Köpa fisk

#1 - 12 mars 2008 16:52
Jag har nu börjat kolla upp det här med saltvatten...och kollar priser på allt, och lite till som man antagligen inte kommer att behöva. Kommer nog att ställa frågor om det senare.
Vad jag nu behöver veta är vad själva djurlivet kostar. Vilka butikar säljer saltvattensfiskar osv.
Vilka som passar in i karet kommer jag att fråga om senare om det blir aktuellt.
#2 - 12 mars 2008 16:58
Nu blir jag tvungen att länka till SVG, där finns en lista på svenska handlare det är dock inte alla som säljer fisk vissa har bara hårdvara.
http://www.saltvattensguiden.se/forumet/forumdisplay.php?f=153
Vad hade du tänkt dig för akvarium?

//NiXoN
#3 - 12 mars 2008 17:02
Jag har inte kommit riktigt så långt, jag kollar bara upp prisbilden i största allmänhet, har liksom inget grepp om vad saker och ting kostar. Så än så länge är jag bara ute efter "känslan" av vad det kostar.

Ska nu genast kolla upp länken.
Tackar
#4 - 12 mars 2008 17:05
Vet inte i vilken del av Sverige du bor i men den affär jag varit i som haft mest saltvattenfisk är zoogiganten i Lomma mellan Malmö och Lund. Jättetrevligt ställe.
#5 - 12 mars 2008 17:06
Priset är mycket beroende på vad du skall ha för typ av akvarium, inte bara storleken.
Du behöver inte alla underbara leksaker till vissa burkar medans det kan vara ett krav för andra.

//NiXoN
#6 - 12 mars 2008 17:43
Jag bor i Jönköpings län.

Jag förstår vad du menar med att priset skiljer sig beroende på vilken storlek man vill köra, och jag vet att det rekomenderas ett större kar för nybörjare.
Därför tänkte jag få en idé om vad jag vill ha och sedan börja ställa frågor om mina tankar till er som faktiskt kan. Sen vet jag att alla har olika ideer om hur uppstarter och sådant ska gå till men jag får försöka sålla;).

Men eftersom jag har begränsat med utrymme då jag redan har kar så kan jag inte köra för stort till att börja med, så där har jag ju redan en begränsning förutom plånboken. Nästa begränsning, är ju frun såklart. hon är inte lika entusiastisk som jag över det här.:)
#7 - 12 mars 2008 18:29
Jag skrev att det INTE bara beror på storleken:), kolla på Lasses olika varianter dom är små ekonomiska och nybörjar vänliga.
Däremot om du vill ha tex stenkoraller så blir de lite krångligare o en del dyrare.
Fisk kar i samma storlek är betydligt billigare...

//NiXoN
#8 - 12 mars 2008 18:39
Du har så rätt så, jag har varit inne och läst om Lasses kar och det är där jag har blivit intresserad av salt. Jag skulle ju kunna tänka mig ett i stil med clownhotellet han startade upp för ett tag sedan. och om jag förstår det hela rätt till ett rimligt pris dessutom. Men hur är det med nybörjarvänligheten? Är det en van saltvattensakvarist som tycker det ("hemmablind" kanske) eller är det faktiskt så att det är inte så krångligt att få ett fungerande saltkar.

Jag vill nu inte vara otrevlig men jag vet ju själv hur jag tänker när jag ska introducera någon ny på jobbet och visar saker som är enkelt och lätt för mig, där jag använder kneep och trix utan att jag vet om det.[:o]

Kanske det är så att jag är för snål för att sabba det:D jag är ju smålänning...men jag är ju j.......t sugen....
#9 - 12 mars 2008 20:13
Iofs kan jag nog inte påstå att jag är en direkt gröngöling på det här med akvarier och givetvis använder jag en massa knep för att få det att fungera. Det bästa knepet är dock att jag med åren lärt mig när det är panik och när det bara är att ta det lugnt och avvakta. Panikläget är välldigt sällsynt - det finns sådana läge men de är inte vanliga om man väljer att arbeta lugnt och metodiskt. Att jag lyckas med mina kar tycker många inte är så konstigt (med min bakgrund), däremot tycker jag själv att det är konstigt eftersom jag inte bryr mig speciellt mycket om dem. När jag körde sötvatten la jag ner betydligt mer tid på skötseln än vad jag gör med saltvattenskaren. Kanske är det erfarenheten och alla tidigare misstag jag gjort (det som brukar kallas kunskap) som gör att jag vågat sticka ut hakan och påstå att det inte är så märkligt och att man själv lägger ribban och på det sättet fått en del att börja med små saltvattenskar. Det är också så att det är många som lyckats med de här små karen också och som fått en hel del erfarenheter som gör att de fort går vidare till större kar. Ett litet, skummarlöst kar på biologiska principer och med bra cirkulation och ljus är nog enligt min mening ett av de bästa instegen som finns i denna hobby. Och steget är inte långt för de som redan har kört sötvatten några år. Det går att göra saltvattenshobbyn så komplicerad som man bara vill men det går också att hålla den enkelt och få den att fungera.

