Konvertering 720l, salt-> sött

#1 - 4 juni 2008 11:59
Hej!
Har bestämt mig för att göra om mitt 720l kar från saltvatten till sötvatten. Karet har varit igång som salt i c:a 2,5år och innehåller idag lite allt möjligt, koraller(både sps, lps och mjukisar), fisk, räkor, sniglar och sjöstjärnor.
Beslutet har vuxit fram under våren och flera faktorer spelar in, men inneklimatet i lägenheten(det blir väldigt varmt och fuktigt, dunstar c:a 7l/dygn från karet...) och kostnaderna för att driva karet är väl de viktigaste.
Karet ska utformas för rockor, tänkte skaffa 2 rockor (inte säker på vilken sort än, är medveten om att flertalet arter blir för stora för ett 720l, blir uppgradering när vi flyttar till hus inom en relativt snar framtid) och som sällskap till dessa ha lite jordätare och kanske något annat skoj.
Hur som helst så tänkte jag behålla själva karet med ställning och huv samt sumpen. Jag planerar alltså att köra sötvatten med sump, mest för att karet är borrat och allt redan finns. Men jag får ju möjlighet till stor filtervolym, sumpen håller idag c:a 120l vatten, som kan fyllas med olika sorters filtermedia. Är det någon som har en idé om vilka filtermedia jag kan/bör använda eller hur sumpen ska utformas så hojta gärna till! Returpumpen drar genom c:a 3500l/h. Jag bör kanske komplettera med någon pump/filter för att få lite mer snurr på vattnet i karet?
Jag tänkte också behålla delar av belysningen, 2*80w t5 och 2*30w t8, men är inte riktigt säker på om detta räcker? Ev. kompletterar jag senare

I karet idag sitter juwel strukturbakgrund, som jag förståss ska ta bort, men jag vill dölja bakruta och ytavrinningsbox med någon form av invändig bakgrund. Kanske btn slimline, kanske moduler, någon som har synpunkter eller idéer?

Det var nog allt för nu. Men som sagt, jag tar gärn emot tips och idéer!
Får ta och bli gold-medlem oxå, så man kan lägga inte bilder :)

Mvh
Mattias
#2 - 11 juni 2008 20:05
Funderar på hur sumpen ska utformas, kanske kan droppfilter med biobollar vara något? Vad ska jag isåfall ha efter droppfiltret, kommer ju plats till mer eftersom sumpen är 120cm lång och droppfiltret tar väl kanske max 30-40cm. Kanske en del filtermatta? Makaroner? Något annat?
Förresten någon som vet om droppfilter låter mycket? Isåfall går det bort! Men ganska mycket av ljudet borde väl stanna i själva behållaren som biobollarna ligger i?

När det gäller inredningen så kommer det nog bli någon bit btn slimline för att dölja ytavrinning och kanske lite till. Sen kommer jag ha en del rötter, men för att inte ta för mycket av bottenytan för rockorna så kommer jag hänga huvuddelen av rötterna uppe från karets överkant. Tänkte försöka få det att se ut som rötter från träd letat sig ner i karet.

Ingen som har några tankar eller tips?
#3 - 12 juni 2008 01:44
kolla om du hittar nått här, jag bara sökte på sump:
http://www.arofanatics.com/index.php?content=gallery&right=movies%2Fmovies&categoryid=3&search_var=sump

vet att jag sett många fina bilder & beskrivnigar på sumpar där till liknande kar & fiskar som du kommer köra. [:)]
#4 - 12 juni 2008 17:23
ah perfekt, vill minnas att jag hade den sidan bland länkarna för några år sedan, men den har försvunnit under saltvattenstiden :)
Tack, där fanns en del att ögna genom!
#5 - 21 juni 2008 07:10
well nu är allt levande sålt, har nu ganska omfattande rengöring framför mig. Inte minst av utrustningen i karet. Har inte så mycket tid över så det tar nog ett tag innan jag är färdig.... Ska försöka sälja av utrustningen oxå
#6 - 2 juli 2008 15:11
Håller på med rengöring, tar sin lilla tid, en del rör att göra rent, massvis med rörmaskar och andra djur att ta bort från rutorna och inte minst sumpen.... Har kommit en bit på vägen, men det går ju inte direkt fort....

Har bestämt mig för att prova med ett droppfilter, ska bara få tag på en 20-25l biobollar och lite pvc :)

Var och handlade sand igår, blev Rådasand, tänkte blanda 0,33 och 0,4-0,8mm. Passade på att köpa en snygg rot redwood rot också.

Var också inne på pwss och beställde btn slimline bakgrund och lite annat smått och gott :)

Jag har funderat en del kring vad jag ska ha i karet, utöver rockorna, men inte riktigt kunnat bestämma mig. Är inne på någonsorts jordätare, av Geophagus Altifrons typ, men vill nog ha något till, någon som har tips? har också funderat en del på Praktbotior, men är inte helt säker på hur det går ihop med rockorna (de blir kanske mat....)
Men jag är tips för idéer!
#7 - 2 juli 2008 21:44
Coolt det här ska bli kul att följa :D
#8 - 9 juli 2008 19:51
Har fixat goldmedlemskap
Först en bild på karet innan jag rev (ordvits :)) karet
Har kommit en bit på vägen, karet är i stort sett rengjort, nu ska det bara fixas till.
Har också bokat lite firrar till karet, 3st geophagus "Tapajos orange head" o rejäl storlek, riktigt vackra firrar! Var och kollade på rockor härromdagen, har hittat ett ställe som har ett gäng hemma, fanns en hona och en hane som var riktigt snygga! Dessutom har de gått ganska länge där och är välmatade och feta. Nackdelen är väl bara priset, men smakar det så kostar det....
#9 - 9 juli 2008 20:01
Och så här såg karet ut dagen efter......
Skickar med två bilder till, någon månad gamla, var väldigt nöjd med karet i det här skedet, iallafall hur karet såg ut och hur fisk o koraller trivdes....
#10 - 24 juli 2008 21:26
äntligen händer det något!
Har satt i bakgrunden för någon dag sedan, har tvättat ungefär hälften av sanden ikväll och fyller karet delvis. Har fortfarande en del kvar med sumpen innan den kan köras igång, men jag sätter igång karet så smått ändå.
För att få lite mekanisk filtrering och lite cirkulation i karet utöver sumpens returpump satte jag en maxijet i varje sida med lite filtermatta på, försöker dölja dessa med småbitar av bakgrunden, gick väl sådär....
Men det blir nog bra, känns kul att det händer lite, vill gärna ha igång karet! Har dock haft fullt upp och bara haft möjlighet att peta lite på kvällarna, så det har dragit ut på tiden.
Första firrarna kommer förmodligen redan på sön, en trio Geophagus :)
#11 - 26 juli 2008 09:50
jaha så kom då ett bakslag.....
Skulle fixa lite med sumpen, var tvungen att ta ner den några cm i ena kortsidan. Så här i efterhand var det inte särskillt smart att ge sig på den, givetvis sprack glaset :(
Så jag behöver antingen byta ruta eller skaffa ny sump, det lutar åt ny sump eftersom den jag har är lite väl hög. Men får väl sova på saken. Hur som helst så kommer det att fördröja projektet ytterligare. Typiskt, vilken klåpare man är ibland!!! :(
#12 - 26 juli 2008 11:07
Skippa sumpen... Det är sällan man använder sump till sötvattensakvarium.
#13 - 26 juli 2008 14:10
[QUOTE=petnym;1170217]Skippa sumpen... Det är sällan man använder sump till sötvattensakvarium.[/QUOTE]

Jo, men eftersom karet tidigare använts till saltvatten så är det borrat och ytavrinningsbox är på plats. Dessutom erbjuder ju sump enorm filtervolym vilket jag tror kan vara bra eftersom rockorna kommer belasta karet ganska hårt.
Fast man kanske skulle använda ytavrinningsboxen till att placera insug till ytterfilter i och helt enkelt inte använda sump, kan ju ha filtermaterial i boxen också den har ju trots allt en volym på knappt 25l. Har nog "lådan" till Eheim 2250 sparad någonstans.
Hm väcker helt klart lite tankar.... Får fundera lite på det, men det lutar nog ändå åt sump, har ju skaffat allt som behövs för att köra sötvattenssump istället för saltvatten
#14 - 26 juli 2008 18:21
skulle kanske skippa sumpen och köra med ytterfilter istället, kan använda det mesta av filtermediat jag skaffat ändå. Och som jag skrev så kan ju ytavrinningsboxen fungera som en första filterkammare. Behöver dock komplettera med lite prylar och se om jag kan hitta min gamla 2250, dessutom vill jag nog komplettera med något ytterfilter till, förslag? Fluval Fx5 kanske? Rejält med volym och hyfsat flöde, samt inte allt för dyra, eller?
Man skulle kanske kunna använda avriningen till någon form av vattenbyte, bara att fästa en slang som går till avloppet och sen fylla på? Kruxet blir väl att veta hur mycket vatten man bytat och att det isåfall inte blir slamsuget något i karet, vet inte hur stor betydelse det kan ha?
Det kommer dock ta lite tid innan jag blir färdig, oavsett om jag skaffar ny sump eller kör på ytterfilter, men ytterfilter känns nästan som den smidigaste lösningen. Hm
#15 - 29 juli 2008 15:18
Blir till att skippa sumpen och köra ytterfilter istället. Har grävt fram mitt gamla Eheim 2250 och skaffat ett nytt Fluval Fx5, kommer köra igång Fluvalen idag och Eheimet så fort tiden finns. Jag kommer använda ytavrinningsboxen till insugen, så blir jag av med ytfilmen och så får jag ett ganska stort förfilter till ytterfilterna. Ev kopplar jag Eheim-filtret till det bottenborrade hålet i boxen, så slipper jag dra den tjocka oböjliga slangen till det filtret, Fluval slangen var ganska flexibel. Men det hänger på att jag hittar en pvc-reducering 32 till 25mm, annars får jag dra slangen på utsidan.
#16 - 29 juli 2008 21:50
Efter en hektisk dag (och natt, har en krasslig ettåring, så det har inte blivit mkt sömn...) så är mitt nya Fx5 igång och karets första invånare inflyttade. Filtret funkar bra och låter inte särskilt mycket, bara lite luft emellanåt och ett svagt burrande från pump, som dock bara hörs om man öppnar skåpet.
Firrarna är 3st Geophagus Sp "Tapajos Orange Head", förmodligen så gott som vuxna, hämtades hos Drd för någon timme sedan. De utforskar karet lite försiktigt, kanske lite chockade över att komma från ett kar fullt med växter, gömställe och andra fiskar till mitt relativt tomma kar. Men de verkar må bra iallafall.
Bilder kommer om någon dag, nu är det dax att krypa till kojs, det har varit en lång dag (och natt)!
#17 - 31 juli 2008 20:03
Har skaffat några växter idag, roten mitt i karet är placerad som jag tänkte ha den, de andra ska flyttas så fort de slutar flyta....

