Köpa litet akvarium till gravid hona?

#1 - 10 september 2010 22:53
Ja! Har nu insett att 2 av mina 3 honor måste vara gravida...
Så har sökt runt lite på forumet men inte riktigt hittat svar på alla mina frågor.

Yngelkar som man hänger i det stora verkar stressa ynglen en del så jag har bestämt mig för att köpa 1-2 små akvarium just för att jag hoppas med att kunna fortsätta att ha mer yngel framöver.

Jag planerar också att vara duktig om mina äppelsnäkor lägger klasar.

Så, jag vill ha råd om vad jag borde köpa för akvarium?
Något som honorna kan bo i när jag misstänker att dem är gravida så jag slipper få uppätna yngel i det stora akvariumet. Och något som ynglen kan fortsätta bo i tills dem blivit större.
Det ska vara bra att använda till äppelsnäckornas klasar, och sedan bebis snäckorna så dem inte heller blir uppätna.

Storlek på akvariumet?
Hur mycket växer?
Värme/doppvärmare?
Pump?

Har tittat runt lite. Men inte riktigt hittat det jag söker.

http://www.akvariumbutiken.se/akvarium_-_paket_95/akvariepaket_betta_kit_vol_2l_gron-vit_2479.html

http://www.akvariumbutiken.se/akvarium_-_paket_95/marina_akvariumpaket_vol_6_7l_purpurfargad_for_guldfisk_2524.html

http://www.guldfisken.se/beta/catalog/aquabox-55-lit-p-7373?osCsid=e16c7e3f6a77d5287bfa7b23162ae70c

Aquaboxen är ju dock utan "tak" så snäckorna kan krypa ut.... Tack på förhand!
#2 - 11 september 2010 05:59
Köp växter i stället!!

I ett tätt planterat akvarium kommer ynglen att klara sig fint bland växterna. Jag antar att det är någon form av levandefödare du har.
En del yngel kommer att bli uppätna, men de som blir kvar är de friskaste och starkaste, vilket är bra om du vill fortsätta avla.

Om du inte har botior som äter snäckor eller Anetome helena så kommer även äppelsnäckorna att klara sig. De nykläckta snäcklingarna försvinner ner mellan gruskornen men syns efter nån vecka igen.

Ett helt nytt akvarium för att dra upp guppyyngel och äppelsnäckor låter som riktig overkill.
#3 - 11 september 2010 08:05
Jag har Mollyfiskar. Två gula, två svarta och två silver. Hona och hane av varje.
Okej, men folk tar ofta äggklasarna från snäckorna och lägger dem på en frigolitbit i en typ plastbytta för att skydda dem.
Har ingen erfarenhet utan har bara läst om många som läger honorna i ett separat akvarium när dem är gravida.

Vilka växter är bäst i så fall?
Har ett 80l akvarium och en stor hålsten och några mindre, och ganska mycket växter.

Men blir det inte ett problem med alla yngel då? Hur snabbt blir dem könsmogna?
Bilagor:
#4 - 11 september 2010 10:31
Finbladiga växter, och växter som växer i alla nivåer i akvariet. Flytväxter, javamossa, Hygrophila difformis, vattenpest, mm

Äggkokongerna kan sitta kvar, det brukar funka av sig själv.
#5 - 11 september 2010 15:57
Okej. Men borde man inte ha ett annat akvarium att ha ungfiskarna i sedan?
Tills dem är redo att flytta till någon annan?
Och när blir dem könsmogna? Tänkte kanske inte så bra att ha syskon av olika kön i samma akvarium för länge?
#6 - 11 september 2010 16:15
Och är det inte svårt att få tag på alla yngel sedan om man låter dem föda direkt i stora akvariumet? :) *mycket frågor*
#7 - 12 september 2010 02:37
Nej, jag tycker inte det. Om du ska få vartenda yngel tre mollyhonor får kommer du att få skaffa hundra akvarium till slut. Har du ett akvarium med tillräckligt med växter kommer de starkaste ynglen överleva. Inavel är inte något större problem bland levandefödare, det regleras liksom automatiskt då de svagaste ynglen inte överlever. När du vill fånga fiskar för att sälja dem så ska de ändå vara så stora att det inte är någon svårighet att få tag på dem.
#8 - 12 september 2010 10:49
Ja men dåså :) då låter allt mycket lättare helt plötsligt :)
Bara att köpa lite extra växter och det finns massor av gömställen i de stora hålstenarna som jag har också.
Men är rädd nu att min akvarium blir lite för litet nästan. Har 6 mollyfiskar nu i ett 80L...
Tack för all hjälp!
#9 - 13 september 2010 14:32
Oh, fick en massa yngel i natt av den gula honan! Många verkar ha klarat sig :) ser ungefär 10 stycken.
Det är väl dags snart för den svarta honan också, så snart blir det fler!

Och dem är såååå småååå :D såg bara att honan hade blivit så fruktansvärt SMAL i morse ;)
sen fick jag leta runt efter yngel i 5 minuter innan jag såg den första.

Annons