Köpa beg. akvarium

#1 - 15 januari 2004 03:40
Hej!

Funderar på att köpa ett begagnat akvarium på 65 liter till mitt studentrum. Möbeln jag har tänkt placera det på är perfekt när det gäller "djupet", men det är 6 cm för kort på bredden (akvariet är 73 cm långt, och bänken är 67 cm). Kanske framstår som en dum fråga, men jag har läst att det är mycket viktigt att akvariet står helt rakt på grund av vattentrycket. Är det någon större fara om det sticker ut 6 cm på sidan (kommer vara mot ett hörn i väggen).?

Kommer givetvis be att få se på akvariet först, men är det någonting som är extra viktigt när jag inspekterar det? Sprickor är ju ganska uppenbart dåligt, men finns det några tecken på att det kan vara i dålig form som man inte ser automatiskt?

Tacksam för svar.
#2 - 15 januari 2004 04:52
Kan du inte få en stabil skiva tillsågad som passar till akvariet och ha mellan bänk och akvarium ?
#3 - 15 januari 2004 07:38
Jag håller med Karon att du bör skaffa en skiva (räcker säkert med en kraftig spånskiva eller en rejäl skärbräda med rätt mått) som går under hela akvariet. Jag skulle inte ta några chanser som kan leda till översvämning!

Jag har köpt tre begagnade akvarium det här halvåret, fått mängder av tips här på nätet och är mycket nöjd med alla tre inköp.

Föruom synliga skador är det viktigaste att kolla är att silikonen inte är torrt eller börjat släppa. (Silikoner kan vara lite fransigt längst ut, men ska sitt benhårt i fogarna). Pilla med fingrarna ända ner i hörnen. Fråga hur länge akvariet stått utan vatten, ju längre det varit tomt, destå större risk är det att silikonet torkat.

Kolla repor i glaset. Det har varit en del repor i glaset på två av akvarierna jag köpt, på dem har jag kunnat pruta ordentligt!

Smutsiga akvarium kan man tvätta! Det akvariet som varit snyggast (minst repor och så) var inte rengjort när jag tittade på det. Lite avskräckande, men behöver inte betyda något annat än att man får städa ur det ordentligt hemma.

Fråga om ålder på pump, doppvärmare och tillbehör. Fråga om de fungerar, kolla att de fungerar. (En doppvärmare fick jag en stöt av, när jag granskade den ordentligt syntes skador på den).

Lycka till!! (Vad ska du ha för fiskar)?
#4 - 15 januari 2004 09:05
Det gör inget om akvariet stiker ut några cm .
#5 - 15 januari 2004 17:59
om det é ett ramakvarium gör det inget om det sticker ut, är det helglas tycker jag att du skall skaffa en skiva...
#6 - 15 januari 2004 20:33
Även om det är helgals så gör det inget om det stiker ut.
#7 - 16 januari 2004 10:49
Nja jag håller nog inte riktigt med ray utan anser nog att du bör ha en skiva under om det är ett helglasakvarie. De brukar vara av stort behöv av stöd underifrån och jag rekommenderar även att du lägger frigolit under.

Annons