Köp av kringutrustning till co2?

#1 - 2 augusti 2006 12:35
Erfarenheter av att beställa detta på nätet.

Jag har tuberna o vill "bara" ha det övriga, någon som har beställt detta från nätet och vet var detta är billigt att beställa.

Regulator (med dubbla nanometrar)
Nålventil
Magnetventil
Reaktor
Ph-kontroller (?)

Behöver man ph-kontrollern? varierar ph:t mycket om man inte har den, om man sätter den på timer o kör i lite co2 under den tiden då akvariet är tänt?

Vill gärna ha exempel på hemsida där ni vet att man får grejjerna inom rimlig tid o med bra service.

MVH
Niklas
#2 - 2 augusti 2006 13:20
[QUOTE=Nikke84]Erfarenheter av att beställa detta på nätet.

Jag har tuberna o vill "bara" ha det övriga, någon som har beställt detta från nätet och vet var detta är billigt att beställa.

Nålventil
Magnetventil
Reaktor
Ph-kontroller (?)

Behöver man ph-kontrollern? varierar ph:t mycket om man inte har den, om man sätter den på timer o kör i lite co2 under den tiden då akvariet är tänt?

Vill gärna ha exempel på hemsida där ni vet att man får grejjerna inom rimlig tid o med bra service.

MVH
Niklas[/QUOTE]

www.aquaristic.net är kanon, där har jag beställt. Jag kör än så länge utan ph-controller och har mätt ph 6,2-6.6 vilket jag tycker är en acceptabel variation utan controller.

MVH

Johan
#3 - 2 augusti 2006 13:23
www.aquamas.de har en massa startpaket. Välj något som passar din plånbok och be att få pris utan tub. Tuben skaffar du nämligen lämpligast hos din lokala brandfirma. Då kommer dom gärna fylla den åt dig och dom kan preparera den godtyckligt för det ändamål du ska ha den till.

Som minst kommer du undan med att köpa regulator, nålventil och magnetventil. Det är det jag själv kör med och då bygger jag egna reaktorer.

varierar ph:t mycket om man inte har den, om man sätter den på timer o kör i lite co2 under den tiden då akvariet är tänt?

Nej inte tillräckligt för att det ska vara intressant. Dessutom kan Bluesboy lära dig ett enkelt trick hur du kan få väldigt jämt pH över hela dygnet. Tricket handlar om att man startar anläggningen en kvart mitt i natten har jag för mig.
#4 - 2 augusti 2006 14:04
Tricket handlar om att man startar anläggningen en kvart mitt i natten har jag för mig.
Ja, det stämmer. I min 540-litare har jag faktiskt gått upp till en timma. Det man gör är att efterlikna hur en pH-kontroller styr CO2:n. Om man tittar på en plott där min kontroller arbetar ser man hur pH:t varierar (grön och röd kurva) när magnetventilen slår till/från (svart kurva nederst). Jag buntar alltså ihop alla små tillslag på natten och låter timern öppna magnetventilen en stund på natten. Samma sak på dagen. Jag buntar ihop alla frånslag och gör en paus mitt på dagen (som nu hamnar på natten istället kan man säga):
http://www.bluesboy.se/viewimage.php?id=410

Eftersom CO2-regleringen är ganska trög/långsam fungerar timer-tricket ganska bra utan att pH:t far som en jojo. Tyvärr har jag inte kört någon referenskörning i lägre kH så lite koll på värdena i början rekommenderas starkt. Gäller framför allt i små burkar och innan växterna har tagit ordentlig fart.
#5 - 2 augusti 2006 14:22
Kan säga att jag beställt från aquamas.de, och fick en mycket snabb leverans: de skickade gjejerna på tisdag, jag gick och hämtade ut allting på fredag.
#6 - 2 augusti 2006 16:13
Tack för alla snabba o trevlga svar! :)

Har läst runt lite, jag har tuber... ( obegränsat antal ) nästan... ;)
fast alla har stigrör... detta är ju inte så bra, men när man kör på så pass låg fart som till ett akvarium så är det väl ingen fara? Har hört en del som kör på det sättet... är det någon som har erfarenhet av detta?

Sen har jag en del fiskar, tänker främst på mina praktbotier som jag är rätt rädd om. Detta är ju inga känsliga fiskar i sej men klarar sig fiskarna i karlret under introduktionen av co2:n om man tar det lugnt i början???

MVH
Niklas
#7 - 2 augusti 2006 16:43
Heh, tusentals akvarister har gjort det före dig, det är ingen fara, var bara uppmärksam de första dagarna, var inte rädd. :)
#8 - 2 augusti 2006 18:17
hehe... svarade du på båda frågorna PatrikS?

