reily: Den är inte klar ännu men principen för den är att 2 parallella trådar läggs där risken finns att vatten kommer(eller fler - man kan ha hur många som helst) när vätskan kommer jag rinner/droppar ner på trådarna så blir det en viss kontakt(vatten leder ju - om än inte mycket så är det fullt tillräckligt för att en vippa ska reagera) som med hjälp av en kondensator och en transistor förstärks in till en vippa ur 74 familjen, den i sin tur är en statisk(en gång vatten på den och den slår inte på pumpen igen förren man har gjort den strömlös) vippa som styr ett relä som slår ifrån pumpen eller stänger en elektrisk ventil, det är en mycket enkel förklaring, eller ska jag säga principen för den... så det är i högsta grad ett hembygge, har lite mycket projekt pågång samtidigt nu bara så! men så fort tiden finnes så kommer schemat upp på den på min zoonen sida så att andra kan testa den om de så vill... även ett utlåtande om funktion kommer att fuinnas med en nogrannare beskrivning om hur den funkar..