köp av discus

#1 - 9 februari 2006 20:59
hello!!!

den 25 feb. smäller de, då tänkte ja handla discus. ville ha lite råd bara av er som har discus..

hade först tänkt mig o köpa ett nytt akvarium till dom ca 160-200l
där ska dom få växa upp.

skall nämligen inte köpa vuxna fiskar utan discus som är 8-12cm beroende på pris.
i där ska ja ha fint grus eller sand så de blir lätt o göra rent botten o så ska ja ha ett par växter i lerkrukor så ja lätt kan flytta dom när ja ska rengöra botten.

är det nåt speciellt ja ska tänka på när de gäller köp av fiskarna??
är det nåt speciellt ja ska tänka på när ja ska köpa inredning till karet?
hur stor pump bör ja ha?

är det några medel som ja bör ha hemma när ja har discus??

ja vet att de finns 100000 trådar om detta men ja vill ja svar direkt till mig som handlar om mitt köp

//Andreas
#2 - 9 februari 2006 21:13
Jag skulle kört utan botten material,dvs ingen sand eller grus;)
Hur stort akvarium ska dom gå i?
#3 - 9 februari 2006 21:19
ja har oxå funderat på o inte ha nån bottenmateriall men ja tycker det är så förbannat fult när de e helt tomt.. och om ja inte har nån inredning så är de ju svårare o få en bra bakteriekultur i vattnet.

ja ska köpa ett 160-200l är de lagom eller för stort eller för litet?
#4 - 9 februari 2006 21:31
För litet om de ska gå där som vuxna
#5 - 9 februari 2006 21:35
[quote=Math]För litet om de ska gå där som vuxna[/quote]

dom ska inte gå där när dom e vuxna. bara när dom växer upp , för att dom ska växa jämnare o så blir de inga hack kycklingar o så parar dom inte ut sig för tidigt om dom går i små akvarium.

när dom är vuxna o stora ska ja flytta över dom i mitt 400l juwel kar
#6 - 9 februari 2006 21:55
Jag tycker du gör helt rätt som låter ett litet gäng växa upp i ett mindre kar ! Nån hackkyckling blir det säkert så köp på dig några extra.

Tycker åxå du skall ha grus och växter. Lite enkla snabbväxare tar trots allt hand om en det nitrat och fosfat. Det gör att du med all sannolikhet klarar dig med ett vattenbyte i veckan.

Svärdplantor tex kan du utan vidare trycka ner rakt i gruset. Det är inte ett dugg svårt att rengöra runt/på dom ! Nån ormbunke med lite fart i tycker jag åxå du skall ha.
#7 - 9 februari 2006 21:58
[quote=oveb]Jag tycker du gör helt rätt som låter ett litet gäng växa upp i ett mindre kar ! Nån hackkyckling blir det säkert så köp på dig några extra.

Tycker åxå du skall ha grus och växter. Lite enkla snabbväxare tar trots allt hand om en det nitrat och fosfat. Det gör att du med all sannolikhet klarar dig med ett vattenbyte i veckan.

Svärdplantor tex kan du utan vidare trycka ner rakt i gruset. Det är inte ett dugg svårt att rengöra runt/på dom ! Nån ormbunke med lite fart i tycker jag åxå du skall ha.[/quote]

tack så mycke!!
hur många discus tycker du ja ska löpa?? är de för lite med 10st??

hur mycke olika matsorter MÅSTE ja köpa till dom??
#8 - 9 februari 2006 22:04
I ett 200 L tycker jag att 10 st. ca 10 cm diskus är alldeles för många! 6 st vore mer lagom!
#9 - 9 februari 2006 22:10
[quote=laerni]I ett 200 L tycker jag att 10 st. ca 10 cm diskus är alldeles för många! 6 st vore mer lagom![/quote]

enligt en säker källa går det alldeles utmärkt o ha ca 10st discus som växer till runt 10cm i ett 100l akvarium
nämner dock inga namn men de finns personer här som vet va dom pratar om som har LÅNG erfarenhet av discus
#10 - 9 februari 2006 22:10
plus att det är ju bara under uppväxten som dom ska gå i ett sånt litet akvarium
#11 - 9 februari 2006 22:12
Jag hade 6 i 180 liter, en växte aldrig till sig men de andra blev fullvuxna på endast fryst artemia, mygg och tetradiskus.

Hade ingen aning vilket kön de hade tills jag flyttade dem till större. Nu har jag nog koll på även det. I samband med flytten så fick dom även några nyinköpta kompisar. Det har åxå gått bra !

