så nu har jag några frågor om körsbärsräkorna:
1. Kan man göra "sugstädning" alltså städa botten från skit m.m.
2. Foder?? äter dom rester från flingfodret dom andra fiskarna får?
3. Vad för växter ska man ha, eller vad för växter ska man inte ha?
4. Klättrar körsbärsräkor? (har täckglas med en kant öppen).
1. Ja. Med stora räkor är det ingen fara. Men de allra minsta är omöjliga att undvika. Jag slamsuger försiktigt och häller sen ur hinken genom väldigt finmaskigt nät. Sen får man försöka urskilja räkorna ifrån skiten. Använder själv en vit skål och låter allt skit få sjunka. Sen kan man urskilja räkorna ganska bra och skopar över dem med ett decilitermått eller dylikt.
2. Ja, de rensar botten på överbliven mat mm och håller rent på döda växtdelar. De skulle uppskatta en algtabeltt någon gång i bland.
3. Av erfarenhet från mina odlingskar där det enbart är räkor så uppskattar de högväxande växter. Vallisneria och Hygrophilia är favoriterna. De älskar att hoppa mellan de långa bladen och sitter där och plockar in mat som flyger förbi om man har ner flingor.
Javamossa är perfekt för räkorna, speciellt de minsta. Sen fastnar det mycket gott i tät mossa så det brukar vara uppskattad plats långt efter matning.
I övriga karen där det finns fiskar är de inte lika kaxiga utan uppskattar mer rötter och stenar att sitta på då.
Var noga med att skölja av nya växter, kanske sätta dem i ett annat kar några dagar först.
4. Klättrar gör de inte, däremot kan de hoppa till om de blir skrämda eller trängda. Är de då vid ytan så
kan de hoppa över.
Men de är inga smitare så det kommer nog inte vara något problem.