Köp av luftpump

#1 - 10 februari 2005 23:02
Hade tänkt att köpa en luftpump till mitt 375 liters enbart för att driva (3)syrestenar (för syns skull). Skulle det räcka med en Rena 100 (120 l/h) till detta?

Edit: En till ska jag kom att tänka på, pumpen kommer ligga ca 50cm under akvariet, så slangen upp till akvariekanten kommer bli 1m sen därifrån ner i akvariet ca. 70-100cm. (akvariet är 50cm högt)
#2 - 11 februari 2005 19:53
Du behöver strypventiler också för att ha flera utströmmare till en pump, annars kommer luften bara ur den ena. En strypventil till varje utströmmare så blir det bra.

Luftslangslängden eller höjden spelar i princip ingen roll, däremot hur långt ner i akvariet den skall gå.

Har tyvärr ingen aning om pumpen räcker.
#3 - 11 februari 2005 20:08
Tror dock att pumpen räcker till. Men, glöm inte en backventil. För annars kan du i stort sett tömma akvariet på vatten om pumpen lägger av eller om du får strömavbrott eller liknande.

Jag köpte mig en luftpump för ett tag sedan för att det ser estetiskt snyggt ut. Men den låter en hel del (en ELITE), så fråga först hur ljudnivån är på den. Själv så använder jag inte min längre pga ljudnivån.

Lycka TIll.
#4 - 11 februari 2005 20:09
Hej:-)
Det kommer att bli en "liten puff" i akvariet om du köper en RENA Air 100.
Köp en pump som är exakt anpassad till akvariet.Eller ännu hellre en som ger mer h/L.
MVH Marta
PS Luftpump eller inte diskuteras titt som tätt.Ersätter inte filtrering men gör
enligt min erfarenhet en del fiskar gladare:-).
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 11 februari 2005 20:10
Den pumpen kommer definitivt inte att räcka - tror knappast ens att den räcker till att driva två syrestenar i ett så pass djupt akvarium.
#6 - 11 februari 2005 20:13
[QUOTE=Kjell Fohrman]Den pumpen kommer definitivt inte att räcka - tror knappast ens att den räcker till att driva två syrestenar i ett så pass djupt akvarium.[/QUOTE]

Min pump på 75l/h driver visserligen bara en "halvstor" syresten på 45cm djup. Det funkar bra. Men, kanske 200l/h skulle vara bättre i ditt fall.

Beror ju lite på hur mycket "effekt" man vill ha.
#7 - 11 februari 2005 20:52
Skulle det kanske passa bättre med DENNA isf?
#8 - 11 februari 2005 22:02
Ja - ett bra val. Du kan dessutom ställa luftmängden med denna pump.
#9 - 12 februari 2005 02:20
[QUOTE=Gimbo]
Jag köpte mig en luftpump för ett tag sedan för att det ser estetiskt snyggt ut. Men den låter en hel del (en ELITE), så fråga först hur ljudnivån är på den. Själv så använder jag inte min längre pga ljudnivån.

Lycka TIll.[/QUOTE]Samma här, synd att det inte finns tysta luftpumpar.
#10 - 12 februari 2005 10:30
Vad det gäller just ljudnivån, har inte luftpumpar bara blivit mer högljuda, jag hade en grå fyrkantig låda som vibrerade, men var i stort sett ljudlös i sig själv, ståendess på golvet var den ohörbar, däremot skulle den inte stå o studsa mot nånting, det var lite jobbigt att lyssna på... Inte för att jag har en aning om hur mycket den pumpade igentligen, men den fick alltid gå ner strypt, så mer än nog för 2 utströmmarstenar till luftdrivna filter.

Tyvärr e det antagligen inget bra råd att rekomendera nån att kolla begagnat marknaden efter de där pumparna, de har väll inte tillverkats på 15 år eller så. svårt med reservdelar kan man ju tro...

