Kontinuerlig pH-mätning

#1 - 15 december 2004 01:00
Vad krävs för utrustning om man vill mäta pH kontinuerligt i karet? Går det att använda vanliga pH-mätare fast monterade i karet?

Har sett att exvis Tunze har såna mätset men de är inte precis gratis, går det att skaffa liknande utrustning till rimliga priser?

Kan inte direkt säga att jag har nån nytta av kontinuerlig mätning men tekniska prylar intresserar mig så det hade varit roligt att testa :-)
#2 - 15 december 2004 12:31
Visst låter det fräckt med automatiska pH-kontrollsystem till sitt akvarium! Är dock ändå skeptisk till kontinuerlig pH mätning, då även professionell utrustning ej visar korrekta värden, och måste kalibreras med korta mellanrum för att fungera, och detta kommer man ju inte ifrån med akvariegrejor heller, som antagligen är av sämre kvalitet än utrustning man hittar i ett labb.

Sedan så sker det en massa biologiska/kemiska processer i burken, som jag har på känn kanske gör att jonsammansättningen förändras i burken, och att din pH-meter visar fel i längden. Är inte så kunnig på detta område dock, det finns säkert andra som har mer info ang. detta.

Personligen hade jag satsat på en riktig pH-meter, och en nattavstängare till min CO2 istället. Då kan man ju mäta pH i många burkar samtidigt.
Varför inte bygga in ett automatiskt vattenbytessystem? :)

#3 - 15 december 2004 13:08
Ett sådant här vore mumma för en prylnisse som jag.[:-34][:-34]
http://www.automatedaquariums.com/aascont5a.htm
#4 - 15 december 2004 13:29
BluesBoy här på forumet har en ett litet roligt projekt om du har lust att få kontinuerlig pH-logg direkt in i datorn:
http://193.12.137.241/bluesboy/Solo/solo.php

Man moddar en ClasOhlsson-timer och köper en pH-prob och några småkomponenter. Allt går på runt 800:-, om man inte kan hitta billigare pH-prob.
#5 - 15 december 2004 13:50
Ursprungligen skickat av kaj.p

Ett sådant här vore mumma för en prylnisse som jag.[:-34][:-34]

http://www.automatedaquariums.com/aascont5a.htm

Verkar som ett fruktansvärt dyr utrusting då proberna kostar tusentals kronor styck. Och vem vill styra sitt akvarie från en windows-PC, där första blåskärm får fiskarna att simma upp-och-ner?

Ursprungligen skickat av defdac

BluesBoy här på forumet har en ett litet roligt projekt om du har lust att få kontinuerlig pH-logg direkt in i datorn:

http://193.12.137.241/bluesboy/Solo/solo.php

Mycket intressant projekt som fått mig att påbörja ett eget bygge. Köpte pH-prob och lite kretsar idag. :-)
#6 - 15 december 2004 17:28
På jobbet har vi en processtyrning som ligger på en dator med Windows NT och den har aldrig hängt sig så det finns stabila Windows.

Dock så används den datorn endast till en sak så jag håller med om att använda tex Win98 på en familjedator för att styra viktiga parametrar till akvariet låter riskabelt!
#7 - 17 december 2004 10:23
Vad krävs för utrustning om man vill mäta pH kontinuerligt i karet?
En pH-prob nedsänkt i vattnet som är ansluten till någon form av pH-mätare.

Går det att använda vanliga pH-mätare fast monterade i karet?
Beror på vilken typ av mätare det är. Vissa billiga "fickmätare" är inte konstruerade för att vara nedsänkta kontinuerligt. Jag har roat mig med att mäta med en "Clas Olsson mätare" upprepade gånger under dygnet för att få variationerna i ett växtkar. Jobbigt - men det går.

Har sett att exvis Tunze har såna mätset men de är inte precis gratis, går det att skaffa liknande utrustning till rimliga priser?
Bygga själv är ett alternativ ;)

Kan inte direkt säga att jag har nån nytta av kontinuerlig mätning men tekniska prylar intresserar mig så det hade varit roligt att testa :-)
Nej, det är nog inte många akvarister som har nytta av dessa mätningar för att sköta sitt kar. Jag tycker dock att det skapar en bättre förståelse för hur olika parametrar påverkar pH och framför allt, för oss växtpulare, hur det står till med CO2 över dygnet.
Kopplar man mätningen till en regulator (pH-kontroller) ökar nyttan markant om man sysslar med växtgödning eftersom CO2 (och pH) håller sig konstant dygnet runt.

Annons