Jag har haft kampfiskar ett tag så jag ska försöka svara. Här är mina erfarenheter:
Två eller tre honor brukar vara lagom, men det beror på hur pass aggressiv hannen är. Är hannen lugn så kan det gå bra med en hona, men om du märker att han jagar henne väldigt mycket kan du sätta in en till så att han får flera honor att hålla reda på.
Kampfiskar riskerar att åka på stryk från större fiskar, hannarna är speciellt utsatta eftersom fenorna är lockande och gör honom långsammare. Jag har aldrig haft dom ihop med ciklider, men det låter inte som en bra kombination alls.
Eftersom de är köttätare kommer de nästan säkert ge sig på små yngel. Honorna äter till och med upp sina egna om inte hannen stoppar dem.
Eftersom de lever i väldigt syrefattigt vatten så har de utvecklat ett "labyrintorgan" som gör att de kan hämta luft vid ytan och ta upp syre ur den. Därför ska man se till att ytan är fri så att de kan hämta luft om det behövs. Man bör ändå se till att hålla vattnet syrerikt!
Det är lämpligt att släppa i honorna först, så att de hinner bekanta sig och hitta gömställen, som lär behövas när hannen släpps i.
20 liter låter väldigt trångt om du ska ha några honor.
Det är lagom som yngelakvarium, det behöver du ändå ett om du har två honor eller fler. I yngelakvariet ska du inte ha någon pump.
Försök hitta ett på ungefär 50 liter med pump/filter och plantera mycket flytväxter och andra gömställen.