Fast sladden ska ju vara ojordad, men kontakten är en sån där gammal, rund. Nollkontakt tror jag det kallas? Dvs den går inte att stoppa in ett jordat uttag, som t ex en ojorda 'europakontakt' (sån där platt går). Men då själva tekniken är i dåligt skick rent generellt, alltså det är rostigt och dant, så känns det som jag vill byta ut den och inte bara kontakten. Fick av annan person höra att rören blir underdimensionerade med 18 W med, vilket nog kan stämma när jag googlat i frågan.
Framgår ju inte av min fråga eftersom jag glömt skriva måtten, men det är ett 150 - 160 literskar, och 90 cm långt. Är väl därför de satt i 18 W rör då 30W är just 90 cm långa och armaturen då blir totalt 5 cm för lång? Satt och kollade runt igår och en T5 armatur med 2*39W blir ju perfekt i längd då de rören är 86,5 cm. Men hu så dyra rör. Så sålänge får det bli T8-rör.
Men fanns ju lysrörshållare att köpa, som om jag fattat det hela rätt går endera att fästa under befintlig 'kåpa' (men då kommer att sticka ut lite, dvs gavlarna måste bort på den)? Eller köpa en helt ny armatur då men då blir den 5 cm för lång. Men blir ljuset tillräckligt med 2*30W T8 rör? Inte helt hundra på hela fiskbeståndet som ska vara där än, men det ska vara neontetror, guppy, endlers och en ancistrus i det. Ev någon 'liten sort' till och så skulle jag utan att ha 'sett hur det blir' nog vilja ha en lite större men färggrann fisk där. Kanske ;) Och så växter då såklart, men inga avancerade sorter.
Jag vill ha ett kar som är färglatt och roligt att titta på helt enkelt, naturligtvis med hänsyn till att framförallt ska fiskarna må bra där.
Men funkar 2*30W då måntro? Ev med reflektorer? (Sitter inga sådana i den här armaturen dock) I förlängningen blir det säkert den där snygga T5-rampen, men då jag är en KLANT så kommer jag garanterat lyckas skicka armaturen i golvet ett par - fjorton gånger innan jag lärt mig undvika det *host* Och det var ju en viss prisskillnad på T8 vs T5-rör so to speak..