Jag behöver byta ut ett läckande ramakvarium med måtten L:110 D:55 H:50. Akvarium med dessa mått verkar inte existera på marknaden, men jag vill ändå inte betala för ny bänk och ramp. Dessutom sitter en splitterny BTN Rocky (110 lång) i karet och därför får det nya karet inte vara längre.
Nu till mina frågor till er!
Vet någon var man kan hitta ett akvarium med dessa mått? Jag misstänker att det blir svårt.
Andra akvarium som är 110 långa är ju oftast 110x45x45. Ett sånt går ju lös på ca 1500 spänn nytt och det kan jag faktiskt leva med. Detta är helt ok för mina fiskar, men frågan är om man kan ha ett sånt kar på min nuvarande alu-ram!? Om jag lägger en tjock bänkskiva på den gamla alu-ställningen så har jag ju i princip ett bord. Går det sedan att placera ett 222-liters på detta utan risk för febelastning av bottenglaset? Det borde gå! Eller ska man aldriga ha ramakvarium på en plan yta?
Är det någon som har erfarnhet av ett akvarium med "fel mått" på en alu-ram så kriv gärna om ra erfarenheter. Laga det gamla karet får jag göra senare, ingen tid nu.
Tacksam för hjälp!