Köpa lite större kar?

#1 - 7 juli 2008 18:57
Hallo!

Nu har det artat sig!
Ska flytta ifrån min lilla lägenhet, till en stor villa! Äntligen kan man få plats med lite fler kar.

Och nu är det så här!
Ägaren till Gibbon byggde huset, och han är ju lite akvarietokig. Så han har förstärkt golvet till mellanplan. Hade tydligen ett större kar där.
Något som jag länge funderat på att skaffa själv.

Hur lyckas man hitta ett sådant? Har inte sett sådana ofta på begagnatmarkanden. Vart kan man vända sig för att få ett byggt? Prisvärt helst.

Skulle vilja se att det är på runt 2500liter. Inte mindre än 2000liter.

Mvh

Stefan
#2 - 7 juli 2008 19:05
lite inspiration om du bläddrar neråt ;)
http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=58439&page=14
#3 - 7 juli 2008 19:53
Kul att få läcka på det stora!
#4 - 7 juli 2008 20:00
Ibanez skrev:
lite inspiration om du bläddrar neråt ;)

http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=58439&page=14

Mmm. Har läst den några gånger...! Riktigt tjusigt kar!
#5 - 7 juli 2008 20:08
Baf2 skrev:
Kul att få läcka på det stora!

va inte en sån pessemist.. tänk vågen som efterföljer och som säkerligen är surfbar :D

hur hade du tänkt ha karet stew?
#6 - 7 juli 2008 21:23
Nej förlåt men det är riskabelt en som jag känner hade ett sånt stor kar fick läck ):
Det går säkert jätte bra för dej!
#7 - 7 juli 2008 22:10
Så stora kar får du knappast tag i på annat sätt än att beställa dem direkt via en glasmästare. Skulle även ana att du får ta dit rutorna och sedan limma karet på plats, då du skulle behöva en lyftkran annars;).
Ska med glädje följa tråden och hoppas att du kommer till skott:D!
#8 - 8 juli 2008 05:07
Ibanez skrev:
va inte en sån pessemist.. tänk vågen som efterföljer och som säkerligen är surfbar :D

och tänk va bra ifall det skulle brinna...va ska man med krandkåren då till :D
#9 - 8 juli 2008 11:16
Ibanez skrev:

Har redan knäckt ett 540 liter. Bara det ger en tillräckligt stor våg :P

Kommer ha det mot en vägg inne i en matsal. GOlvet är förstärkt med en ordentlig regel som skall klara ett kar upp mot 3500 liter. Väggen är runt 5 meter lång, och jag kan tänka mig ett kar som är max 3.5 meter brett. Gillar djupa kar, så jag ser gärna att det är lite extra djupt :)
#10 - 8 juli 2008 11:18
ansjo skrev:
Så stora kar får du knappast tag i på annat sätt än att beställa dem direkt via en glasmästare. Skulle även ana att du får ta dit rutorna och sedan limma karet på plats, då du skulle behöva en lyftkran annars;).

Ska med glädje följa tråden och hoppas att du kommer till skott:D!

Jo. Det är nog så.. Men vart ska man gå? Det finns ju massor av glasmästare. Vilka gör ett prisvärt jobb?
Funderar som du skriver på att ta dit rutorna först, och sätta ihpå det på plats.
Ett alternativ jag lurar på är att bevakna begagnat marknaden. Det kanske kommer ut något stort kar då och då? Kan ju vara värt att kolla på det.
Har en budget på runt 50.000:- för detta. Då med inredning och teknik. Är det en rimmlig peng?
Ska bli spännande detta :) Kommer ta ett bra tag innan jag kommer till skott. Men planerna börjar ta form i alla fall! Mycket som måste bestämmas innan det är dags!
#11 - 8 juli 2008 13:51
Det är bara att börja ringa runt bland glasmästerierna, men då du bor ganska lägligt till skulle jag nog kunna sätta en peng på att Jagefeldts glasmästeri i Lysekil kommer att lämna en hyffsad offert:).
Ang. budgeten så ser den stor ut, men börjar man räkna vad saker och ting kostar så springer det iväg, men det beror givetvis helt och hållet vad du har tänkt dig för inredning och teknik.
När du väl ser karet börjar komma på plats skulle jag personligen gjort en lista på vad som behövs, lämna denna till ett antal affärer och se var du får bäst pris på grejerna.
#12 - 8 juli 2008 14:12
Tänk bara vad glaset skulle kosta :P:P du kan ju skaffa ett kar på 3500 liter :P som är 3,5m långt 1m djup och 1 meter högt eller som du sa ifall man gillar djup kör på 2m X 1,5m X 1m (BreddxDjupxhöjd) då hamnar du ju runt 3000 liter

Vad ska du ha i karet? malawi, tangyika, SA ,asiatiskt? salt?
Fisk bara? rov fiskar? Växter? mycket/lite? bara växter med småfisk?
Kjell Fohrman
Administrator
#13 - 8 juli 2008 14:12
Jag har ju själv ett på 3.000 liter hemma och arbetet runt det har ju jag beskrivit i min projekttråd.
Mitt akvarium limmades i alla fall på plats av en som jobbar på Akvarielagret i Stockholm. Om man limmar det på plats beror väl snarast på förutsättningarna - dvs hur det ser det ut mer trappor, dörrar etc. I mitt fall fanns det inget val.

