Köpa nytt!

#1 - 16 juni 2004 20:57
Har funderat att köpa ett Juwel Rio 180L. Tänkte bara kolla efter om det är någon som erfarenhet av dessa? Bra och dåligt? Mest med tanke på det inbyggda filtret och värmaren...

Läste lite om blästersand tidigare, någon som vet hur den funkar tillsammans med Guppies, Svärdbärare och andra små fiskar som Neontetror?

#2 - 16 juni 2004 21:15
Juwel tilverkar i sig bra akvarier så det ska nog inte vara något problem.
Inbyggt filter duger väl men kan vara lite krångligt sen när man vill byta.
Blästersand är helt OK, har det i mina kar. Guppy, svärd:e och Neon:r är inget problem.

Lycka till.
#3 - 16 juni 2004 22:29
Har du eller har du haft ett sånt akvarium/filter black_molly??

Prova att söka på forumet på t ex Juwel så kommer du kanske hitta en del information. Söker du på Juwe så kommer det upp 33 sidor med information du kan ha glädje av.

Mvh Jenny
#4 - 17 juni 2004 01:00
Lenmar: Nej, jag har inte haft ett sånt akvarium men idag när jag var i en akvariebutik så hade dom ett exakt ett Juwel Rio 180L och det såg helt perfekt ut. Jag hade tänkt och köpa en annan modell och akvariegubben sa att Juwel tillverkar bra akvarier och inbyggt filter funkar bra. Men annars så har jag ingen egen erfarenhet så jag borde egentligen hålla käften [8D]
#5 - 17 juni 2004 05:24
Jag har ett Juwel Rio 180L sedan i höstas! Har inte haft några som helst problem med kar, filter eller pump!
[:-93][:-106]
#6 - 17 juni 2004 07:07
Har ett annat Juwel kar. Filtret fungerar nästan för bra..
#7 - 17 juni 2004 07:24
Har två Juwel, Rekord 110 och Vision 180.

Båda har deras innerfilter, det stora fungerar kanon men det mindre strular lite. Vet inte varför men det renar sämre mekaniskt !

Annars finns det borde för och nackdelar med innerfilter.

Fördelar:
Toktyst, vattnet dödar allt ljud
Säkert, inga packningar som måste sitta rätt/vara fräscha för att det inte skall läcka. Det finns ett antal trådar och läckande ytterfilter.

Nackdelar:
Tokfult i små kar
Slabbigt att rengöra filtret. Smutsen åker lätt tillbaka ner i karet!

Juwel har åxå helt kassa lysrör med för dålig effekt ifrån fabrik. Det är dock lätt att åtgärda !
#8 - 17 juni 2004 12:57
Ursprungligen skickat av oveb
Har två Juwel, Rekord 110 och Vision 180.

Juwel har åxå helt kassa lysrör med för dålig effekt ifrån fabrik. Det är dock lätt att åtgärda !

Är väl bara att byta lysrören, eller är det speciella till ett Juwel kar?
#9 - 17 juni 2004 17:52

Det är bara att byta , lite mysko längd på vissa ! I mitt Vision 180 så är de 25W vilket är lite ovanligt. Jag har bytt till Aquarelle och dessutom installerat ett extra under den bakre rampen på 18W. Då blir det ganska bra.

Titta i min zoon så ser du hur om du skulle vilja extra-utrusta !

#10 - 17 juni 2004 18:11
Så skulle man ju kunna göra... Såg inte så illa ut. Men i övrigt är det bra kar eller?
#11 - 17 juni 2004 18:18

Javisst kanon !

Jag är dock lite torsk på de med välvd framruta, det gör att man ser firrarna i nästan 90 graders vinkel vilket passar min placering av karet.

#12 - 17 juni 2004 18:21
Får tacka för tipsen då...

Sitter och funderar vilken typ av botten man ska välja, sand eller grus. Nått tips där då? Är tänkt som sällskaps akvarie med lite Guppies, Svärdbärare, någon tetrasort och några pansarmalar....
#13 - 17 juni 2004 18:31

Jag har engelsk sjösten i mitt ! Jag gillar att se en ancistrus bearbeta en enda sten till den är ren och snygg för att sedan börja med nästa. Dock så vill Corydoras ha sand men mina har fått stå ut med sten...

Hur mycket stålar har du tänkt spendera ?

Jag är själv toksugen på det kar som säljs i annonsbörsen och heter akvastabil. 250 liter lätt begagnat med alla tillbehör (schysst ytterfilter, seriös CO2-anläggning samt toksnygg möbel för bara 4500:-)
Om du inte är intresserad av växter så kan du lätt sälja CO2-grejorna för 1000 spänn). Det har redan helt perfekt ljus inkl reflektorer. Dessutom är kvaliteten några nivåer bättre än Juwel.

#14 - 17 juni 2004 18:48
Blir nog tyvärr ett lite för stort kar... Iof "bara" 70liter mer än der jag funderat på.... Vet inte riktigt hur mycket jag ska spendera ännu. Kollar mest runt för ltie tips och sånt. Men har kollat just Juwel för att de är snygga enligt min mening....

Annons