MVH Lasse
#10 - 13 mars 2008 05:40
Tack för det svaret, jag anade att du skulle svara:) Jag hoppas inte att du tog illa upp av mina tankar om van akvarist. Jag läste mitt inlägg och insåg att man kunde läsa det som nonchalant akvarist vilket inte var meningen.Jag har som sagt följt din clowntråd och det är där intresset vaknade, så kanske man skulle våga sig på något sådant ialla fall.

Jag läser ju runt här och helt klart behöver en nybörjare aldrig vara rådlös. Jag kommer att återkomma med mina tankar och funderingar.
Jag är ju ännu i fosterstadiet om saltkar[:o].
#11 - 13 mars 2008 16:49
Bor du i Jönköpingslän, så skall du helt klart åka till Korallfisken i Linköping. De har mycket bra priser mm. Jag handlar enbart från dom.
#12 - 13 mars 2008 17:10
okej...får nog bli en tur till linköping.:) Har börjat bearbeta hustrun om att det finns en jättebra plats där karet kan stå...[:-5] det ska gå att övertyga..
#13 - 13 mars 2008 17:31
Har ju öppnat ett butik i Nässjö som ska ha en saltvattensavdelning.
Verkar lovande. Har varit där och tittat, är inte så mycket nu dock :P
Beställde mitt Molly hotell genom dem, tog 3 dagar att få hem det.
#14 - 13 mars 2008 17:36
jag har varit där också, vad fick du ge för hotellet om man får fråga:)

Nä just nu var det väl inte så mycket att se men det tar sig nog.
#15 - 13 mars 2008 17:40
Fick ge 1200kr, vilket jag tyckte var okej. Visst är det billigare på pwss men då får man ju betala frakten själv också.
Verkade som att levandestenen bara kommer kosta 130kr/kg.
#16 - 13 mars 2008 17:45
Tänkte aldrig på att fråga när vi där, har du någon koll på öppettiderna...de var ju lite ospecificerade när de öppnade:).
#17 - 13 mars 2008 17:49
Hmm, vet att det var 15:00-18:00 på vardagarna iallafall :P
#18 - 13 mars 2008 18:22
Då får det bli en tur ditt och kolla med dem om olika priser:) Betydligt närmare än Linköping till att börja med.
#19 - 14 mars 2008 14:56
Nu har jag kollat priser och läst ännu mer trådar om storleken har betydelse. Så kom jag att tänka på ditt molly hotell aquasafe. Ska det köras som salt också?
Vettigt pris och storlek, men behöver man då ha en massa extragrejor, eller går det att köra som det är? Är ju inte jättehändig när det kommer till att bygga om och sådär.:)
#20 - 14 mars 2008 15:45
Lasse har startat upp ett molly hotell, och skrivit en artikel om det:
http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=431&Itemid=206

Jag kommer modda huvven och trycka in 2*36w kompaktrör.
Sen är det väl inte mycket mer, byter pump också :P

Kommer försöka köra "Lassemetoden" och räknas med att summan kommer sluta på under 10 000kr iallafall.

Akvarium - 1200kr
Interpetkompakthållare - 700kr inkl frakt
Kompaktrör - 300kr
Pump - 1000kr
Automatisktvattenpåfyllning - 1000kr
Salt, tester, osv -2000kr
Levande sten - 2000-3000kr
Levande - 2000-3000kr.
#21 - 14 mars 2008 22:48
aquasafe skrev:
Hmm, vet att det var 15:00-18:00 på vardagarna iallafall :P

Poseidon??
jo jag har vart där och kikat jag med.
15:00 - 18:00 stämmer nog tror jag.
men jag tycker inte det varkar vara något najs ställe på gång där...
men det vet man ju alldrig.
#22 - 14 mars 2008 23:04
http://www.poseidonakvarium.se/

Nässjös nya stolthet
#23 - 15 mars 2008 00:23
Varför skulle det vara dåligt?
Det är ju ett privat projekt, såklart man inte kan hosta upp alla pengar och starta allt direkt :)
#24 - 2 april 2008 12:34
Måndag: 15-18
Onsd: 15-18
Torsd: 15-18
Lörd: 12-16
Sönd: 12-16

Annons