Skickar med en på karets första invånare, en av tre Geophagus sp. "orange head tapajós"
köpta av drd här på zoopet
#18 - 1 augusti 2008 06:29
[quote=Matnil;1171948]Har skaffat några växter idag, roten mitt i karet är placerad som jag tänkte ha den, de andra ska flyttas så fort de slutar flyta....

Skickar med en på karets första invånare, en av tre Geophagus sp. "orange head tapajós"
köpta av drd här på zoopet
[/quote]

Hah! bildtokig som jag är klicka jag på bilden först utan att läsa, så tänkte jag snygg jordätare! Nästan lika snygga som DRD's :)

Ska bli intressant att se när du får tag i par rockor!

Kan du inte öka upplösningen på bilderna du laddar upp?

Edit: Jag märkte att man får bättre upplösning på bilderna när man går in på din profil där du har dina bilderna.
#19 - 2 augusti 2008 07:40
Har sett att kvaliteten på bilderna blir sämre när de läggs in, ska försöka komprimera dem på något annat sätt istället. Jag trodde också att det skulle gå och länka till bilderna i mitt galleri så att de ändå syntes direkt här i tråden, men jag fick inte till det, får försöka läsa på hur/om det går.
Dröjer några veckor till innan rockorna kommer, ska få igång filter ordentligt och så måste ju rötterna sjunka så att jag kan hänga upp dem som jag vill ha det. Men det känns kanongött att karet är igång iallafall! Ska klura lite på vilka malar jag ska ha också, kan vara lite vanskligt ihop med rockorna men man får tydligen prova sig fram. Rockorna är relativt stora så små ancistrus blir kanske mat, men det kan kanske vara värt att prova
#20 - 17 augusti 2008 06:58
Idag är den stora dagen, ska åka iväg och köpa rockorna strax!
Karet har gått ett tag nu, rötterna är upphängda men en flyter fortfarande....
#21 - 17 augusti 2008 07:52
Nice nice :=). Var på Universeum förra vecka, deras rockor är sjukt stora. Så jag hoppas du har tänkt uppgradera sen :)
#22 - 17 augusti 2008 08:06
Väldigt spännande!
Ser fram emot bilder :)
#23 - 17 augusti 2008 08:31
Du hade ett ruskigt snyggt salt kar!! Men det kommer blir även riktigt snyggt av det du gjort nu!! jag avundas dig!
#24 - 17 augusti 2008 11:35
Äntligen! Nu är rockorna på plats, honan simmar och ser sig omkring medan hanen fortfarande ligger nergrävd i sanden. Honan är lite mindre och har ljusare grundfärg än hanen som är ganska mörk.
Bilder kommer!
#25 - 17 augusti 2008 12:01
verkar juh bli najs det här! hur stora är dina tapajos?
#26 - 17 augusti 2008 15:51
En helbild på karet och en bild på honan. Köpte även 3st Praktbotior idag.
#27 - 17 augusti 2008 15:58
NICE! :) Riktigt trevligt! :)
#28 - 17 augusti 2008 16:50
[QUOTE=Big_Sal;1179535]verkar juh bli najs det här! hur stora är dina tapajos?[/QUOTE]
De är ganska maffiga, skulle tro runt 15cm.

[QUOTE=Destroy;1179463]Du hade ett ruskigt snyggt salt kar!! Men det kommer blir även riktigt snyggt av det du gjort nu!! jag avundas dig![/QUOTE]
Jo jag var nöjd med saltet, men det var lite för krävande mot slutet, framförallt ekonomiskt... Jag tror att jag kommer att bli nöjd med karet nu också, även om det är lite annorlunda. Tack för berömmet!

[QUOTE=TastY;1179458]Nice nice :=). Var på Universeum förra vecka, deras rockor är sjukt stora. Så jag hoppas du har tänkt uppgradera sen :)[/QUOTE]
Tack tack! Jo jag har en uppgradering planerad när vi flyttar till hus någon gång nästa år

[QUOTE=bafzel;1179459]Väldigt spännande!
Ser fram emot bilder :)[/QUOTE]
Tack, ska försöka fixa bilder lite eftersom.

[QUOTE=beerzon;1179669]NICE! :) Riktigt trevligt! :)[/QUOTE]

Tack igen, känns alltid bra att få lite positiv feedback efter allt slit!

Har lite kvar, jag har inte kopplat in mitt Eheim 2250 eftersom jag upptäckte att lockpackningen är borta... Men det är beställt och filtret kommer nog igång nästa vecka alt nästa vecka igen. Jag har ju ett Fx5, 10l filtermatta och 8-9l biobollar så länge, så det ska nog inte vara några problem.
#29 - 17 augusti 2008 16:58
Synd på ett så tjusigt salvattenakvarie....men det kostar ju att ligga på topp:-)

Men rockor kan ju också vara rätt kul.
Så det blir spännande att se lite bilder sen.

/ Göran
#30 - 20 augusti 2008 20:34
De verkar trivas och acklimatiserar sig bra tycker jag. Har bytat vatten nu ikväll, kommer nog köra ganska tätat byten nu i början eftersom karet inte varit igång så länge och rockorna innebär ju en ganska stor belastning..... Men än så länge ligger nitriten ok. Får hem sista delen jag behöver till mitt Eheim 2250 imorgon så jag ska försöka få igång det direkt.
Skickar upp en bild på båda rockorna :)
Bilagor:
#31 - 22 augusti 2008 19:05
så har jag äntligen fått igång mitt Eheim 2250. Nu funderar jag på om jag verkligen behöver 2st Maxijet.... Filtermässigt gör de inte så stor skillnad, sitter c:a 1l filtermatta på varje och jag har 8-10l filtermatta, 8-10l biobollar+ Fluval Fx5 och Eheim 2250. Frågan är om den extra cirkulationen behövs? Sammanlagt ligger jag nu på runt 5000l/h. Funderar på att skippa den ena Maxijeten, vad säger ni? Den sitter visserligen bakom en bit slimline och stör inte så mycket, men hade kanske ändå blivit bättre om den tas bort...
#32 - 23 augusti 2008 20:39
skickar uppen bild på skåpet, Fluval Fx5, Eheim 2250 och den blåa tunnan är vattenpåfyllning för att hålla nivån i ytavrinningsboxen
Skickar också upp två bilder på min C. Hujeta, han är ganska glupsk och tar gärna räkor, ofta lite väl stora dock....
#33 - 23 augusti 2008 21:21
Haha, vilken kula han fick på magen efter den "lilla" tuggbiten. :D
#34 - 24 augusti 2008 07:20
Häftigt och annorlunda kar!
Bilagor:
#35 - 24 augusti 2008 09:21
ett gäng bilder till, lite blandad kompott. En bild på honan när hon letar mat genom att blåsa i sanden. Hanen är fortfarande nergrävd stor del av dagarna, men kommer fram vid mat och på kvällen. Han brukar sen spendera ett tag simmande framför utblåset från ett av ytterfilterna, vilket kan plaska ganska bra och har jagat upp mig ur säängen att antal gånger....
En visar mitt ytavrinningshörn där jag har insugen till ytterfilterna och en del filtermatta och biobollar som funkar som förfilter, jag hoppas detta ska kunna hjälpa till att hålla ytterfilterna rena längre.
#36 - 24 augusti 2008 10:23
Verkligen ett proffsigt och lite annorlunda kar. Jag kan ju tänka mig att häftigt plaskande kan få dig att rycka till. Det hade ju inte varit kul att hitta en Rocka på golvet på morgonen.
Hur tycker du att att Fluval 5 funkar i jämförelse med Eheim 2250?
#37 - 24 augusti 2008 10:33
[QUOTE=Bluesman;1182779]Verkligen ett proffsigt och lite annorlunda kar. Jag kan ju tänka mig att häftigt plaskande kan få dig att rycka till. Det hade ju inte varit kul att hitta en Rocka på golvet på morgonen.
Hur tycker du att att Fluval 5 funkar i jämförelse med Eheim 2250?[/QUOTE]

Tack! Det börjar arta sig, kanske skaffar lite mer rötter men annars är det väl i stort sett klart. Kanske någon firre till, ev fler C.Hujeta det är en ganska häftig firre! Men jag får se, nu ska det först gå in sig ett tag.
Jo första gångerna blev man ju lite orolig, jag har ju inte heltäckande täckglas..... Sen vet man ju inte vad som kan hända i läckagage-väg, så jag måste upp och kolla vad som låter.

Fx5 funkar kanon, har bättre drag, större filtervolym och ganska smarta anslutningar, det låter inte heller särskilt mycket. Eheimet gör sitt jobb, men jag hade nog inte köpt ett nytt idag, hellre en Fluval till. Men nu hade jag ju Eheimen stående, så då var det inte mycket att fundera över, det har ju trots allt ganska bra filtervolym och gör som sagt sitt jobb bra!
#38 - 24 augusti 2008 10:42
Några rötter till skall du väl få plats med. Men med Rockor så går det väl inte att ha så mycket i karet. de vill väl ha lite ytor samt kunna gräva ner sig. C.Hujeta verkar ju vara lika glupsk som en gädda. Själv hade jag nog varit lite för "blöt" för att ha sådana. Det här med att de skall ha levandes fisk verkar ju lite ruggigt:-).

Jag är ju sugen på att skaffa ett riktigt stort ytterfilter och skippa ett av mina innerfilter. Därav frågan om Fx5. Just filtervolymen och draget är ju det intressanta med den pumpen. Går det att justera flödet på den? Min balja är ju bara på 540L och i den går ju Diskus....och de vill nog inte ha det allför strömt. Eller är Fx5 för stort för en 540 balja?
#39 - 24 augusti 2008 14:12
[QUOTE=Bluesman;1182783]Några rötter till skall du väl få plats med. Men med Rockor så går det väl inte att ha så mycket i karet. de vill väl ha lite ytor samt kunna gräva ner sig. C.Hujeta verkar ju vara lika glupsk som en gädda. Själv hade jag nog varit lite för "blöt" för att ha sådana. Det här med att de skall ha levandes fisk verkar ju lite ruggigt:-).

