Köpa Co2 utrustning på ebay.co.uk?

#1 - 21 december 2008 01:18
Tittade runt lite på olika alternativ för Co2 utrustning och insåg att jag nog kan komma undan billigast om jag köper saker ifrån Ebay, både www.ebay.com och www.ebay.co.uc har ett bra utbud av Co2 articklar av varierande pris och säkerligen även kvalitet

Hittade en som verkar vara intressant, men vad tror ni?

[ATTACH]16086[/ATTACH]
http://cgi.ebay.co.uk/Aquarium-CO2-Regulator-w-Solenoid-Valve-110-220V-R2_W0QQitemZ180306667365QQcmdZViewItemQQptZUK_Pet_Supplies_Fish?hash=item180306667365&_trksid=p3286.c0.m14&_trkparms=66%3A2%7C65%3A15%7C39%3A1%7C240%3A1318

Har ju egentligen allt som behövs förutom backventil, innan slangen når karet, resten löser sig tror jag, reaktorn är väl egentligen det svåraste då man måste få tag i en som löser upp gasen riktigt väl, och bubbelräknare är ju enkla:)

Kan dethär vara någonting att ha? Tänker starta upp ett Hightec 112L kar med 2x70W MH belysning så Co2 lär behövas :D
#2 - 21 december 2008 07:07
Vid köp från ebay.co.uk borde säljaren finnas inom EU, och då ska du inte riskera pålägg för tull etc. Kolla först med säljaren att de levererar till Sverige. Kolla även vilka betalningssätt som accepteras. Visa är din vän, en banköverföring till utlandet kostar 150:- i min bank. Om du köper från ebay.com sitter nog de flesta säljare utanför EU, och då kan du riskera ett rejält extra pålägg när det kommer in i sverige. Vad gäller produktens lämplighet så kan jag inte uttala mig.
#3 - 21 december 2008 09:36
larson skrev:
Vid köp från ebay.co.uk borde säljaren finnas inom EU, och då ska du inte riskera pålägg för tull etc. Kolla först med säljaren att de levererar till Sverige. Kolla även vilka betalningssätt som accepteras. Visa är din vän, en banköverföring till utlandet kostar 150:- i min bank. Om du köper från ebay.com sitter nog de flesta säljare utanför EU, och då kan du riskera ett rejält extra pålägg när det kommer in i sverige. Vad gäller produktens lämplighet så kan jag inte uttala mig.

Säljaren som det länkas till finns i Hong-Kong så det finns en risk för att det läggs på tull.

Själv köpte jag från Tyskland efter tips jag fick på plantswap.se:

http://www.us-aquaristikshop.com/product_info.php?pName=co2-druckminderer-mit-nachtabschaltung-und-rv-neues-design
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 21 december 2008 10:04
Dessutom bör man ju kolla om elprylen är på 110 volt eller 220 volt. Elkontakternas utseende kan också variera mellan olika länder
#5 - 21 december 2008 15:28
från hong-kong råkar man i princip aldrig ut för tull men visst finns risken även om det inte hänt mig och jag köpt snart hundratalet grejor därifrån så ska väl nån alltid råka illa ut.
Som sagt kolla så paypal är en godkänd betalningsmetod.
men varför inte börja med mäsk om det ska va billigt?
annars nåt som kan va värt att kolla är gängningen på prylarna så dom passar på en svensk tub ;)
kör själv på med mäsk och det funkar riktigt bra och kostar runt hundringen om du köper alla delar nya :)
#6 - 21 december 2008 21:23
larson skrev:
Kolla även vilka betalningssätt som accepteras. Visa är din vän, en banköverföring till utlandet kostar 150:- i min bank.

Det blir PayPal betalning i så fall.