I lilla baljan (som var inkörd med fisksoppa) så fick jag egentligen aldrig minsta bekymmer. Däremot så gjorde jag vid minsta problem ett mindre vattenbyte.

Om du bestämmer dig för att ha växter så kör åxå med pmdd. Annars klarar inte växterna av "skötseln".

Oj, jag missade en sak. Jag är helt frälst på UV-C, det har inte ihjäl några nyttigheter men helt klart en onyttigheter.

EDIT:
Oj, missade visst antalet åxå. 10 st borde gå bra fast inte tills de är fullvuxna förståss !
#12 - 9 februari 2006 22:17
[quote=oveb]Jag hade 6 i 180 liter, en växte aldrig till sig men de andra blev fullvuxna på endast fryst artemia, mygg och tetradiskus.

Hade ingen aning vilket kön de hade tills jag flyttade dem till större. Nu har jag nog koll på även det. I samband med flytten så fick dom även några nyinköpta kompisar. Det har åxå gått bra !

I lilla baljan (som var inkörd med fisksoppa) så fick jag egentligen aldrig minsta bekymmer. Däremot så gjorde jag vid minsta problem ett mindre vattenbyte.

Om du bestämmer dig för att ha växter så kör åxå med pmdd. Annars klarar inte växterna av "skötseln".

Oj, jag missade en sak. Jag är helt frälst på UV-C, det har inte ihjäl några nyttigheter men helt klart en onyttigheter.

EDIT:
Oj, missade visst antalet åxå. 10 st borde gå bra fast inte tills de är fullvuxna förståss ![/quote]

ok. jepp pmdd har ja allt. de ska ja ha i.. och uvc filter är på gång.. kollar runt lite på priser o så.. går de o flytta runt uvc filtret mellan mina olika kar??

hur stora bör dom max va i ett akvarium på ca 150l?
när ska ja flytta över dom alltså?
#13 - 9 februari 2006 22:25
När det börjar bli för besvärligt att hålla vattnet rent...

Den enda "hemligheten" med diskusskötsel är nog bra vatten !

Hmmm... ca150 liter ?? Du sa 160-200 ifrån början...
#14 - 9 februari 2006 22:28
[quote=oveb]När det börjar bli för besvärligt att hålla vattnet rent...

Den enda "hemligheten" med diskusskötsel är nog bra vatten !

Hmmm... ca150 liter ?? Du sa 160-200 ifrån början...[/quote]

ok. hur länge tycker du ja ska ha igång karet för o få igång en bra bakteriekultur innan ja stoppar i mina discus?
vill inte ta gammalt vatten från mitt stora akvarium pga infusorier.

kan man byta för mycke vatten när man har discus?? eller är de bara bra o byta mycke o ofta??
tycker nämligen det är kul o byta vatten :)
#15 - 9 februari 2006 22:35
Minst en månad med lortgrisar...

Ett 50%igt per vecka har jag kört, det har fungerat + ett extra ibland om de kliar sig för mycket.
#16 - 9 februari 2006 22:49
[quote=oveb]Minst en månad med lortgrisar...

Ett 50%igt per vecka har jag kört, det har fungerat + ett extra ibland om de kliar sig för mycket.[/quote]

en månad ja.. hmmm. hade ju tänkt o köpa allt vid löning ja.
får se jur ja gör då. kanske kan ta över lite vatten ändå plus att ja sätter i lite fisk så länge ett tag i alla fall
#17 - 9 februari 2006 22:49
[quote=andreassofus]enligt en säker källa går det alldeles utmärkt o ha ca 10st discus som växer till runt 10cm i ett 100l akvarium
nämner dock inga namn men de finns personer här som vet va dom pratar om som har LÅNG erfarenhet av discus[/quote]
Jaha! men jag tyckte du skrev att du skulle skaffa diskus i den storleken, och då trodde jag givetvis att du ville att dom skulle bli större! Jag har diskus i olika akvarier i det lilla (375L) har jag just 6 st! I det mellanstora (720L) har jag 12 st! I mitt sällskapsakvarium har jag bara 6 st men dom går tillsammans med en hel drös Kardinaltetra, Rödmunstetra. pansarmalar mm!:)
#18 - 9 februari 2006 22:59
Använt vatten räcker nog inte, däremot skulle du kanske fundera på att "stjäla" en eller två filtersvampar ifrån juwel-baljan.