Jag är ju sugen på att skaffa ett riktigt stort ytterfilter och skippa ett av mina innerfilter. Därav frågan om Fx5. Just filtervolymen och draget är ju det intressanta med den pumpen. Går det att justera flödet på den? Min balja är ju bara på 540L och i den går ju Diskus....och de vill nog inte ha det allför strömt. Eller är Fx5 för stort för en 540 balja?[/QUOTE]

Jo precis, men för att ha kvar bottenytan så har jag hängt upp alla rötter utom en än så länge :) Hujetan har som syns på en av bilderna börjat ta räkor, så levande mat är snart inte nödvändigt längre

Jag tror Fx5 funkar bra till ett 540l, det har kranar på utloppet så du kan strypa flödet lite om du vill. När det gäller filtervolymen så levereras Fx5 med filtermatta som Fluval beskriver som mekaniskt filter, men det borde väl bli biologiskt också, sen är där 3st filterkorgar på c:a 2l att fylla med vad du vill. Total filtervolym skrivs till runt 20l har jag för mig, men är inte säker...
#40 - 25 augusti 2008 14:26
Jo Fx5 verkar ju vara ett väldigt prisvärt filter. Smart att hänga upp rötterna. Det ser ju naturtroget ut också. Tyvärr har jag ju täckglas på mitt...så då blir det svårare att ha rötterna ovanifrån.
Men senare i höst hade jag ju tänkt att göra om baljan...fast tanken på att tvätta en massa sand gör så att projektet förmodligen skjuts lite framåt:-)
Att mata Hujetan med räkor o dyl. kunde man väl stå ut med. Men jag tror inte mina Rödmunstetror hade gillat sällskapet:-)
#41 - 1 september 2008 14:25
har inte hänt mycket senaste veckan, men hanen är numera också framme så gott som hela dagarna vilket är ganska trevligt :)
Hujetan käkar både räkor och musslor, ibland så stora att det ser ut som hel huvudet ska gå sönder, men han lyckas svälja förvånansvärt stora bitar!
Vattenbytena görs ungefär 2ggr/vecka, går fort att tömma eftersom jag har en ganska grov slang, så det är inte så besvärande.

Har funderat fram och tillbaka på sanden och om jag ska försöka byta den, den fastnar en del på rockorna och Rådasand är kanske inte det bästa till rockor, den är tydligen lite kantig. Fast min är såpass finkornig att jag tror inte det spelar någon roll. Dessutom verkar det som att den inte fastnar lika mycket på dem längre. Kan också bero på att de inte gräver ner sig så mycket längre, men de verkar inte besväras iallafall. Så det får vara som det är för tillfllet.
Ska som sagt försöka hitta någon rot till och ev. skaffa någon/några malar till, blir nog en sväng till stans affärer i veckan med dottern.
Bilagor:
#42 - 3 september 2008 21:24
Underbart fint kar! Både som salt och som sött... Har kommit över ett 540 liter som jag ska ha jordätare i också är tanken. Min baby är dock tveksam till Slimlinen, men man som man är så skiter man i väl vad hon säger... :D

tack för en inspirationsrik tråd i alla fall.
#43 - 4 september 2008 06:38
tack själv
Jag är väldigt nöjd med slimlinen, tycker den är riktigt snygg och tar inte så mycket plats i karet. Även rockorna verkar gilla att simma längs bakgrunden.
Jordätarna är väldigt trevliga firrar, stod och funderade på att ta med några S.Jurupari hem igår men lät bli. Blev en rot och lite växtnäring istället.Jag är lite tveksam till fler ciklider ihop med rockorna, generellt kan de bli lite aggressiva när de leker eller tar revir. Fast det är inga problem med de Tapajos "Orange head" jag har nu iallafall, de verkar ha en del respekt för rockorna.
#44 - 4 september 2008 19:53
[QUOTE=Matnil;1187509]
Jag är lite tveksam till fler ciklider ihop med rockorna, generellt kan de bli lite aggressiva när de leker eller tar revir. Fast det är inga problem med de Tapajos "Orange head" jag har nu iallafall, de verkar ha en del respekt för rockorna.[/QUOTE]

hm, så skulle man så klart inte säga.... Idag har en av jordätarna grävt ut vid roten och håller lite revir där, såg den ge en av rockorna ett litet nyp precis, attans! Får fundera lite på om jag ska göra mig av med jordätarna direkt eller om jag ska ge det ett tag och se hur det utvecklas. Typiskt!
#45 - 5 september 2008 20:51
puh, dagen har varit ganska lugn, jag har iallafall inte sett några bråk. Geophagusen håller fortfarande revir under stocken, men är inte så noga med att försvara det och lämnar reviret ganska mycket för att hänga med/bråka med de andra två geosarna. så det är nog lugnt trots allt, rockorna (framförallt honan) har simmat under stocken och befunnit sig en del i reviret utan några attacker flera gånger.
#46 - 5 september 2008 21:26
Där ser man... visste inte att rockorna var så känsliga... känns som en varelse som borde kunna säga ifrån :S...
men men, man lär sig nåt nytt varje dag...
#47 - 6 september 2008 07:36
Nja problemet är väl att rockorna inte har vett att hålla sig ifrån cikliders revir och att de kan bli skadade när cikliderna "motar" bort dem. Men jordätare överlag ska inte vara särskillt tuffa och inte hålla revir mer än runt lek typ (någon art undantagen) och det verkar gälla Tapajos "Orange head" också. Blir det inte värre så klarar det sig! :)
#48 - 6 september 2008 09:48
Säg till om du vill bli av med jordätarna, ska få mitt 570 liters nästa vecka. Ska ha orangehead i det så där kan de få ett hem om det skiter sig. Men får hoppas det funkar :)
#49 - 6 september 2008 10:12
[QUOTE=TastY;1188392]Säg till om du vill bli av med jordätarna, ska få mitt 570 liters nästa vecka. Ska ha orangehead i det så där kan de få ett hem om det skiter sig. Men får hoppas det funkar :)[/QUOTE]

Ok, jag har inte bestämt mig riktigt hundra, får försöka hålla lite koll ett tag. Vill ju helst behålla dem, men får se hur det blir. Jag hör av mig om det blir aktuellt!
#50 - 6 september 2008 14:59
Gör så! Ska få det och sen ska det startas upp osv, lär ju ta några veckor innan det är aktuellt. Men får hoppas det löser dig, riktigt fina är de.
#51 - 7 september 2008 19:54
Va dött här är, upp med lite nya bilder :)
#52 - 7 september 2008 21:10
har en bild till på honan inte så spännande kanske.... Ska få fram kameran och fota lite snart!
Hittade en död ancistrus till idag, är inte säker på orsak men övriga invånare verkar må bra så det bör inte vara nått i vattnet. Förmodligen rockorna som är ansvariga....
#53 - 7 september 2008 21:13
Har du ändrat om nått i akvariumet sen senaste helhets bilden så vore det trevligt med en ny helhets bild då den förra var jäkligt läcker =D
#54 - 8 september 2008 09:54
[QUOTE=Alfons;1189298]Har du ändrat om nått i akvariumet sen senaste helhets bilden så vore det trevligt med en ny helhets bild då den förra var jäkligt läcker =D[/QUOTE]

tack tack, har flyttat roten med växterna på till vänstersidan bara.... Har en rot till som ska i, den ska bara ligga i blöt ett tag till så den sjunker. Har fått lite alger också, bakgrunden har mörknat något, förmodligen växtnäringen som satte fart även på algerna. Ska få i några algätare till framöver, funderar lite på några stora äppelsniglar, är de något bra?
Ska försöka ordna en ny helbild
#55 - 9 september 2008 10:13
Ja mer bilder, så fint så :)
#56 - 7 november 2008 18:48
hmm, bättre sent än aldrig, lite nya bilder! Fick tyvärr ingen bra helbild, det blänkte för mycket i rutan....
Rockorna äter som bara den och jag tycker nog de blivit lite större.
Släppte ner 10st Kongotetror för ett tag sedan, de hade gått hos farsan och var såpass stora att jag trodde de skulle gå hyfsat säkert. Men icke, sakta men säkert har de försvunnit, har 2 kvar idag.... Jag är ganska säker på att det är hanen som är boven, honan har nog inte tillräckligt stor munn för att svälja Kongotetror.
Jag hittade dessutom ett par Ancistrus-yngel i ytavrinningen för ett tag sedan, tyvärr har de ganska små utsikter att klara sig på sikt, men det är ju kul att Ancistrusarna leker.
Geophagusarna har hållt sig lugna och utgör inget problem för rockorna. de har lekt em el två gånger men äggen försvinner fort och de försvarar inte något revir direkt i samband med leken.
Har tagit bort den vänstra Maxijeten och ersatt den med en doppis, eftersom karet hade en tendens att bli lite väl kallt. Jag tror inte den extra cirkulationen gjorde så mycket, har kvar en Maxijet, ett Fx5 och ett Eheim 2250.
#57 - 10 november 2008 08:45
riktigt, riktigt snyggt!!!!
#58 - 19 november 2008 14:24
[QUOTE=Destroy;1213642]riktigt, riktigt snyggt!!!![/QUOTE]

tack tack
Har en rot till på gång till karet, den har stått i vatten lääääänge, men flöt till viss del sist jag provade.... Fast nu borde den dragit till sig tillräckligt för att sjunka, ska bara få tid att få ner den i karet
#59 - 25 november 2008 07:57
mums

fan ditt kar är bland mina favvisar... bakgrunden har mognat en del nu eller är det jag som inbillar mig?
ser bra ut... :D
#60 - 25 november 2008 13:10
[QUOTE=Big_Sal;1220508]fan ditt kar är bland mina favvisar... bakgrunden har mognat en del nu eller är det jag som inbillar mig?
ser bra ut... :D[/QUOTE]

Tack tack
Bakgrunden har blivit lite mörkare, inte så röd längre, är väldigt nöjd med denna utveckling. Nu gäller det bara att försöka hålla den i ungefär det här läget så den inte blir täckt av för mycket alger.... Ska ev. försöka mig på någon sorts mal till framöver för att hålla efter algerna lite till, har idag 3st vanliga Ancistrus (tror jag), men de behöver nog lite hjälp..
#61 - 1 december 2008 15:19
MYCKET, MYCKET snyggt! :D
#62 - 29 december 2008 02:54
Verkligen ett proffsigt mycket bra ! ! !
#63 - 8 februari 2009 20:49
dax för lite bilder kanske, händer inte så mycket mer än att rockorna växer och jordätarna leker (men äggen försvinner direkt...)
Men det börjar dra ihop sig för flytt, ska flytta till huset i mitten av maj :) Karet flyttar med, men på sikt planerar jag en liten uppgradering. Är sugen på ett kar på 1200-1400l, drömmen skulle vara ett 3 meters kar, men vi får se vad ekonomin tillåter när den dagen kommer....
#64 - 9 februari 2009 17:16
Vad har du för belysning i detta kar? Å vilka lysrör?
#65 - 9 februari 2009 17:48
Mitt favoritkar just nu. Sjukt häftigt:D vad är det för rockor du har? Potamotrygon Motoro???
#66 - 13 februari 2009 08:29
[QUOTE=rick;1255676]Vad har du för belysning i detta kar? Å vilka lysrör?[/QUOTE]

