köpa fisk och växter i gävle

#1 - 22 november 2007 08:51
hej ska köpa fisk och växter i morgon fredag i Gävle är det någon som tips på Fisk växter och nått bra ställe där att handla ??? funderar på att köpa ca 6-8 st ciklider antingen zebra Blåciklider eller eldbukar sam någon mal men vilka andra fiskar kan jag blanda med dessa ciklider ?? akvariet är på 200 liter tacksam för svar
#2 - 22 november 2007 09:12
evilsteken skrev:
hej ska köpa fisk och växter i morgon fredag i Gävle är det någon som tips på Fisk växter och nått bra ställe där att handla ??? funderar på att köpa ca 6-8 st ciklider antingen zebra Blåciklider eller eldbukar sam någon mal men vilka andra fiskar kan jag blanda med dessa ciklider ?? akvariet är på 200 liter tacksam för svar

Jag skulle göra mina inköp på Söders Zoo. det är den butiken i Gävle som jag tycker bäst om. Sen har du Djurmagazinet och Brynäs Zoo i Valbo som också är OK!
Ska du ha en lätt och bra mal för "städning" i karet så köp Ancistrus. De är bra på att käka alger och så är de billiga med.
Du kan nog blanda hejvilt när det kommer till dessa fiskar skulle jag tro. Kolla in något som du tycker är trevligt och fråga personalen på plats så brukar det lösa sig. Tomas på söders Zoo har brukar ha bra koll.
#3 - 22 november 2007 20:31
Jag köpte tre kulfiskar och sex scalarer på Djurmagazinet i Valbo när jag var på genomresa.
De är fortfarande pigga och krya efter ett par veckor.
De hade fint i akvarierna, och skapligt sortiment.
#4 - 22 november 2007 21:13
Om du har närmare till Uppsala så skulle jag åka till Akvarie hobby om jag vore du.
#5 - 23 november 2007 19:21
Kom ihåg: Endast 2-5 fiskar den första månaden, annars är risken mycket stor att du får problem med ämnet nitrit. Tillräckligt många nyttobakterier för att bryta ner skit och matrester måste hinna bildas i filtret, det gör det inte om du köper så där många fiskar på en gång.

Men kul att du vill börja med akvarium, läs nybörjartråden så slipper du skriva här om tre veckor "hjälp, mina fiskar dog oförklarligt". Lycka till.! :)
#6 - 23 november 2007 20:13
Ett tips till er i Gävle som vill ha fina firrar! Ta kontakt med "Rent vatten" här i tråden!! Han har fina firrar han! :)

Annons