Ok, projektet PROJEKT som jag skrev ska ev, deltaga i, är egentligen ett projekt jag tänker starta.
54 år har gått sedan mitt första Akvarie, och trender och myter har kommit och gått, teknikhysteri har avlöst av lugnare perioder och återkommit med full kraft.
Man tillsätter vitaminer,gödsel, medicin, tillsatsmedel för vatten, foder i alla möjliga och omöjliga former, m.m. till sina akvarier och ingen vet vad de innehåller, människans tillsats medel som medicin, vitaminer hälsokost etc. utsätts för noggrann kontroll ,ändå går vi på bakstötar, i akvariet vräker vi i vad som helst för att kommersiella bolag , och försäljare säger att det är bra.
Man kämpar med pH,dH och allt vad det heter, man sänker pH man höjer pH, förändrar dH osv, trots att skadan redan skett och man inte har åtgärdat orsaken och inte blir det lättare med ovanstående tillsatser.
Sen får man inte glömma att de värden som i bästa fall anges i artbeskrivningar
Som: pH, ,KH,GH,Syre och nitrit halt samt temperaturer i regel är uppmätta mitt på dagen under torrperioden, och egentligen inte säger så mycket om artens medel krav.
Biologisk jämnvikt var den förhärskande tanken på 40 och 50-talet, kanske med tanke på att den tekniska utvecklingen inte hade nått så långt då ,åtminstone inte till den vanlige akvarieisten och biologisk jämnvikt borde vara hedersordet även idag, utan denna är det svårt att långvarigt hålla en burk gående och intresset vid liv,sedan kan man använda tekniken som en bonus när det krisar.
Visst är det snyggt att få bort partiklar och grums ur vattnet med mekanisk filtrering men många ggr är genomströmmning viktigare för fiskarna.
Biologisk filtrering mm ,tror jag inte förekommer i stor utsträckning hos akvariefolket i gemen.
Men i årtionden hade folk akvarier utan filtrering, och de var trots det vackra ,rena akvarier.
Med ett urval av fisk,växter , belysning, foder och TÄTA vatten byten är
Den metoden fortfarande gångbar.
Nu har jag aldrig tillsatt vitaminer, vattenförbättrande medel, eller gödsel till växterna ett för mig helt obegripligt sätt, i och för sig gäller det att välja växter,
Men de flesta rena undervatten växterna kräver ingen extra gödsel och sumpväxter är ju en annan sak, och vill man ha dom i akvariet får man väl göra avkall på annat.
Nu tänkte jag starta ett projekt som går ut på att jämföra 3 st akvarier, genom uppmätningar 3 ggr per dygn.
Jag får regelbundet vattenverkets uppmätningar till hjälp, visserligen saknas en del parametrar, nu söker jag utrustning för kontroll av värdena i akvariet, och vill då ha utrustning som klarar en kontroll på ett oantastligt sätt.
Vad jag söker är svängningarna under dygnet, förändringar vid vattenbyten, utfodring samt förändringar över tiden mm., vissa saker kan jag ännu inte speca.
GoGo det var projektet i korta drag ,till hjälp att utforma det har jag en kontakt på Xiphophorus.org, se länk:
http://www.xiphophorus.org/mapping.htm
Mvh
Hans-göran
hgl