Lite väl stor prisskillnad tyvärr, gillar att försöka pressa ner priset och kanske chansa lite ibland, hade väl varit ett rätt så lockande pris om det varit fraktfritt men nu är det 25euro frakt på den också vilket ger en diff på ca 55euro, lite väl saftigt :D

Dessutom bör man ju kolla om elprylen är på 110 volt eller 220 volt. Elkontakternas utseende kan också variera mellan olika länder

"Integrated 110/220V Solenoid (Magnetic) Electrical Valve"
Så det är lungt:)
Ang. kontakten så är det inga större problem att byta ut den emot en stickpropp av Sverigestandard.

Fuzzop skrev:
från hong-kong råkar man i princip aldrig ut för tull men visst finns risken även om det inte hänt mig och jag köpt snart hundratalet grejor därifrån så ska väl nån alltid råka illa ut.

Som sagt kolla så paypal är en godkänd betalningsmetod.

men varför inte börja med mäsk om det ska va billigt?

annars nåt som kan va värt att kolla är gängningen på prylarna så dom passar på en svensk tub ;)

kör själv på med mäsk och det funkar riktigt bra och kostar runt hundringen om du köper alla delar nya :)

Nej, inte heller hört någon som råkat ut för att få betala tull ifrån Hong Kong, har också beställt därifrån utan att åka på något, lite därför jag kände att det var vettigare att ta det därifrån än ifrån USA:)

Jag vill inte ha det billigaste, inga problem med att lägga ut pengar för saker, men kan jag få det billigare men ändå vettiga grejer så är det klart jag kör på det, alltid varit sån och det brukar löna sig faktiskt, köper ingen skit billigt, försöker köpa vettiga saker billigt:D

Det där med gängorna är väl det svåraste, men vad jag vet så är 22mm någon form av standard här i sverige, men egentligen bör man nog köpa tuben först för att vara säker.
Var får man tag i en tub till bäst/bra pris?:)
#7 - 21 december 2008 21:38
Fuzzop skrev:
från hong-kong råkar man i princip aldrig ut för tull

Tycker det är lite farligt att uttala sig så. På billigare saker (300-400 kr) så kan jag hålla med men på dyrare är det inte ovanligt att det plockas in av tullen. Sen är ju oftast inte tullen problemet utan att även 25% moms och runt en hundring i avgifter. Så bara ett varningen ord, jag tycker man skall vara medveten om att det kan tillkomma en hel del kostnader, även om det är ganska sällsynt på billigare varor som den du länkar till.
#8 - 21 december 2008 22:03
Har tänkt om lite, insett att jag nog kan få tag i billiga Co2 grejer i sverige istället, på clas olsson finns följande regulator:
http://www.clasohlson.se/Product/Category.aspx?id=251622#30-1497
Magnetventil tror jag jag har en liggandes i mina föräldrars garage, skall dit och kolla nu, nålventil är väl det enda jag inte riktigt vet var jag skall få tag i, men plizken i den här tråden (där just plizken förövrigt bekräftar att reduceringsventilen fungerar till en Co2 tub:)) fick tag i sin i en akvariebutik, har ni någon aning om var man kan få tag i en?
#9 - 21 december 2008 22:14
Jo men det va väl därför jag la in i princip då det kan hända men sen har jag väl sällan köpt nåt för över 400kr så då kanske som du säger att risken ökar, slutresultatet blir nog iaf billigare.
Sultanen kolla med olika brandfirmor efter en gammal brandsläckartub så blir det nog billigast, tror nog efter en närmare titt att den regulatorn du länkar till kan va ett ganska vettigt alternativ :)
#10 - 21 december 2008 22:17
har själv hittat en del reduceringsventiler på tradera fast inte just nu bara, men för mig va det mera så att det inte låg nån magnetventil och skräpade ;)
#11 - 21 december 2008 22:54
Ett visdomsord:
Hittar du någonting som verkar intressant men som du inte har använding för för tillfället så låt den ligga kvar på samma plats så hittar du den igen när du behöver den!

