Köp av akvarium

#1 - 14 april 2005 15:04
Jag har nu ett 60-liters akvarium. Tänkte köpa ett större när skattepengarna kommer. Hur stort rekommenderar ni? Och vad kostar det i så fall? Jag funderar på ett 110 liters men kanske ska köpa ett större om priserna inte skilljer för mycket.... Jag har inte bestämt mej vad det är för fiskar jag vill ha i..... Jag är velig....
#2 - 14 april 2005 15:16
Jag köpte mitt 200liters inklusive bänk, ljusramp, pump och doppvärmare begagnat för 1000kr. Det går att hitta så billigt om man bara letar. Blocket är rätt bra för sånt. :)
#3 - 14 april 2005 16:29
www.pwss.nu

ett 60l med pump ramp å värmare inkl frakt via bussgods 840kr

Låt säga att frakten blir max 200kr på ett 110l och de har fler alt.....samt bra priser...Lycka till
#4 - 15 april 2005 11:06
Det är bättre att köpa ännu större jag började med 65l sen blev det 90L sen blev det 180L och nu har jag ett på 450L.
Så köp större direkt.
Men det är ju upp till dig vad du vill ha och vad man har plats med.
// Marcus
#5 - 15 april 2005 11:22
[QUOTE=Kockfrallan]Det är bättre att köpa ännu större jag började med 65l sen blev det 90L sen blev det 180L och nu har jag ett på 450L.
Så köp större direkt.
Men det är ju upp till dig vad du vill ha och vad man har plats med.
// Marcus[/QUOTE]

Här måste jag hålla med. Lika bäst att du sparar ett tag till och köper ett stort kar. Du kommer nog endå att hamna där till sist :)
#6 - 15 april 2005 11:39
Jag tycker att du först ska fundera på vad det är för fiskararter/antal du vill ha i det nya karet sen kan du köpa det karet du behöver för dom nya fiskarna.
Men kommer du att fortsätta med akvarier så kommer du ändå till slut att ha en massa burkar med olika storlekar ovasett om du gå från 65 till 450 direkt eller inte. :D
#7 - 15 april 2005 18:49
Jag tycker att du skall köpa så stort som du har råd och plats med ! Det blir mer lättskött, snyggare och dessutom billigare/liter !....

Om du köper ett lite större akvarium så kommer du dessutom att kunna välja fiskar lite mera fritt dessutom... :)

Mvh/Janne
#8 - 15 april 2005 20:13
Köp så stort som möjligt! Du kommer inte märka nån skillnad på 60 och 110 liter.
Mitt första akvarium var på 375l. Det kostar, men jag har inte ångrat mig en sekund!
#9 - 15 april 2005 21:51
Jag rekommenderar blocket, jag har köpt mina akvarium där. Mitt 375l kostade 800! Med ytterfilter, underrede och lysrörsramp.
Köp så stort du får plats med!
#10 - 15 april 2005 22:59
Funderade just. Ytterligare en blåsnig. 54 liter - perfekt nybörjarakvarium brukar det stå. BULLSHIT! Det är jättesvårt med små akvarier. Ge nybörjaren STORA burkar så dör inte fiskarna :D
Jag älskar små vackra akvarier med ett par fiskar och en massa friska växter. Smycken i hemmet. Men det är fan så svårt nu vill jag ha ett stort tåligt kar med massa ljus växter och vackra fiskar - en stor dj-la diamant!!! Det är lättare och man behöver inte lära sig allt den hårda vägen!
Ropen skalla - stora akvarier åt alla - särskilt nybörjarna, såna som jag!
#11 - 16 april 2005 08:34
[QUOTE=heljis]Köp så stort som möjligt! Du kommer inte märka nån skillnad på 60 och 110 liter.
Mitt första akvarium var på 375l. Det kostar, men jag har inte ångrat mig en sekund![/QUOTE]Det är visst skillnad!!! Ett stort kar är mer förlåtande än ett litet...Ett stort behöver inte lika mycket tillsyn som ett mindre...dessutom är det oftast svårare att uppnå biologiskt balanse i midre akvarier är erfarenheter som många här på Zoopet har haft...inte med det sagt att det är omöjligt men det kräver mer tid.
#12 - 16 april 2005 11:31
Har precis köpt ett nybörjarkar på 190liter!

