köpa beg. akvarium

#1 - 6 december 2009 05:07
jag har kollat runt lite på blocket osv efter hyfsade begagnade akvarier, jag skulle bara vilja ha lite tips om vad man borde fråga om akvariet när man ringer på annonsen?

det jag har tänkt fram är att fråga om mått, volym, ev repor, ålder på akvariet, om det behöver silikonas om och om pump osv ingår. är det något mer jag borde fråga om?

tacksam för svar :)
#2 - 6 december 2009 05:40
Tycker att du har täckt det mesta där.
Kan vara gött att fråga hur gamla lysrören är när man hämtar eländet också, om det följer med en lysramp.
Annars står man snart och gissar därhemma. ^^
#3 - 6 december 2009 06:39
Pickles skrev:
Tycker att du har täckt det mesta där.

Kan vara gött att fråga hur gamla lysrören är när man hämtar eländet också, om det följer med en lysramp.

Annars står man snart och gissar därhemma. ^^

Ja det kan ju också va bra att fråga om! tack så mycket :)
#4 - 6 december 2009 08:33
Allra viktigaste är kanske att man får se akvariumet både med och utan vatten i.
Tråkigt om man kommer hem med ett kar som visar sig läcka när man fyller det.;)
Bilagor:
#5 - 6 december 2009 14:51
Silikonet får inte vara för stelt!
#6 - 6 december 2009 21:21
chainy skrev:
Silikonet får inte vara för stelt!

vad gör man om silikonet är för stelt då? :o
#7 - 6 december 2009 22:52
Då är det nog dags att limma om det (och pruta! ; ) )
Fast det bästa är förstås om du kan få tag på ett kar som de tömmer just innan du hämtar det.
Alla trygga, lugna och glada.
#8 - 7 december 2009 00:40
Pickles skrev:

Fast det bästa är förstås om du kan få tag på ett kar som de tömmer just innan du hämtar det.

okej :) men då är det nog för sent för att pruta, var i uppsala idag (/igår/6:e x) och köpte mig ett! :D Fiskarna som simmade i akvariet fick flytta till grannen direkt, så det löste sig också :)
#9 - 7 december 2009 00:41
Pickles skrev:

btw, hur ofta behöver man limma om det? och går man till en glasmästare och gör det eller kan man göra det enkelt själv? :)
#10 - 7 december 2009 13:51
om det är ett akvarium med ram så är det hyffsat enkellt, då ramen håller ihop glasen ganska bra.
Så skär man bort det gamla silliconet med ett prima rakblad. tar bort så mycket sillicon man kan, sedan tvättar man glaset (där det nya silliconet ska sitta) med t ex T-Röd. Limma på nytt sillicon och fixa till fogen med en sked eller ett blött finger (vilket jag gjort på en del akvarium) man bara stryker över silliconet så att det sitter, platt och snyggt. sen får det torka i några dagar.

Viktigt att tänka på är att du köper akvariesillicon. det står oftast på.
Det som skiljer akvarisillicon mot vanligt sillicon är att det finns antimögelmedel i vanligt sillicon och det kan utsöndra gifter i vattnet.
#11 - 11 december 2009 09:33
karrokaja skrev:
Viktigt att tänka på är att du köper akvariesillicon. det står oftast på.

Det som skiljer akvarisillicon mot vanligt sillicon är att det finns antimögelmedel i vanligt sillicon och det kan utsöndra gifter i vattnet.

Det finns inga mögelgifter annat än i våtrumssilikon som är färgkodad vit, det silikon som ska användas är ett glassilikon, ex på detta kan vara Sikasil-E från Sika Sverige AB

http://www.sika.se/sikasil-e_%281%29.asp

Annons