Har 2*80w t5 (ett Philips super 80, kommer inte ihåg vad det är....) och 2*30w t8 Aqua Glo

[QUOTE=ibis;1255692]Mitt favoritkar just nu. Sjukt häftigt:D vad är det för rockor du har? Potamotrygon Motoro???[/QUOTE]

Tack tack! Jo det är Motoro.
#67 - 30 mars 2009 09:38
Hanen börjar nu bli ganska tuff mot honan, hon har fått ett par jack i disken efter hanens käkar.... Under några veckor så har aggressionen sakta stegrat lite, men vad jag förstår kan vissa hanar vara ganska tuffa mot honorna och min hane är ju dessutom större än honan. Dock tycker jag mig ana att det blivit lugnare igen de senaste dagarna, är inte säker men det känns så. Han är inte på henne lika frekvent. Vet inte om det kan bero på att han fått komma till :) Det är väl på gränsen att hon är könsmogen, men har läst om Motoro som fått ungar i samma storlek har jag för mig. Ska läsa på lite mer om detta!
Det är väl kanske vad som behövs för att få upp mitt intresse igen, har blivit lite rastlös sista tiden. Det är ju ganska stor skillnad på söt- och saltkar, framförallt så tycker jag itne man blir lika "färdig" med ett saltkar. Det finns alltid nån ny korall eller liten firre som kan få plats, nu är liksom mitt kar "färdigt". Jag har inte plats för så mycket mer, utan nu är det vattenbyte och matning som gäller. Detta har gjort att jag blivit lite sugen på nått nytt. Samtidigt så är det ganska bra, jag har egentligen inte tid att hålla på och pilla med karet i någon större utsträckning, dessutom flyttar vi ju om mindre än 2 månader..... Blir nog till att fortsätta planera/drömma om ett större kar och hoppas på små-rockor :)
#68 - 30 mars 2009 10:38
[quote=Matnil;1277330]Hanen börjar nu bli ganska tuff mot honan, hon har fått ett par jack i disken efter hanens käkar.... Under några veckor så har aggressionen sakta stegrat lite, men vad jag förstår kan vissa hanar vara ganska tuffa mot honorna och min hane är ju dessutom större än honan. Dock tycker jag mig ana att det blivit lugnare igen de senaste dagarna, är inte säker men det känns så. Han är inte på henne lika frekvent. Vet inte om det kan bero på att han fått komma till :) Det är väl på gränsen att hon är könsmogen, men har läst om Motoro som fått ungar i samma storlek har jag för mig. Ska läsa på lite mer om detta!
Det är väl kanske vad som behövs för att få upp mitt intresse igen, har blivit lite rastlös sista tiden. Det är ju ganska stor skillnad på söt- och saltkar, framförallt så tycker jag itne man blir lika "färdig" med ett saltkar. Det finns alltid nån ny korall eller liten firre som kan få plats, nu är liksom mitt kar "färdigt". Jag har inte plats för så mycket mer, utan nu är det vattenbyte och matning som gäller. Detta har gjort att jag blivit lite sugen på nått nytt. Samtidigt så är det ganska bra, jag har egentligen inte tid att hålla på och pilla med karet i någon större utsträckning, dessutom flyttar vi ju om mindre än 2 månader..... Blir nog till att fortsätta planera/drömma om ett större kar och hoppas på små-rockor :)[/quote]

Håller tummarna!

Fan vad fin din rocka du har på bilden där uppe är, ser tjock å go ut. Hur klarar sig rockan i ett 720, tänkte på utrymme? Hur svår är den att ta hand om? Kräver den något speciellt, förutom bra vattenkvalité dvs. Är själv sugen på ett 720 någon gång detta år, och funderar då kanske på någon rocka som får bo med min arowana.

Vad matar du den med? Käkar den pellets?

Fint kar har du fått till iaf!
#69 - 30 mars 2009 11:27
tack!
Jo de var i fin form när jag fick dem, de hade gått ganska länge i ett visningskar så de åt bra och så direkt. Men Motoro brukar inte vara så kinkiga med maten.
Utrymmesmässigt börjar det snart bli lite trångt, de växer ganska fort, hanen har nog blivit 5-6cm bredare över disken.
De kommer behöva mer plats, jag drömmer/planerar för ett större kar någongång efter vi flyttat. Den absoluta drömmen är ett kar på 300*80 med 60 i höjd, men de flesta tillverkare har ju kar på 250-260 längd i "standard" utbudet vilket väl då gör att större specialkar bli bra mycket dyrare... Sambon vill dock gärna ha ett 3m kar, men vill nog prioritera lite annorlunda än jag (typ ny soffa och nya matsalsbord och sånt före karet).....Aqualine har ju ett kar på 260*80*70cm (1460l) vilket ju inte heller hade varit så dumt! Men med nuvarande kronkurs blir det dyrt att köpa Danska grejor....
#70 - 31 mars 2009 01:31
Bild nr 2 kan du skicka till btn som promotion bild ;) Riktigt snyggt!
#71 - 31 mars 2009 05:05
Kan bara säga; Snyggt!:d
#72 - 31 mars 2009 16:50
riktigt riktigt snyggt och annorlunda akvarium!!
#73 - 1 april 2009 16:48
tack för berömmet!
Ska försöka ta lite nya bilder snart, så kan ni få se hanens härjningar..... Det är lite svårt nu när det är ljust så länge bara, ska skaffa en ordentlig blixt till kameran (sony a100) så snart ekonomin tillåter (vilket återstå att se p g a flytten, men är väldigt sugen på blixt!)
#74 - 1 april 2009 18:06
man blir ju bara mer sugen på rockor när man får se dina:D
#75 - 1 april 2009 18:50
[QUOTE=96 tubo;1278356]man blir ju bara mer sugen på rockor när man får se dina:D[/QUOTE]

Hehe förstår det, det är fantastiska djur!
Dock behöver de plats och som jag skrev tidigare så räcker nog inte bottenytan jag har nu så värst länge till för mig.... Ditt kar har väl ungefär samma bottenyta om jag inte minns fel? Men det är klart, min hane var väl en 18-20cm när jag fick honom och har vuxit till runt 25cm nu, en mindre rocka funkar ju lite längre.....
#76 - 1 april 2009 18:53
Men jag vill inte alls avskräcka! Det är som sagt fantastiska djur!
#77 - 1 april 2009 19:05
hur stora blir dom du har? jag har kollat på såna som blir en 30cm
#78 - 1 april 2009 20:08
Håll koll på honan - börjar hanen bli aggresiv och tillfogar honan bitskador så kan det vara tecken på lek.

MVH Lasse
#79 - 2 april 2009 06:28
Det skulle väl vara något? :d
#80 - 2 april 2009 17:22
[quote=osis;1278485]Det skulle väl vara något? :d[/quote]

Ja det är inte omöjligt - på Universeum upptäckte man plötsligen några små rockor som man inte kände till.

MVH Lasse
#81 - 2 april 2009 18:13
[quote=Lasse;1278623]Ja det är inte omöjligt - på Universeum upptäckte man plötsligen några små rockor som man inte kände till.

MVH Lasse[/quote]
Det blev dom väl glada för? :D Måste vara väldigt kul att se små rockor!:)
#82 - 5 april 2009 08:28
Hm det är lite lugnare, men honan får ändå sakta men säkert lite mer märke....... Börjar snart se lite väl bra ut. Det är inte alls omöjligt att få lek, kruxet är att honan är lite mindre än hanen och risken är att hon inte är redo än. Men jag läste någonstans att rockorna när de är unga kan leka ett par gånger under en period och att det sen lugnar sig. Sen är det lite olika mellan individer hur aggressiva hanarna blir mot honorna vid lek, dock tror jag inte min hane är extremt aggressiv bitskador är tydligen nästan obligatoriska vid lek.
Hade varit förbaskat kul med lek rockorna så jag håller tummarna!
#83 - 5 april 2009 08:29
[quote=Matnil;1279258]Hm det är lite lugnare, men honan får ändå sakta men säkert lite mer märke....... Börjar snart se lite väl bra ut. Det är inte alls omöjligt att få lek, kruxet är att honan är lite mindre än hanen och risken är att hon inte är redo än. Men jag läste någonstans att rockorna när de är unga kan leka ett par gånger under en period och att det sen lugnar sig. Sen är det lite olika mellan individer hur aggressiva hanarna blir mot honorna vid lek, dock tror jag inte min hane är extremt aggressiv bitskador är tydligen nästan obligatoriska vid lek.
Hade varit förbaskat kul med lek rockorna så jag håller tummarna![/quote]
Jag håller också tummarna! :d
#84 - 5 april 2009 13:28
Hur funkar dom där näbbgäddorna i hop med andra fiskar?.. Skulle vara kul att ha.. vad matar du dom med?
#85 - 5 april 2009 20:48
jodå, han gör inte så mycket väsen av sig. Snor åt sig en räka då och då, kan få in stoooora bitar i munnen.... Men har nog inte vuxit särskilt sen jag fick honom så han behöver nog mer mat egentligen.
Lägger in några nytagna bilder. Såren på honan börjar se illa ut, men ändå tycker jag det är lugnare på dagarna igen....
fick några ganska bra på jordätarna också, fantastiskt vackra fiskar! Skulle vara kul att dra upp lite yngel, de leker ofta men klarar inte äggen en natt ens... Tror nästan det är praktbotiorna som är bovarna i det dramat, men vet inte.
#86 - 1 maj 2009 12:13
sen ungefär en vecka har jag delat karet, hanens tuffa behandling fortsatte och honan började sen väldigt illa åtgången så jag blev orolig att hon skulle stryka med om hon inte fick lite lugn och ro från misshandeln.... Jag satte ner ett stabilt nät som nu delar karet på hälften men som har tillräckligt stora hål så att de andra fiskarna kan ta sig mellan.
Honan verkar repa sig bra och ser bättre ut i stort sett för varje dag, men det kommer ta ett tag tills hon blir rund igen, hon är väldigt "naggad" i disken. Men det känns bra att hon repar sig. Sen får jag se hur länge jag håller dem delade, men karet ska ju flyttas om 3 veckor. Det känns som om de behöver mer plats ganska omgående, men det lär nog tyvärr dröja ett tag innan ett större kar bli aktuellt, samtidigt så är frågan hur stor skillnad det gör för honan med typ 2,4kvm istället för 1,2, hon har ju svårt att komma undan ändå... Viktigast är nog att hon också kommer upp lite i storlek och blir lekmogen så ska hanens agressivitiet minska.
Jag har ingen dator för tillfället så det blir bara sporadiska besöka här tyvärr, hoppas få tillbaka datorn snart, suger att inte kunna kolla zoppet!
#87 - 1 maj 2009 14:18
Verkligen vackra jordätare du har där:)
#88 - 18 maj 2009 19:29
hm igårkväll så hade rockorna ihjäl en av mina Praktbotior.... Den hade fått ett rejält bitmärke rakt över "ansiktet" av okänd förövare (förmodligen hanen) och var lite vilsen av det sen turades rockorna om att tugga på den och den dog ganska fort illa tilltufsad
:(
#89 - 30 maj 2009 09:24
så där då var flytten genomförd! I lördags gick flytten från Malmö till Höör. Tyvärr stryk en av jordätarna med, det tog helt enkelt för långt tid och syrebristen tog så hårt att den inte klarade sig :( Men annars gick det ganska bra, dock är inte allt klart än, har lite pvc-fix kvar innan jag kan koppla in mitt Eheim 2250 igen, men Fx5 klarar karet så länge. Risken för nitrit problem är väl ganska stor nu i början eftersom rockorna skitar ner ganska rejält, så jag matar väldigt försiktigt nu.
En glad nyhet är att jag har en ganska stark misstanke om att honan är gravid :) hon har fått en markant bula precis framför svansen och jag tycker mig se lite rörelser ibland!