Gjorde vissa misstag vid inköpet som kostade lite onödiga slantar men så är det att vara nybörjare. Det viktigaste med att tänka på när man köper ett nytt kar är:
Var ska det stå?
Måste det möbleras om mm...
Hur stort kan det vara?
Dvs, hur många gamla onödiga möbler kan rensas ut!
Hur ska det se ut?
Hur ser det ut i rummet nu, blir som snyggast om akvariet passar in i rummet rent designmässigt. SJÄLVKLART kommer innehållet bli pricken över i:et!

När du funnit svaren på dessa frågor, sök då efter kar som passar och kolla vad de kostar. Ställ dig också frågan om du vill köpa nytt (dyrare men sådana som jag föredrar att vara första och enda ägare) eller begagnat.
#13 - 16 april 2005 16:23
Har läst alla era svar nu och ska ta mej en ordentlig funderare på vad det kan bli för akvarium jag köper. Nu till en följdfråga: Varför är det lättare att sköta ett stort akvarium än ett litet?
#14 - 16 april 2005 21:09
Balansen i vattnet blir inte fort stört. Vattenbyten behöver inte göras så ofta. Håller temp bättre. Ett litet kar kan bli för varmt, hade detta problem med 100l nydligen. Fast det är ju mer vatten som behöver bytas i ett stort!
#15 - 17 april 2005 17:26
Allting sker mycket långsammare i ett stort akvarium ! Exvis om man har råkat övermata, eller att det ligger ett dött fiskyngel och förperstar vattnet typ. Om man då har ett kar på 50 Liter bara, då kanske vattnet hinner bli dåligt över natten bara... Men om man däremot har ett kar på kanske 300 Liter med bra filtrering, då kanske det tar en vecka innan vattnet hinner bli lika dåligt ! Om det överhuvudtaget hinner bli dåligt !

(den större mängden nedbrytningbakterier orkar säkert med den extra belastningen)

Mvh/Janne
#16 - 17 april 2005 17:31
200 Liter tycker jag är en utmärkt nybörjarstorlek ! :) Det finns väldigt mycket fisk som trivs i 200 Liter...

Mvh/Janne
#17 - 20 april 2005 17:26
[QUOTE=heljis]Köp så stort som möjligt! Du kommer inte märka nån skillnad på 60 och 110 liter.
Mitt första akvarium var på 375l. Det kostar, men jag har inte ångrat mig en sekund![/QUOTE]

Jag har nyss "uppgaderat" från 60 liter till 112 liter och tycker skillnaden känns mer än dubbelt så stor.

Det nya akvariet är mycket luftigare och det krävdes 10ggr mer hinkar med vatten för att fylla det (kändes det som iaf) så nog märker man skillnaden trots att den bara är dubbelt så stor :)

Lycka till med akvarie köpet!
#18 - 20 april 2005 20:08
Hej.
Har för tillfället inget stort akvarium.
Kommer att köpa ett 250 liter(beställt).
Har läst många trådar på forumet och tycker inte att det är någon större skillnad.
Har ett 25 liters akvarium som fungerar utmärkt.
Ungefär samma problem som med ett större akvarium.
Jag är övertygad om att bara man sköter vattenbyten och anpassar akvariet till visst antal fiskar och eller storlek på fiskarna så går det bra.
MVH Marta
#19 - 20 april 2005 20:16
Hej

Vet inte vart du bor men bor du i Stockholm kan jag rekomendera akvarieleasing i sumpan.Dom säljer beggade f.d uthyrningskar till hyffsade priser.Trevlig personal som inte försöker blåsa en.
Fredrik
#20 - 21 april 2005 09:29
Jag glömmer inte när jag köpte mitt 375l, hade bara ett 35l innan. När det stora var "klart" så släppte jag ner mina 10 neontetra, så små de såg ut när de var helt förskrämda i en hörna....

Annons