köpa blästersand ??

#1 - 21 januari 2006 22:38
hej hej !!

finns det nått annat ställe än biltema som säljer blästersand ??
finns det nån sida på nätet man kan betälla ifrån ??

//kim
#2 - 21 januari 2006 23:25
Finns nog men risken är att det är något i som inte är bra i ett akvarium. Biltemas har ju inte det eftersom många testat och det gått bra...
#3 - 21 januari 2006 23:38
Ja råder dej till rådasand.. ha ha =)
#4 - 21 januari 2006 23:42
Köp biltemas den är kanonfin. Kornstorlek: 0,2–1 mm.
#5 - 21 januari 2006 23:44
jag vet bara inte hur jag ska få tag på biltemas :(
det finns inte här i närheten vad jag vet, eller finns det runt lidköping ??
#6 - 22 januari 2006 00:01
Jag anser att Råda är mycket snyggare.. Den andra är för "fin" liksom.. ser inte naturlig ut enligen mej
#7 - 22 januari 2006 00:02
Råda kostar några kr mer.. de tjänar du in på letande å evntuell frakt el bensin
#8 - 22 januari 2006 00:08
De flesta verkstadsbutiker, och liknande "självhjälpscentra" borde kunna förse en med "vanlig ren blästersand, av sten" Vid tveksamhet, be om att få se ett prov, det ska se ut som... sand.

B!
#9 - 22 januari 2006 00:27
bygghandel?
butik som säljer verktyg
#10 - 24 januari 2006 02:19
[quote=neon_kimpan]jag vet bara inte hur jag ska få tag på biltemas :(
det finns inte här i närheten vad jag vet, eller finns det runt lidköping ??[/quote]

Du bor i lidköping? varför inte råda sand då? eftersom råda "brottet" ligger väl precis utanför lidköping? närmaste biltema från dig är nog örebro eller jönköping skulle jag tro..:)
#11 - 24 januari 2006 13:33
[quote=Mr B]De flesta verkstadsbutiker, och liknande "självhjälpscentra" borde kunna förse en med "vanlig ren blästersand, av sten" Vid tveksamhet, be om att få se ett prov, det ska se ut som... sand.

B![/quote]

Räcker det att det ser ut som sand? Fick nämligen en säck med blästersand (ej biltemas) och det ser ut som vanlig lite mörkare sand. Dock så fastnade det små sandbitar på en magnet när jag testade.
Törs man använda det i akvariet?
#12 - 24 januari 2006 17:56
Det finns en mörk blästersand som en del varnar för att man inte ska ha i akvariet. Jag skulle inte våga chansa. Metaller av olika slag kan göra både växter och fiskar sjuka. Om du absolut vill testa den, prova då med en liten balja och ha ett par fiskar i den med några växter i. Ha en ordenlig koll varje dag i minst två veckor. Mät sedan vattnets kvalitet eller låt en akvarieaffär göra det åt dig, kostar inte så mycket.
#13 - 24 januari 2006 18:33
[quote=Ayreon]Det finns en mörk blästersand som en del varnar för att man inte ska ha i akvariet. Jag skulle inte våga chansa. Metaller av olika slag kan göra både växter och fiskar sjuka. Om du absolut vill testa den, prova då med en liten balja och ha ett par fiskar i den med några växter i. Ha en ordenlig koll varje dag i minst två veckor. Mät sedan vattnets kvalitet eller låt en akvarieaffär göra det åt dig, kostar inte så mycket.[/quote]

Jag hällde ner lite sand i ett glas med vatten och två dagar senare så verkar inte något ha lösts upp i själva vattnet. Egentligen vet jag inte riktigt vad jag tänkte att man skulle få se men.. :rolleyes:
Känns lite dumt att riskera fiskarnas liv, men samtidigt så vill man använda sanden man har tillgång till.
#14 - 26 januari 2006 12:15
en varning dock!! blästersand kan innehålla små små glas bitar
#15 - 26 januari 2006 14:20
Glas består o tillvärkas av sand...... vad är problemet?

du kan ha glasgross som bottenmatrial om du vill glas är inte farligt för fiskarna

Annons