Letat i 40min efter den lilla söta magnetventilen men den vill verkligen inte dyka upp! Kostar säkert inte mycket men ändå, det är retligt!

Jag tror det blir till att börja i "fel ände" börjar med att hitta en tub och köpa den, då har jag en gänga att utgå ifrån, sen är det bara att bygga systemet utifrån den:) Men det blir nog den regulatorn, alltid enklast att köpa i butik i närheten om man kan.

Förövrigt har jag bestämt att detta system skall byggas så att två kar kan förses med Co2, med andra ord, 2st nålventiler som sitter på två "t-rör" låter väl vettigt?
Men var hittar man en lämplig nålventil?:p
#12 - 21 december 2008 22:59
Lyx, jag insåg precis att jag känner ägaren till http://www.borasbrandservice.se/ samt receptionisten :D
Alltid trevligt med överraskningar, skall se om jag inte kan ta mig dit imorgon och se om de har någonting till ett förmånligt pris:)
#13 - 22 december 2008 08:48
Annars så fanns det både en av seras enkel klockor samt en styck magnetventil till 50% rabatt ute på plantagen, men jag har ingen aning om dom fortfarande har öppet osv..
#14 - 22 december 2008 09:11
Tyvärr ligger närmaste plantagen i Göteborg, dvs, 14mil tur och retur:(
Funderar på hur man får tag på nålventil och magnetventil till ett vettigt pris annars, antar att www.sallfors.se har det, men priserna i den butiken är som de är också...
#15 - 22 december 2008 20:52
har du kollat med tyskarna eller pwss vad gäller priser?
sen en fundering om nån kan svara på, är reduceringsventiler för argon ok till co2? såg ett antal på tradera för 100-150kr men lite osäker vet att en del funkar til mison som ju är delvis co2 och en del står just argon/co2 på men hur kan det va med sånna egentligen avsedda för ren argon?
http://www.tradera.com/Gasklocka-Regulator-Ny-vara-auktion_80214982
skulle typ nåt sånt funka?

Red: Har läst att det ska tydligen funka men man kanske måste fixa en adapter för att reduceringsventilen ska passa.
#16 - 22 december 2008 20:54
Gaffel skrev:
Annars så fanns det både en av seras enkel klockor samt en styck magnetventil till 50% rabatt ute på plantagen, men jag har ingen aning om dom fortfarande har öppet osv..

Plantagen har öppet men klockan och magnetventilen é borta.
#17 - 22 december 2008 22:17
Så, nu har jag börjat i ena änden i alla fall, var och snackade med Borås Brandservice idag och fick ett ganska vettigt pris på en Co2 tank iaf, det blir antingen en 3kg eller 6kg tank, beror lite på vad han kunde fixa fram, 3kg tanken är helt ny om det blir den, antar att 6kg tanken är begagnad, men iaf så blir priset omkring 6-700 med stigaröret borttaget och tanken fylld:)

Fuzzop skrev:
har du kollat med tyskarna eller pwss vad gäller priser?

sen en fundering om nån kan svara på, är reduceringsventiler för argon ok till co2? såg ett antal på tradera för 100-150kr men lite osäker vet att en del funkar til mison som ju är delvis co2 och en del står just argon/co2 på men hur kan det va med sånna egentligen avsedda för ren argon?

http://www.tradera.com/Gasklocka-Regulator-Ny-vara-auktion_80214982

skulle typ nåt sånt funka?

Red: Har läst att det ska tydligen funka men man kanske måste fixa en adapter för att reduceringsventilen ska passa.

Antar att du läste tråden jag länkade till, han använde som sagt var den till blandgas till sitt bygge, efter att just ha köpt en adapter=) Var runt i stan och tittade lite idag och noterade att den reduceringsventilen som Clas Olsson säljer även finns i en variant som är avsedd för Co2 på Verktygsboden här i stan, dock kostar den 418kr.

