köp av växter

#1 - 11 april 2010 16:43
Jag är väl en sån som vill ha MYCKET grönt i mina akvarium.
Men det blir ju dyrt i längden av att köpa växter i akvariebutiken.
hört att det går att köpa växter via internet mycket billigare, vet ni om en bra sida i så fall?

Jag vill gärna ha växter som är snabbväxande och som blir stora i omfång, vill att fiskarna ska ha mycket så dom kan trivas bra, ha massa gömställen osv.

Har ni några förslag på vad för växter jag ska köpa? hur man inreder på bästa sätt?

har som sagt noll koll på vad mina växter heter som jag har i 100l karet nu.
har iaf neontetror, zebrafisk, kuhlii-ål, en albinomal och en zebrasnäcka =)

släng gärna in bilder på era akvarium, så får man lite nya idéer hur man kan inreda snyggt =)
#2 - 11 april 2010 16:55
Varför ska du köpa växter i längden, se till att de trivs så kan du snart slänga hinkvis istället;).
Växter kan du kolla efter på tex www.plantswap.se och även kolla annonser på lite olika forum samt även på www.tradera.se eller www.ebay.com där man kan göra fynd ibland.
Ett 100 liters är inte så lätt att inreda, men jag gillar lite olika Cryptocoryne samt kanske Limnophila sessiflora baktill och även någon sorts Vallisneria i den andra kanten.
Sedan är rötter aldrig fel, och malarna gillar att ligga gömda där.
Kolla in på min zoon så är där ett par kar, men inget 100 liters iofs...
#3 - 11 april 2010 17:00
Håller med Anjo. Jag köper en hel del på tradera...eller gjorde..behövs inte längre...får snart börja sälja istället ;)'
#4 - 11 april 2010 17:07
tycker ditt är fint, växterna ser fina ut. höga och fyller ut akvariet bra.. ska försöka hitta en bild på mitt 100l så får ni se hur det ser ut nu ^^
#5 - 11 april 2010 17:08
jo, men det känns som att dom inte blir fler, alltså skjuter skott och sånt.. utan dom blir långa rangliga, så tappar dom blad närmast botten och så bitar som lossnar blir fula och flyter omkring..

kanske bara för att dom växterna som jag har i det blir så.. kanske köper fel sorter :p

Som sagt, ska leta en bild... *letar letar*

Tack för alla namnen också :D
ska googla massor + kolla på hemsidorna du tipsade om..
Kollade på tradera förut, hittade dock inget där :p
#6 - 11 april 2010 17:11
Då är det kanske dags att fundera vad som kan vara felet istället för att köpa nya växter som kanske går samma väg;)?
Till ett 100 liters brukar det vanligtvis bara vara ett lysrör, och då är det inte läge att skaffa en massa växter som kräver lite mer för att se bra ut och växa på duktigt...utan då är det enklare växter som iofs inte är fel de heller:).
#7 - 11 april 2010 17:23
#8 - 11 april 2010 17:27
jadu, vad som är felet vet jag ej, skulle gärna vilja veta. mitt akvarium har två lysrör, nybytta.. den växten som flyter omkring lossnar alltid, den sitter aldrig. hade ett tag flera, dom var fina stora. växte bra, men nu känns det som att dom tynar bort >_<
bakom skeppet har jag en näckros? har iaf stora blad som en sådan, men den växer aldrig upp..
fick den ifrån akvariebutiken då den höll på att dö, men nu har den stora fina blad. den verkar trivas iaf, men den verkar inte vilja bli högre än vad den är.. kan springa ner och ta ett foto så får ni se vad det är för en sort, så kanske ni har ett namn på den till och med :D
#9 - 11 april 2010 17:33
Det första jag skulle gjort är att ta bort luftbubblorna, då dessa har negativ inverkan på växternas trivsel och växtlighet. Sedan gör en koll på vad det är för slags rör du har, och kanske byta ut detta om det är av lite sämra kvalité för växterna:).
#10 - 11 april 2010 17:34
#11 - 11 april 2010 17:37
tycker att det vore konstigt om akvariebutiken säljer på mig dåliga rör >_<
han har 30års erfarenhet vad jag vet.. en mindre akvariebutik. jag tror att rören är bra..
dom heter: sylvania aquastar, tror jag.. en av dom lyser lite lilaaktigt, den andra mer vitt/gult..

