Köpa guldfisk till dammen.

#1 - 27 april 2009 14:14
Har i helgen fått igång vattenfallet i vår damm och samtidigt köpt nytt filter och ny pump. Nu är man ju väldigt sugen på att skaffa några små fiskar också. Men hittar bara guldfisk i vanliga zooaffärer.

Kan jag köpa därifrån och sakta koppa in dem med kallare vatten för att få dem att vänja sig vid utetemperaturen eller ska jag helt enkelt vänta?

Temperaturen i dammen i morse (klockan 8) var 9 grader och nu mitt på dagen runt 15.

Har ni några tips på hur jag bäst kan göra?

Kan tillägga att dammen är på ca 2200 liter.
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 27 april 2009 14:29
OM det inte smäller till och blir kallare så är det inga problem att släppa i dom nu.
Bilagor:
#3 - 29 april 2009 17:42
Guldfiskar är ena tåliga rackare(de kan till ock med klara vintrar om dammen är tillräckligt djup).
Själv satte jag ut mina redan vid 5gradigt vatten(koppa in dem i två dagar innan eftersom de gick i 18gradigt, så jag sänkte temperaturen från 18-9grader i omgångar.
Bilagor:
#4 - 29 april 2009 20:38
Idag flyttade 4 sötnosar in i dammen. Sänkte temperaturen sakta på dem och hade sen en 2,5 timmars inkoppning. Får se hur de klarar natten. *Håller tummarna*
#5 - 29 april 2009 20:49
ampe skrev:
Idag flyttade 4 sötnosar in i dammen. Sänkte temperaturen sakta på dem och hade sen en 2,5 timmars inkoppning. Får se hur de klarar natten. *Håller tummarna*
Det var väl nästan dem fick en värme chock som vädret är i dessa dagarna,det är nog ingen större fara ska du se dem klarar natten galant mina Koi åkte i för några veckor sedan när damm tempen låg på några plus sen på natten så blev det några minus det var ingen fara för dem.
Bilagor:
#6 - 1 maj 2009 18:59
Samma här steene:D
Mina koi åkte från innedammen till utedammen.

Annons