

Får ner och skaffa lite nyttobakterier sen också då, ihop med fiskarna. Verkar vara mycket olika medel man ska hälla i...hehe.
#9 - 2 december 2006 11:54
Akvarievatten mognar -inte- på en vecka. Iaf inte så att det är en riskfri zon för fiskar. Det tog 3 veckor för mitt akvarievatten att ta hand om ammonium samt nitrit innan nitrat började att produceras. Då körde jag en såkallad "fish-free-cycle" vilket jag tycker är mest humant.

På tal om bakteriekultur osv. Tänkte om någon kunde reda ut för mig hur det hjälper? Jag menar, bakterier som är inkapslade i en plastflaska utan tillgång till syre, nytt vatten och födoämnen, som antagligen stått på någon hylla någonstans i -jag-vet-inte-hur-länge.. hur kan det hjälpa?
Sorry om jag lånar din tråd lite :)

Mvh /Rickard
#10 - 2 december 2006 12:18
Hehe, låna på du!

Men om man bara tar ett par fiskar så kanske processen fortgår utan att den störs allt för mycket? Självklart är inte karet klart för att en massa fiskar ska kunna flytta in efter en vecka.

Ja, det låter ju knepigt det du säger. Kan det kanske vara så att man stoppat i näringsämnen och grejer i flaskorna så de ska hålla bakterierna vid liv? Eller att de reagerar först när de kommer i kontakt med syre och att de ligger vilandes sålänge. Det verkar ju fungera, eller så är det kanske bluff...jag har ingen riktig koll.
#11 - 2 december 2006 12:38
Jojo, givetvis, man kan tillsätta några fiskar för att processen ska gå fortare. Men eftersom det, i värsta fall, kan leda till ammonium / nitrit spikar så är det ju inte direkt snällt mot fisken. Jag körde utan fisk men gjorde som så att jag tillsatte lite fiskmat då och då samt avföring från min salamander. Grejen är att det funkar att tillsätta fisk efter en vecka, ex vecka 1: 2 fiskar, vecka 2: 4 fiskar osv osv. Men grejen är att jag tycker att det är mest humant att låta vattnet vara helt klart innan :) but that´s just me ;D

Ja, jag tycker att det låter knepigt. Men det kan vara som att du säger, de ligger i någon sorts dvala. Men grejen är att för att få bakterier att ligga i dvala måste man väll kyla ner dem till en ganska så exakt temperatur.. eller ja, jag har ingen aning. har dock snackat med en hel del folk om de och de anser det vara bluff. men sen å andra sidan så har jag hört från många att det funkar. så jag har ingen aning :D jag köpte iaf en flaska och testade, märkte ingen märkbar uppskjutning av väntandet.. men.. ja.. who knows? :)
#12 - 2 december 2006 12:41
Okej...ja. Jag vet inte hur man ska göra. Tror nog jag köper ett par fiskar efter en-två veckor och startar upp på det viset.

Jo...i mina tidigare akvarium har jag inte haft några som helst medel, och det har inte varit några jättestora problem att starta upp dem ändå. Lite grejer men ja, inget större problem. Man kanske rent av ska lite lite på sig själv nångång också, hehe.
#13 - 2 december 2006 12:49
Gör så! Det kommer att funka utmärkt ;)

Jo absolut. Jag köpte en flaska för att testa, men tyckte som sagt inte att det gjorde någon skillnad. Alla mina andra akvarium har legat innom mer eller mindre samma tidsram när det gäller att skapa balans i vattnet. Så I have no idea! :) Det kommer gå super. Du får inte glömma att posta bilder när det är klart! Alltid kul att se!!
#14 - 2 december 2006 13:07
Ja...ska lägga upp lite bilder, endera på bloggen eller på min "zoon", hehe. Är ganska så nöjd ändå med inredningen faktiskt.
#15 - 2 december 2006 17:13
Ikuinen skrev:
Ja, jag tycker att det låter knepigt. Men det kan vara som att du säger, de ligger i någon sorts dvala. Men grejen är att för att få bakterier att ligga i dvala måste man väll kyla ner dem till en ganska så exakt temperatur.. eller ja, jag har ingen aning. har dock snackat med en hel del folk om de och de anser det vara bluff. men sen å andra sidan så har jag hört från många att det funkar. så jag har ingen aning :D jag köpte iaf en flaska och testade, märkte ingen märkbar uppskjutning av väntandet.. men.. ja.. who knows? :)

Som jag fattat det hela så gör nyttobakterier ingen somhelst NYTTA - om det INTE FINNS FISK i akvariet! Att hälla dem i tomt akvarium = hälla pengarna i sjön.. De ska sedan förvaras i kylskåp efter öppnandet av flaskan.

Det förkortar alltså ingen väntetid, utan påskyndar processen av bildandet av bakteriefloran i samverkan med innevånare i akvariet.

Jag har gjort så att jag väntat endast en vecka, börjat med ett par fiskar + filterbakterier från fungerande kar - och nyttobakterier. Har ännu ej råkat ut för någon av de omtalade "nitritspikarna" ;)

Såhär har jag uppfattat det hela, och gjort.
Rätta mig gärna om jag har fel - för vad jag gör är & andra sidan inte alltid det rätta :D
Bilagor:
#16 - 2 december 2006 17:33
Tack för alla tips!!! Återkommer väl med en massa fler frågor för er att hugga in på sen säkert =).

Annons