Köpa nya tillbehör till mitt gamla akvarium

#1 - 26 januari 2007 11:31
Hej!

Jag har ett gammalt Dala/Zooline. 105 liter (Aluminiumrams akvarie 75x36x39). Jag tycker att de tillbehör som jag fick med till akvariet är förlegade och är varken snygga eller bra...

Jag skulle behöva:
[LIST]
[*]Nytt värmesystem (typ doppvärmare eller något).
[*]Ny belysning eftersom det lysrör jag har nu blinkar och sitter i en ful vit ramp.
[*]Ny pump eftersom jag inte hittar min innerpump, bara filterhållaren... Skall jag ha ett inne eller ytterfilter? jag funderar på en Eheim ytterfilter 2213.
[*]En termostat av något slag...gärna digital och som man kan koppla till datorn.[/LIST]Jag tänkte att ni kanske behöver veta lite om vad jag hade tänkt ha i akvariet!? Än så länge funderar jag på något sydamerikanskt...typ 3+1 kakadua-ciklider och några andra fina fiskar...(osäker)

Ge mig gärna tips på vad jag behöver för system!
#2 - 26 januari 2007 13:40
Hej!

Varför inte ett nytt komplett möbelakvariepaket köpte själv det när jag också funderade på att byta ut gamla ljusrampen och filtret.

Kolla in www.herkuleszoo.se och jämför priser på nya tillbehör mot nytt komplett akvariepaket.

Köpte själv ett Juwel Rio 180 l och är helnöjd med det.

Snyggt praktiskt och fungerar perfekt.......
#3 - 26 januari 2007 14:01
3495 kr är på tok för dyrt för min studentekonomi! :(

Jag tror jag kommer billigare undan om jag behåller mitt 105liter zooline och köper ett inne eller ytterfilter, dopvärmare, ljusramp, bakgrund, håv, mag-float magnet och svart sand.

Vad behöver jag för ytterfilter(eller innefilter?) och dopvärmare till mitt Dala/Zooline 105 liter (Aluminiumrams akvarie 75x36x39)?

Kan man måla om aluminium ramen till svart? isåfall vad skall man använda för färg?

Jag behöver en aluminium ställning till akvariet också är det ett bra alternativ till en vanlig bänk?
#4 - 26 januari 2007 14:10
Okej!

Men Juwel Rio 180 kostar 2295 kr.
Juwel Rekord 110 1595 kr

Kompletta paket kanske kolla en gång till.....

Ha det bäst!
#5 - 26 januari 2007 14:43
Okej jag kanske köper ett Juwel Rio 180 med bänk och allt är det lätt värt dom pengarna! Jag har en släkting som har ett Juwel Rio 180 som han säljer för 1500kr och då får jag även med 2 MaxiJet 1200 och 1 MaxiJet 500 pumpar
Luftpump..verkar detta bra?
#6 - 26 januari 2007 14:51
Verkar la änna görabra!
#7 - 26 januari 2007 15:07
Det är inget speciellt jag skall tänka på när jag köper ett begagnat akvarium?
#8 - 26 januari 2007 16:14
Det sket sig eftersom farsan tyckte att 180liter var på tok för mycket, golvet i mitt rum lutar i princip redan nu! mitt 105 liters akvarium blir nog bättre om jag lyckas hitta en ny lysrörsramp+lysrör, doppvärmare och pump!

Kan ni ge tips på bra och tysta pumpar som jag borde ha i mitt Dala/Zooline 105 liter (Aluminiumrams akvarie 75x36x39)?

Även tips på doppvärmare och lysrörsramp+lysrör som är bra välkomnas!
#9 - 26 januari 2007 16:38
axelsson87 skrev:
Det sket sig eftersom farsan tyckte att 180liter var på tok för mycket, golvet i mitt rum lutar i princip redan nu! mitt 105 liters akvarium blir nog bättre om jag lyckas hitta en ny lysrörsramp+lysrör, doppvärmare och pump!

Kan ni ge tips på bra och tysta pumpar som jag borde ha i mitt Dala/Zooline 105 liter (Aluminiumrams akvarie 75x36x39)?

Även tips på doppvärmare och lysrörsramp+lysrör som är bra välkomnas!

herkules har akvariepaket på ca 112 l för 895 om du ska köpa tillbehör till ditt 100 liters (nytt) så kostar doppvärmare ca 150 kr pump inerfilter ca 200-250 kr ytterfilter ca400-500? lysrörsramp 300 lysrör 100 då är du uppe i dem pengarna och har du ju garanti på karet skulle köpt nytt
#10 - 26 januari 2007 20:47
Hmm jag verkar inte få ha någon typ av akvarie på mitt rum nu! =( Finns det något enkelt sätt att förstärka ett gungande golv på andra våningen i en villa? Jag har en hörna som är mer stabil eftersom farsan tror att det är en balk där under...
#11 - 26 januari 2007 20:57
lägg en plywood eller MDF skiva typ 2cm tjock under ställningen, stagar upp golvet jättebra...
ang. rampen tror jag det skulle räcka med byte av rör och glimtändare. är den ful kan du ju alltid måla om den eller klä den i nåt...
har man oroliga föräldrar kan det va svårt att få ha ytterfilter även om det är bäst, men ett fluval 2plus eller 3plus skulle bli bra...
värmare på ca 50 watt tror jag funkar fint..
angående termostat som går koppla till dator så har jag bara sett för saltvattensbruk, dvs svindyra... men om man är händig kan man ju knåpa nåt... dock innehåller värmaren för det mesta en perfekt termostat...
#12 - 26 januari 2007 21:16
Vad skall man satsa på för ställning/bänk då? är Zoolines aluminium ställningar något att ha? en sån kostar typ 700kr till ett Zooline 105liters...

Jag har ett Juwel 180liter på gång med alla tillbehör och bänk för 1500kr... är det bättre att köpa detta akvarium istället för att köpa ny ljusramp,dopvärmare,ytterfilter m.m till mitt gamla zooline 105liter?

Frågan är om farsan vill ha ett 180liters akvarium på mitt rum :D vet inte om en 2cm tjock MDF skiva hjälper så mycket?!
#13 - 28 januari 2007 12:15
ahaa.. trodde du hade bänk...

i ditt fall... ingen tvekan, juwelkaret...

om du lägger en 2 cm mdf skiva mellan 2 pallar och ställer dej på, eller din far på ? hur mkt sviktar det? inte så mkt precis... och tänk sen att det är stöd under hela... det hjälper! gör den gärna 5 cm större än vad som ska stå på den så får du ännu bättre stöd... och mät noga med vattenpass så att det står rakt...

Annons