Köpa laglig kräfta på nätet?

#1 - 7 februari 2008 10:42
nån som har något tips på några bra kräft och räk köpsajter?
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 7 februari 2008 10:50
Kräftor är inte lagliga att vare sig köpa eller inneha oavsett var man köper dom (om det inte handlar om vanlig flodkräfta eller signalkräfta)
#3 - 7 februari 2008 10:52
...och jag har inte sett någon site som säljer flodkräfta eller signalkräfta styckvis.
#4 - 7 februari 2008 10:59
nähe, räkor då?
vad är flodkräfta för något?
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 7 februari 2008 11:18
Flodkräftan är den som ursprungliga "svenska" kräftan
#6 - 7 februari 2008 11:25
En artikel om flodkräftan ur dagens Hn. Ingen kul läsning.
http://www.hn.se/m_standard.php?id=902543&avdelning_1=109&avdelning_2=294&
#7 - 7 februari 2008 12:33
Fast inte helt korrekt. Såvitt jag vet anses det att flodkräftan är en av de arter som infördes av människor under medeltiden (tillsammans med nästan hälften av alla växtarter i Sverige).

Men det har alltid förefallit mig vara märkligt att ingen odlar på de resistenta bestånd av flodkräfta som finns. Förklaringen sägs vara att de inte är 100% immuna, så vid stress blir de sjuka, men hur man än vänder sig är det i alla fall flodkräfta.

Räkor är tills vidare oreglerat, dvs lagligt.
#8 - 9 februari 2008 07:54
Såg i någon tråd att det fanns blåa räkor som jag tror hette nåt med Neocaridina blau.
Var får man tag på sådana?
Kan ju tillägga att jag ska byta ut min 54 liter burk till 83 liter.
I 54,an ska det bli räkor istället.:)
#9 - 10 februari 2008 21:40
Sen var det väl så att jag undrade inte om det var lagligt utan om det fanns några bra köparäkorsajter.
#10 - 10 februari 2008 23:23
3 guppy skrev:
Sen var det väl så att jag undrade inte om det var lagligt utan om det fanns några bra köparäkorsajter.

www.aquabid.com
Gå in under "Invertebrates".

www.garnelen-paradies.de
www.1a-wirbellose.de
http://garnelen-guemmer.de/
www.wirbellosen-auktionshaus.de

Edit: glömde tillägga; På aquabid säljs ibland flodkräfta under det latinska namnet Astacus Astacus. Om du bor i sthlm kan du även själv fiska signalkräftor ur t.ex. Mälaren.

Annons