[QUOTE=*Annika*][FONT="Comic Sans MS"][FONT="Comic Sans MS"]Jag är intresserad av att köpa ett saltvattens akvarium, men
Det finns ju så många frågor!
Ska man köpa begagnat eller nytt?
Jag skulle vilja ha kulifiskar funkar det?
Är det säkert att importera från Tyskland?
Väldigt glad om någon kunnig kunde hjälpa mig i mitt sökande![/FONT][/FONT][:)][/QUOTE]
De e bara å plugga på om detta så löser sig allt. Kolla in [color=blue]
Saltvattensguidens hemsida[/color]. Här finns många som är duktiga innom denna hobby. Liknande forum som zoopet inkl köp/sälj och annan info tex näthandel.
Angående inköp av prylar är det klart billigast att hålla koll på beg marknaden å inte ha bråttom som tidigare rekomenderats. Sen vad som är bäst är en helt annan femma. Nytt innebär inte alltid att det är bättre, du måste avväga det mot var du skall ha det ngnstanns, hur du vill inreda det och givetvis när du vill ha igång akvariet etc innan du bestämmer dig för vad du vill köpa.
Men viktigast är att läsa på noga innan, förbered dig för det kommer du få höra många gånger om.;)
Varför importera från tyskland? Vi har många bra handlare här i sverige. Jo jag kan hålla med dig om att köpa teknik från tyskland då det skilljer mkt i pris, men levande kommer jag köpa i sverige. Men alla är vi olika.
Sist men inte minst är det du som avgör hur du vill ha det och hur mkt pengar det skall kosta. Men det går att få det till en överkomlig summa. Att starta ett sötvatten från grunden är inte heller så billigt alla gånger. Det hänger ju på vad man vill ha i akvariet som avgör hur mkt pengar det skall gå åt, ja om man har plånbok till det oxå förstås.:)