Om du flyttar dom snabbt så borde du vara igång snabbt.
#19 - 9 februari 2006 23:03
ja mena att man kunde ha 10cm i ett sånt ja.. tror han mena att dom kunde växa sig större oxå.
växer dom upp i ett stort akvarium är de större risk att dom blir skygga o att de blir nån hack kyckling som inte får nån mat plus att dom växer ojämt.
och att i större kar parar dom ut sig fortare än va dom borde.
eftersom dom ska ha ca 50l vatten per fullvuxen fisk (18-19cm) så borde man ju kunna ha 10st 8-10cm i ett 150-200l

men rätta mig om ja har fel.

tycker bara de känns onödigt stort o lägga i 10st 10cm i ett 400l kar
#20 - 9 februari 2006 23:05
[quote=oveb]Använt vatten räcker nog inte, däremot skulle du kanske fundera på att "stjäla" en eller två filtersvampar ifrån juwel-baljan.

Om du flyttar dom snabbt så borde du vara igång snabbt.[/quote]

ok bra då skippar ja vattnet.. de måste ju genomströmning igenom svamparna till filtret för att dom bakterierna inte ska dö.. så ja kanske kunde få fast dom framför utblåser på pumpen på nåt sätt?
Lucas_no1
#21 - 9 februari 2006 23:21
Tycker du verkar stressa fram ditt discus akvarium med lite för lite kunnskap i ryggen!

Läs på mer innan du köper fiskarna och förhoppningsvis kommer det fler löne checkar!
Du vet väl att dom blir över 10 år så varför måste du ha dom just denna löning?
Välj noga innan du köper fiskarna för som nybörjare köper man lätt på sig skitfisk om man inte tar det lungt!
Jag har gjort x antal disussäljare besvikna när jag tackat för titten! :-)
Lucas_no1
#22 - 9 februari 2006 23:23
Lyssna och lär av oveb så kommer du en bra bit på vägen!!! :-)
#23 - 10 februari 2006 04:51
ja vet inte riktigt om ja har stressat . har läst o läst i stort sett dygnet runt i över en månad nu och frågat experter och andra folk som har haft discus.
har även varit runt i olika affärer o kollat och hört med folk som säljer discus på annonser.

själv tycker ja att ja har fått med mig ganska mycke av de viktiga som man måste kunna när de gäller discus.
sen så tror ja att man kan läsa på tills man dör för de finns precis hur mycke som helst o läsa om detta.
men ja tror oxå att man måste uppleva allt på riktigt med egna fiskar o prova sig själv för o kunna lära sig mer o bli duktig.

o sen ville ja ha lite slut info nu innan ja skulle våga mig på o köpa discus, därför starta ja denna tråd.

givetvis kommer det fler frågor framöver.

rätta mig gärna om ni tycker att ja gör helt fel ändå.

//Andreas
#24 - 10 februari 2006 07:19
Du måste ju ändå ha lite pumpar. Jag hade köpt ett ytterfilter redan idag och stoppat i ditt juvel. Då har du ett filter som gått flera veckor den 25/2 och är visserligen inte fullt "färdigt" men du har vunnit två veckor i inkörning.
Sen kan man undra om om du inte redan nu har två filter i ditt juvel. Har du det så kan du ta med dig ett av dom gamla ihop med ditt "två veckors ytterfilter" till ditt nya kar. Flytta även över en del sand från ditt gamla till ditt nya kar (obs! rengör inte samt torrlägg inte sanden). Då har du alla möjligheter att få en bra start på ditt nya discuskar.
Så gör jag när jag startar igång ett nytt kar och det funkar klockrent för mig i alla fall. Jag hade 12 unga discus i ett 200 liters som gick där i nästa ett år.
Två föll ifrån under tiden men annars funkade det utan problem. Skaffa dig ett fungerande nitrattest. Genom att observara dina firrar och mäta nitrat samtidigt så lär du dig snart hur ofta du behöver byta vatten p.g.a att vattnet är fullt. Vid 50-70 ppm byter jag vatten på mina firrar.
Jag skulle vilja säga att discus är lättare att hålla än många andra ciklider.
Det enda man behöver hålla extra koll på är vattnet (filter) p.g.a att man matar discus mer än andra fiskar under uppväxttiden. Men så fort man lärt sig en vattenrutin och hur fiskarna beter sig när dom är stressade så är discus den bästa akvariefisk man kan ha. Absolut inte mer jobb än med mina Malawi och Tangayika.
#25 - 10 februari 2006 13:35
[quote=Larry Nilsson]Du måste ju ändå ha lite pumpar. Jag hade köpt ett ytterfilter redan idag och stoppat i ditt juvel. Då har du ett filter som gått flera veckor den 25/2 och är visserligen inte fullt "färdigt" men du har vunnit två veckor i inkörning.
Sen kan man undra om om du inte redan nu har två filter i ditt juvel. Har du det så kan du ta med dig ett av dom gamla ihop med ditt "två veckors ytterfilter" till ditt nya kar. Flytta även över en del sand från ditt gamla till ditt nya kar (obs! rengör inte samt torrlägg inte sanden). Då har du alla möjligheter att få en bra start på ditt nya discuskar.
Så gör jag när jag startar igång ett nytt kar och det funkar klockrent för mig i alla fall. Jag hade 12 unga discus i ett 200 liters som gick där i nästa ett år.
Två föll ifrån under tiden men annars funkade det utan problem. Skaffa dig ett fungerande nitrattest. Genom att observara dina firrar och mäta nitrat samtidigt så lär du dig snart hur ofta du behöver byta vatten p.g.a att vattnet är fullt. Vid 50-70 ppm byter jag vatten på mina firrar.
Jag skulle vilja säga att discus är lättare att hålla än många andra ciklider.
Det enda man behöver hålla extra koll på är vattnet (filter) p.g.a att man matar discus mer än andra fiskar under uppväxttiden. Men så fort man lärt sig en vattenrutin och hur fiskarna beter sig när dom är stressade så är discus den bästa akvariefisk man kan ha. Absolut inte mer jobb än med mina Malawi och Tangayika.[/quote]

