Köp av begagnat akvarium

#1 - 12 februari 2007 23:08
Hallå!
Jag och pojkvännen funderar på att köpa ett 400 liters akvarium med sand, lavasten och ljusramp för 500 kr. Billigt och bra! :D Men nu är frågan, vilken pump och doppvärmare ska vi ha?
Vad behövs mer?

Har aldrig haft något såhär stort akvarium förut så det känns lite läskigt. Vi har nu bara ett litet på kanske 20-30 liter med 2 slöjstjärtar och en liten mal i. Vad kan man ha för andra fiskar ihop med dem sedan?
Något annat vi bör tänka på?

Tacksam för svar :)
#2 - 12 februari 2007 23:14
ett ytterfilter är bra att ha till ett såpass stort kar. doppvärmaren får du nog räkna med på ca 300w
#3 - 13 februari 2007 00:10
ett ytterfilter är bra att ha till ett såpass stort kar. doppvärmaren får du nog räkna med på ca 300w

hmm okej, nåt tips på ytterfilter? :)
#4 - 13 februari 2007 00:20
jag har fluval 404 till mitt 400l kar och det funkar alldeles utmärkt.. en del klagar över det höga ljudet på dom men mitt är helt ljudlöst,, hör det inte alls, så det är nog från filter till filter skulle jag tro. sen finns ju även eheim filter oxå som är väldigt kända och bra, men jag har alfrig haft ett sådant och tänker inte skaffa ett heller, dom är ruskigt fula med sina knallgröna slangar som följer med som inte passar in alls i ett akvarium :)
#5 - 13 februari 2007 00:23
Det bör minst pumpa runt 1000 liter/timmen och lite olika modeler kan du kolla på www.pwss.se för att se vad plånboken säger och du kan även kolla lite olika omdömen här på forumet.
Själv kör jag uteslutande med Eheim då jag aldrig haft problem med dessa under alla år, men det finns även andra märken som kan vara lika bra;).
#6 - 13 februari 2007 00:42
Tack för tipsen! :)
Ska ta och kika runt lite då, se ifall det finns något som passar min för tillfället ganska tunna plånbok.. haha
#7 - 13 februari 2007 06:19
Köp ett TetraTec 1200 kostar ca 1300-1400kr.
#8 - 13 februari 2007 09:45
Jag har kikat runt en del på blocket.. Det är ungefär vad min plånbok har råd med. Jag är faktiskt bara en fattig student :p
Men jag har hittat ett par intressanta iaf för runt 500:ingen, ska ta och ringa runt lite idag tror jag :)

Annons