Köp av beg akvarie

#1 - 5 juli 2008 10:17
Hej

Jag såg en annons på blocket där en person ska sälja ett akvarium

Har skickat lite mail till personen o frågat lite

Har fått reda på att personen i fråga kommer rengöra akvariumet med diskmedel :confused: så min fråga bara om det blir ev köp av den akvariet kan man skölja den förre användningen tanken på rester av diskmedlet eller av råder ni att köpa den?

Personen sa den har stått tomt men vet inte hur länge
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 5 juli 2008 10:25
Oavsett vilket rengöringsmedel som använts så är det bara att skölja ur det med vatten efteråt så är det inga problem.

Det viktiga är hur mycket repor akvariet har och var dessa sitter. Alla begagnade akvarier har repor - det går inte att komma ifrån.
Så man skall alltid kolla noggrant på akvariet "in real life"
#3 - 5 juli 2008 10:37
Tack för så snabbt svar!:D

Jag ska ta o kolla upp det om det blir ev köp då :)
#4 - 5 juli 2008 11:39
förlåt men jag snor din tråd nu.
När man köper beg akvarier ska man åka och titta på flera akvarier och jämför? eller räcker det med att man kollar på ett akvarium och sen köper det?
#5 - 5 juli 2008 11:43
Är det bara "rätt" kar till det priset du vill ge för det är det bara du själv som kan avgöra om du vill titta på fler kar;).
#6 - 5 juli 2008 11:48
ok för jg har hittat ett kar som jag vill ha och vi har varit och tittat på det men pappa envisas med att vi ska åka och titta på fler akvarium *suck* *______________*
#7 - 5 juli 2008 12:56
Jag tycker att ni kunde ha köpt denna kar som ni kollade på allt beror på priset som anders skrev

när jag kollade på blocket så var det 160 liter kar för 300 kr o det är mycket bra pris med då in gick ställning till karet med

//Peter
#8 - 5 juli 2008 15:20
aa det är ett 780L för 3000 som vi måste köpa lysrör till och i framtiden en nu pump. men vi får nog pruta :)
#9 - 6 juli 2008 18:10
Det är verkligen bra pris för den akvariet :)
#10 - 6 juli 2008 18:18
Tja... saruman det vet vi nog inte? ingår bänk/ställning, lysramp, hur är filtret(behövs ett nytt nämndes), hur gammalt är karet, är det repigt? som sagt kan bli väldigt dyrt om man måste köpa dessa saker och är det 20år och jätterepigt skulle jag betala en femma o en fimp;)
#11 - 6 juli 2008 18:24
Går att göra fynd på blocket, köpte mitt 450 komplett för 500:- !!!
#12 - 6 juli 2008 18:29
Det är 5 år, ställning ingår, det är inte repigt, lyset är väldigt dåligt så då skulle man behöva köpa 4 lysrör och en armatur, fiskar, sten mm ingår och om jag ska ha oscars, guldsöm och gibbiceps så behövs det ett nytt filter. men det behövs inte i nuläget om vi skulle köpa det. http://www.blocket.se/vi/16996169.htm?ca=11_s
#13 - 6 juli 2008 18:35
Det är ett hyffsat bra pris på det karet, men pruta på priset då en ramp går på ett par tusen.
#14 - 6 juli 2008 18:37
så om jag prutar ned det så är det ett bra köp?
#15 - 6 juli 2008 18:42
Det tycker jag:).
Skulle det inte varit så långt borta är det inte säkert att annonsen var kvar eftersom jag är ute efter ett liknande kar;).
#16 - 6 juli 2008 18:49
KÖP KÖP KÖP ett till akvarium är aldrig fel :P
#17 - 6 juli 2008 18:51
om bara pappa hade samma åsikt
#18 - 6 juli 2008 22:27
Naugthy skrev:
om bara pappa hade samma åsikt