MVH
Niklas
#9 - 2 augusti 2006 18:54
[QUOTE=Nikke84]Har läst runt lite, jag har tuber... ( obegränsat antal ) nästan... ;)
fast alla har stigrör... detta är ju inte så bra, men när man kör på så pass låg fart som till ett akvarium så är det väl ingen fara? Har hört en del som kör på det sättet... är det någon som har erfarenhet av detta?
[/QUOTE]Man tar bort stigarröret så man inte får ut koldioxiden i flytande form (som i en brandsläckare). Jag vet att det har diskuterats om rörets vara eller icke vara samt om man kan ha tuben liggande. Jag skulle inte chansa utan ta bort röret, se till att tuben är provtryckt och ha den stående.
#10 - 2 augusti 2006 19:40
ok tack för svaret... o vad fiskarna anbelangar?
Vad tror ni om det... kan de ta skada av att vara i akvariet under uppstart?
#11 - 2 augusti 2006 19:51
Nej, fiskarna tar inte skada om du använder vanligt sunt förnuft, no big deal egentligen att börja med CO2 - det kommer du att få se så småningom. Det enda du behöver att tänka på senare är att tillsätta *tillräckligt* med CO2: oftast ligger folk på alldeles för lite koldioxid för att växterna skall trivas. För lite CO2 = diverse algproblem. Det är det allra svåraste med växtakvarier - att verkligen ha tillräckligt med koldioxid.
#12 - 2 augusti 2006 20:15
[QUOTE=Nikke84]Erfarenheter av att beställa detta på nätet.

Nålventil
Magnetventil
Reaktor
Ph-kontroller (?)

MVH
Niklas[/QUOTE]

nu har ju Brahms ute en annons och han är jätteduktig och jättetrevlig.. (fast han kan vara lite kinkig med att skicka grejor...)
#13 - 4 augusti 2006 03:54
Jag mailade honom.. men han orkar inte ens ge ett motbud på mitt.
Så ha är tyvärr inte intresserad av att sälja nått.

Så jag förstår inte redigt varför man lägger ut en annons då!?
#14 - 4 augusti 2006 04:58
[QUOTE=Nikke84]Jag mailade honom.. men han orkar inte ens ge ett motbud på mitt.
Så ha är tyvärr inte intresserad av att sälja nått.

Så jag förstår inte redigt varför man lägger ut en annons då!?[/QUOTE]

har mycket svårt att tro att han inte vill sälja något, kan det vara så att han inte vill skänka bort grejerna?

JAG skulle ju aldrig sälja till mindre än vad man kan köpa grejerna för i tyskland, (jag vet ju inte skicket/åldern på grejerna), iaf. och det är ju halva svenska priserna MINST.

så han kanske inte vill ha skambud?..
#15 - 4 augusti 2006 14:49
Aquamas kompletta startpaket verkar billiga. Hur funkar det med magnetventilen? Det står att den går på 12 volt, men jag antar att man proppar in den i vägguttaget och så är det med en omvandlare eller vad det nu heter? (el har aldrig varit min grej). Verkar även finnas 220V-ventler, skillnader??
Vad är det som styr när magentventilen skall slå av och på? Kopplar man den till timer eller är det nåt inbyggt i ventilen?
Finns det nån svensk nätbutik som säljer CO2 grejer? Hade varit intressant att jämföra priser.

/Johan
#16 - 4 augusti 2006 15:48
Jag såg att pwss hade fått "tummen ur" och börjat kränga ett co2-paket...

Vore kul att veta om någon provat reaktorn som ingår.

http://www.pwss.se/product.php?productid=3572&cat=0&page=1
#17 - 4 augusti 2006 16:17
... att jämföra med aquamas:s erbjudande om 500 gr tub, regulator m. två manometrar, magnetventil, nålventil, backventil, keramikreaktor samt slang, allt för 1270:- inkl. frakt.
#18 - 4 augusti 2006 16:40
Jag mailade lite till med honom nu o jag gjorde nog bort mig i min värdering.

Letade delar på fel ställe till fel saker... så jag hoppas att det löser sej nu...!
#19 - 4 augusti 2006 21:18
[quote=PatrikS]... att jämföra med aquamas:s erbjudande om 500 gr tub, regulator m. två manometrar, magnetventil, nålventil, backventil, keramikreaktor samt slang, allt för 1270:- inkl. frakt.[/quote]

Oops, är det likvärdiga grejor så ligger de några hundringar back !!!!

Dock så är väl en halvkilostub värd nära noll, kan möjligtvis användas som "mellantub" när den "riktiga" är på fyllning ?!?!?
#20 - 5 augusti 2006 03:54
låter som att med en 500 g tub får man inte göra annat än att fylla på... varför säljer akvariebutikerna nästan aldrig över 2 kg??
#21 - 5 augusti 2006 04:19
[QUOTE=Nikke84]låter som att med en 500 g tub får man inte göra annat än att fylla på... varför säljer akvariebutikerna nästan aldrig över 2 kg??[/QUOTE]

då tjänar dom inte tillräckligt på dig.
#22 - 5 augusti 2006 19:12
[quote=MagicFingers]då tjänar dom inte tillräckligt på dig.[/quote]

Förståss är det så... ;)
hehe... de suger alltid ut tills det inte finns nått kvar.
#23 - 5 augusti 2006 20:10
Jag tror det har att göra med transporteringsproblem. 2 kg kan dock vara ganska lagom i mindre akvarier. Jag tycker dock personligen att de 6-8 månader det tar innan min 6 kgs tub i min 300-litrare är slut är i minsta laget - vad gäller kapacitet, vad gäller storlek är den för stor.

Annons