Samtidigt så börjar jag tröttna lite på rockorna och det känns inte som om det blir någon uppgradering på ett tag iallafall... Jag har ganska långt gångna funderingar på att göra mig av med rockorna och satsa på något nytt. För tillfället lutar det åt att skaffa lite mer växtar och sen ha lite dvärgciklider och scalarer(helst Altum) el diskus, ihop med lite corydoras och någon tetra. Jag har aldrig haft apisto i så stort kar som 720 och det känns väldigt lockande!
Jag får väl se vad som händer, men något nytt blir det nog, jag är en ganska rastlös akvarist som gillar att planera och fixa med karet, jag tröttnar när karet är "klart". Men det är ju förståss spännande om det skulle vara rockobebisar på g!
#90 - 30 maj 2009 23:16
Det låter ju najs! Hur stora kullar får de???
#91 - 31 maj 2009 16:57
hjärtligt välkommen till händelsernas centrum [:o] (Höör)
#92 - 1 juni 2009 19:13
[QUOTE=Big_Sal;1294369]Det låter ju najs! Hur stora kullar får de???[/QUOTE]

Kullarna ligger från 2 ungar och uppåt med honans storlek, men min hona är ju ganska liten så det blir nog inte så många ungar.

[QUOTE=Metalfrenzy;1294518]hjärtligt välkommen till händelsernas centrum [:o] (Höör)[/QUOTE]

Tack tack! Känns bra att komma ut från stan, dessutom får jag cykelavstånd till jobb :)
#93 - 2 juni 2009 18:38
Härligt när man kan spara bensin eller restid. Själv går man en kort stund, sen är man framme på sitt älskade arbete...
#94 - 4 juli 2009 21:31
well nu är rockorna och jordätarna sålda, det gick fortare än jag trodde och jag hann därför inte uppleva några rockabebisar.....
Men nu ska karet göras om en del och fyllas med växter, rötter, tetror, corydoras, apisto och det lär också bli ett gäng diskus! Ser fram emot att få lite mer olika saker i karet.

Jag tror de senaste åren med salt har ändrat på mitt sätt att se på akvarie, jag har alltid uppskattat ganska stora fiskar och inte varit så förtjust i massa växter och småfisk! Men saltet blev ju precis det, en massa olika saker och man såg mer och mer när man kom närmare karet, inte bara fisken som syntes på avstånd utan ett myller av olika små firrar, koraller, räkor och annat smått. Tror det är samma sak nu, jag vill ha lite mindre fisk och att det liksom dyker upp mer när man kommer närmare karet och studerar det mer ingående.
Dessutom är jag en lite rastlös akvarist som gärna vill ha lite kvar att pilla med, utöver att göra vattenbyte.... Känns kul att känna att man har plats för något mer, någon liten firre till eller någon växt till, blir lite roligare att åka och kolla i affärer då :) Därför tror jag en SA-biotop passar mig bra

Kommer lite nya bilder om ett tag, de j***a rötterna har legat torrt sen flytten och flyter så klart som korkar igen, så jag ska få ner dem och inreda lite först bara....
#95 - 5 juli 2009 00:12
All respekt för ditt val, men låt mig uttrycka min besvikelse:

FAN :(
#96 - 17 juli 2009 21:23
Johanski: jag är själv lite förvånad, var inte riktigt beredd på att det skulle gå så fort..... Men ville ha något nytt och kände att rockorna snart skulle behöva mer plats, och det dröjer nog något år innan det är aktuellt med större kar här hemma....

jag fortsätter i samma tråd fast karet nu ändrar inriktning.
Sen någon dag börjar inredningen så smått falla på plats (rötterna flöt som korkar efter flytten då de låg torrt i c:a 1,5mån.....), lite växter är införskaffade och karet är inte längre tomt. Inte alls faktiskt :)
I karet går nu
22st Colombiatetror, som fortfarande är lite bleka men jag tror de ska bli betydligt blåare efterhand och i kvällsljuset så är färgen mycket bättre än på dagarna när t5:orna är igång. Dessutom finns det i karet
4st Borelli
3st Macmasteri
6st "vanliga" Fjärilsciklider. Det blev vanliga fjärillar trots att jag är svag för Bollivianska, dels för att de fina Bolivianska jag hade span på var sålda och dels för att jag tyckte Fjärillarna var ovanligt fina.
Laddar upp en bild på hur det ser ut idag. Vallisinerian ska flyttas lite och ev. så tillkommer någon rot
#97 - 18 juli 2009 07:03
Fan matnil, du har ett öga för det där med inredning... Ser sjukt snyggt och harmoniskt ut... Ser ut som där e massa djup o hålor o grejer...
#98 - 18 juli 2009 11:03
[QUOTE=Big_Sal;1306846]Fan matnil, du har ett öga för det där med inredning... Ser sjukt snyggt och harmoniskt ut... Ser ut som där e massa djup o hålor o grejer...[/QUOTE]

nja kan jag nog inte påstå, men jag blev ganska nöjd iallafall. Har flyttat lite av Vallisinerian idag och har en redmoore till som ligger i blöt.
#99 - 18 juli 2009 11:08
kör upp lite dagsfärska bilder :)
Macmasterin och Borellina vill knappt vara med på bilder, så de blev sådär men man får ju ett hum om hur de ser ut iallafall.... Fjärillarna kivar pch smågnabbar konstant vid framrutan så de var lite enklare!
Jag vill nog ev ha en sorts tetra till, lite mer ytorienterad, några förslag?
Bilagor:
#100 - 18 juli 2009 11:58
Shit mannen, det där ser ju riktigt bra ut!!!
Det ska bli kul att se när du väl har hittat rätt diskus att stoppa i det karet.

Ytorienterad tetra? Kolla in Blodfenstetra (Aphyocharax anisitsi), svår att hitta i handeln men en jäkla trevlig, och i mitt tycke snygg liten fisk. Jag får hem 20 stycken nästa vecka som jag ska ha i Heckelbaljan. Men först ska jag prova att leka av dem och se vad jag kan få fram.
#101 - 18 juli 2009 12:52
Till ytan kan jag rekommendera dig vinkeltetror... Inte så färglada men väldigt effektfulla då de går i stim i princip hela tiden, förutom när de ska leka då jagar de varandra två o två... Och så håller de till strax under ytan... Mycket trevliga firrar enligt mitt tycke!
#102 - 18 juli 2009 13:39
Du har inrett mycket snyggt! Det där är ett höjdar SA-kar!:)
#103 - 18 juli 2009 15:54
[QUOTE=Big_Sal;1306932]Till ytan kan jag rekommendera dig vinkeltetror... Inte så färglada men väldigt effektfulla då de går i stim i princip hela tiden, förutom när de ska leka då jagar de varandra två o två... Och så håller de till strax under ytan... Mycket trevliga firrar enligt mitt tycke![/QUOTE]

Har faktiskt varit inne lite på Vinkeltetror, har läst i några trådar här på zoopet att de stimmar bra, vilket ju är väldigt trevligt. Förhoppningsvis kommer mina Colombiatetror bli ganska bra i färgen, så det kan nog bli trevligt med en lite mindre färgad tetra.

[QUOTE=MaxB;1306940]Du har inrett mycket snyggt! Det där är ett höjdar SA-kar!:)[/QUOTE]

Tack tack! Vi får se vad det blir av det när karet gått in sig rejält.

Nu är det nog ett gäng corys och några tetror till som ska införskaffas, och så klart diskus när jag hittar rätt firrar!

Man får väl kanske börja se sig om efter växtnäring också vad det lider.... Är inte alls så hemma på växter och tycker pmdd verkar meckigt, men det är kanske inte så farligt om man bara läser på lite. Pmdd ska väl vara ett hyfsat komplett sätt att ge näring åt växterna?
#104 - 18 juli 2009 16:04
Kan jag klara av pmdd - och blanda till de tre flaskorna och pytsa i dosen en gång i veckan - så kan vilken 5-5:a som helst fixa det. Med andra ord blir det hur enkelt som helst för din del Matnil!:)
#105 - 18 juli 2009 16:49
hm, då är det väl pmdd som gäller då :)
#106 - 19 juli 2009 06:14
[QUOTE=Ouscazz;1306916]Shit mannen, det där ser ju riktigt bra ut!!!
Det ska bli kul att se när du väl har hittat rätt diskus att stoppa i det karet.

Ytorienterad tetra? Kolla in Blodfenstetra (Aphyocharax anisitsi), svår att hitta i handeln men en jäkla trevlig, och i mitt tycke snygg liten fisk. Jag får hem 20 stycken nästa vecka som jag ska ha i Heckelbaljan. Men först ska jag prova att leka av dem och se vad jag kan få fram.[/QUOTE]

missade ditt inlägg... Blodfenstetra har jag nog aldrig sett (men jag har å andra sidan aldrig tittat särskillt noga på tetror i butiker...), men den skulle också kunna vara ett alternativ!

