Köpa kubakvarium i Stockholm, vart?

#1 - 18 februari 2008 23:07
Jag är ute efter ett 50x50x50cm akvarium. Har sett att akvarielagret limmar sådana. Nån som vet andra än akvarielagret inom Stockholmsområdet som säljer eller kan limma ett kvadratiskt akvarium?
#2 - 18 februari 2008 23:09
Om det bara ska vara så litet, varför inte bygga det själv? Inte dirket svårt. Annars kan nog vilken glasmästare som helst göra ett åt dig.
#3 - 18 februari 2008 23:58
#4 - 19 februari 2008 06:43
En del zooaffärer i sthlm köper sina specialbeställda kar av akvarielagret. Det är bara frågan om mellanhänder och högre priser. =)
#5 - 19 februari 2008 10:42
Tack för tipsen. Har ringt runt till några glasmästare nu. Ingen säger sig vara villiga att limma akvarium (för mycket bök...). Nån som känner till glasmästare som säkert limmar?

Tveksam till att köpa på akvarielagret då mitt intryck är att dem genomgående är dyrast i Stockholm. Men jag kanske har fel när det gäller akvarier?
#6 - 19 februari 2008 11:04
http://www.globefish.nu/ Vet inte hur kvalitén är dock.
#7 - 19 februari 2008 11:51
Varför denna ovilja att göra ett själv? Mycket enkelt. Billigt. Blir väldigt vackert.
Ta svart silikon så får du ett ruggigt vackert akvarium (enligt min åsikt)!
Finns bra guider på nätet.
#8 - 19 februari 2008 12:11
Dahla skrev:
Varför denna ovilja att göra ett själv? Mycket enkelt. Billigt. Blir väldigt vackert.

Ta svart silikon så får du ett ruggigt vackert akvarium (enligt min åsikt)!

Finns bra guider på nätet.

Bara brist på tid. Har ett antal andra renoveringsprojekt på gång.
#9 - 19 februari 2008 12:18
Jag köpte ett kubakvarium där före jul och det kostade bara 700 eller 900*under tusenlappen iallafall*, så dyra vet jag väl inte om de är på dem... Eller var det dyrt, vet ju inte vad andra tar..:p
[INDENT]
Tack för tipsen. Har ringt runt till några glasmästare nu. Ingen säger sig vara villiga att limma akvarium (för mycket bök...). Nån som känner till glasmästare som säkert limmar?

Tveksam till att köpa på akvarielagret då mitt intryck är att dem genomgående är dyrast i Stockholm. Men jag kanske har fel när det gäller akvarier?

[/INDENT]
#10 - 19 februari 2008 14:50
Kolla hos Fridhems Akvarier. Har de inte hemma så har de en kille som limmar akvarier på beställning.
http://www.fridhemsakvarier.se
#11 - 19 februari 2008 16:36

Det är kvalitet. Men jag är ganska partisk så jag ska inte säga mer än så.
Mina 3 kar som jag köpt där är riktigt bra gjorda.

Det är någon som skriver att det är billigt att köpa glas och göra ett själv. Oftast så går det jämnt ut med om du skulle köpa ett. Då är det också garanterat gjort på rätt sätt.

Att det blir billigare är för mig bara en skröna. Såvida man inte har kontakter så att man kan få tag i rätt glastjocklek riktigt billigt. Att köpa det hos glasmästare (utan "kompispris") kommer inte bli billigare.
#12 - 19 februari 2008 18:13
Lånar tråden lite. Är det nån som sätt en guide på hur man limmar med sånadär minimalistiska fogar som amanokaren har? Vill gärna prova att limma ett litet nano på detta sätt.
#13 - 20 februari 2008 09:15
Det är kvalitet. Men jag är ganska partisk så jag ska inte säga mer än så.

Mina 3 kar som jag köpt där är riktigt bra gjorda.

Det är någon som skriver att det är billigt att köpa glas och göra ett själv. Oftast så går det jämnt ut med om du skulle köpa ett. Då är det också garanterat gjort på rätt sätt.

Att det blir billigare är för mig bara en skröna. Såvida man inte har kontakter så att man kan få tag i rätt glastjocklek riktigt billigt. Att köpa det hos glasmästare (utan "kompispris") kommer inte bli billigare.

Instämmer, har hyfsad koll på akvariepriser och så gott som alltid så hamnar jag på akvarielagret för nyinköp.
Kanske inte superbilligast ( men nästan ) och till mycket bra kvalit'e.
Mitt råd är att ringa runt och kolla ( akvarielagret har en prislista på nätet ) och jämför så bildar du dig en egen uppfattning.
Jag har en bra kontakt med en glasmästare men det har aldrig fallit mig in att bygga ett eget, dels p.g.a dålig kunskap från min sida och dels för att priserna hamnar i nästan samma nivå som ett färdigt.
Bara min egen åsikt.
#14 - 20 februari 2008 09:55
www.sodermalmsakvarieaffar.se har också skräddarsydda kar som är billiga OCH snygga...
#15 - 20 februari 2008 20:32
Hittade en glasmästare som kunde ta på sig att limma, pris 2000kr
Akvarieleasing sundbyberg: 1100kr
Globefish: 1200kr
Fridhemsakvarium 1190kr
Akvarielagret 900kr
Samtliga pratar om leveranstider på 3-4 veckor.
Har ännu inte kollat med Södermalms akvarieaffär.
#16 - 20 februari 2008 20:51
Hittade en glasmästare som kunde ta på sig att limma, pris 2000kr

Akvarieleasing sundbyberg: 1100kr

Globefish: 1200kr

Fridhemsakvarium 1190kr

Akvarielagret 900kr

Samtliga pratar om leveranstider på 3-4 veckor.

Har ännu inte kollat med Södermalms akvarieaffär.

Kanske kan vara för att alla butiker där köper ifrån Akvarielagret?
#17 - 21 februari 2008 09:54
Nej.
Globefish bygger egna burkar och ibland är dom mycket billigare än akvarielagret.
(Specielt vid lite större byggen)

//NiXoN
#18 - 21 februari 2008 09:56
Kolla Södermalms - han har en "egen" limmare....
#19 - 21 februari 2008 11:35
NiXoN skrev:
Nej.

Globefish bygger egna burkar och ibland är dom mycket billigare än akvarielagret.

(Specielt vid lite större byggen)

//NiXoN

Många av beställningarna brukar hamna hos Akvarielagrets glasmästare. =)

Mamma Mia skrev:
Kolla Södermalms - han har en "egen" limmare....

Ja, Akvarielagret. ;)

Annons