Hej!
Har bestämt mig för att göra om mitt 720l kar från saltvatten till sötvatten. Karet har varit igång som salt i c:a 2,5år och innehåller idag lite allt möjligt, koraller(både sps, lps och mjukisar), fisk, räkor, sniglar och sjöstjärnor.
Beslutet har vuxit fram under våren och flera faktorer spelar in, men inneklimatet i lägenheten(det blir väldigt varmt och fuktigt, dunstar c:a 7l/dygn från karet...) och kostnaderna för att driva karet är väl de viktigaste.
Karet ska utformas för rockor, tänkte skaffa 2 rockor (inte säker på vilken sort än, är medveten om att flertalet arter blir för stora för ett 720l, blir uppgradering när vi flyttar till hus inom en relativt snar framtid) och som sällskap till dessa ha lite jordätare och kanske något annat skoj.
Hur som helst så tänkte jag behålla själva karet med ställning och huv samt sumpen. Jag planerar alltså att köra sötvatten med sump, mest för att karet är borrat och allt redan finns. Men jag får ju möjlighet till stor filtervolym, sumpen håller idag c:a 120l vatten, som kan fyllas med olika sorters filtermedia. Är det någon som har en idé om vilka filtermedia jag kan/bör använda eller hur sumpen ska utformas så hojta gärna till! Returpumpen drar genom c:a 3500l/h. Jag bör kanske komplettera med någon pump/filter för att få lite mer snurr på vattnet i karet?
Jag tänkte också behålla delar av belysningen, 2*80w t5 och 2*30w t8, men är inte riktigt säker på om detta räcker? Ev. kompletterar jag senare
I karet idag sitter juwel strukturbakgrund, som jag förståss ska ta bort, men jag vill dölja bakruta och ytavrinningsbox med någon form av invändig bakgrund. Kanske btn slimline, kanske moduler, någon som har synpunkter eller idéer?
Det var nog allt för nu. Men som sagt, jag tar gärn emot tips och idéer!
Får ta och bli gold-medlem oxå, så man kan lägga inte bilder :)
Mvh
Mattias