Jag har nästan börjat snegla lite åt vanlig Rödturkos diskus, de kan vara väldigt fina och ändå inte helt utan drag från vildformerna. Men det verkar inte vara så vanligt med "vanlig" rödturkos längre, snakeskin, stripped, pigeon och solid varianter verkar de finnas hur många som helst.... Om nu inte Stendkers RSG skulle falla en på läppen :)
Nåja ända sättet är väl att åka runt och scanna av med jämna mellanrum.
#107 - 19 juli 2009 08:13
Bengt i Helsingborg brukar alltid ha små RT hemma. Sällan man ser större grupper av stora RT till salu. Synd för jag håller med dig om att de kan vara riktigt fina. Det kunde ju vara en kul grej att köpa 20 småturkar och dra upp för att till slut ha en fin grupp om 12-15 djur i ditt 720.
#108 - 19 juli 2009 11:36
hm, har inte varit i HBG på väldigt länge... Man skulle kanske försöka ta sig en tur någongång framöver
#109 - 20 juli 2009 09:33
Det ser ju riktigt snyggt ut för tusan,härlig blandning av allt
#110 - 20 juli 2009 11:23
Håller med Steen här, blev riktigt fint faktiskt. Synd på fiskarna bara :(
#111 - 20 juli 2009 17:35
[QUOTE=Patrik Steen;1307376]Det ser ju riktigt snyggt ut för tusan,härlig blandning av allt[/QUOTE]

[QUOTE=Johanski;1307404]Håller med Steen här, blev riktigt fint faktiskt. Synd på fiskarna bara :([/QUOTE]

tack tack, börjar bli lite nöjd faktiskt!
Har ev. diskus på g också, men får se om det blir av nu, hade inte varit fel att vänta ett tag och låta karet sätta sig.... Men å andra sidan är det fina firrar som jag spanar på, så det är kanske lika bra att slå till (förutsatt att ekonomin går ihop....)!
#112 - 26 juli 2009 19:52
Well, nu har jag hittat diskus, blir 10st Blå Manacapuru, varav 3st vf och 7st F1(dock inte från de vf som ingår i gruppen), känns kanon bra!
De hämtas om c:a 2veckor. Har kommit fram till en lösning med osmosen som gör att det inte ska bli allt för bökigt, kommer blanda ungefär 50/50 kranvatten och osmosvatten så vattnet blir lite mjukare och med lämpligare ph. Jag kunde inte stå emot när tillfälle till så fina djur kom, de får helt enkelt vara värda det extra besväret med osmosen!

Men när jag letat fram min osmos, som legat oanvänd ett tag, så upptäckte jag att jag slarvat när jag lagt undan den, så membranet var kasst.... Nytt membran, kolfilter och sedimentfilter kom upp i över 800+frakt och ny osmos gick på 925+frakt.... Så det fick bli en ny, som dessutom har lite bättre kapacitet :)

Idag har jag kopplat ur min Fx5:a, eftersom jag tyckte det blev lite för mycket snurr i baljan och jag har filterkapacitet så det räcker ändå (hoppas jag :)), med Eheim 2250 och c:a 10l filtermatta i ytavrinningen.

Härromdagen möttes jag av en lustig syn när jag kollade i ytavrinningen, helt fullt med ancistrusyngel! Förmodligen över 50st, som nu har ytavrinngen som barnkammare. De har väl cirkus 10l att rör sig på däri. Men märkligt att så många åkt över så fort, från ingen till fullt över natten :) har sett några enstaka yngel när jag hade rockorna men då fastnade de i filtervadden som lågg överst och aldrig så många, rockorna tog väl de flesta.

Karet känns riktgt kul nu, enda bakslaget har varit att en av Borelli honorna har försvunnit... Trodde båda var väck, de är ju ganska små i förhållande till Macmasterina och även Fjärillarna är lite större och dessutom betydligt tuffare, men så plötsligt så bara dyker den ena upp igen. Det är väldigt trevligt med karet nu, men får liksom titta en stunda för att upptäcka allt (även om jag inte har direkt fullt...)
Colombiatetrorna är ganska bleka på dagarna men får betydligt bättre färg när t5:orna släcks och ljuset blir lite dunklare! Då kommer det blå verkligen fram i dom. Är nog hög tid att byta rör i t5-rampen, men det är inte lätt att hitta 80w t5 rör till sötvatten och clipsen som håller reflektorerna är så spröda att de går sönder så fort man tittar på dem så jag måsta ha nya clips oxå innan jag kan byta....

Riktigt megainlägg får väl avsluta med några bilder :)
En på mina nya småttingar, en på deras lilla del av karet och så en ny helbild (eller nästan iallafall) som är tagen med blixt, det är nog första gången jag får såpass bra bild med blixt, vet inte vad jag gjorde.... En på min fina Macmasteri-hane oxå!
#113 - 26 juli 2009 19:59
Väldigt fin macmasteri! Ja alltså, hela karet är fint men han var extra fin. :D
#114 - 30 juli 2009 21:04
Har upptäckt en lite trist effekt av att jag ändrat flödet i karet, skiten som tidigare samlades i höger bakkant, samlas nu istället i mitten av karet.... Ser faktiskt lite trist ut, får nog försöka styra om pumpen från ytavrinningen lite, det kan kanske hjälpa.

Idag har jag äntligen fått installerat min osmos, så nu kan jag börja fixa till vattnet åt diskusarna som ju snart ska hämtas :)
#115 - 4 augusti 2009 16:52
Imorgon bär det iväg för att hämta diskus, otroligt förväntansfull! Ska bli så kul att få diskus i baljan. Har bytat lite vatten i karet idag, i med 180l osmosvatten. Har inte tagit några värde i karet, får se om det blir gjort ikväll, är lite sugen på att köra in om någonstans och köpa en elektrisk ph-mätare imorgon. Får se om jag vågar lägga ut dom pengarna oxå, utan clearans från hsb
#116 - 4 augusti 2009 17:04
[QUOTE=Matnil;1311831]Imorgon bär det iväg för att hämta diskus, otroligt förväntansfull! Ska bli så kul att få diskus i baljan. Har bytat lite vatten i karet idag, i med 180l osmosvatten. Har inte tagit några värde i karet, får se om det blir gjort ikväll, är lite sugen på att köra in om någonstans och köpa en elektrisk ph-mätare imorgon. Får se om jag vågar lägga ut dom pengarna oxå, utan clearans från hsb[/QUOTE]Det kommer bli riktigt snyggt med Diskus i,ska bli roligt att se det snart, hur mycket tror du att du har fått ner pH med då??spring och mät nu då:Dhåller tummarna:p
#117 - 4 augusti 2009 17:19
[QUOTE=Patrik Steen;1311834]Det kommer bli riktigt snyggt med Diskus i,ska bli roligt att se det snart, hur mycket tror du att du har fått ner pH med då??spring och mät nu då:Dhåller tummarna:p[/QUOTE]

hehe, har nog inte fått ner ph särskilt mycket, har gjort två vattenbyte med osmos, men vattnet blir ju mjukare oxå så det kan funka med t e x ekbarksextrakt :)
#118 - 4 augusti 2009 17:22
[QUOTE=Matnil;1311842]hehe, har nog inte fått ner ph särskilt mycket, har gjort två vattenbyte med osmos, men vattnet blir ju mjukare oxå så det kan funka med t e x ekbarksextrakt :)[/QUOTE]Testade det ju men det är som du vet hårt vatten resultat blir därefter,så det borde funka för dig nu med mjukt vatten betydligt bättre:)
#119 - 5 augusti 2009 16:02
sådär, då var juvelerna hemma!
Helt nyinkoppade på bilderna
#120 - 5 augusti 2009 16:10
Så otroligt läckra. :]
#121 - 5 augusti 2009 16:24
Åh fasen så läckra de är!!!
#122 - 5 augusti 2009 16:37
Riktigt snyggt var det dem nu i Kungsabacka?
#123 - 5 augusti 2009 16:46
japp, blev till att köra 45mil tor för att få hem dem..... Men vad gör man inte för sin hobby. Den lite större på bilderna är en av 3 som är vf, de andra 7 är f1:or odlade i gbg
#124 - 5 augusti 2009 17:00
[QUOTE=Matnil;1312055]sådär, då var juvelerna hemma!
Helt nyinkoppade på bilderna[/QUOTE]

Sesådärja! Det där är ju "a sight for sore eyes". Mycket fina discusar!!!
Härligt att se - och lika härligt att följa dessa, med förhoppningsvis massor av fler bilder!
:)
#125 - 5 augusti 2009 17:31
längtar tills du kommer med bilder när karet är kart:)
#126 - 5 augusti 2009 17:48
Oj Matnil! Riktigt snygga firrar precis som väntat... Hur gick det med pH-mätaren? Vad har du för vattenvärden?
#127 - 5 augusti 2009 18:01
[QUOTE=Matnil;1312071]japp, blev till att köra 45mil tor för att få hem dem..... Men vad gör man inte för sin hobby. Den lite större på bilderna är en av 3 som är vf, de andra 7 är f1:or odlade i gbg[/QUOTE]Ja vad gör man inte för sin Hobby;)tar du imot besök imorgon för att beskåda detta??:)
#128 - 5 augusti 2009 18:25
[QUOTE=Patrik Steen;1312095]Ja vad gör man inte för sin Hobby;)tar du imot besök imorgon för att beskåda detta??:)[/QUOTE]

jobbar till 21.30 :(

Har inte kollat vattenvärdena sen senaste bytet, behöver nytt kh-test och är lite osäker på mitt salifert ph-test... Blev inget inköp av ph-mätare idag, men faktiskt mest för att tiden inte stämde, var förbi Hbg för tidigt, hade inget med hsb att göra ;)
Ska göra ett byte till under helgen, sen borde vattnet vara lite uppmjukat, efter det måste jag skaffa nya tester innan jag gör fler byte, iallafall med rent osmos-vatten. Tanken är att det borde bli lagom värde vid 50/50 kranvatten o osmosvatten, men får testa mig fram lite där
#129 - 5 augusti 2009 20:44
Mycket läcker liten flock.
Lycka till nu med dom.

/ Göran
Bilagor:
#130 - 10 augusti 2009 18:46
well fortfarande efter 5 dagar är de lite skygga o nervösa, äter lite dåligt oxå.... Men det ska nog ordna upp sig, kollade vattenvärdena nyss och ph ligger fortfarande lite högt 7,3-5 (lite svåravläst...) och kh ligger på 4, så nu när kh är nere på en acceptabel nivå så ska det ju oxå gå att sänka ph`t. Jag tänkte köra något vattenbyte till med bara osmosvatten och sen ska jag skaffa lite ekbarksextrakt, så ska det nog lösa sig. Trodde faktiskt att ph skulle ha sjunkit lite mer och de senaste dagarna har jag inte hunnit peta så mycket p g a sjukdom i familjen, men skam den som ger sig!
Jag hoppas att de ska acclimatisera sig de närmsta dagarna och komma igång lite bättre med maten!
#131 - 10 augusti 2009 20:17
[QUOTE=Matnil;1313301]well fortfarande efter 5 dagar är de lite skygga o nervösa, äter lite dåligt oxå.... Men det ska nog ordna upp sig, kollade vattenvärdena nyss och ph ligger fortfarande lite högt 7,3-5 (lite svåravläst...) och kh ligger på 4, så nu när kh är nere på en acceptabel nivå så ska det ju oxå gå att sänka ph`t. Jag tänkte köra något vattenbyte till med bara osmosvatten och sen ska jag skaffa lite ekbarksextrakt, så ska det nog lösa sig. Trodde faktiskt att ph skulle ha sjunkit lite mer och de senaste dagarna har jag inte hunnit peta så mycket p g a sjukdom i familjen, men skam den som ger sig!
Jag hoppas att de ska acclimatisera sig de närmsta dagarna och komma igång lite bättre med maten![/QUOTE]

Jättefina fiskar! hur ofta kommer du byta vatten till dem?:) är själv sugen på diskus så frågar lite;)
#132 - 11 augusti 2009 05:52
Oj då, här var det länge sedan jag tittade in och det har ju verkligen hänt grejer:d

Fina Diskus och fint kar att titta på[:-106]
#133 - 11 augusti 2009 10:48
tack tack, nu ska jag bara få dem att trivas så jag får se dem oxå!
Blir lite mer vb med osmos i veckan, hoppas det ska hjälpa!
Min plan är att göra 25% vb (eftersom det är vad mitt "blandningskar" rymmer) med 50/50 osmosvatten/kranvatten, får se hur ofta det behövs men jag hoppas att en gång i veckan räcker, ev så får jag kanske köra var 5:e dag eller nått
#134 - 11 augusti 2009 14:37
Använder du Ekbarkextrakt?

