Köpa fengädda(Senegalus)

#1 - 17 mars 2007 15:58
Jo, hittade en sån på mitt lokala zoo.
Är väl ca:16-18cm.
Nån som har koll om jag kan stoppa ner den till mina fiskar i 720L. karet?
Arrowanan ca:50 cm.
Ormhuvvena ca:35 cm.

Har ju även att annat typ 50 liters balja åxå, ska man kanske låta den växa till sig där först månne?
Där i går nu några Dalmatinermolly´s(tror jag de hette) å 2 slöjstjärtar.
#2 - 17 mars 2007 18:04
ingen?
#3 - 18 mars 2007 08:35
Jaja, vi testar väl då ;-)
#4 - 18 mars 2007 08:40
finns en överhängande risk att dina Dalmatinermollys kommer att försvinna..
dalmatinermolly är ett handelsnamn bara. slå på segelfensmolly så får du mer info.

edit:
och ja, segelfensmolly är oxå ett handelsnamn ;)
#5 - 18 mars 2007 09:21
ok, men de är ju säkert 5-6 cm.

Men so be it.. eller om man ska pytsa i den till de stora på stört
#6 - 18 mars 2007 10:27
Så, inköpt iaf... köpte även med någe form av tetror som mat åxå.
Mollyprylarna började då jaga de små liven på stört.

Fenisen får väl va där nån månad eller så.
#7 - 23 mars 2007 20:09
fengäddor växer långsamt... såden kommer inte bli större än den redan är på bara en månad.
#8 - 23 mars 2007 21:34
åfan.. så tråkigt.. men den fär väl va där ett bra tag då =)

eller om man testar å flytta ner den sen... tiden får utvisa..
#9 - 23 mars 2007 21:39
De växer väl som många andra rovfiskar, efter mattillgången...
Våra började växa som tusan när vi började ge dem sjunkande räkpellets.
Dock verkar de ha lite svårt att hinna fram ibland så man får se till att maten räcker även till de mer misstänksamma fengäddorna.
#10 - 25 mars 2007 08:03
ok, får testa med det..

Är det någe man köper eller gör själv?
Låter ju som köpesmat iofs, då det kanske är lite bökigt å mixa pellets själv kanske=)
#11 - 25 mars 2007 19:55
Jodå, det är köpemat från OSI, Shrimp Pellets. De luktar ganska starkt i vattnet vilket gör dem riktigt poppis. Våra känner doften av dem så snart de landat i vattnet även från andra sidan 720-literskaret.
Vanliga räkor, fiskbitar, mygglarver och dylikt får de ibland som lördagsgodis eller bantarmat, bara proteiner blir ingen fengädda fet på...

Men jag tror säkert att de flesta sjunkande foder för rovfiskar funkar bra, det är bara att prova sig fram och se vad de gillar.

Erfarenheten med att ha dem i alltför små akvarium är att de då tenderar att växa mest på bredden =0
Dessutom är de verkliga små överlevare som klarar av att hålla sig vid liv även med riktigt tufft sällskap dock har vi aldrig haft några fengäddor med Arowanor eller ormhuvuden men det är inte helt otroligt att det faktiskt skulle funka..
#12 - 25 mars 2007 21:38
Är väl mest orolig att det större ormhuvet tar den i sånna fall...
Arowanan äter bara pellets å små färg-glada platy´s
Det mindre ormhuvet äter bara pellets, vad jag sett iaf.
Bilagor:
#13 - 25 mars 2007 23:57
Klarar den sig bara oskadd ner till botten så har de en otrolig förmåga att göra sig svårtillgängliga för stora, läskiga fiskar.

En av våra små senegaleser grävde ut en liten grotta under en rot som inte de störra ornatipinnisarna kom in i. Där låg den i över en vecka, vi var säker på att den gått åt då vi inte sett den på så länge men då vi skulle flytta på roten så kröp han fram helt oberörd. Dessutom så hade vi en knivfisk ett tag som gav sig på en ornatipinnis ordentligt om nätterna men som aldrig lyckades med mer än att fransa stjärtfenan något. Inte ens när han bet den hårt över magen blev det så mycket som ett märke..

Det verkar nästan som att de enda som verkligen kan göra fengäddor riktigt illa (om de inte sväljer dem hela förståss) är fengäddor själva. De vet var de skall bita för att det skall kännas ordentligt och drar sig definitivt inte för att göra det om kemin inte riktigt stämmer.

Jag tror inte att det finns något bra svar på frågan egentligen, du får helt enkelt testa och se. Du kan ju alltid förbättra oddsen lite genom att sätta i den när de andra fiskarna är som minst aktiva.

Berätta gärna hur det går!

Lycka till!

// Emma
#14 - 29 mars 2007 19:51
Vart köpte man sjunkande räk pellets sa du?! internett en butik? jag var o frågade på akvarielagret, men de hade inget sånt.
#15 - 30 mars 2007 08:10
Oj, ja det finns väl olika märken lite här och var, i alla fall i Umeå...
Den sorten vi har nu köpte vi faktiskt på Djurmagazinet, den var av märket OSI men jag vet att även Hikari har en variant.
#16 - 30 mars 2007 12:34
Vet du någon stans man kan köpa på nätet? (Hikari isf.)
#17 - 30 mars 2007 16:13
Jag har faktiskt ingen aning, har inte haft anledning att kolla men det borde väl inte vara omöjligt tycker jag...
#18 - 5 april 2007 12:47
Hittade ett ställe till slut!!

http://www.akvarielagunen.se/web/shop/shop.php?cmd=get&itemid=2023

Om inte annat så ser du vilken sort det är jag menar så blir det lättare för dig att leta om du vill ha samma. Riktigt bra foder är det i alla fall och de gillar det verkligen =)
#19 - 7 april 2007 12:32
den gillade tydligen fryst oxhjärta iaf...
å de tio koppar-tetrorna som jag stoppade i igår.. för han har tagit dem alla=)

Annons