tack så mycket för ditt svar larry!!
ja det med o köpa en pump redan nu var ingen dum ide.. de tåls o tänka på..
är det mer noga med att akvariumet får stå länge först utan fisk i när de gäller discus?? när de gäller andra fiskar så kan man ju ha vattenberedningsmedel o dyligt i för o få igång bakteriekulturen, o då kan man ju sätta i fisk redan efter ett par dar.

ja undra de eftersom mång säger att de måste stå tomt i en månad.
vad ja har hört finns det två sätt o cykla in ett akvarium..

måste de va ett ytterfilter eller går det bra med två innefilter?? eller bara ett innerfilter med stor filtervolym?
Lucas_no1
#26 - 10 februari 2006 14:14
Andreas läs på discusfish.nu där står allt en nybörjare behöver veta om discus och start av discuskar och matning mm.
#27 - 10 februari 2006 14:18
[quote=Lucas_no1]Andreas läs på discusfish.nu där står allt en nybörjare behöver veta om discus och start av discuskar och matning mm.[/quote]

jepp. håller allt på o läser där oxå. men det är ändå bra o fråga tycker ja.
den som inte vill svara eller yttra sig behöver inte göra de.
men ja vet att det finns många trevliga personer här på zoopet som gladligen hjälper till o svara på frågor istället för o bara säga typ du kan inget så du borde inte skaffa de och de..
#28 - 10 februari 2006 15:27
[quote=andreassofus]
är det mer noga med att akvariumet får stå länge först utan fisk i när de gäller discus?? när de gäller andra fiskar så kan man ju ha vattenberedningsmedel o dyligt i för o få igång bakteriekulturen, o då kan man ju sätta i fisk redan efter ett par dar.

ja undra de eftersom mång säger att de måste stå tomt i en månad.
vad ja har hört finns det två sätt o cykla in ett akvarium..

måste de va ett ytterfilter eller går det bra med två innefilter?? eller bara ett innerfilter med stor filtervolym?[/quote]

Ett akvarium tomt på fisk blir en aning bättre efter nån dag eftersom ev klor då vädras ut.

Efter det så gör det ingensom helst nytta att ha det stående med bara vatten i. Inte ens om du pyttsar i nitrivec så hjälper du filtret igång. Det som behövs är ammoniak eller fiskskit. Först då får filtret "liv".

Gör som Larry sa : Köp ett schysst ytterfilter och koppla in det temporärt på ditt nuvarande kar och kör det så några veckor.
#29 - 10 februari 2006 15:29
ja vet inte om ja ska ha ytterfilter än.
menar du att man alltid bör göra så när man skaffar fisk eller gäller de det bara när man ska ha discus?
#30 - 10 februari 2006 15:35
Ytterfilter är jättebra ett sådant bör varje akvarie ha trala la la la hahaha.
Min låt den är så bra a a , sjunger den i huvet varje dag diskus diskus lej tjohej!
#31 - 10 februari 2006 15:37
[quote=Hugin]Ytterfilter är jättebra ett sådant bör varje akvarie ha trala la la la hahaha.
Min låt den är så bra a a , sjunger den i huvet varje dag diskus diskus lej tjohej![/quote]