PWSS är rätt så dyra på de här prylarna, framförallt på magnetventiler, sinnessjukt att de tar 8-900kr för en...
#18 - 23 december 2008 00:59
Funderar på om det smidigaste ändå inte blir om man köper en:
http://cgi.ebay.co.uk/New-Release-Dual-Gauge-CO2-Regulator-Solenoid-Valve_W0QQitemZ180285314429QQcmdZViewItemQQptZUK_Pet_Supplies_Fish?hash=item180285314429&_trksid=p3286.c0.m14&_trkparms=66%3A4%7C65%3A15%7C39%3A1%7C240%3A1318
Skickade ett meddelande till säljaren för att se om man kan få köpa till en extra nålventil, i så fall är det bara att köpa ett t-rör så har jag Co2 till två kar:)
#19 - 23 december 2008 02:27
Fortfarande samma 2 personers e-handels firma i honk kong som första länken i tråden..

http://www.ht-pacific.com/onlinestore/Aquarium/Meter&Regulator/
#20 - 23 december 2008 13:06
Gaffel skrev:
Fortfarande samma 2 personers e-handels firma i honk kong som första länken i tråden..

http://www.ht-pacific.com/onlinestore/Aquarium/Meter&Regulator/

Jaja, det vet jag, inget fel på dem vad jag vet. Men på den regulatorn finns både in och ut tryckmätare:)

Fick min Co2 tub idag, blev en 3kg tub, blev bäst storleksmässigt. Lär ändå räcka rätt länge när jag tänker använda den till 112+60L.:D

Vill fortfarande inte köpa ett färdigt kitt om jag kan undvika det, absolut roligast att fixa själv, hittar jag min magnetventil så blir det nog DIY.

Men en Nålventil, var kan man få tag på dem? Var används de? I gaskök eller något liknande?
#21 - 23 december 2008 13:11
Tycker nålventil är lite väl "frökenaktigt" men om du känner att du har råd så.. ;) http://www.esska-teknik.se/esska_se_s/naalventiler.html
#22 - 23 december 2008 13:20
Vad skall jag köra annars? Skall splitta gasflödet till två kar så jag måste kunna reglera dem individuellt.

Men var tusan används de? måste finnas något självklart ändamål för dem till något som vi använder i vardagen som jag kan köpa och slakta för en mindre summa:p
#23 - 25 december 2008 21:43
Någon som har en fundering kring de ventiler som sitter i gasolbrännare, av typ portabla gasolkök eller liknande? Är detta nålventiler, eller snarare, är de finkänsliga?:)
#24 - 27 december 2008 11:10
vad tros om ett gassvets handtag? dessa har ju 2 skruvar för att blanda syre och acetylen, går ofta att hitta billigt på tradera och om du leder in gasen bakvägen borde du väl få 2 reglerbara utgångar.
inte säker på hur finkänsliga dessa är men nån med en svets kanske kan va snäll att stoppa sitt munstycket i ett vattenglas och sen prova med en kran?
#25 - 27 december 2008 12:01
Köpte två gasolbrännare för engångs-gasolflaskor, tänkte se hurpass finkänsliga de är:) har två ventiler, tror en är för grovjustering och en för finjustering, man kan skruva dem 2-3varv, men vi får som sagt var se, skall köpa en Co2 regulator idag sen får vi se vad vi kommer fram till.
#26 - 27 december 2008 12:51
berätta gärna mycket detaljer om det går bra ;)
#27 - 29 december 2008 17:01
Hoppas jag kan testa dem imorgon, har ingen gängtape hemma nu men imorgon så=)
Får se hur väl det går att justera dem vettigt annars får jag försöka hitta en lämplig nålventil ifrån http://www.metalwork.se/prodotti.html som det finns en återförsäljare för här i stan.
#28 - 29 december 2008 18:51
Garn av lin och vaselin funkar alldeles utmärkt om du har slut på gängtejpen..

Annons