Köpa fjärilsciklider

#1 - 3 september 2004 19:43
Är väldigt sugen på att låta fjärilsciklider bebo mitt 260l kar. Har försökt hitta så mycket info som möjligt om dessa men vissa frågor kvarstår.
Hur många ska jag köpa till mitt 260l?
Behövs det torvtillsats för att få dom till att leka eller trivas?
Har bara 2 ancistrus i karet nu. Vet inte om dom återfinns i samma biotop som fjärilsciklider men vilka andra fiskar gör det isf?
Sist: har spanat in dessa små rackare i lite olika butiker nu. Kan man se i affären om det är "bra exemplar"?
#2 - 4 september 2004 21:12
Exemplar som är odlade i europa är oftast härdigare och är inte grovt störda i lekbeteendet tillskillnad från sådana som inte är det. Mitt råd är att du frågar i affären vart dom är odlade och att du inte köper "XL-storlekar".
På ett 260l ska du väl kunna ha två par, men då får du bygga många grottor och lägga nånting(tex en rot) i mitten av akvariet som funkar som en revirgräns.
Det är också bäst om du köper paren samtidigt så inte ena paret tar hela akvariet som revir om du köper ena först.
Som sällskap kan du väl nästan ha vad du vill i ungefär samma storlek men inga bitska fiskar.
PatrikMalmo
#3 - 4 september 2004 21:22
Jag tror du kan ha en tre-fyra par i ditt 260, beroende på hur det är inrett. Finns det tre-fyra likvärdiga revir kommer det att funka bra, annars inte. De leker på släta ytor, så grottor behöver du inte skapa - däremot är sådant som kan funka som reviravgränsningar mycket viktigt. Rötter, sten och växter går utmärkt att skapa sådana gränser med. Se till att det finns några flata ytor mitt i reviren samt gömställen där de kan dra sig tillbaks om de vill.

Har inte pejl på om Ancistrus förekommer exakt i samma biotoper som fjärilar - av det jag kopplat trivs de i lite olika biotoper. Min erfarenhet av Ancistrus är att de kan klippa rommen från många andra firrar, så kanske är de ingen bra kombination till fjärilarna - om du vill maxa utbytet av just dem. Otocinclus funkar bättre, både som sällskap och som algätare.

Som nämnts ovan: köp inte XL-varianten, men inte heller firrar som är 3 cm och fullt utfärgade. De blir oftast inte större. Kring fyra-fem cm eller mindre (men inte fullt utfärgade) rekommenderar jag. Spana efter långt utdragna fenstrålar i ryggfenan. I ett av de vildfångade par jag haft hade tom honan mycket långt utdragna fenstrålar. Det är dock svårt att hitta verkligt fina fjärilar, enligt min erfarenhet.

Köper du fullvuxna djur får du tänka på att de inte blir så gamla, så se till att odla dem snabbt så du kan förnya stammen. Torvfiltrering är inte dumt, samt mjukt/svagt surt vatten (om du vill ha yngel på dem snabbt). Ffa är en rätt hög temperatur (kring 28 grader) att rekommendera för trivseln. Ger lite mer fart på dem, men de blir samtidigt mer kortlivade. Självklart är en varierad utfodring bland det viktigaste.

Hilsen!!
#4 - 7 september 2004 08:49
Ett alternativ till de vanliga fjärilscikliderna är Bolivianska Fjärilsciklider. De blir större, och inte så veka som fjärilar brukar vara. Rekommenderas!
#5 - 7 september 2004 09:40
Tack för de informativa svaren. Har ganska perfekt avdelat akvarium för 2 revir tror jag. Ska bara skaffa lite stenar. Har inte hittat bolivianska fjärilar i ngn affär än så länge.
Har funderingar på det med ljuset. Så som det är nu så är mitt kar väldigt "upplyst" har vissa skuggställen men skulle vilja ha mer mörker, utan att döda växterna förstås. Ingen av de butiker jag varit i har sålt flytväxter.
Jag har rampen i absoluta framkanten på akvariet men bakgrunden syns väldigt bra ändå. Skulle vilja ha mer skuggning bak i akvariet men vet inte riktigt hur jag ska lösa det.
#6 - 7 september 2004 10:35
Låt nån av dina växter växa upp och lägga sig på ytan så får du en flytväxt.. Vattenpest är bra på det...