undra om det var en av dom vi bytt nu när jag ser färgen på dom.. *funderar* ja en av dom vet jag iaf är bytt så :p
#12 - 11 april 2010 17:40
Okej, ja luftbubblorna var meningen att dom skulle vara i det större akvariet. men det var för djupt så den orkade inte suga ner luften :p

har den m,est för att akvariebutiken sa att nitrat är en gas, och då skulle bubblorna ta bort mycket av nitratet som inte växterna tog upp.
#13 - 11 april 2010 17:43
Ser ut som grön Lotus. Att den "trivs" beror på att den lagrar sin näring i knölen, och får det mesta den behöver den vägen när den börjar växa.
Skulle man sedan ha extra näring och bra med ljus brukar dessa bli väldigt stora och fina, men med ett rent ut sagt djävulskt rotsystem...
#14 - 11 april 2010 17:45
Sandra87 skrev:
tycker att det vore konstigt om akvariebutiken säljer på mig dåliga rör >_<

han har 30års erfarenhet vad jag vet.. en mindre akvariebutik. jag tror att rören är bra..

dom heter: sylvania aquastar, tror jag.. en av dom lyser lite lilaaktigt, den andra mer vitt/gult..

undra om det var en av dom vi bytt nu när jag ser färgen på dom.. *funderar* ja en av dom vet jag iaf är bytt så :p
Det är bra rör, så fortsätt du på den inslagna vägen:).

Sandra87 skrev:
Okej, ja luftbubblorna var meningen att dom skulle vara i det större akvariet. men det var för djupt så den orkade inte suga ner luften :p

har den m,est för att akvariebutiken sa att nitrat är en gas, och då skulle bubblorna ta bort mycket av nitratet som inte växterna tog upp.

Det var en ny grej, att nitrat skulle vara en gas;)...
Använder du gödning?
#15 - 11 april 2010 17:49
Ja, jag är lite dålig på gödningsbiten. brukar tillsätta gödning då jag gör vattenbyte.. ett vitt pulver,... vet ej vad det heter.. skulle tydligen vara ett ämne som hanteras som farligt gods för att det kan sprängas? :O
om det nu stämmer vet jag ej..

Sen har jag ju tänkt att, det kanske bli för mycket för växterna.. eftersom jag har mycket nitrat.. nitrat är ju gödning för växterna.. kanske blir för övermycket gödning om jag ska tillsätta utöver all nitrat som finns?

så därför har det blivit att jag ger dom gödning 1 gång varannan vecka.. i samband med vattenbyte..
ska jag ge oftare? :p
#16 - 11 april 2010 17:52
Jo, den har en stor knöl som rot, så den är inte helt nedgrävd.. kanske har för lite sand?

Men jag tog bort mycket av sanden då jag hade så mycket nitrat. det sjönk en aning då det blev mindre sand. sen vet jag inte om det blir bättre med nitratet.. tydligen inte >_<
#17 - 11 april 2010 17:52
Vad har du i nitrat och vad mäter du det med? Tror jag har frågat om detta tidigare, men Altzheimers du vet;)...
#18 - 11 april 2010 18:03
mäter med teststickor, jag vet att dom är inget att lita på, men Om dom visar ett högt värde.. så borde det väl vara högt?
att dom inte visar exakt säger alla, men.. dom visar ju att det finns där.. så ja..
stickorna säger iaf att det är 100-> mg per liter i mina kar.. alla kar.. 550l, 100 och 52l...
#19 - 11 april 2010 18:11
Då bör du nog fundera på vad som är felet, att alla dina kar skulle visa likadant är inte så stor chans, och att ha ett värde på 100 i någorlunda skötta akvarium låter lite konstigt.
Om jag var du skulle jag nog köpa ett dropptest och sedan utgå från detta istället:).
#20 - 11 april 2010 18:13
kollade unt på tradera.. den du nämnde Vallisneria, ser otroligt fin ut, blir stor och växer bra.. nu blev jag sugen på att köpa växter :p

är Vallisneria lättskött?
#21 - 11 april 2010 18:14
ja, ska nog ta och köpa det vid nästa besök.. ^^

Men om man säger såhär.. skulle mer växter suga åt sig mycket av nitratet? än så länge har det inte blivit bättre, hur många växter jag än har >_<

:p
#22 - 11 april 2010 18:29
Mitt 112L kar
Frugan som inrett, rätt mycket växter så jag lät henne hållas=)
Jag gillar med mycket grönt, och blir nog rät bra när det får växa till sig
#23 - 11 april 2010 19:08
Sandra87 skrev:

Jepp:).