Lycka till.
B!
#11 - 12 februari 2005 11:29
Rena 101

Jag har en gammal rena 101 (liten grå membranpump) som är en av de få akvaristiska reliker jag fortfarande har kvar från när jag började med akvarium i 10-årsåldern (25 år sedan). Den använder jag för att driva två boxfilter med pelleterad torv i min vattenberedningstunna (ca 120 liter). Den fungerar bra trots ett långt och slitsamt liv. Hur den står sig i förhållande till den moderna renapumpen kan jag dock inte svar på, troligtvis bör man väl satsa på en lite kraftigare pump än den du beskrev och utnyttja strypventiler för att fördela luften på ett smidigt sätt. En fördel med en kraftigare pump är att du även kan använda dig av luftdrivna svamp- och boxfilter när du ev. har yngel i karet eller om du vill förändra vattenvärdena med torv eller kalk(boxfilter).
#12 - 12 februari 2005 14:26
det låter som en av de där jag hade tag i, och det låter även som om den går med ungefär samma last... men som du mycket riktigt påpekade börjar de bli gamla, och kan antagligen vara som jag redan påpekat, svåra att få tag i reservdelar till... men min poäng var igentligen den att jag har aldrig hittat nån tystare pump?

B!
#13 - 12 februari 2005 14:33
Tråkigt att det inte verkar tillvekas tysta luftpumpar längre :)

Hur är det med det syret och växter man har i karet? Jag tolkar det så här:
Eftersom det är så lite syre som tillförs av en luftpump så påverkar de inte växterna. Så länge man inte lägger syrestenen precis "vid" någon växt.

Stämmer det?
#14 - 12 februari 2005 14:38
om du lägger en utströmmar sten rakt under en växt gör det fortfarande ingen skillnad, syre uptagningen som sker i en bubbla under dess överlevnadstid är för marginell... utbyttet sker i ytan, och bubblorna hjälper till att snurra runt på vattnet så att det blandas runt, så att säga... med en halvbra vatten pump, inner eller yttet, har du bättre effekt redan från början, och då är det enbart en estetisk effekt med bubblorna....

B!
#15 - 12 februari 2005 15:12
[QUOTE=KE]Hade tänkt att köpa en luftpump till mitt 375 liters ... pumpen kommer ligga ca 50cm under akvariet.)[/QUOTE]
[QUOTE=Gimbo]Glöm inte en backventil. För annars kan du i stort sett tömma akvariet på vatten om pumpen lägger av eller om du får strömavbrott eller liknande.[/QUOTE]

På den tiden jag använde mej av luftpumpar var det just därför det var närmast var en dödssynd att ha luftpumpen under vattennivån. Luftpumpen skall givetvis helst ställas högre upp än akvariet. Häverteffekten är inte att leka med...
#16 - 12 februari 2005 15:27
Det finns luftpumpar med pistonger istället för gummimembran.
En större pump låter inte mycket vid lägre "fart".
#17 - 12 februari 2005 18:22
Hej
Har haft andra pumpar som låter fruktansvärt högt(ger gärna bort:-)
Har luftpumpen ca 50 cm nedanför lägsta vattennivå.
Trodde inte det skulle gå men med backventil fungerar det.Att det skulle läcka/tömma akvariet har jag svårt att tänka mig.
MVH Marta
#18 - 12 februari 2005 21:00
[QUOTE=marta]Hej
Har haft andra pumpar som låter fruktansvärt högt(ger gärna bort:-)
Har luftpumpen ca 50 cm nedanför lägsta vattennivå.
Trodde inte det skulle gå men med backventil fungerar det.Att det skulle läcka/tömma akvariet har jag svårt att tänka mig.
MVH Marta[/QUOTE]

Jag gjorde ett test lite snabbt. Tog två meter 5mm lustslang. Ena änden på botten av akvariet. Och andra änden ca 50-70cm under vattenytan. Och mycket riktigt så satte häverteffekten igång automatiskt.

Så visst tömmer man akvariet utan backventil om man slår av pumpen.

Annons