Köpa 600 liters???

#1 - 18 juli 2003 22:23
<font color="red"><font size="2">Hej jag funderar på att köpa ett 600 liters akvarium.</font id="size2"></font id="red">

Vilken styrka ska pumparna ha tänkte ha två?

Hur stark ska doppvärmare vara på?

Tänkte även ha en värmeslinga hur stark ska den va?

Ska man ha två eller fyra lysrör?

I karet ska det va silverhaj, scalare och diskus går de ihop?

Och hur mycket väger bara karet? Utan tillbehör!!!

<font color="blue"><font size="3">Hoppas någon kan svara på detta vore tacksam!!!</font id="size3"></font id="blue">
#2 - 18 juli 2003 23:03
Silverhajen stressar nog för mycket. Det är en väldigt livlig fisk, ingen av de två ciklidarterna är livlig utan vill ha det lugnt.

Mer växter = fler lysrör.

Diskus och scalare simmar dåligt och ska inte ha för stark pump, det är viktigare att ha en stor filtermassa.

Diskus ska ochså ha väldigt hög temperatur och surt vatten, den är svår att blanda med andra fiskar men det finns arter som klarar samma förhållanden. Växter kan också ha det svårt i de vattenförhållandena, köp växter med omsorg om du väljer diskus.

Hur stakr uppvärming du behöver beror givetvis på hur hög temperatur du ska ha.
#3 - 18 juli 2003 23:14
Hur du räknar ut akvariets vikt hittar du på
http://hem.passagen.se/vaaf/tipsindex.htm
#4 - 19 juli 2003 00:40
Okej jag tar nog bara scalare de är fina firrar.

Det ska nog vara runt 25 grader för denna fisk om jag inte har fel.

Om man har värmeslinga så har man väl mindre effekt på doppvärmaren?
#5 - 19 juli 2003 08:31
Varför inte dimentionera värmeslingan så att du slipper doppvärmare ?
#6 - 19 juli 2003 08:32
Räkna på 0,3-0,5W per liter, det blir 180 till 300 watt. Fördela det mellan värmeslingan och doppvärmaren så att värmeslingan står för max hälften.
#7 - 19 juli 2003 16:38
Så doppvärmare på ca 150 watt och ca 150 watt slinga....
#8 - 19 juli 2003 17:16
Jag kan inte ge dig något exakt svar då jag bara citerar det jag läst på en massa olika ställen. Jag har ingen lång erfarenhet själv.

Det brukar rekommenderas att man har hälften i slingan o hälften i en doppvärmare. Så kopplar man slingan till en timer som slår på slingan en kvart varje timme (prova dig fram) och doppvärmaren stabiliserar värmen med hjälp av sin termostat.
#9 - 19 juli 2003 23:24
Okej tack ändå!
#10 - 20 juli 2003 04:50
Satsa på Discus, visst de kräver lite mer jobb såsom vattenbyten o vattenvärden men o andra sidan så e belöningen desto större.....
#11 - 21 juli 2003 13:01
Jag får läsa lite mer om diskus när jag vet vilken av de jag ska satsa på......

Annons