tack för ditt genomtänkta o givande svar :D
har du discus?
#32 - 10 februari 2006 16:07
Jag tror inte på innerfilter till ett diskuskar! Själv har jag två ytterfilter till varje kar! Jag har det ordnat så att jag kan rensa och rengöra filtren växelvis, detta innebär att bakteriefloran alltid är OK!
Och som någon sa så är diskus inte svårare än någon annan fisk, snarare tvärtom! Men en varning dock! Stoppa inte i för många diskus i akvariet! Även om det står 50L/fisk!:)
#33 - 10 februari 2006 17:38
[quote=laerni]Jag tror inte på innerfilter till ett diskuskar! Själv har jag två ytterfilter till varje kar! Jag har det ordnat så att jag kan rensa och rengöra filtren växelvis, detta innebär att bakteriefloran alltid är OK!
Och som någon sa så är diskus inte svårare än någon annan fisk, snarare tvärtom! Men en varning dock! Stoppa inte i för många diskus i akvariet! Även om det står 50L/fisk!:)[/quote]

de får nog bli så att ja väntar med o köpa discus. köper först karet så de får rätt bakterier o så.. ja litar på er som har ellr har haft discus.
nej inte för nånga o inte för lite. om det är för lite fisk i så blir de lätt hack kycklingar. tänkte ha ca 10st i ett 150l ca som dom får växa upp i.
#34 - 10 februari 2006 18:47
finns det någon här som kan tipsa om ett "lagom" ytterfilter till ett akvarium på ca 150-200l de ska va discus i de
Lucas_no1
#36 - 10 februari 2006 21:05
[QUOTE=oveb]Två såna här ?? :

http://store.aquaristic.net/AQf8a8564bdb0c1c92bd8809bd446090bc/app/details.php?shop=1,1060,0,0,id1338,,0,

eller kanske två såna här :

http://store.aquaristic.net/AQf8a8564bdb0c1c92bd8809bd446090bc/app/details.php?shop=1,1060,0,0,id725,,0,

eller om du föredrar svenska shoppar :

två :

http://www.pwss.se/product.php?productid=1851&cat=307&page=1[/QUOTE]

Renapumpen är riktigt bra, jag kör en xp3 just nu.
Tyst och lätthanterlig.

Två stycken ytterfilter tycker jag är överkurs till 150liters kar men klart ska du stoppa ner 10st vilket jag tycker är på tok för mycket och framförallt om du ska ha inredning!
Inredning + 10 discus + 150 liter vatten + nybörjare = KATASTROF
Du kommer behöva byta otroligt mycket vatten och snart är det sommar och vem vill då stå och hinka vatten till akvariumet varje dag?
Börja med sex stycken runt 10 cm istället eller varför överhuvudtaget börja med unga fiskar?
Själv kommer jag aldrig mer köpa ungdiscus om det inte är något mycket speciellt.
Om någon annan vill byta vatten och jobba upp dom i storlek är det lätt värt att lägga ner några kr extra och troligtvis om du köper 6st vuxna discusar från tex Stenker så kan jag nästan till 100 procent lova dig minst ett lekpar innom några veckor.
Du har många fördelar med vuxna fiskar för dom är typ 100ggr tåligare än unga och du slipper tokmata för att få dom stora.
Det blir mer som vilken akvarie fisk som hellst och du kan enbart njuta av dom och titta på discus yngel innom en snar framtid om du har flyt.
Problemet här blir väl i allafall att du måste köpa ett 150 liters akvarium men då för att du ska leka ditt discuspar där i! :-)

Värt att tänka över det hela både en och två ggr!

OM jag vore du så skulle jag köpa sex vuxna och sätta dom i ditt stora akvarium samt flytta det som inte gårihop med discus till ditt nya lilla kar och sedan leka discus i detta lilla kar när den tiden kommer.

Hur du än gör så fundera noga och gör sedan som du känner för och lycka till hur du än gör! :-)
Lucas_no1
#37 - 10 februari 2006 21:10
Såg när jag lästeigenom vad jag skrivit att jag stavade Stenker fel men jag pasasar på att skicka en länk till grymt fina discusar a la Stendker.

http://www.diskuszucht-stendker.de/
#38 - 10 februari 2006 23:00
lucas... du har nog fått mig o ändra mig :) eftersom ja är nybörjare när de gäller discus så är det nog bättre o köpa så stora som möjligt.
hur stora tycker du ja ska köpa? problemet är väl att ja inte har råd o köpa hur dyra som helst.

o sen vill ja egentligen inte ha dom i mitt stora akvarium nu pga att ja vill byta botten gruset och att ja har infusorier i
o ett problem till . pht ligger mellan 7 o 7,5 i akvariet, o i kranen är pht 7 bara.
nånting i akvariet höjer pht men ja vet inte vad.. har inga kalkstenar.
bara växter o gnejs och 2 stenar som ja har plockat själv.. o så har ja engelsk sjögrus i botten.

