Köpa akvarium?

#1 - 2 januari 2004 23:31
Hej!
Det är såhär att jag har bestämt mig för att köpa ett till akvarium,ett som är mycket större. Problemet är att jag inte har möjlighet att frakta det. Jag känner ingen som har bil,och själv har jag inte körtkort än.
Hur kan man då göra för att kunna köpa ett akvarium?

*hoppas någon vet*
#2 - 2 januari 2004 23:36
-Hör med butiken ifall dom kan erbjuda hemkörning.
-Ifall du har en kompis med körkort, låna eller hyr en bil.
-Lägg in en fråga på Zoopet och hoppas på att någon vänlig akvarist i närheten av dig erbjuder sig att hjälpa dig att köra hem karet (men oj, det är ju det du gjort... ;-))
#3 - 2 januari 2004 23:37
Beställ via internet.Gå in på PWSS.nu och titta
de har bra priser.
Mvh Richard
#4 - 2 januari 2004 23:51
jo,..jag tittade på den sidan. Men frakt tillkommer. Och det skulle kosta skjortan. Jag bor i Munkfors,6 mil norr om Karlstad,Värmland.
*suckar* Jag är dömd :(
Och jag känner ingen med bil. *funderar* Man kanske helt enkelt får kosta på det lite extra,eller vänta tills man känner någon med bil =P

Tack för era svar :)
#5 - 2 januari 2004 23:57
Flytta till gbg så kör ja hem karet åt dig! :)

Hur stort kar har du tänkt köpa?
#6 - 3 januari 2004 00:06
*hehe* jag vill egentligen bo i Gbg,det du *flinar*
Allvarligt,. jag vill ha ett så stort som möjligt. ett 275l kanske. Men beror på priset också,och hur man ska få hem det som sagt.
#7 - 3 januari 2004 00:12
Vad har du tänkt dig för typ av kar? Helglas, aluram, möbelakv?
#8 - 3 januari 2004 00:16
Det vet jag egentligen inte. Jag har visserligen ingenting att ställa det på,så det vore ju praktiskt med möbel. Fast jag själv tycker bättre om sånt som mitt lilla. Glas med svarta ramar =) Men det är förstås inte livsnödvändigt =)
#9 - 3 januari 2004 00:26
Det är lite priskrig på G i göteborg nu vad gäller Juwels möbelakvarium (och vi var nog billigast på dom redan innan) så sådana här Juwel Rio 240 går att köpa för ca 2990:- komplett på både Herkules och Zoomässan just nu.
http://www.juwel-aquarium.de/img/ambiente/3550_70550_Bu.jpg

Det är komplett med ett fastmonterat innerfiler med ca 3,5 liters filtervolym, värmare, ljusramp och bänk.

Har själv ett Rio 240 och är helt klart nöjd med det. Ifall man har ljuskrävande växter så bör man dock kompletera me reflektorer till lysrören och ifall man vill ha fiskar som vill ha ordentlig genomströmming (tex malavi) så bör man köpa till ett större pumphuvud.
#10 - 3 januari 2004 00:39
Den såg väldigt bra ut =) Men kostade en hel del..och värre vore det med frak. *drömmer vidare* Viljan finns... då borde allt annat ordna sig tycker man *ler*
#11 - 3 januari 2004 00:50
Ett vanligt helglaspaket är självklart lite billigare. Tror man kan få ett 200 liters aquaelkar med heltäckande ramp, innerfilter och doppvärmare för strax över 1000:-, men då får man ju iofs fixa en bänk själv (som ska tåla 250-300 kg) och så får man en sunkig heltäckande ramp och ett sunkigt innerfilter. Men visst kan det bli lite billigare endå även om man kompleterar med pumphuvud+filtermatta och snickrar ihop en bänk på egen hand. Ett Juwel Rio 180 går dock att få för 1995:- så...
http://www.juwel-aquarium.de/img/ambiente/4300_68300_Schw.jpg

#12 - 3 januari 2004 01:02
Det tål att tänkas på! :)
#13 - 3 januari 2004 01:05
Dags att sova nu för mig. Lycka till med dina akvarieplaner. Godnatt! :)
#14 - 3 januari 2004 01:09
Natti natti!

Tack för tipsen! =)
#15 - 3 januari 2004 01:14
Annars är det ju egentligen inte svårare än att du flyttar in hos mig :) Gbg, ett rio 400, å några till :P
Har du kollat annonsbörserna här på zoopet och http://www.ciklid.org ? Testa även www.annonsguiden.nu
Går att göra fynd på begagnat, kanske du kan hitta någon som bor nära dig som kan tänka sig att köra det några mil för en extra slant?
#16 - 3 januari 2004 01:16
Vilken smygare! :o Ligger och väntar till man gått och lagt sig.... *lol*

*gone4real*
#17 - 3 januari 2004 01:17
http://www2.blocket.se/view/1849468.htm?c=1 där har du ett som kan vara värt att kolla upp t ex.. om du kan tänka dig aluram vill säga..
#18 - 3 januari 2004 01:18
Attans, var du kvar! :D
Godnatt!
#19 - 3 januari 2004 19:41
Tack för era svar! =)
Kollar upp sidor och sånt nu,.. =)
#20 - 4 januari 2004 17:56
Bara ett litet tips till dig som vill köpa ett akvarium till billigt pris..kolla på tidningsannonser,köp & sälj sidor på internet (ex. blocket.se). Jag hittade en 100L helglas med 20kg sten och stor lysramp för 350kr. Familjen hade köpt akvariumet för barnen, men tröttnat (så otroligt typiskt). Och akvariumet fungerar superbra!...så det är bara att leta, behöver alltså inte köpa helt nytt från affären. Dessutom kan du oftast förhandla med en privat säljare om transport..då vill de vanligtvis bara ha bensinpengar.

Lycka till med jakten efter en akvarie!

Annons