Jag inbillar mig att de hjälper dem att hålla slemskitet intakt.
#135 - 11 augusti 2009 16:21
[QUOTE=c90368;1313518]Använder du Ekbarkextrakt?

Jag inbillar mig att de hjälper dem att hålla slemskitet intakt.[/QUOTE]

ska börja med det snart. Har varit tvungen att få ner kh innan det är lönt, annars studsar ph bara fram och tillbaka i vårt hårda vatten... Men något vb till med osmos så börjar det bli dax! Får nog hem det i slutet av veckan eller början av nästa
#136 - 14 augusti 2009 20:31
Fortfarande skygga efter 9 dagar i karet.... 4-5st ger sig ut i karet lite ibland men de andra håller sig i huvudsak på samma ställe, längst till höger i karet vid javaormbunken. De är lite mörka i färgen men står med resta fenor och är inte direkt nervösa eller stirriga och rusar inte.
Vid det här laget borde de vant sig vid vattnet tycker jag, även om ph ligger lite högre än de är vana vid. Men jag tror att de tre vf, som står högt i hierarkin, känner sig osäkra och "drar" med sig de andra. Kan kanske bero på att karet står i ett lite ljusare rum och jag tror också att karet är lite ljusare än det som de gick i hos den förre ägaren. Tycker mig ha sett att det är i huvdsak på kvällen när resten av rummet är mörkt som de 4-5 som ger sig ut ger sig ut, men det är ganska korta turer. De gänget står oftast inte och hänger med de andra utan de brukar stå under roten som hänger ner från mittstaget.

Alternativet är att stressen gjort att de drabbats av flaggelater eller nått liknande, jag har dock inte sett någon avföring (varken vit, trådig, eller normal) men jag tycker några av dem andas lite häftigt.
Men åtminstone helgen också kommer jag ge dem, jag jobbar så jag hinner inte göra något med karet... Har haft dåligt med tid att studera dem hela veckan p g a sjukdom i familjen, hoppas få mer tid till karet nästa vecka!
#137 - 27 augusti 2009 16:29
sådär, det har tagit 3 veckor men nu börjar diskusarna komma fram lite mer och de äter röda mygg ganska bra. Kruxet är att mina 22 colombiatetror beter sig som pirayer vid matning så det är lite svårt för diskusarna att hinna med.... Känns otroligt skönt att de börjar vänja sig, har varit lite nervös att de blivit sjuka av stressen, samtidigt så har de inte blivit "sämre" efterhand som tiden gått så jag har tagit det så lugnt, erbjudit mat och bytat vatten som vanligt.
Sen började jag med ekbarksextrakt för ett tag sedan och det kan ju också haft en positiv inverkan. Ligger nu runt 6,5 i ph (tror jag, de där j***a färgskalorna kan man ju bli helt knäpp på.... Digital mätare ska skaffas!) och kh3
Har haft lite problem med grumligt vatten, tror det beror på hur utblåsen från pumparna varit riktade, vilket gjort att en hel del skit blev svävande i karet och inte följde med ner i ytavrinningen.... Har idag provat att ändra lite och sätta i en maxijet med lite filtermatta i karet för att rensa upp vattnet lite från partiklar, får se hur det funkar.
Sen hittade jag något riktigt kul när jag höll på och meckade med ytavrinningen idag, längst ner såg jag något som rörde sig lite men som inte såg ut som ancistrusyngel. Visade sig vara yngel från mina Colombiatetror :)!!! Finns 2st, runt 1cm, längst ner i ytavrinningen! Har dessutom kvar 15-20 ancistrusyngel i ytavrinningen. Den funkar bra som yngelkammare :)
Ska fixa lite nya bilder snart oxå, lovar!
#138 - 27 augusti 2009 16:35
Förstår inte hur du kan byta ut det underbara saltvattensakvariet till sötvatten!!! Det var ju OTROLIGT vackert och pampigt som det var. Men, en som der det varje dag kanske tröttnar och vill ha lite nytt. SKulle gärna köra saltvatten om det inte var så himla dyrt :(
#139 - 27 augusti 2009 18:03
[QUOTE=Enola;1318618]Förstår inte hur du kan byta ut det underbara saltvattensakvariet till sötvatten!!! Det var ju OTROLIGT vackert och pampigt som det var. Men, en som der det varje dag kanske tröttnar och vill ha lite nytt. SKulle gärna köra saltvatten om det inte var så himla dyrt :([/QUOTE]

jodå, var nöjd med saltet, men det tog för mycket tid och pengar.... Sen hade det gått såpass länge att en stor makeover snart behövdes, vi var också på gång att flytta, så det blev för mycket, kände att jag inte hade hunnit hålla det riktigt fint och då var det lika bra att lägga ner..... Det var ganska många faktorer som spelade in.
Sen är jag tillbaka med osmos-slabbande igen nu med diskusen, men det är en annan femma :)
#140 - 27 augusti 2009 19:29
kommer några nya bilder som utlovat!
Lyckades ta en på min L200, är framme mest hela tiden, men sticker så fort man närmar sig karet.... Och en på mina Colombiatetra-yngel, något suddig men de lever ju under filtermattorna i ytavrinningen så ljuset är lite sådär..... Givetvis oxå två diskusbilder! Skulle fått med en helbild oxå men karet släcktes mitt framför näsan på mig...
Men jag tycker mig behöva lite mer höga växter, hade gjort sig med lite svärdsplantor, men de lär väl ancistrusen tugga i sig?
#141 - 27 augusti 2009 19:50
Underbar liten fjäril! Diskusarna är vackra också, men jag är svag för små vackra fjärillar :D
#142 - 27 augusti 2009 20:10
Härligt att du har kommit en bit på vägen!

Eller rättare sagt, du har passerat den jobbigaste biten, där det inte bara finns gupp och kurvor utan rediga falluckor;)
#143 - 27 augusti 2009 21:27
[QUOTE=c90368;1318713]Härligt att du har kommit en bit på vägen!

Eller rättare sagt, du har passerat den jobbigaste biten, där det inte bara finns gupp och kurvor utan rediga falluckor;)[/QUOTE]

ja det känns bra, men det återstår nog några falluckor! Alla är inte riktigt lika mycket "igång", några är fortfarande tillbakadragna, men jag har för mig att så gott som alla äter iallafall....
Bilagor:
#144 - 28 augusti 2009 14:17
[QUOTE=Matnil;1318760]ja det känns bra, men det återstår nog några falluckor! Alla är inte riktigt lika mycket "igång", några är fortfarande tillbakadragna, men jag har för mig att så gott som alla äter iallafall....[/QUOTE]

Ser riktigt fint ut. Skönt att alla käkar, när de väl är igång och trivs ska det väl vara relativt lugnt att hålla dem... Jag är också sugen på svärdsplantor men är rädd för mina ancistrusar... Har däremot hittat en röd variant, som tyvärr är lite låg (i alla fall hos mig, de kan väl anta lite olika skepnad beroende på förhållanden), som ancistrusen inte rör, vet inte vad den heter men hittade den på Mobilias akvarieaffär. De brukar ha den inne. Får man den o trivas så kanske de kan bli rätt höga...
#145 - 28 augusti 2009 14:53
Härliga fiskar du har.
Och du.. det är några timmar till med ljus idag så vi får se den utlovade helbilden:)
#146 - 28 augusti 2009 15:40
Lyckades knäppa lite när de flesta var framme efter middagsmatningen.
Jag vill ha lite mer växter runt ytavrinningsboxen och framför den roten till höger
#147 - 28 augusti 2009 16:37
[QUOTE=Big_Sal;1318857] Har däremot hittat en röd variant, som tyvärr är lite låg (i alla fall hos mig, de kan väl anta lite olika skepnad beroende på förhållanden)[/QUOTE]

Echinodorus X 'Rubin'

Har en sådan i mitt 400 kar med full PMDD gödning och CO2.

Köpte den i december 2008 och den f*ne mig inte rört sig en mm:mad:
#148 - 28 augusti 2009 16:39
[QUOTE=Matnil;1318877]Lyckades knäppa lite när de flesta var framme efter middagsmatningen.
Jag vill ha lite mer växter runt ytavrinningsboxen och framför den roten till höger[/QUOTE]

Hmm, jag tycker att du borde ha mer växter, typ överallt;)

Men det är ju jag det:D
#149 - 28 augusti 2009 16:43
[QUOTE=c90368;1318904]Echinodorus X 'Rubin'

Har en sådan i mitt 400 kar med full PMDD gödning och CO2.

