Var på besök i min lokala zoobutik och upptäckte att de hade fyra stycken discus till salu för 160 kr styck. De var ca 10 -12 cm. Jag har alltid velat ha diskus men undvikit dem dels pga kostnaden (har inte lyckats hitta under 300 kr st tidigare) samt att jag hört att de är så svåra och att det är lätt att man misslyckas med dem. Det är lite för mycket pengar för att misslyckas med ;-/
Så här kommer ett gäng frågor till Er kunniga:
Är fyra för få? (Jag har ett akvarium på 360 liter)
När jag studerade fiskarna i affären så var en tydligt dominant. Han nafsade och jagade bort de andra hela tiden. är det ett normal beteènde eller bör man bli orolig över det?
Mitt akvarium startades för ett par veckor sedan. Just nu finns neontetror i det, men är det för tätt inpå uppstarten för diskus?
Är det ett bra pris? (Som sagt jag har inte hittat bättre pris i stockholmstrakten)
Det talas om att det är svårt med unga diskusar. De kräver fler vattenbyten, välstädat och mycket/ ofta mat - gäller det dessa diskusar (ca 10 - 12 cm) Var går gränsen för när en diskus börjar bli vuxen? (kan man säga så ;-))