räcker filtret till i juwelkaret? pumpar 1000l/timmen och filtervolymen är ju ganska stor i dom.

hur ska ja göra med allt?? ja kommer inte fram till nåt längre ja. vet bara att ja vill ha discus men vet inte hur ja ska lägga upp de hela
#39 - 10 februari 2006 23:06
är de för smått med 10-12cm ??? janne.p har ju discus i varberg.. där finns de ju 10-12cm väldigt billiga.
#40 - 11 februari 2006 00:33
[quote=Lucas_no1]
Inredning + 10 discus + 150 liter vatten + nybörjare = KATASTROF
[/quote]

Bra råd !

Inredning + 200 liter + inkörda filter + små goingar + bra koll på vattnet = MASSA KUL ??

Skillnaden består nog i "bra koll på vattnet" ??
#41 - 11 februari 2006 06:40
[quote=oveb]Bra råd !

Inredning + 200 liter + inkörda filter + små goingar + bra koll på vattnet = MASSA KUL ??

Skillnaden består nog i "bra koll på vattnet" ??[/quote]

Själv har jag 10st i ett 200l kar.kör ett rena xp-3 där.
dessa discusar var ca 6-8cm när jag fick hem dom den 13dec.alltså 2 månade sedan.En har växt något otroligt! den är nog 11cm idag!!Aldeles rund i kroppen!!men ack så är det den som är sotigast!!sorten är sceckerboard pidgeon.Köpt på amazondiscus i karlstad.Byter vatten som en tok kan jag säga ibland 50%dagligen.dock minst 25l varje dag....
likförbannat har jag drabbats av flagellater så jag har medicinerat två gånger med flagyl.Jag köper nog inte heller smådiscus något mera.Bättre med modell större tycker jag...

Jag anser att skall du köpa små fiskar bör du nog ha 10st.Minst 200l kar+stort ytterfilter,väl inkörda grejjor innan fisknedsläpp,vattenbyte 25-30%varje dag.

Min åsikt.

lennart
Lucas_no1
#42 - 11 februari 2006 09:16
Andreas jag tror du menar Kaj.p i Varberg och han säljer bara fina fiskar så det är helt klart värt att köpa av honom och han har bra priser också.
Jag tycker du ska köpa unga vuxna från 12 cm och uppåt fiskar som alltså är lite mer än ett år..

Om jag vore du så skulle jag också sattsa på samma sorts discus för det blir betydligt roligare om du får par om det är av samma sort.
Kan tänka mig att yngel som ej är blandras är lättare att sälja också.

Jag tror absolut att du klarar dig med filtret i juwel karet.
Däremot kan du ju komplettera med ett ytterfilter som du kan koppla ett uv-c på.
Jag köpte på pwss ett fluval 304 samt ett deltec uv-c 20w för under 2000kr.

Jag har ett rio 240 som jag har kör standard filtret på och fluval 204 som jag kopplat uv-c 10w på och det karet fungerar super bra.
Kan också säga att i det karet hade jag en mycket kort tid 22st fullvuxna discusar i men du anar inte vad skit det blev trots mycket sparsam matning.
Vattenbyte varje dag men det var bara temporärt.

Att du har infusorier i karet låter ju konstigt men om du flyttar dina andra fiskar därifrån så kan du ju helt enkelt göra ett 100 procentigt vattenbyte några dagar innan du får dina discusar.
Har du bara bra och väl inkörda filter så spelar det ingen roll.
Vad det gäller din inredning så är det ju enkelt att ta ut någon del av det och mäta utan det och sedan borde man ju snabbt komma tillrätta med problemet.
Men det låter ju som dom där mätningarna kan ligga i felmarginalen inget jag skulle bry mig om!
#43 - 11 februari 2006 15:17
[quote=Lucas_no1]Andreas jag tror du menar Kaj.p i Varberg och han säljer bara fina fiskar så det är helt klart värt att köpa av honom och han har bra priser också.
Jag tycker du ska köpa unga vuxna från 12 cm och uppåt fiskar som alltså är lite mer än ett år..

Om jag vore du så skulle jag också sattsa på samma sorts discus för det blir betydligt roligare om du får par om det är av samma sort.
Kan tänka mig att yngel som ej är blandras är lättare att sälja också.

Jag tror absolut att du klarar dig med filtret i juwel karet.
Däremot kan du ju komplettera med ett ytterfilter som du kan koppla ett uv-c på.
Jag köpte på pwss ett fluval 304 samt ett deltec uv-c 20w för under 2000kr.

