Köpa akvarium idag

#1 - 2 januari 2006 07:20
Jag är i valet om jag ska köpa ett 54l startpaket idag på Djurmagazinet. Är detta ett bra "förstagångsakvarium"? Det ingår belysning, filter, doppvärmare med termostat, foder, vattenberedningspreparat, håv och digital termometer.
Vad ska köpas till i övrigt? Sen undrar jag också hur många växter och tips på fiskar och antal jag kan tänkas ha i detta. Tänkte det skulle bli en fin present åt en som fyller jämt ;-)
#2 - 2 januari 2006 07:29
[QUOTE=aquagirl]Jag är i valet om jag ska köpa ett 54l startpaket idag på Djurmagazinet. Är detta ett bra "förstagångsakvarium"? Det ingår belysning, filter, doppvärmare med termostat, foder, vattenberedningspreparat, håv och digital termometer.
Vad ska köpas till i övrigt? Sen undrar jag också hur många växter och tips på fiskar och antal jag kan tänkas ha i detta. Tänkte det skulle bli en fin present åt en som fyller jämt ;-)[/QUOTE]

Ingår det mat? :)

Skulle rekomendera dig två saker:
1. nitirvec. Detta tillsätter du för att undvika nitrit vid uppstart.
2. En bra akvariebok. Med lite grunder osv. Eller en länk till zoopet :) Kunskap är det viktigaste för att få ett akvarie att fungera.

Växter och fiskar har du massa förslag på om du kollar på "mix fisk frågor" här. eller kollar Zoopets artarkiv.
Tänk på att inte köpa för mycket fisk, och absolut inte när akvariet startas upp.
#3 - 2 januari 2006 08:20
Är detta ett bra "förstagångsakvarium"?
Nja... Det är ju vanligt att börja med ett litet akvarium som detta, men rekommendationen brukar vara att börja med minst 100 liter, då det brukar vara mer lättskött. Sen beror det ju lite på t.ex. vilket filter det är som ingår, vet du vad det var för filter?

Men om du ändå tänkt köpa detta så skulle du nog kunna ha ett par av någon dvärgciklid, t.ex. fjärilsciklid (den bolivianska är tåligare), ett stim av någon tetra (t.ex. 8 st neontetror) samt ett par Otocinclus (för algerna).

Nitrivec behöver du inte ha ifall du tar det lugnt och börjar med få fiskar och sedan fyller på lite i taget.

/Mattias
#4 - 2 januari 2006 08:44
Toppen

Ja, det blir nog detta eftersom det är en present. Man vet ju aldrig hur intresset ser ut så finns det där får väl födelsedagsbarnet utöka med större själv :-)

Har tittat runt på de fiskar du nämnde och det låter faktiskt riktigt bra.
Mer på inhandlingslistan?
Växter,grus, och sånt?
#5 - 2 januari 2006 08:50
[QUOTE=aquagirl]Ja, det blir nog detta eftersom det är en present. Man vet ju aldrig hur intresset ser ut så finns det där får väl födelsedagsbarnet utöka med större själv :-)

Har tittat runt på de fiskar du nämnde och det låter faktiskt riktigt bra.
Mer på inhandlingslistan?
Växter,grus, och sånt?[/QUOTE]

Grus förståss, och växter. Och så kanske en fin rot? Stenar, men det plockar man ju själv (svårt så här års!).
#6 - 2 januari 2006 09:03
Har sett en rolig bil

som ligger på botten... den kan nog passa...
Hur mycket växter behövs då? Och vilket grus ska man välja?
#7 - 2 januari 2006 09:29
[QUOTE=aquagirl]som ligger på botten... den kan nog passa...
Hur mycket växter behövs då? Och vilket grus ska man välja?[/QUOTE]

Du behöver egentligen inga växter alls. Men om du vill ha det så börja med sådana som är lite enklare. Javaormbunke, anubias, hornsärv.

Engelsk sjösten är ett bra grus. Annars har du rådasand. Smaksak.
#8 - 2 januari 2006 09:55
Grussorter finns det många olika att välja på. Väljer du sydamerikanska fiskar som de jag föreslog, så ska inte gruset innehålla kalk. Engelsk sjösten eller Råda brukar vara populära. Lagom storlek kan vara 2-4 mm. Bilder ser du här:
http://www.pwss.nu/product.php?productid=352&cat=3&page=1
http://www.pwss.nu/product.php?productid=363&cat=3&page=1
Själv föredrar jag numera sand och kör med Biltemas blästersand som fungerar jättebra. Men det är kanske lite enklare med grus(?)...

De växter som Stew nämner är lätta. Jag skulle också vilja rekommendera valisneria.

Vad kostar förresten paketet?

/Mattias
#9 - 2 januari 2006 10:01
Jag köpte samma akvarium före jul och det funkar jättebra. Köp inte för mycket till födelsedagsgrisen. Det roliga med ett akvarium är ju att meka och inreda själv. Det tycker i alla fall jag.
#10 - 2 januari 2006 11:58
[QUOTE=aquagirl]Ja, det blir nog detta eftersom det är en present. Man vet ju aldrig hur intresset ser ut så finns det där får väl födelsedagsbarnet utöka med större själv :-)[/QUOTE]Jag tycker INTE att du ska ge bort ett akvarium i present. Som du själv skriver vet man inte hur intresset hur mottagaren ser ut, och det kan mycket väl sluta i ett svalnat intresse och döda fiskar. Bättre att du hjälper henne igång med ett kar om du är den erfarne, men att "överraska" med ett akvarium är inte ofta en bra idé.

Personligen skulle jag förstås bli glad av ett till kar i present ;)
#11 - 2 januari 2006 16:29
Tack för svaren

Jag förstår jag med att man inte kan ge bort ett akvarium sådär hux flux så därför VET jag att det skulle uppskattas, har nämligen kollat av läget lite och dessutom har personen haft akvarium för ca 13 år sedan och sagt att det ÄR något som saknas. Nu blev det inget akvarium idag för det var så utsålt såhär efter jul men då kollade vi upp med en annan djuraffär som då hade ett akvarium i samma storlek med välvd ruta. Det var också ett sånt där "startpaket" men det följde även med fem växter och grus. Priset var 1050:- och då ger jag även bort ett presentkort så får det väljas fiskar och sånt. Jag tror det blir bra så faktiskt. Eller vad säger ni?
#12 - 2 januari 2006 17:47
[QUOTE=mmm]
Men om du ändå tänkt köpa detta så skulle du nog kunna ha ett par av någon dvärgciklid, t.ex. fjärilsciklid (den bolivianska är tåligare), ett stim av någon tetra (t.ex. 8 st neontetror) samt ett par Otocinclus (för algerna).
/Mattias[/QUOTE]

Den vanliga fjärliscikliden är ju rätt ömtålig, och den boivianska blir faktiskt avesvärt större, runt 10 cm, och således är 54 liter för litet.

Annons