Du får väl se till att komma på Zoopetvästs kräftskiva i augusti så kan du kolla på mitt akvarie;)
#14 - 8 juli 2008 14:31
Tänk bara vad glaset skulle kosta :P:P du kan ju skaffa ett kar på 3500 liter :P som är 3,5m långt 1m djup och 1 meter högt eller som du sa ifall man gillar djup kör på 2m X 1,5m X 1m (BreddxDjupxhöjd) då hamnar du ju runt 3000 liter

Vad ska du ha i karet? malawi, tangyika, SA ,asiatiskt? salt?

Fisk bara? rov fiskar? Växter? mycket/lite? bara växter med småfisk?

SA är det som ligger närmast till hjärtat för tillfället. Något som lärändra sig under projektets gång...! Tang skulle vara kul också. Eller lite rov-malawi :)

Helt billligt kommer det inte bli. Men... Va tusan. Om jag köper en nyare bil för 200.000 så förlorar jag ungefär vad ett akvarie av denna storlek kostar på 2 år... Om ens det :)
#15 - 8 juli 2008 14:33
Jag har ju själv ett på 3.000 liter hemma och arbetet runt det har ju jag beskrivit i min projekttråd.

Mitt akvarium limmades i alla fall på plats av en som jobbar på Akvarielagret i Stockholm. Om man limmar det på plats beror väl snarast på förutsättningarna - dvs hur det ser det ut mer trappor, dörrar etc. I mitt fall fanns det inget val.

Du får väl se till att komma på Zoopetvästs kräftskiva i augusti så kan du kolla på mitt akvarie;)

Har läst igenom tråden ett par gånger. Verkligen ett förebildskar!!!
Jag har ganska goda förutsättnignar att få in karet genom altan-dörren. Kan släpas direkt på plats. Nu är iofs inte altandörren bredare än 60cm. Men som saker ter sig så skall vi byta ut den ändå, varav ett hål kan sågas upp temporärt!

Började lobbya för kräftskivan igår där hemma :) I bästa fall (värsta?) blir det jag och min sambo. Lovar att vara snäll, men saknas jag efter 3-4 timmar leta INTE i ditt stora kar. Jag finns INTE där i :)
Kjell Fohrman
Administrator
#16 - 8 juli 2008 15:02
Stew skrev:
Har läst igenom tråden ett par gånger. Verkligen ett förebildskar!!!

Jag har ganska goda förutsättnignar att få in karet genom altan-dörren. Kan släpas direkt på plats. Nu är iofs inte altandörren bredare än 60cm. Men som saker ter sig så skall vi byta ut den ändå, varav ett hål kan sågas upp temporärt!

Började lobbya för kräftskivan igår där hemma :) I bästa fall (värsta?) blir det jag och min sambo. Lovar att vara snäll, men saknas jag efter 3-4 timmar leta INTE i ditt stora kar. Jag finns INTE där i :)

Ja mitt akvarium är ju oxå SA så det är väl inte helt fel att kolla det;)

Mitt akvarium väger väl tomt ca. 500 kg, men finns bara utrymmet, bärare och utrustning så går det rätt lätt att bära. En gång var vi 2 st om att flytta ett akvarium på 3.500 liter från en lokal, 5o meter till en lastbil, av lastbilen och 25 meter till ett förråd och in där - men det klart det krävdes maximala förutsättningar.

Anmäl er i Västtråden så snart du vet och jag lovar att inte leta i akvariet:p

Är det Rogers eller Bengts gamla hus du har köpt?
#17 - 8 juli 2008 15:06
Ja mitt akvarium är ju oxå SA så det är väl inte helt fel att kolla det;)

Mitt akvarium väger väl tomt ca. 500 kg, men finns bara utrymmet, bärare och utrustning så går det rätt lätt att bära. En gång var vi 2 st om att flytta ett akvarium på 3.500 liter från en lokal, 5o meter till en lastbil, av lastbilen och 25 meter till ett förråd och in där - men det klart det krävdes maximala förutsättningar.

Anmäl er i Västtråden så snart du vet och jag lovar att inte leta i akvariet:p

Är det Rogers eller Bengts gamla hus du har köpt?

Rogers är det. Ska träffa honom nu om några veckor. Prata lite dammar, tomtarrende och akvarium :) Förmodligen väldigt lite arrende och väldigt mycket akvaristik.
Egentligen var det hans pappa som byggde huset... Minns inte vad han hette.

Har sagt till flickan att du (och övriga zoopetare) inte är så farlgia som ni ser ut att vara. Så hon börjar bli hyfssat positiv nu :)

Annons