Köp tips...

#1 - 24 juni 2007 17:50
har hittat ett beg. akvarium som jag ska titta på nu i dagarna.
Är det något spec. man ska tänka på eller fråga(hur gammalt allt är osv)?
Ska man kolla glaset noggrant och andra saker osv,eller litar man helt och hållet på säljaren.
Det ska säljas för de har köpt större så det inte ärnågot de har haft i förrådet i flera år....
Tacksam för ev. råd //Malin
#2 - 24 juni 2007 17:58
Självklart ska du inte lite på säljarna utan kolla att det inte är något fel på grejjorna!
Och det viktigaste av allt vid beg.köp, PRUTA:)

/Hans
#3 - 24 juni 2007 18:02
battalionP skrev:
Självklart ska du inte lite på säljarna utan kolla att det inte är något fel på grejjorna!

Och det viktigaste av allt vid beg.köp, PRUTA:)

/Hans

Jag har inte mage till sånt.... :p...iofs så beror det ju lite på om det är några synliga skavanker eller dyl
#4 - 24 juni 2007 18:15
Tvilum, be ägaren fylla upp det innan du åker dit. Det minsta man kan kräva då man köper begangat :)
#5 - 24 juni 2007 18:31
Metalmaid skrev:
Tvilum, be ägaren fylla upp det innan du åker dit. Det minsta man kan kräva då man köper begangat :)

OK :)
#6 - 24 juni 2007 18:35
Jag har handlat 4 begagnade kar fr blocket.se & det jag varit noga med e just att det inte skaläcka, alltså att det ska va ifyllt när jag kommit dit.
Sen har jag försökt kolla repor & det allmänna skicket.
& till sist alltid pruta! Står det 1500 kr, säger jag 1200 Så tar jag med det nu, tex. Har fått som jag velat varje gång :p

Lycka till!

Mvh Eva
#7 - 24 juni 2007 18:38
EvaPeva skrev:
Jag har handlat 4 begagnade kar fr blocket.se & det jag varit noga med e just att det inte skaläcka, alltså att det ska va ifyllt när jag kommit dit.

Sen har jag försökt kolla repor & det allmänna skicket.

& till sist alltid pruta! Står det 1500 kr, säger jag 1200 Så tar jag med det nu, tex. Har fått som jag velat varje gång :p

Lycka till!

Mvh Eva

Oki...men kollar du pump då med`?
Det är nere i 400 redan....150L inkl.pump,doppv. och sten..så det känns inte jättedyrt.....plus att det säljs här i stan :D
#8 - 24 juni 2007 19:28
Hej igen.
Det har jag gjort 2 ggr bara. I dom andra fallen följde det med flera pumpar så då gjorde jag det inte.
400 e ett ok pris, bara det e fräscht & inte läcker så!

Lycka till!

Mvh eva
#9 - 24 juni 2007 19:49
Metalmaid skrev:

det är nog det viktigaste måste jag säga, att det är vattenfyllt när man kmr:)
#10 - 24 juni 2007 20:01
kvitto...är alltid bra att ha!
#11 - 24 juni 2007 20:30
*db* skrev:
kvitto...är alltid bra att ha!
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Köper du begagnat så köper du befintligt skick... som jag ser det...

Jag har själv köpt begagnat och tycker att 400 för 150 liter är ett riktigt bra pris. Var är haken?? [:o] Jag hade kollat silikonfogarna så de inte var ihopskrumnade. [/COLOR][/FONT]
#12 - 24 juni 2007 21:01
självklart köper man befintligt skick.
men jag hade personligen krävt tillbaka pengarna utifall det va nåt stort knas med karet som ägaren ljugit om osv..
ett kvitto skadar aldrig,som jag ser det...
för övrigt e det ett bra pris på karet i denna tråd
mvh Danne
#13 - 24 juni 2007 21:11
Jag köpte ett 222 i julas och ytterfiltret och doppvärmaren var under all kritik. Jag hade inte möjlighet att åka och titta på karet och vad jag fick ångra det. Akvariet och ställningen i sig var kanon, men som sagt pumpen och doppisen. De var så gamla så att plasten hade torkat. På doppvärmaren funkade inte skruven som man ställer in tempen med och pumpen läckte och ramlade ihop så fort man nuddade den. Han hade haft allt igång och det funkade som det skulle på plats. Jag instalerade det efter en vecka. Det var under den, torra, tiden som allt pajade. Är plast gammalt så går det fort.

Det jag vill säga är att du SKA ta ett SKRIFTLIGT KVITTO med singnaturer mm. för att du ska kunna få pengar tillbaka om någonting strular.
#14 - 24 juni 2007 21:20
har liknande erferenheter med begagnade köp fast i mitt fall var det en stereo...
Kvitto känns extra viktigt för mig när det gäller akvarieprylar eftersom jag är så pass oerfaren inom akvaristiken och måste förlita mig lite mer på säljarens ord i vissa fall...
#15 - 24 juni 2007 21:22
Tack alla...

för era svar....nu har jag lite mer att tänka på...bra :D
Hoppas nu bara att det blir mitt.....finns ju alltid en risk att någon smiter före...
Ha det !! :)

Annons