Köp av nytt ytterfilter

#1 - 2 juli 2011 13:11
Har skaffat mig ett nytt kar på 400L, och har tänkt mig köpa ett nytt ytterfilter till det. Har alltid kört med innefilter innan så är ny på området. Karet har måtten 120x60x55 om det har någon betydelse.
Har iallafall siktat in mig på eheim 2080, frågan är om det är onödigt stort? först va tankarna ett fluwal fx5 men eftersom de är så bra pris på dessa i tyskland är det ett alternativ. Vilket av dessa två hade ni valt? Eller kanske något helt annat?

Är detta jag tittat på: http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=NR&c=208001&t=temartic_e&userid=kXaLs324gjO3XEQpx6qkfw5fRBy0AO9Xpog

Sen är det de här med vad för filtermaterial man skall ha i, är det detta som gäller? http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=NR&c=252080&t=temartic_e&userid=kXaLs324gjO3XEQpx6qkfw5fRBy0AO9Xpog

Eller ska man köra bara filtermatta? vad hade ni gjort?

Karet är tänkt att innehålla sydamerikanska ciklider och en hel del växter. Något annat som man bör tänka på?
#2 - 2 juli 2011 13:16
Ett bra val, har själv ett sådant. Numera har de även bytt leverantör av slanganslutningen som ofta gick sönder på dessa Proffessionalfiltren.
Jag skulle kört med sådant filtermaterial EHFIMECH i den nedersta korgen, sedan filtermatta PPI 10 klippt i småkuber i resten av burken:).
#3 - 2 juli 2011 13:24
Låter bra! så det som kallas SUBSTRATpro är inget att ha egentligen? då kanske man kunde spara en slant på att bara köpa EHFIMECH löst då?
Hur upplever du ljudnivån på det?
#4 - 2 juli 2011 13:29
Vilken ljudnivå;)?

Men jag hade en Eheim 2260 tidigare och vete tusan om den inte var lite tystare, men det är en enklare konstruktion med en jäklens filterburk:p!
Prismässigt skiljer det ingenting på dessa filter, och skulle jag personligen köpt ett nytt ytterfilter i den storleken idag hade jag nog iaf sneglat på 2260....
#6 - 3 juli 2011 17:11
Tack för svaren!
Så 2080 har inga egentliga fördelar mot 2260 förutom lite modernare utséende? Va jag kan förstå så är väl det här bland de största ytterfilter man kan köpa inom rimliga priser? Men ju större ju bättre gäller väl? Tänkte mest på att dessa filter sägs klara kar på över 1000L, och mitt bara på 400 så kanske de är onödigt stora?
#7 - 3 juli 2011 17:26
både 2080 och 2260 är brutala filter.. nästa steg är ju dammgrejer.. jo.. jag ser ju alltid först till biologisk filtreringskapacitet och det är där FX5 ramlar bort.. för att få den optimal måste man modda den för mycket..

skulle det stå mellan 2260 och 2080 skulle jag nog singla slant..

du filtrerar ju inte efter vattenmängd utan efter vad du har i karet.. det är snarare så att du behöver mer filtrering till ett mindre kar om planerar att lasta det hårt.. vad menar du med sydamerikanska ciklider? det finns ju ett par att välja på..
#8 - 3 juli 2011 17:33
2080 har inbyggd värmare som jag gillar stenhård i tider som dessa då det är varmt och man inte vill att vattnet värms yupp för snabbt efter vattenbyte. Asenkelt att sänka tempen. Bara att trycka på en knapp på filtret istället för att justera om 1 eller två doppvärmare som finns bakom någon bakgrund under vattnet eller så. Stänga av värmen vill jag dock inte och då är 2080 kung. Dessutom med tempmätare så man slipper termometerkänsla i akvariet.

2080 har jag till ett 430 liters med Guianacara geayi och bolivianer samt crenicichla regani. Rätt strömt i början men lätt att justera. Jag köriofs fullt blås och är nöjd med det.