Jag har ett par "blue ram" fjärilsciklider, dessa är klart vanligast.. Har även haft "golden ram" samt ett par randiga fjärilar.. Båda dessa paren har dött efter rätt kort tid...

Hursomhelst, att få dom att leka är rätt lätt, att få dom att ta hand om rommen är däremot svårare..
#7 - 7 september 2004 19:27
Spinner vidare på samma ämne. Jag planerar skaffa fjärilsciklider till mitt 100-litersavkarium. Kan jag ha två par i det, eller måste jag begränsa mig till ett?
Det är inte nödvändigt att de ska leka (jag kommer ha även praktbotia, så chansen att någon rom skulle överleva är minimal), även om det vore lite småkul. Det viktiga är att de trivs och inte jagar ihjäl varandra...

Jag har haft fjärilar tidigare i ett betydligt mindre akvarium (ca 50l) och fått dem att leka utan större anstängning... Rommen blev dock uppäten i ett nafs, men det är ändå kul att se dem leka!
PatrikMalmo
#8 - 7 september 2004 20:03
Cat,
två par i ett 100-liters funkar utmärkt om det är rätt inrett. Kruxet är att få till två par när du köper dem. Ibland har de dock parat ut sig i butiken redan, så satsa på sådana. Se till att ha en klart markerad revirgräns bara.

Hilsen!!
#9 - 7 september 2004 20:42
Men om man köper två honor och två hannar, parar de inte ut sig naturligt då?
Jag har då aldrig haft några problem att se skillnad på hona/hane på fjärilar...
#10 - 7 september 2004 20:47
Om man köper 1 hanne och 2-3 stycken honor till ett 100 liters då?
PatrikMalmo
#11 - 7 september 2004 21:09
Cat,
nja. Ibland parar de ut sig och ibland inte. En del firrar är precis som vi människor - kräsna i valet av partner. En luring. Kika i butikerna och var fräck om det är ett par fjärilar som lekt - se till att du får just dem, enten genom att fånga dem själv eller vara riktigt påträngande och uppmärksam vid köpet. Det som brukar rekommenderas i fall där man verkligen vill ha bra par, är att köpa ett gäng ungdjur och låta dem para ut sig själva. Trist nog är det inte alltid så enkelt att få bra par av olika arter, så det kan löna sig att vara påträngande. Vill du ha genetisk variation också, ska du köpa firrar från olika leverantörer (kolla var de får dem ifrån) eller blanda VF med odlade.

I ett normalt sällskapskar hade jag dock testat med att spana i olika butiker efter firrar som redan parat ut sig, och fräckt sett till att få just dem.

Men det är bara ett tips. Jag vet inte hur rapp du är i munlädret (en bra egenskap om man ska vara fräck) och jag vet inte hur mycket plats du har för att låta ungfiskar para ut sig innan du sätter dem i sällskapskaret.

Hilsen!!
#12 - 8 september 2004 15:34
Att få välja vilka individer jag vill ha när jag köper fisk ser jag som en självklarhet. Men hur ser jag med säkerhet att det är ett par? Att de simmar ihop?
Att få genetisk variation hade jag nog prioriterat om jag hade som mål att odla, men nu kommer sannolikt inga avkommor överleva om mina skulle leka, så det ser jag inte som nödvändigt.
PatrikMalmo
#13 - 8 september 2004 17:39
Är det ett fungerade par försöker de försvara ett revir, det syns rätt snabbt om man står och spanar ett tag. Är det väldigt många fjärilar i karet är det dock svårare. Har de lekt i karet ger det ju sig självt.

Hilsen!!
#14 - 9 september 2004 08:16
Jag har 6 stycken bolivianska fjärilsciklider med mina altum det fungerar hur perfekt som helst, jag började med en hona och hane, dom är otroligt olika men ibland undrar jag för dom slåss så mycket, när jag nu köpte 4 till så fortsätter ändå mitt gamla par boivianer att bråka, kan de vara 2 hanar fast dom ser så olika ut? den ena är mycket mindre och rundare, dom har fått en helt otrolig röd färg mot de nyinköpta måste bero på mitt foder, riktigt lyser om dom. Otrolig charmig och pigg fisk att sitta och titta på. Vore kul om dom började att leka i framtiden.

Annons