Jag har ett rio 240 som jag har kör standard filtret på och fluval 204 som jag kopplat uv-c 10w på och det karet fungerar super bra.
Kan också säga att i det karet hade jag en mycket kort tid 22st fullvuxna discusar i men du anar inte vad skit det blev trots mycket sparsam matning.
Vattenbyte varje dag men det var bara temporärt.

Att du har infusorier i karet låter ju konstigt men om du flyttar dina andra fiskar därifrån så kan du ju helt enkelt göra ett 100 procentigt vattenbyte några dagar innan du får dina discusar.
Har du bara bra och väl inkörda filter så spelar det ingen roll.
Vad det gäller din inredning så är det ju enkelt att ta ut någon del av det och mäta utan det och sedan borde man ju snabbt komma tillrätta med problemet.
Men det låter ju som dom där mätningarna kan ligga i felmarginalen inget jag skulle bry mig om![/quote]

tack åter igen för att du tar dig tid lucas..
ja har bestämt mig nu för o köpa discus på minst 12cm. av janne.p i varberg.
uv-c filter ska ja köpa för mars lönen tänkte ja.
och så köper ja nog bara en sort discus, tror oxå de blir finare.

och som du säger så kan ja göra några 100 % vattenbyten innan i några dagar..
och dom fiskarna ja har nu i mitt 400l kan ja flytta över i ett mindre kar.
och de som höjer pht kankske kan va dom stenarna ja plocka ute . de va några rödaktiga kantiga stenar.. (ja vet att folk varnar för just dom stenarna)

ska plocka ur dom o se om de blir lite bättre.. men annars är mitt ph värde jämt o bra och det är väl de viktigaste.
#44 - 11 februari 2006 16:28
[quote=lennart wiklund]Byter vatten som en tok kan jag säga ibland 50%dagligen.dock minst 25l varje dag....
[/quote]

Ursäkta om jag är nyfiken men varför byter du så mycket vatten ??

Jag ser inte att jag får några nivåer av nitrat, fosfat osv trots ett byte/vecka.
#45 - 11 februari 2006 18:44
[quote=oveb]Ursäkta om jag är nyfiken men varför byter du så mycket vatten ??

Jag ser inte att jag får några nivåer av nitrat, fosfat osv trots ett byte/vecka.[/quote]
Det är av vattenbytena kombinerat med mycket mat de växer...
ju mera vattenbyte=bättre tillväxt.

lennart
#46 - 11 februari 2006 19:57
[quote=lennart wiklund]Det är av vattenbytena kombinerat med mycket mat de växer...
ju mera vattenbyte=bättre tillväxt.

lennart[/quote]

OK, men varför ?? Lite nitrat, lite fosfat ??

F'låt men jag undrar verkligen !
#47 - 11 februari 2006 20:51
[quote=oveb]OK, men varför ?? Lite nitrat, lite fosfat ??

F'låt men jag undrar verkligen ![/quote]
Nej,jag vet faktiskt inte.
Men flera uppfödare säger att det är av vattenbytena de växer.Tror nog det stämmer,min största av mina nykomlingar har nog vuxit dubbelt mot vad man säger.Han har garanterat vuxit fyra cm på 2mån!!dock är det den sotigaste jag har...men du skall bara se han,ja jag tror det är en han.Han är klotrund i kroppen,med jättesmå ögon.dubbelt så stor som sina jämnåriga syskon..
Jag matar nu 8/gånger dagligen.

LENNART
Lucas_no1
#48 - 11 februari 2006 23:23
Jag har funderat på en sak...
Om man byter så i gatan mycket vatten hur blir det då om man missar några dagar.
Kan det bli så att dessa som går i så extremt rent vatten kan bli akut sjuka om dom råkar ut för dåligt vatten?
Vissa påstår ju att discus som går i uv-c vatten som mina ska vara känsligare om dom råkar gå utan det.
Eller hamnar i ett kar utan uv-c.
Borde det inte vara exakt samma känslighet på fiskar som får nytt vatten varje dag?
Min slutsats är att dessa fiskar borde vara känsligare med båda metoderna men det är lättare att missa ett vattenbyte än att uv-c filtret går sönder.