Sandra87 skrev:

Men om man säger såhär.. skulle mer växter suga åt sig mycket av nitratet?
och jepp;). Om det nu är så högt som du säger, jag är lite tveksam...
#24 - 11 april 2010 19:23
Sandra87 skrev:
kollade unt på tradera.. den du nämnde Vallisneria, ser otroligt fin ut, blir stor och växer bra.. nu blev jag sugen på att köpa växter :p

Läs och kolla runt lite så du lär dig grunderna ett bra sätt är ju att börja här på zoopet.

http://www.zoopet.com/index.php?option=com_kb&amp;task=category&amp;category=25
#25 - 11 april 2010 19:25
En bra sida är aquawarehouse.se där kan man köpa många olika växter, namnen står även på latin så man kan söka på typ google. Och så det lite enkla skötselråd om plantorna, temp, ljus, svårighetsgrad osv...

angående ditt pyroteknik gödsel så låter det som nån form av salpeter:p
Det kan självantända om man är redigt korkad och blandar det med diesel:p
Om jag har fattat det rätt.

Det är ett viktigt näringsämne för växterna. kör du pmdd (som är skitbra) så heter detta KNO3;)

Får växterna i karet gro upp lite så kommer det bli asfint:) lycka till
#26 - 11 april 2010 20:34
Här är mitt första akvarie då det är precis nyinrett, är på ungefär 86 liter..
http://www.pixbox.se/pic_show_id30498587.html
Kul att titta på såhär några månader senare, då inser man att växterna faktiskt växer! Här är det 12 "krukor" i akvariet. Bla amazonasvärdplanta, javaormbunke, nån lilae..nånting har jag för mig, de små "buskiga " gräsen.. Numera finns även javamossa.. Borde snart ta bort något, men vet inte vad. De till hö utmed kortsidan är nu borta, gillade de aldrig. Och den finbladiga i mitten på framrutan skulle bli max 25 cm hög, den är helt förvildad! Börjar närma sig 50 cm eller mer..
#27 - 12 april 2010 14:52
J.Milton skrev:
Mitt 112L kar

Frugan som inrett, rätt mycket växter så jag lät henne hållas=)

Jag gillar med mycket grönt, och blir nog rät bra när det får växa till sig

Otroligt fint, jag tror jag ska tänka på att göra om inredningen i akvariet.. ser inte längre så naturlig ut.. bubblorna ska bort likaså hajen =P
#28 - 12 april 2010 14:53
Tack för alla bra svar :D

en sak jag kom på, då jag tittar runt på olika inredningar i akvarium..
dom som har mycket växter dom borde aldrig i princip rengöra bottengruset?
kanske där mitt fel ligger.. att jag kanske rengör botten så noga så jag tar bort all näring?
#29 - 12 april 2010 15:35
har man fin sand i karet så lägger sej all skit på sanden och det är ju jävlars fult:p
Jag har engelsk 2-4 mm och då smyger sej skiten ner i gruset vilket gör att den inte syns, vilket gör att man inte behöver rengöra så ofta. för syns skull då.
Jag har inte rengjort min botten sen jag flyttade och det var 4 månader sen:p
Visst grumlar det upp lite skit, men inte kaotiskt mkt.

Så som jag har fattat det hela så är det en hel del nyttobakterier i bottensubstratet, att pilla runt och rengöra för ofta kan nog sätta balansen i lite svaj.
Och eftersom att allt i ett akvarium lever i symbios så kanske det svajar lite för växterna?

Mitt akvarium ser ut så här
[ATTACH]29673[/ATTACH]
#30 - 12 april 2010 16:11
Sandra87 skrev:

kanske där mitt fel ligger.. att jag kanske rengör botten så noga så jag tar bort all näring?

Nu är du inne på rätt spår:). Som Karrokaja säger så är mycket av de goda bakterierna i gruset, och håller du på att rengöra där i tid och otid får du ingen bra balans i karet hur du än försöker.
Eftersom du har bra belysning är det några saker som jag personligen skulle göra för att få igång karet, sedan om du följer dessa råd slaviskt eller inte får du göra som du vill:p.
* sluta rengöra gruset så ofta, sug rent det lösa skit som ligger när du gör dina vattenbyten
* byta vatten en gång/vecka ca 30%
* köpa hem gödning, och[COLOR=black] pmdd[/COLOR] från http://www.haack.se/pmdd/index.php?option=com_content&view=article&id=27&Itemid=81 är en bra och billig väg att gå
* köpa hem lite växter nu i början som du vet klarar sig, såsom de du fick förslag på i början
* ska du kolla ditt vatten så gör det med dropptester
* ta ut luftbubblaren och all annan inredning du inte vill behålla
* skaffa någon snygg rot och ev. lite stenar att inreda med
* ev köpa reflektorer till lysrören för att få ännu bättre utbyte av ditt ljus

När sedan karet börjar komma igång kan man gå vidare med lite andra växter och då kanske även börja kasta överskottet istället för att köpa nytt hela tiden:)...

Annons