Du vet.... Pappa vet alltid bäst, men jag kan hålla med honom, det kan vara ett bra sätt och pruta när man har ett kar till att jämföra med och spela ut det mot =)
#19 - 7 juli 2008 22:49
Det är även en lite känslig fråga att avgöra åt en annan vad karet med eller utan tillbehör är värt.
Sedan kan man vända och vrida på det med, vill man bli av med karet snabbt så är det lägre pris som gäller, men har man inte bråttom så kan man lägga sig på en "lagom" nivå så kommer det snart en köpare.
Lägger man sig däremot för dyrt får man bara några mail, men ingen som är riktigt intresserad utan de hör mer av sig för nyfikenhets skull.
Det som jag tycker är värt mycket på akvarium som jag säljer kanske de flesta bara fnyser åt, så man ska nog inte ha för stora förhoppningar att få nypris på grejerna man säljer.
Det är även svårt att nämna en generell regel hur mycket man får för sina akvarium, det är så många faktorer som spekar in, skick, utrustning, innehåll, bra fotat och sist men inte minst var i Sverige karet finns.
#20 - 7 juli 2008 23:03
ansjo skrev:
Det är även en lite känslig fråga att avgöra åt en annan vad karet med eller utan tillbehör är värt.

Sedan kan man vända och vrida på det med, vill man bli av med karet snabbt så är det lägre pris som gäller, men har man inte bråttom så kan man lägga sig på en "lagom" nivå så kommer det snart en köpare.

Lägger man sig däremot för dyrt får man bara några mail, men ingen som är riktigt intresserad utan de hör mer av sig för nyfikenhets skull.

Det som jag tycker är värt mycket på akvarium som jag säljer kanske de flesta bara fnyser åt, så man ska nog inte ha för stora förhoppningar att få nypris på grejerna man säljer.

Det är även svårt att nämna en generell regel hur mycket man får för sina akvarium, det är så många faktorer som spekar in, skick, utrustning, innehåll, bra fotat och sist men inte minst var i Sverige karet finns.

Just detaljen var karet finns rent geografiskt har jag märlt spelar väldigt stor roll. På mindre orter och inte i storstadsområdena är karen BETYDLIGT billigare än de är i typ Sthlm, gbg, malmö osv så är man beredd att åka några mil så kan det faktiskt löna sig...

Vad man givit som nypris kan man dessvärre glömma då det är mera skicket och som Ansjo säger den medföljande tekniken som köparen lägger tonvikt vid som gäller samt en schysst bild...
#21 - 7 juli 2008 23:08
Ska du ha tag i ett billigt akvarium är det utmed västkusten och söderut du ska bege dig. Här ligger nypriserna ofta under beg.priserna uppåt i landet, som ofta är dubbelt så dyra mot västkusten, på gott och ont.
Det är bra när man ska köpa kar, men inte lika kul när man ska sälja senare om man tex. vill byta upp sig i storlek;).
#22 - 8 juli 2008 08:07
fick tag på ett 250 lit på blocket GRATIS med alla tillbehör och mal på 30 cm de skänkte det då de ej kunnat sälja. nämde det hos håvmästarna här i växjö å han sa det är så denna årstiden svårt att sälja och då kan man ju göra fynd. vill man sälja är det bättre vinterhalvåret. har kar sen innan men extra pump mm å fin firre var inte fel. bra att ha reserver
#23 - 8 juli 2008 17:41
åheim skrev:
Tja... saruman det vet vi nog inte? ingår bänk/ställning, lysramp, hur är filtret(behövs ett nytt nämndes), hur gammalt är karet, är det repigt? som sagt kan bli väldigt dyrt om man måste köpa dessa saker och är det 20år och jätterepigt skulle jag betala en femma o en fimp;)

Du har rätt i det som du skrev man vet ju inte
Men om säljaren är riktigt seriös borde han ju kunna ge all info som det går om akvariet vad som ingår osv :)
#24 - 9 juli 2008 12:14
ansjo skrev:
Ska du ha tag i ett billigt akvarium är det utmed västkusten och söderut du ska bege dig. Här ligger nypriserna ofta under beg.priserna uppåt i landet, som ofta är dubbelt så dyra mot västkusten, på gott och ont.

Det är bra när man ska köpa kar, men inte lika kul när man ska sälja senare om man tex. vill byta upp sig i storlek;).

Tycker mig skönkja en tendens när det gäller priset på fiskar och tillbehör att de verkar ligga lägre på västkusten än här in mot landet....

Annons