Köpa nya lysrör

#1 - 1 januari 2009 21:07
Hej, jag tycker inte att min akvariumbelysnig riktigt räckertill och mistänker att rören är riktigt gamla. Nu skulle jag behöva hjälp med att införskaffa nya.

Huven är av märket light-glo
Det är två rör i som är av måtten 24"/58,98cm båda är på 20Wst
Ena röret är gulaktigt och andra går mot de blå/lila färgerna.

Jag vill ha starkare ljus och har ingen aning om vad som kommer att se bra ut i mitt kar men jag tror att jag inte vill ha gulaktigt ljus. Här får ni en bild, länka gärna med rör som ni skulle tro vore snyggt :)

Käns som om kameran försöker göra mig glad igenom att ta bort det gula och göra karet lite ljusare.

http://img205.imageshack.us/img205/5739/karetxv9.jpg
#2 - 2 januari 2009 00:48
Ta av ett av dom gamla rören, knalla in på ett zoo och be att få en lika lång i modell philips Aquarelle.
#3 - 2 januari 2009 01:44
okej, vad ger det för typ av ljus? kostar?
kan jag trycka i två stycken 40W?
#4 - 2 januari 2009 06:07
Nej, du kan inte sätta in 40-wattsrör i en ramp för 20-wattare, effekten är knuten till längden.
Phillips Aquarelle är ett mycket bra rör.
Priset varierar från butik till butik men räkna med i storleksordningen 150:-.
http://www.pwss.nu/product.php?productid=272&cat=31&page=3
#5 - 2 januari 2009 06:21
powerglo är ett rör som liknar aquarelle väldigt mycket och brukar finnas i dom flesta djuraffärer, som sagts du ska se till att få samma antal watt på nya rören (eller 18w som är samma längd) annars blir det att köpa en ny ramp ;)
#6 - 2 januari 2009 08:31
Om det är 2x18W du letar efter så går det utmärkt att kombinera ett Philips TL-D 18W Aquasky längst fram i rampen med ett Philips TL-D 18W Aquarelle i bakkant.
#7 - 2 januari 2009 15:25
tack för svaren! :D
#8 - 6 januari 2009 21:11
måste fråga, tappar rören ljusstyrka efter ett tag eller behåller de ungefär samma styrka tills de dör? :)
#9 - 6 januari 2009 21:51
fesoj skrev:
måste fråga, tappar rören ljusstyrka efter ett tag eller behåller de ungefär samma styrka tills de dör? :)

alla lysrör tappar i effekt under sin livstid men vissa rör väldigt mycket och vissa väldigt lite, tror det främst är trifosfor rören som inte tappar så mycket.
#10 - 7 januari 2009 20:57
Gaffel skrev:
Om det är 2x18W du letar efter så går det utmärkt att kombinera ett Philips TL-D 18W Aquasky längst fram i rampen med ett Philips TL-D 18W Aquarelle i bakkant.

Varför vill man ha olika rör fram och bak?
#11 - 7 januari 2009 21:38
okej, har insätt att 2 st 18W inte riktigt räcker till, finns det några 18W rör som är som lågenergilampor (en lågenrgi lampa på 18W ger mycket mer ljus än en vanlig gödlampa på 18W)?
Eller kan jag fixa mer ljus utan att köpa en ny ramp?
#12 - 8 januari 2009 06:33
fesoj skrev:
okej, har insätt att 2 st 18W inte riktigt räcker till, finns det några 18W rör som är som lågenergilampor (en lågenrgi lampa på 18W ger mycket mer ljus än en vanlig gödlampa på 18W)?

Eller kan jag fixa mer ljus utan att köpa en ny ramp?

tror du missförstått det där lite, ett lysrör är en "lågenergilampa", vanliga lågenergilampor har sin drivning inbyggd i foten och lysrör har den sittandes nån annan stans och byts inte ut varje gång man byter rör :)
så ett lysrör ger allså oxå mycket mer ljus än en glödlampa på samma effekt.
#13 - 8 januari 2009 07:43
okej, menade bara om det fanns lysrör som var mycket ljusstarkare än andra lysrör.
Finns det inget annat sätt att få mer ljus än att byta ut hela rampen? :)
#14 - 8 januari 2009 10:13
power-glo är ett sånt som absolut upplevs starkare än många andra men mer än så kan du inte få utan att byta till T5 lysrör men då är det ny ramp som gäller, eller om du inte har några reflektorer för då kan du öka ljuset som samlas ner i karet ganska bra.
#15 - 8 januari 2009 20:06
okej, får väll bli både powerglo och reflektorer då :) "upplever" växter power-glo som starkare? :)
#16 - 9 januari 2009 06:13
jo power-glo är bland dom bättre rören för växterna oxå, det som räknas som absoluta toppröret för växter är väl philips aquarelle men det är ganska liten skildnad på det och powerglo så jo man kan nog säga att växterna oxå upplever det som starkare, du har inte kollat vad det står på dina nuvarande rör för namn? brukar ju vara "glo" rören som är på 20w istället för 18w som annars är vanligast för den längden, power-glo går väl oxå åt det blå-lila hållet och är ett sånt rör som du inte behöver byta ut såvida det inte slocknat så kolla så det inte redan sitter ett sånt i rampen för då räcker det med ett nytt rör och reflektorerna :)
#17 - 25 april 2009 20:44
ZZulan skrev:
Varför vill man ha olika rör fram och bak?
Ledsen, missade din fråga.

Aquarellen är väldigt röda rör medans aqasky är dagsljusrör(med ett bra spectrum) och fördelen med att ha aquasky i framkant är att ögat slipper plågas av allt det röda, så i stället för ett rosa/lila ljus i från akvariumet ser det istället riktigt bra ut!
#18 - 25 april 2009 20:57
Gaffel skrev:
Ledsen, missade din fråga.

Aquarellen är väldigt röda rör medans aqasky är dagsljusrör(med ett bra spectrum) och fördelen med att ha aquasky i framkant är att ögat slipper plågas av allt det röda, så i stället för ett rosa/lila ljus i från akvariumet ser det istället riktigt bra ut!

Klart en bra kombination...

Annons