[quote=Sailor]Malavi är snyggt och roligt men kväver ganska mycket mer skötsel. tex så har jag ett 100L med kardinaltetror m.m och det är bra kvalite på vattnet och ser jättefint ut fast man inte rengör det mer än 1 gång i månaden eller ännu längre tid imellan, medans i mitt malawikar börjar vattnet lukta unket och få en mörkare färg redan efter 2 veckor då man får rengöra det. Varför jag ska byta är att jag inte har den tiden att lägga på ett malawikar som behövs för att cikliderna ska må bra och akvariet ska se rent och snyggt ut. Stora malawifiskar bajsar ganska mycket och ger sig på allt vad inredning och växter heter[/quote]
Jag hade också Malawisar i ett annat kar förut. Ca 18 st! De var jätteroliga och ena riktiga clowner! :) Det var sorterna Golden, Blå Delfinciklid samt Grönmetallic, så ni förstår att det var snyggt färgmässigt! Men jag tröttnade av samma anledning som dej. Hade oxå haft 8 st guldfiskar (mina nybörjarfirrar) åren innan, som var allt ifrån 6-13 cm stora. De hade jag visserligen fått, och det var så intresset för akvarium vaknade. Men jag var väl redan trött på bajsande firrar som rumlar runt, innan jag skaffade Malawisarna. Men så kan det gå! Visste inte att det kan jämföras med stora guldfiskar när det gäller att ställa till det i akvariet! Skulle tänkt mig för! Huvudsaken är att man tänker efter, man vill ju ta hand om sina fiskar på bästa sätt, och det är noga att fundera kring varje art innan man skaffar den!
Jag har lärt mig otroligt mycket om detta på de 3 år jag haft fiskar!
Jaja, det är bättre att du gör dig av med Malawisarna hur som helst, om du känner att du inte kan tillgodose deras behov.
MVH: Scalara