Köpa nytt?!

#1 - 6 januari 2005 17:48
Jag behöver byta ut ett läckande ramakvarium med måtten L:110 D:55 H:50. Akvarium med dessa mått verkar inte existera på marknaden, men jag vill ändå inte betala för ny bänk och ramp. Dessutom sitter en splitterny BTN Rocky (110 lång) i karet och därför får det nya karet inte vara längre.

Nu till mina frågor till er!

Vet någon var man kan hitta ett akvarium med dessa mått? Jag misstänker att det blir svårt.

Andra akvarium som är 110 långa är ju oftast 110x45x45. Ett sånt går ju lös på ca 1500 spänn nytt och det kan jag faktiskt leva med. Detta är helt ok för mina fiskar, men frågan är om man kan ha ett sånt kar på min nuvarande alu-ram!? Om jag lägger en tjock bänkskiva på den gamla alu-ställningen så har jag ju i princip ett bord. Går det sedan att placera ett 222-liters på detta utan risk för febelastning av bottenglaset? Det borde gå! Eller ska man aldriga ha ramakvarium på en plan yta?

Är det någon som har erfarnhet av ett akvarium med "fel mått" på en alu-ram så kriv gärna om ra erfarenheter. Laga det gamla karet får jag göra senare, ingen tid nu.

Tacksam för hjälp!
#2 - 6 januari 2005 17:52
Kolla in www.pwss.nu de har div stl på akvarium.
#3 - 6 januari 2005 17:53
[QUOTE=Solen]Kolla in www.pwss.nu de har div stl på akvarium.[/QUOTE]
Tyvärr inte den storleken. Har inte hittat ett sånt nånstans. Köpte det begagnat och misstänker specialbygge för discus.
#4 - 6 januari 2005 17:57
Trist, kolla med galsmästaren. Kanske !
#5 - 6 januari 2005 19:42
Hej, har två plywoodskivor (som sedan ligger på en aluminiumbänk) under mitt aluminiumkar, funkar perfekt. Har spikat fast skivorna i varandra och sedan satt dit klossar under den understa skivan så att de inte ska gå att röra å skivan alls. Kanske liter overkill, men jag var inte sugen på att chansa att få 250 liter på parketten =)

Faktum var att min akvarieaffär rekoomednerade att man hade skivor under akvariet om man hade aluminumbänk.
#6 - 6 januari 2005 21:44
Snacka med Patrick på http://www.pwss.nu/default.asp eller Daniel på http://www.akvakompis.se/shop/ så snackar dom med dom som gör akvarierna, Ocean eller vilka det nu är så fixar det sig :)
#7 - 8 januari 2005 08:27
Eller med någon på Akvarielagret - där kan man också måttbeställa akvarie - med och utan ram. Lycka till!

Hejhopp. ralp
#8 - 10 januari 2005 20:30
tanken var att det skulle bli billigt... måttbeställda kar kostar väl mer utgår jag från!?
#9 - 10 januari 2005 20:41
Kan inte du bara silikonera om den...det finns ju silikon som du kan använda i en vattenfylld kar.

Mvh
enio
#10 - 10 januari 2005 20:49
[QUOTE=enio]Kan inte du bara silikonera om den...det finns ju silikon som du kan använda i en vattenfylld kar.

Mvh
enio[/QUOTE]

Ifall det finns vatten kvar i karet.....
#11 - 11 januari 2005 02:52
[QUOTE=Pata]tanken var att det skulle bli billigt... måttbeställda kar kostar väl mer utgår jag från!?[/QUOTE]

Det är inte särskilt dyrare hos akvarielagret iallafall. Ta in en offert. Så vet du.

Lycka till. ralp
#12 - 11 januari 2005 13:26
[QUOTE=enio]Kan inte du bara silikonera om den...det finns ju silikon som du kan använda i en vattenfylld kar.

Mvh
enio[/QUOTE]
Det är inte så bara med BTN-bakgrund i, liten lägenhet och skrikande småbarn. Det får bli ett sommarprojekt när man kan vara ute.

Annons