Bara funderingar. :-)
#49 - 12 februari 2006 13:23
hur ofta ska man mata en discus på 12cm???

finns det något bottenmaterial grus/sand som ni rekomenderar till discus?
ja vill byta ut de som ja har nu.. engelsk sjögrus,, tycker inte att de e så fint
#50 - 12 februari 2006 15:18
du ska mata den så ofta du bara hinner men inte så det skitar ner utan bara så mycket dom hinner äta på nåra minuter
mina små matar jag ca 8-12 ggr/dag
#51 - 12 februari 2006 16:05
[quote=jolle]du ska mata den så ofta du bara hinner men inte så det skitar ner utan bara så mycket dom hinner äta på nåra minuter
mina små matar jag ca 8-12 ggr/dag[/quote]

hur små är dom?
#52 - 16 februari 2006 12:09
Det är inte så svårt bara ger dom vattenbyten 2 ggr i veckan, vilket jag tycker och tror behövs om dom får den mat dom behöver och lite andra råd som att köpa tillräckligt många så dom inte mobbas för mycket.
Flytta runt uvcen undrar du om, jag undrar om dina andra kar verkligen behöver uvc? Inte så många andra fiskar behöver extra skydd mot parasiter och bakterier än diskus. Eller har du problem med oklart vatten i dina andra kar?
#53 - 16 februari 2006 12:20
[quote=cgr]Det är inte så svårt bara ger dom vattenbyten 2 ggr i veckan, vilket jag tycker och tror behövs om dom får den mat dom behöver och lite andra råd som att köpa tillräckligt många så dom inte mobbas för mycket.
Flytta runt uvcen undrar du om, jag undrar om dina andra kar verkligen behöver uvc? Inte så många andra fiskar behöver extra skydd mot parasiter och bakterier än diskus. Eller har du problem med oklart vatten i dina andra kar?[/quote]

vattenbyten är inge problem, de skulle ja kunna göra varje dag om det va så, för de har ja inte ont av.
just nu har ja bara ett akvarium,, och ja har infusorier i som ja inte får bort.. men ja ska ändå göra en omstart på de ja har innan ja ska sätta i discus,
så ja tänkte om ja kunde flytta omkring uvc filtret mellan olika kar ifall ja nu skulle få problem med infusorier i mina kommande akvarium
#54 - 16 februari 2006 12:38
Flytta runt den skulle jag inte göra. Jag kör min hela tiden i diskuskaret. Men klart att det går om du löser kopplingarna till pumpen på något smart sätt. Om behovet nu var så stort skulle jag köpt en till. jag har aldrig fått infusorier eller svävalger i nått kar så troligtvis får du väl inte heller det i ditt nya kar?
#55 - 16 februari 2006 12:42
Dessutom tar det nån vecka eller två att få bort infusorier och liknande och du vill nog inte ta bort uvcen så länge från diskusarna.
#56 - 16 februari 2006 12:55
[quote=Lucas_no1]Jag har funderat på en sak...
Vissa påstår ju att discus som går i uv-c vatten som mina ska vara känsligare om dom råkar gå utan det.
[/quote]

Jag tror detta är nonsens. Fiskar som slipper parasiter och bakterier mår bra och håller sig friska och det ger bra immunförsvar.
#57 - 16 februari 2006 13:02
10 st fungerar bra i ett 200 l även i ett 150 l om dom är runt 5-7 cm när du köper dom sen handlar allt om stabila vattenvärden och mycket vattenbyten. Mat ofta. Hålla rent i karet. Om du skall få dom att växa till sig och bli stora runda fina plattfiskar, dock som någon skrev innan köper du 10 räkna med 6 st som blir riktigt stora, bara min erfarenhet. KÖR UTAN bottenmaterial under uppväxt, RENT och bra vatten är A till diskus vad är då O , jo bra foder ,varierat och ofta. Tänk på 20 min regeln. Och en sak till köp diskus som är friska , inga mörka smala eller hängiga eller med för stora ögon med andra ord från en seriös handlare eller odlare, för mer tips checka in denna site, smygreklam, http://www.amazondiscus.se/phpBB2/portal.php?sid=5d5d01ccb6cd02206c4954677c7dde3d
#58 - 16 februari 2006 22:39
[quote=cgr]Flytta runt den skulle jag inte göra. Jag kör min hela tiden i diskuskaret. Men klart att det går om du löser kopplingarna till pumpen på något smart sätt. Om behovet nu var så stort skulle jag köpt en till. jag har aldrig fått infusorier eller svävalger i nått kar så troligtvis får du väl inte heller det i ditt nya kar?[/quote]

ok. ja får se hur ja gör. nej ja vet inte om ja får infusorier i mitt nya kar.. ja fick de ju i de ja har nu tyvärr. men ja får väl hoppas på de bästa..
nån som vet varför man får infusorier från början. en orsak kanske är att man matar för mycke , men det gör ja absolut inte så de måste bero på nåt annat.

Annons