Köpte den i december 2008 och den f*ne mig inte rört sig en mm:mad:[/QUOTE]

Kan mycket väl ha vatt den... Den blir inte högre men får nya och fina blad relativt ofta ändå... Får se vad som händer med den har precis tagit ur lite posthornssnäckor som var på mina växter nåt otroligt... De käkade till och med anubiasen... Det verkar som om de nya bladen på den blir längre...

sorry för OT Matnil... :(
#150 - 28 augusti 2009 16:47
[QUOTE=Matnil;1318877]Lyckades knäppa lite när de flesta var framme efter middagsmatningen.
Jag vill ha lite mer växter runt ytavrinningsboxen och framför den roten till höger[/QUOTE]

Hehe såg inte bilderna... Nu blir det lite On topic istället. :) Tycker att dina diskusar är bland de finaste jag har sett... Men lite högre växter till höger hade nog inte skadat... ;) Till vänster så har din Javaormbunke tagit sig jättefint... Längtar tills mina två små stackare blir så fina... de är inte världens mest snabbväxande precis...
#151 - 28 augusti 2009 16:49
Har (hade) själv en Echinodorus X Rubin i mitt 540. Den växte på i rätt ok takt. PMDD och EC med 0,78W/L.
#152 - 28 augusti 2009 18:49
[QUOTE=Big_Sal;1318915]
sorry för OT Matnil... :([/QUOTE]

Kör på bara, speciellt med växtsnack, jag kan inte mycket om växter.... I mina tidigare sötvattenkar har jag på sin höjd haft anubias, så jag är nästan helt noob på växter :)

Blir nog en liten växtinhandlingstur nästa vecka hoppas jag
#153 - 28 augusti 2009 18:53
[QUOTE=Big_Sal;1318918]Hehe såg inte bilderna... Nu blir det lite On topic istället. :) Tycker att dina diskusar är bland de finaste jag har sett... Men lite högre växter till höger hade nog inte skadat... ;) Till vänster så har din Javaormbunke tagit sig jättefint... Längtar tills mina två små stackare blir så fina... de är inte världens mest snabbväxande precis...[/QUOTE]

Tack, tycker själv de är kanon, men har en bit kvar tills de når sin potential! Idag har de varit lite tjuriga, 4-5 som är framme ganska mycket resten ganska skygga. Men jag matar rätt friskt nu och de kommer oftast fram i samband med matning.
Javan hade jag redan med rockorna så den har jag haft i ungefär 1 år nu, började med 2 små plantor och en rot :)
Bilagor:
#154 - 6 september 2009 08:23
hm jag kan ha gjort en klassisk tabbe och litat på en termometer som visar för hög temp....
Min doppvärmare la av härromdagen och i samband med att jag bytade satte jag i en termometer till i närheten av ersättningsdoppisen (för att jag tyckte den gick väldigt mycket och var rädd att termostaten var kass) och när den termometern visar 30 visar min gamla, som finns i ytavrinningsboxen (där det nog snarast är kallare eftersom det är i andra sidan av karet) c:a 31,5.... Vilket gör att jag innan kan ha legat på runt 27 grader, eftersom termometern visade runt 28,5-29 grader....
Har skruvat upp värmen sen igår och tycker nog att hela gruppen varit lite mer framåt under dagen idag, så det kan kanske varit låg temp som gjort att de varit lite skygga?
#155 - 6 september 2009 08:59
Riktigt vackert akvarium, men jag kan hålla med om lite mer växter. Men man kan vel inte ha för mycket med discusarna?
#156 - 13 september 2009 21:23
efter att de flesta kom igång och åt lite så kom en ny svacka när de blev försiktigare igen.... Kan kanske ha hängt ihop med tempen, men är inte säker. De har i huvudsak hängt på samma ställe, vid roten med javan på. De har också haft lite svårt att hinna med vid matning, 22 Colombiatetror kan vara väldigt snabba och glupska.... Så för några dagar sedan så tog jag helt enkelt ut deras favoritgömställe(efter råd från andra diskusfantaster) samt minskade antalet tetror till 14. Jag provade också mata med mask, och det väckte något hos diskusarna, även om de inte kastade sig över maskarna så intresserade de sig mer för maten igen. Nu tar de för sig lite mer igen, äter bättre och nyttjar lite mer av karets volym., så nu känns det som det är på väg att lossna på riktigt. de har dock en bit kvar ännu....
Skickar upp några nya bilder!
#157 - 15 september 2009 10:47
Skitfint akvarium och grymma firrar. Hoppas dom släpper loss lite snart. Jag funderar ju själv på diskus.

Blandar du osmos och vanligt vatten i ett separat kar och mäter värdet och sen pumpar du det till akvariet? Jag ska ju skaffa osmos själv, så lite nyfiken på hur du gör.
#158 - 15 september 2009 14:29
ja precis, blandar i ett kar som står under huvudkaret, jag kör ungefär 50/50 och sen justerar jag ph med ekbarksextrakt samt kör vattnet över lite torv.
Jag satte osmosen med en t-koppling under vasken i grovköket, så det räcker med att vrida en kran för att få igång osmosen. Sen samlar jag osmosvattnet i en dunk där jag lagt i en liten pump, bär in dunken till karet och pumpar över osmosvattnet i blandningskaret. Det funkar ganska bra, är relativt smidigt (även om det kanske låter lite krångligt...). Absolut bäst hade ju varit om man kunde ha osmosen så vattnet kom direkt i blandningskaret, men det går inte hos mig....
#159 - 15 september 2009 15:15
[QUOTE=Matnil;1325677]ja precis, blandar i ett kar som står under huvudkaret, jag kör ungefär 50/50 och sen justerar jag ph med ekbarksextrakt samt kör vattnet över lite torv.
Jag satte osmosen med en t-koppling under vasken i grovköket, så det räcker med att vrida en kran för att få igång osmosen. Sen samlar jag osmosvattnet i en dunk där jag lagt i en liten pump, bär in dunken till karet och pumpar över osmosvattnet i blandningskaret. Det funkar ganska bra, är relativt smidigt (även om det kanske låter lite krångligt...). Absolut bäst hade ju varit om man kunde ha osmosen så vattnet kom direkt i blandningskaret, men det går inte hos mig....[/QUOTE]

Jag ska dra fram vatten till mitt kar och kommer ha osmosanl. i bänken. Det smidigaste hade ju varit att pumpa i osmosvattnet rakt i akvariet och försöka hälla i lagom mängd vanligt vatten samtidigt, men det kanske är lite vanskligt då?
#160 - 15 september 2009 21:17
[QUOTE=micket;1325685]Jag ska dra fram vatten till mitt kar och kommer ha osmosanl. i bänken. Det smidigaste hade ju varit att pumpa i osmosvattnet rakt i akvariet och försöka hälla i lagom mängd vanligt vatten samtidigt, men det kanske är lite vanskligt då?[/QUOTE]

nja det blir nog svårt, en osmos ger inte så mycket vatten per timme, själv får jag ut 160l/dygn ur min osmos.... Dessutom bör du nog blanda innan du pumpar över för att få vattnet stabilt
#161 - 25 september 2009 20:23
dax för några nya bilder igen. Det går fortfarande upp och ner, diskusarna är lite passiva men gömmer sig inte, är inte bleka eller svarta i färgen och äter ganska bra, så jag fortsätter på inslagen väg
#162 - 25 september 2009 20:50
WOW nice bilder!
#163 - 25 september 2009 21:06
Vacker fjäril!
#164 - 25 september 2009 21:38
Skitsnygga firrar!!!

[:-137]
#165 - 26 september 2009 07:30
[QUOTE=Albinfiskare;1328865]WOW nice bilder![/QUOTE]

[QUOTE=Sultanen;1328871]Vacker fjäril![/QUOTE]

[QUOTE=micket;1328879]Skitsnygga firrar!!!

[:-137][/QUOTE]

tack!
Hade bara diskusarna varit lite mer framåt så hade jag varit kanonnöjd med karet, för tillfället är jag nöjd men tror att diskusarna har ganska mycket potential kvar :). Jag tror nog det kommer, ska öka vb frekvensen lite ett tag och se vad det ger, har ju matat ganska friskt för att få igång diskusarna....
Fjärillarna är verkligen roliga att kolla in och vackra.
#166 - 4 oktober 2009 11:03
jaha, hittade Macmasteri hanen död idag :( Han har haft lite svårt att hävda sig mot fjärillarna sista tiden och varit lite tillbakadragen, uppenbarligen hade han det svårare än jag trodde..... Fjärillarna är ganska tuffa, men Borellin verkar klara sig lite bättre, inte för att han är tuffare men verkar klara att undvika konfrontation bättre än Macmasterin.
Så då sitter jag med två ensamma honor i karet :(
#167 - 4 oktober 2009 12:55
Beklagar sorgen! Vågar du skaffa en ny eller är det bara risk att den också blir ihlälmobbad.
#168 - 4 oktober 2009 13:45
[QUOTE=micket;1331495]Beklagar sorgen! Vågar du skaffa en ny eller är det bara risk att den också blir ihlälmobbad.[/QUOTE]

det är det som är frågan.... En ny har dessutom nackdelen att fjärillarna redan är etablerade i karet. Men det är ju trist att ha två honor som går själv och de lär ju vara omöjliga att få upp.... Hm, får se hur det blir.
#169 - 4 oktober 2009 15:59
[QUOTE=Faltaren;1331543]Jag har en ensam macmasteri hane. Tar gärna dina honor :)[/QUOTE]

hade varit en bra lösning om jag kunde få upp honorna från karet.... Lär vara ganska omöjligt, men skulle jag få för mig att prova och faktiskt lyckas så hör jag av mig!
En av honorna har dock fåt en klämskada och är lite sned i huvudet.... Vet dock inte när, men den har anpassat sig, äter bra och verkar inte må dåligt av det.
admin
Christian Alfredsson
#170 - 9 oktober 2009 08:39
Annonsering är inte okey i forumet. Kör PM istället.
#171 - 9 oktober 2009 09:39
[QUOTE=admin;1332817]Annonsering är inte okey i forumet. Kör PM istället.[/QUOTE]

Que? Du kan väl inte på allvar mena att något av detta kan tolkas som annons?
#172 - 9 oktober 2009 09:44
[QUOTE=admin;1332817]Annonsering är inte okey i forumet. Kör PM istället.[/QUOTE]

Det är sånt här som gör att Zoopet suger... skärp dig!
#173 - 9 oktober 2009 09:52
[QUOTE=Matnil;1332832]Que? Du kan väl inte på allvar mena att något av detta kan tolkas som annons?[/QUOTE]
Det är troligen Faltarens inlägg som är på gränsen till annons.
#174 - 9 oktober 2009 16:48
det är möjligt Ansjo, men jag tycker det är ganska tramsigt att kalla det för annonsering. Fast nån förklaring verkar inte dyka upp, vilket jag tycker är ännu sämre! Om man som admin/moderator har synpunkter så är väl iallafall ett minikrav att man förklarar vad man menar och varför man kommer med pekpinnar....
#175 - 10 oktober 2009 18:45
Nä förklaring verkar man inte få....
#176 - 11 oktober 2009 04:31
De inläggen brukar bara plockas bort annars, och eftersom dessa regler finns att läsa när man registrerar sig så är kanske en förklaring är överflödig.
Men skit i det nu, vi återgår till tråden istället;).
#177 - 11 oktober 2009 09:14
Var ju ingen annons, var bara en bra lösning på ett problem. Känsligt värre.
#178 - 11 oktober 2009 09:29
[QUOTE=Faltaren;1333388]Var ju ingen annons, var bara en bra lösning på ett problem. Känsligt värre.[/QUOTE]
Det är bättre att fixa sådant via PM så är det inga problem längre, och eftersom du även godkänt reglerna så vet jag inte om man kan kalla det så känsligt.
Skit nu i det, det finns andra trådar om detta ämne om man nu vill diskutera det;).

Annons