Köpa discus eller inte

#1 - 26 september 2005 19:27
Var på besök i min lokala zoobutik och upptäckte att de hade fyra stycken discus till salu för 160 kr styck. De var ca 10 -12 cm. Jag har alltid velat ha diskus men undvikit dem dels pga kostnaden (har inte lyckats hitta under 300 kr st tidigare) samt att jag hört att de är så svåra och att det är lätt att man misslyckas med dem. Det är lite för mycket pengar för att misslyckas med ;-/
Så här kommer ett gäng frågor till Er kunniga:
Är fyra för få? (Jag har ett akvarium på 360 liter)
När jag studerade fiskarna i affären så var en tydligt dominant. Han nafsade och jagade bort de andra hela tiden. är det ett normal beteènde eller bör man bli orolig över det?
Mitt akvarium startades för ett par veckor sedan. Just nu finns neontetror i det, men är det för tätt inpå uppstarten för diskus?
Är det ett bra pris? (Som sagt jag har inte hittat bättre pris i stockholmstrakten)
Det talas om att det är svårt med unga diskusar. De kräver fler vattenbyten, välstädat och mycket/ ofta mat - gäller det dessa diskusar (ca 10 - 12 cm) Var går gränsen för när en diskus börjar bli vuxen? (kan man säga så ;-))
#2 - 26 september 2005 20:03
akvariet är inte för litet vatten byten en gång veca är bra fungerar för mig i alla fall.Beror lite hur mycket du tänker mata diskus kräver mycket mat för att bli stora.Dom brukar hacka lite det är alltid någon som försöker bestämma.mata på olika ställen så fungerar det.priset är billigt men köp gärna privat hos någon ducktig odlare lättare med större.nr du tittar på diskus ska dom vara livliga nyfikna komma fram till glaset står dom still så kan det vara något fel.H thommy
#3 - 26 september 2005 20:58
Jag tycker du skall strunta i dem eftersom det är nyligen uppstartat, se till att få ordentlig fart på filterbakterierna först.

Problemet är att det går bara med mycket fisk som skitar ner ordentligt.

Några slöjstjärtar löser naturligtvis det problemet men skapar då ett nytt...
#4 - 26 september 2005 21:36
Mjonr: För det första skall man kanske fråga sig varför dessa discusar kostar så lite som de gör? Jag tycker det låter som en gravad hund med det priset.

Precis som Ove skriver, så skitar discus ned en hel del, och därtill är de känsliga för dåligt vatten. Om du inte har ett väl inkört akvarium, och är van vid discus så är det att verkligen be om problem att börja med ett nytt akvarium.

Discus vill dessutom ha varmt i vattnet, i alla fall minst 27-28 grader, och gärna uppåt 30. Har du värmare och tillräckligt varmt i huset för att hålla discus där? Jag vet en del som fått ge upp därför att de inte får upp temperaturen tillräckligt med mindre än att elmätaren slagit frivolter av glädje att få sätta nytt varvrekord.
#5 - 27 september 2005 05:55
diskus

vill bara säga att zooaffärer som passar på att sänka priset när dom själva får ett bra inköps pris ska hedras inte sänkas
#6 - 27 september 2005 06:06
Tack för alla svar

[QUOTE=swetrot]Mjonr: För det första skall man kanske fråga sig varför dessa discusar kostar så lite som de gör? Jag tycker det låter som en gravad hund med det priset.[/QUOTE]
Jag tror att det beror på att jag bor i ett litet samhälle - det finns helt enkelt inte en marknad för fiskar med högre pris än det här.

Precis som Ove skriver, så skitar discus ned en hel del, och därtill är de känsliga för dåligt vatten. Om du inte har ett väl inkört akvarium, och är van vid discus så är det att verkligen be om problem att börja med ett nytt akvarium.

Tyvärr så är det nog detta som det faller på. Hur lång tid uppskattar ni det tar innan man får en väl fungerande bakterieflora? Jag har btn-bakgrund och har drivor med filtermaterial bakom (sönderklippta till små fyrkanter). En cirkulationspump drar vattnet igenom filtermassan.
#7 - 27 september 2005 06:08
[QUOTE=scooby]vill bara säga att zooaffärer som passar på att sänka priset när dom själva får ett bra inköps pris ska hedras inte sänkas[/QUOTE]

Bra åsikt. Det är ju inte alltid som det finns en hund begravd!

Annons