Jag har både 2080 och 2060, gillar både, men favoriten är 2080. Jag har även fx-5 som jag klassar som 2060 på ett cirkus, fast lite bättre pga av avluftning, tysthet, krananslutningar och lite annat småkrafs.
1: 2080
2: Fluval FX-5
3: 2060

Men det är enormt tight
#9 - 3 juli 2011 18:02
Jag vet inte, men min 2080 har ingen inbyggd värmare...? Eller har jag tänkt fel?
#10 - 3 juli 2011 18:08
Aha finns fler varianter? Jag har en display på min där tempen anges och det är 2080 professional 3??
Du, det är nog 2180 jag har!!
#11 - 3 juli 2011 18:18
inte min heller? men det kom ju ett gäng varianter.. vågmaskiner och grejer.. jag brukar hålla mig till så lite teknik som möjligt.. decimera felen så mycket som möjligt.. säger inte att det är rätt väg att gå men så enkelt som möjligt liksom..
#12 - 3 juli 2011 18:20
ansjo skrev:

kan bara hålla med.. ett filtermaterial som aldrig svikit mig.. det och ehfilav..
#13 - 4 juli 2011 04:23
DaRe skrev:
Aha finns fler varianter? Jag har en display på min där tempen anges och det är 2080 professional 3??

Du, det är nog 2180 jag har!!

Stämmer, det är 2180 som har värmare. Supersmidigt!
#14 - 4 juli 2011 05:03
Har inte bestämt exakt vilka ciklider det blir än, har ett par scalarer nu i mitt juwel 240 och ett gäng colombiatetror som får flyta in till en början. Men kommer inte ha någon extrem last i karet. Värmare känns som jag klarar mig utan även om det helt klart hade varit smidigt att ha det inbyggt.

Står att det skall vara ett förfilter på 1 liter inbyggt i 2080, hur funkar detta? är det inbyggt i själva filtret eller är det nån histora man har i karet? Detta känns ju som man kan komma att behöva rengöra ofta...
#15 - 4 juli 2011 06:28
Förfiltret är en extra kammare innan jättehinken där alla korgar ligger i. Den är fylld med mycket grov filtermatta.

Nej, man behöver inte rengöra filter eller förfilter ofta. Från 1 ggr/månad vid hög belastning till 1 ggr halvår/år vid lägre belastning.

Det som kloggar snabbast är nog slangarna om alls. I 2075 sitter en fin filtermatta näst överst. Den är så stor och tjock och i och med att den ligger i slutet av processen så kloggar den inte alls som t.ex. Juwels inbyggda filter som börjar med ett finfilter först i processen. Den finmattan måste bytas 1-2 ggr i veckan. Icke så smart lösning tyvärr.
#16 - 4 juli 2011 12:41
Nu har jag inte haft isär mitt 2080 på ett bra tag, men mitt minne kan vara lite kort ibland och jag kommer inte heller ihåg något förfilter på den pumpen. Däremot kan man sätta ett förfilter på de båda insugen om man vill, men den biten har jag med hoppat över.
Har du ett förfilter på insuget/insugen bör man krama ur detta ca en gång/vecka då det är mycket skit som samlas där, detta givetvis beroende på belastning.
Det som sätter sig i slangarna är bara en tunn film, och det brukar aldrig innebära någon kapacitetsförsämring på flödet från pumpen:).
Ett Juwelfilter har flyttbara filtermattor, så börjar den med en fin är det bara att flytta denna längre upp i flödet så slipper man problemet:).
Nu känns det lite som en personlig vendetta, Kapten Zoom, men det är det verkligen inte så ta det inte så;):p!
#17 - 4 juli 2011 15:12
Kolla in behållaren med den blå grova mattan på bilden av 2080 nedan. Det är förfiltret.

[ATTACH=CONFIG]45652[/ATTACH]
#18 - 4 juli 2011 15:29
Ja just det, tack Zoom, gott att mitt teflonminne blev uppgraderat:p. Kanske dags att plocka isär burken snart och kolla hur det ser ut med klägget, trots att det inte brukar vara så stora mängder...

Annons