Köpa akvarium

#1 - 27 december 2005 10:29
Det här kanske är en dum fråga, men hur mycket skulle ni tänka er att betala för ett bra begagnat 170 liters med bänk, eheim innerfilter, doppvärmare, ljusramp, håv, grus, bakgrund, magnetrensare och en bottensug? Det är aluram på akvariet.
Jag är som sagt helt grön på det här så jag vet inte hur priserna brukar ligga. Tacksam för svar :)
#2 - 27 december 2005 11:00
Gå in på en annonssida, t e x blocket.se, och kolla lite vad liknande kostar.
Mycke hänger ju på skicket, men själv skulle jag inte betala särskilt mycke för ett sånt som du skriver om. Kanske 500 max. om det är bra skick
#3 - 27 december 2005 11:23
Där ligger priserna från 1200 kronor...
#4 - 27 december 2005 14:21
Priserna på blocket ska man inte tala om! Folk tror att akvarium bara minskar typ 10% på två år! Bättre att köpa nytt i så fall.
#5 - 27 december 2005 14:32
[QUOTE=Hugin]Priserna på blocket ska man inte tala om! Folk tror att akvarium bara minskar typ 10% på två år! Bättre att köpa nytt i så fall.[/QUOTE]

Hittade ett 250 liters för typ 500 spänn, men det hade killen hunnit sälja... Men jag håller ögonen öppna...
Finns det nåt annat ställe än blocket som brukar ha ute akvarium?
#6 - 27 december 2005 14:34
Håller med Bosse, absolut max 500 för en sådan setup. Men det beror ju på dig själv också, hittar du ett du verkligen vill ha kan du säkert tänka dig att lägga mer pengar på det. Tex personligen skulle jag inte ge ett öre för ett ram-akvarie, om jag inte hade en lokal där jag kunde gömma det :)
#7 - 27 december 2005 15:11
[QUOTE=heljis]Håller med Bosse, absolut max 500 för en sådan setup. Men det beror ju på dig själv också, hittar du ett du verkligen vill ha kan du säkert tänka dig att lägga mer pengar på det. Tex personligen skulle jag inte ge ett öre för ett ram-akvarie, om jag inte hade en lokal där jag kunde gömma det :)[/QUOTE]

Jag har fått för mig att ram-akvarier håller bättre än vanliga? Är lite rädd för vattenläckor efter att vårt gamla (som är kastat) sprack. Visserligen fick vi ett nytt golv, men jag vill helst inte göra om det ;)
#8 - 27 december 2005 15:21
det finns en tråd om ramakvarie vs glas. Enligt bl a Kjell Fohrman så spelar det ingen roll. Ta det som du tycker är snyggast, i mitt fall helglas
#9 - 27 december 2005 15:37
på ett aluramakvarie är det ramen som håller ihop akvariet med hjälp av siklikon på ett helglas är det bara silikonet somm håller i hop akvariet så jag tycker att alu ramakvarium är bätre en helglas ..................

jag betalade 1000 kr för mitt dala ramakvarie med fiskar tilbehör ja alt jag fick ävemn med en stälning till akvariet
#10 - 27 december 2005 15:43
[QUOTE=alcar]på ett aluramakvarie är det ramen som håller ihop akvariet med hjälp av siklikon på ett helglas är det bara silikonet somm håller i hop akvariet så jag tycker att alu ramakvarium är bätre en helglas ..................
[/QUOTE]

Inte alla ramakvarier så är byggda så.

Har ett som "ramen" bara är påklistrad på hörnen.
Så jag skulle inte gå ut och säga att ramakvarier är bättre och hållbarare än helglas.
#11 - 27 december 2005 15:54
dom flästa alu ramakvariena är ramen ihoptryckt först
:o så jag sa bara vad jag tyckte

Bucket : är det inte plastram du har runt ditt akvarie det är inte samma sak somm aliminium
#12 - 27 december 2005 16:17
Det finns ingen skillnad alls i hållfasthet mellan profesionellt byggda helglas- och aluramakvarier.
#13 - 5 januari 2006 14:12
Letar för fullt efter akvarium, men jag hittar inget... Vars nånstans har ni köpt era begagnade akvarium? (Söker begagnat pga priset)
Jag bor i Norrbotten kan jag tillägga...
#14 - 5 januari 2006 14:37
jupp,håller med,vart brukar ni leta efter era annonser förutom blocket?
#15 - 5 januari 2006 14:56
[QUOTE=alcar]dom flästa alu ramakvariena är ramen ihoptryckt först
:o så jag sa bara vad jag tyckte

Bucket : är det inte plastram du har runt ditt akvarie det är inte samma sak somm aliminium[/QUOTE]

heh.. vet nog skillnaden på plast och aluminium. och det är aluram fastklistrad på ett glas akvarie
#16 - 5 januari 2006 21:11
det är en annan tråd här med och det är en nisse som vill sälja ett 400 liter (tror jag det var) m. tillbehör för 4000:- det är sjuk de fattar inte att begagnat är begagnat:S och blocket.se's priser är ju rena skämtet, ett 20 liters m. pump o lampa för 500:- som e två år gammalt..MEN det är ju i "Jääääätte bra skick" gah!
#17 - 5 januari 2006 21:46
[quote=idunb]det är en annan tråd här med och det är en nisse som vill sälja ett 400 liter (tror jag det var) m. tillbehör för 4000:- det är sjuk de fattar inte att begagnat är begagnat:S och blocket.se's priser är ju rena skämtet, ett 20 liters m. pump o lampa för 500:- som e två år gammalt..MEN det är ju i "Jääääätte bra skick" gah![/quote]

Jo, folk på blocket har riktigt höga priser... Minst 1000 kronor verkar man behöva ge för ett akvarium... Och de är inte ens över 100 liter :rolleyes:
#18 - 5 januari 2006 22:41
Använd sunt förnuft

Hej, det gäller att använda huvudet. Även om de har satt ett X pris i annonsen så gäller det att pruta. Ett akvarium på 400 lit kosta nytt ca 2500-3500 kr de pumpar(fluval, powerhead o dyl), lite grus, någon rot samt doppvärmare är inte värt någontng begagnat. Trots att jag själv tycker att powerhead är en mycket prisvärd cirk.pump.
Ska själv hämta ett akvarium i helgen som i affären kostar 4500 som jag prutat ner till 800 kr.
Lycka till
Mvh Luppe
#19 - 5 januari 2006 22:48
Fick tag i ett 350L ramakvarie med ställning pump 2st doppisar och en syresten + några lavastenar för 1000:- på blocket.Bara till att vänta tills en bra annons kommer upp. Grus hade jag redan,köpte lite för mycket till mitt Aquael 960L.

Annons